صفر تا صد لوله کشی فاضلاب

لوله کشی و تاسیساتساختمان

آیا به دنبال نصب لوله کشی فاضلاب برای منزل جدید خود هستید؟ آیا درباره روش‌های نصب لوله‌های فاضلاب آگاهی لازم را دارید؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که این روش‌ها از نظر متریال و قطر لوله‌های بکار رفته با هم متفاوت هستند.

لوله فاضلابی که یک خانه را به انشعاب شهری یا خط فاضلاب اصلی زیر خیابان متصل می‌کند لوله کشی جانبی یا اگو نامیده می‌شود. این لوله معمولاً یک لوله 10 سانتی‌متری است که در زیر خط یخبندان در کانالی که به درستی آماده شده و شیب‌دار است، پوشانده می‌شود. رعایت شیب مناسب مهم‌ترین موضوع لوله کشی فاضلاب است زیرا تعیین کننده تخلیه انواع لوله فاضلاب با نیروی گرانش زمین خواهد بود. فرآیند نصب اولیه فاضلاب جانبی جدید را می‌توان به پنج مرحله اصلی تقسیم کرد.

تمام جزئیات نصب توسط مرجع محلی کنترل می‌شود و باید به‌واسطه یک یا چند بازرس تأیید شود. در این مقاله اطلاعات اولیه در مورد نحوه نصب خطوط فاضلاب را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چه زمانی سیستم لوله کشی جدید مورد نیاز است؟

با توسعه جوامع شهری و افزایش ساخت‌وسازها نصب خط لوله کشی فاضلاب جدید برای خانه‌های نوساز یا بازسازی سازه‌های فعلی همیشه مورد توجه همگان بوده است. علاوه بر این، همان‌طور که تقاضا برای خانه‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، نیاز به گسترش و نوسازی سیستم‌های دفع فاضلاب نیز بیشتر می‌شود.

اصول لوله کشی فاضلاب شهری باید یکی از اولین کارهایی باشد که در یک ساختمان جدید انجام می‌شود تا از مشکلات بعدی که اصلاح آن‌ها دشوار است جلوگیری شود.

چه تجهیزاتی برای نصب لوله فاضلاب مورد نیاز هستند؟

عامل مهمی که باید در هنگام جستجوی خط فاضلاب از خانه به خیابان در نظر گرفت، طول عمر است. علاوه بر این، چارچوب زمانی مواد مصرفی، توانایی آن‌ها برای مقاومت در برابر شرایط طبیعی را تعیین می‌کند. در اینجا برخی از مواد رایج مورد استفاده را ذکر می‌کنیم.

1. بتن

در حال حاضر، اکثر متخصصان بتن را به عنوان گزینه اصلی برای زیرساخت‌های نصب اتصال فاضلاب شهری اگو فرض می‌کنند. علاوه بر این، بتن نیاز به‌به تعمیر و نگهداری همیشگی ندارد و بادوام است. بتن به راحتی در دسترس است، در برابر پوسیدگی مقاوم و در هر شرایطی قابل استفاده می‌باشد.

علاوه بر این، بتن با محیط زیست سازگار است و معمولاً برای مدت طولانی بدون تخریب دوام می‌آورد. با این حال بتن نیاز به بازرسی منظم دارد و در حین نصب مستعد شکستگی است. از این رو به‌صورت دوره‌ای به مراقبت و رسیدگی مناسب و دقیق نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر لوله کشی ساختمان بتنی را نیز مطالعه کنید.

2. فولاد

لوله‌های فولادی بادوام، مستحکم و مقاوم هستند اما جدیداً مورد پسند همگان قرار نمی‌گیرند و طرفداران خود را از دست داده‌اند. لوله‌های فولادی در دو نوع تولید می‌شوند: آهن گالوانیزه و چدن. از جمله معایب استفاده از فولاد، زنگ زدگی آن‌هاست که باعث کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود. در عین حال پس از زنگ زدگی نیاز به تعمیر و تعویض مکرر دارند. علاوه بر این، مراحل ساخت فولاد تا تهیه و حمل و نقل پرهزینه خواهد بود.

3. پلاستیک

اکثر پیمانکاران لوله  پلاستیکی را به دلیل سهولت استفاده به عنوان اولین گزینه در لوله کشی فاضلاب در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، لوله‌های پلاستیکی را می‌توان در اندازه‌ها و وزن مختلف با ماندگاری بالا تهیه کرد. کارشناسان استفاده از لوله‌های پلاستیکی را به ویژه در مناطق زلزله خیز توصیه می‌کنند. لوله‌های پلاستیکی در حال حاضر به تدریج جایگزین لوله‌های چدنی شده‌اند. این لوله‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و دارای ساختار مناسب و استحکام بالایی هستند.

فرآیند نصب خط فاضلاب شهری

یکی از چالش برانگیزترین اصول لوله کشی فاضلاب شهری فرآیند نصب لوله‌ها است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. علاوه بر این، لوله فاضلابی که خانه شما را به خط اصلی فاضلاب یا انشعاب شهرداری متصل می‌کند، به عنوان یک خط لوله جانبی شناخته می‌شود. لوله کشی جانبی یک لوله 10 سانتی‌متری است که در زیر خط یخبندان در یک کانال شیب‌دار و به خوبی آماده مدفون شده است. شیب لوله‌های فاضلاب شهری تعیین می‌کند که لوله چگونه از طریق نیروی گرانش تخلیه شود.

در ادامه مراحلی را ذکر می‌کنیم که باید هنگام نصب خط فاضلاب جدید رعایت شوند.

فرآیند نصب خط فاضلاب شهری

1. عمق لوله را تعیین کنید

همیشه نصب اتصال فاضلاب شهری اگو را با تصمیم گیری در مورد ارتفاع هر لوله شروع می‌کنیم. اغلب تأسیسات مسکونی از فاضلاب اصلی خانه شروع می‌شوند که معمولاً روی فونداسیون قرار دارند. سپس خط به شعبه اصلی شهر در یک نقطه اتصال به نام تپ می‌پیوندد. برای تعیین ارتفاع می‌توانید از یک GPS یا سطح لیزری استفاده کنید.

2. شیب را محاسبه کنید

نتایج به دست آمده از عمق و طول لوله، مبنایی را برای محاسبات شیب لوله‌های فاضلاب شهری فراهم می‌کند.

  • کاهش کل ارتفاع = ارتفاع نقطه پایان- ارتفاع نقطه شروع.
  • برای به دست آوردن شیب = (افت کلی) / (طول کل پروژه یا بلندی لوله)

حداقل شیب استاندارد برای اکثر خطوط جانبی معمولاً 2 درصد است. حتی اگر شیب واقعی بیشتر از حد استاندارد باشد تغییرات باید در محدوده الزامات قوانین محلی تأیید شود. علاوه بر این، شیب تند ممکن است منجر به گرفتگی مایعات شود. در عین حال شیب کم نیز سرعت کافی برای تخلیه کارآمد را ایجاد نمی‌کند.

3. کانال را حفر کنید و هواگیری را در نظر بگیرید

حفر کانال یا ترانشه را با احتیاط انجام دهید تا اختلال در خاک به حداقل برسد. آشفتگی خاک را می‌توان با فشرده‌سازی به حداقل رساند. این کار تنها با داشتن دانش کافی از نقطه پایان لوله و حفر یک کانال باریک امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که کانال صاف و فشرده است و با استاندارد شیب لوله‌های فاضلاب شهری مورد نظر مطابقت می‌کند. از ماسه برای شیب دادن به خاک استفاده کنید و قبل از گذاشتن لوله‌ها، منطقه را به خوبی تنظیم کنید.

لوله کشی فاضلاب - هواگیری

4. لوله را نصب کنید

یکی از مهم‌ترین اصول لوله کشی فاضلاب شهری نصب درست لوله‌هاست. هر لوله را از انتهای پایین خط نصب کنید و به سمت ارتفاع بالا بروید. انتهای هر بخش لوله باید رو به بالای تپه نصب شود تا نشتی کاهش یابد.

5. کانال را پر کنید

زمانی که نصب کامل شد و تمام الزامات بازرسی را رعایت کردید، پر کردن کانال را شروع کنید. برای از بین بردن فضای خالی و محافظت از لوله با یک لایه ماسه شروع کنید. برای جلوگیری از ته‌نشین شدن در آینده، در حالی که هر لایه را متراکم می‌کنید لایه‌های خاک را اضافه کنید.

لوله کشی فاضلاب

چگونه سیستم لوله کشی فاضلاب خانه خود را حفظ و نگهداری کنیم

بررسی منظم سیستم با بررسی سالانه یا نیم ساله می‌تواند مؤثرترین روش برای نگهداری از فاضلاب شهری باشد. فرآیند نگهداری نیازمند به بررسی وضعیت خاک، تهاجم درختان و ریشه‌ها و وضعیت کلی خط فاضلاب است.

علاوه بر این، برای اطمینان از درستی نصب لوله‌ها از یک شرکت حرفه‌ای کمک بگیرید تا خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری خط فاضلاب را به شما ارائه دهند. قبل از استخدام آن‌ها، بررسی‌های لازم را انجام دهید تا از شایستگی آن‌ها مطمئن شوید.

جمع‌بندی

نصب لوله باید با دقت و با رعایت قوانین شیب لوله‌های فاضلاب شهری انجام شود. فرقی نمی‌کند که لوله در داخل سازه نصب شود یا بیرون، اصول لوله کشی فاضلاب شهری یکسان خواهد بود. بسته به مواد لوله فاضلاب، کارها می‌تواند ساده‌تر یا پیچیده‌تر باشد. در مواردی کار با لوله سخت‌تر خواهد بود و فرآیند نصب لوله فاضلاب به نیروی کار و تجهیزات اضافی نیاز دارد.

در ابتدای نصب اتصال فاضلاب شهری اگو باید تعیین کنید که لوله چقدر باید پیش برود. اطلاعات مهم دیگر تعیین ارتفاع نهایی نصب است. ارتفاع اولیه و نهایی هر دو باید در نقطه داخلی لوله اتصال، درست در قسمت میانی لوله اندازه‌گیری شود. از آنجایی که این اقدامات کاملاً تخصصی هستند پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از نصب درست لوله‌ها و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده از شرکت‌ها و پیمانکارهای حرفه‌ای کمک بگیرید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا