نحوه نصب آمپلی فایر در خودرو در 7 گام

خودروسیستم صوتی و پخش

اگر همیشه حین رانندگی به موسیقی گوش می‌دهید، احتمالا بدتان نیاید که سیستم صوتی خودروتان را آپدیت کنید و کمی ارتقا دهید تا لذت رانندگی چند برابر شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره آمپلی فایر و نحوه نصب آمپلی فایر در خودرو با شما صحبت کنیم تا اگر قصد ارتقا وضعیت سیستم صوتی خود داشتید، بدانید باید از کجا شروع کنید و چه مراحلی را طی کنید. همراه ما باشید. 

ابزار مورد نیاز برای نصب آمپلی فایر در خودرو

برای این کار، نیاز به ابزار و سیم‌هایی دارید که معمولا همراه خود آمپلی‌ فایر نیست و باید جداگانه تهیه کنید. این ویایل به شرح زیر هستند:

  1. سیم‌های برق و زمینی
  2. فیوز درون خطی
  3. کابل‌های RCA و سیم‌های اسپیکر

ابزار مورد نیاز برای نصب امپلی فایر

۱. سیم‌های برق و زمینی

برای این که برق به آمپلی فایر جدید برسانید، باید دستگاه را به سیستم برق خود وصل کنید و برای این کار نیاز به سیم‌های برق و زمین دارید. این سیم‌ها باید به قدری کلفت باشند که برق مورد نیازی آمپلی فایر را منتقل کنند. سیمی که زیاد قطور نباشد، می‌تواند در عملکرد دستگاه ایراداتی ایجاد کند. 

اگر نگاهی به دستورالعمل آمپلی فایر بیاندازید، اندازه مورد نیاز وایرها ذکر شده است. اندازه وایرها به دیامتر نوشته شده که به آن گیج نیز گفته میشود. هر  چه عدد گیج کمتر باشد، قطر سیم بیشتر است. طول بین باتری ماشین تا آمپلی فایر را هم اندازه بگیرید تا بتوانید سیم با طول دقیق را تهیه کنید.

۲. فیوز درون خطی

حتما برای نصب آمپلی فایر در خودرو، باید یک فیوز درون خطی، که روی کابل برق اصلی سوار شده را تهیه کنید. این فیوز از شما، ماشین شما، و سیستم صوتی خودروتان حفاظت می‌کند و اگر نباشد، ممکن است آتش‌سوزی داخلی اتفاق بیوفتد. 

نحوه نصب آمپلی فایر در خودرو

فیوز خود را با توجه به اطلاعاتی که در ادامه می‌آید تهیه کنید:

  • فیوز ۲۵ آمپی برای سیم برق ۱۰ گیجی
  • فیوز ۶۰ آمپی برای سیم برق ۸ گیجی
  • فیوز ۱۰۰ آمپی برای سیم برق ۴ گیجی
  • فیوز ۲۵۰ آمپی برای سیم برق ./۱ گیجی

۳. کابل‌های RCA و سیم‌های اسپیکر

آمپلی فایر به این کابل‌ها برای دریافت سیگنال از استریو نیاز دارد. سایز وایری که استفاده می‌کنید خیلی اهمیتی ندارد اما اگر از ساب‌ووفر استفاده می‌کنید، سیم‌هایی بین اندازه ۱۲ تا ۱ گیج استفاده کنید.

راهنمای گام به گام نصب آمپلی فایر در خودرو

در ادامه، در طی ۷ قدم به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان نصب آمپلی فایر در خودرو را انجام داد تا اگر ترجیح دادید خودتان این کار را انجام دهید، مشکلی نداشته باشید. 

گام اول: باتری ماشین را خاموش کنید

ماشین را روی سطحی صاف پارک کنید و ترمز دستی را هم بکشید. در این‌جا، کاپوت را باز، و برق را قطع کنید. اینطوری حین کار با کاهش افت فشار یا قطعی برق مواجه نمی‌شوید. 

گام دوم: نصب آمپلی فایر در خودرو 

جای امن و مطمئنی برای نصب پیدا کنید. سازندگان این دستگاه معمولا اخطارهایی درباره نوع جایی که آن را قرار می‌دهید در دستورالعمل می‌نویسند که لازم است آن‌ها را جدی بگیرید.

نصب آمپلی فایر در صندوق ماشین

لازم است بدانید که آمپلی فایرها گرمای زیادی تولید می‌کنند پس باید از هر طرف چند اینچ فضای خالی داشته باشد که هوا بخورد. حواستان باشد یک وقت دستگاه را سر و ته نصب نکنید! با این کار شاید بتوانید کمی فضا را آزادتر کنید، اما گرمایی که از آن ساطع می‌شود به داخل دستگاه دوباره برمی‌گردد و به آن آسیب می‌زند. هنگام نصب آمپلی فایر در ماشین باید حواستان باشد جای کافی برای نصب سیم‌ها وجود داشته باشد. اما این تمام کار نیست! جایی که آمپلی فایر نصب می‌شود باید حدود یک متر از استریو فاصله داشته باشد که نویز ایجاد نشود. سوار کردن دستگاه روی شاسی فلزی خودرو هم می‌تواند منجر به نویزهای امپلی فایر شود. شاید بد نباشد که از یک تخته چوبی استفاده کنید و دستگاه را روی آن نصب کنید.

جای مناسب برای نصب آمپلی فایر در خودرو

  • داخل صندوق
  • زیر صندلی‌ها
  • فایر وال سمت مسافر – با کمک سیم‌های کوتاه 

برای این که ظاهر کار زشت نشود، و همینطور برای ایمنی بیشتر، سیم‌کشی‌ها را مخفی کنید. با توجه به جایی که آمپلی فایر نصب می‌شود، باید سیم‌کشی‌ها زیر داشبورد، پنل در، یا کیک پنل نصب شود. این پنل‌ها با باز کردن پیچ‌هایشان قابل جدا شدن هستند. 

گام سوم: سیم برق را جاسازی کنید

باید سیم برق را از باتری ماشین به فایر وال بکشید، و از بدنه خودرو تا آمپلی فایر برسانید. برای این کار، گیره استفاده نشده‌ای را در فایر وال پیدا کنید تا سیم را از داخل آن رد کنید. اگر جای خالی نبود، می‌توانید یکی از گیره‌ها را که سیمی از آن گذشته اما جای کافی برای سیم دوم دارد انتخاب کنید و سیم برق را رد کنید. اگر این کار هم نشد، با دریل سوراخی در فایر وال ایجاد کنید. خوب دقت کنید که به سیم‌های دیگر آسیبی نزنید. گیره‌ای روی سوراخ وصل کنید و از آن‌جا سیم برق را رد کنید.

سیم ها را با دقت نصب کنید

گام چهارم: جافیوزی نصب کنید

جایی برای نصب فیوز، در نزدیکی‌های باتری ماشین پیدا کنید. بهتر است حدود 15 سانتی‌متر از باتری فاصله داشته باشد. دراین مرحله از نصب آمپلی فایر برای خودرو، تکه کوتاهی از سیم برق را ببرید. این تکه باید آن‌قدری بلندی داشته باشد که به جا فیوزی برسد. از یک سیم لخت کن استفاده کنید تا روکش هر دو سر سیم را در بیاورید. یک سر سیم را به جا فیوزی وصل کنید و سر دیگرش را به کیت سیم کشی.

گام پنجم: برای نصب آمپلی فایر در خودرو سیم برق را وصل کنید

سیم را به سر مثبت باطری بزنید. پیچ‌های ترمینال باتری را باز کنید و حلقه سر سیم را به ترمینال وصل کنید. سپس می‌توانید پیچ‌ها را باز شده را ببندید. همچنین می‌توانید پایانه باتری‌هایی بخرید که خودشان جایی برای باتری در بغل دارند. 

گام شش: سیم زمین را وصل کنید

روی قاب فلزی ماشین، در نزدیکی آمپلی فایر پیچی پیدا کنید. اگر نتوانستید پبدا کنید، با دریل سوراخی ایجاد کنید و حواستان باشد که سیم‌ها ر خراب نکنید. یک حلقه سر سیم داخل سیم زمین رد کنید و دور و اطرافش را خوب تمیز کنید که این سیم فقط با فلز بدنه ماشین در تماس باشد. 

گام هفتم: تمام سیم‌ها و اسپیکر را به برق وصل کنید و دستگاه را روشن کنید

این اجزا را از امپلی فایر به استریو وصل کنید. سیم اسپیکرهای عقبی، جلویی و ساب‌ووفر را به اسپیکرهای مربوطه وصل کنید. وقتی همه چیز وصل شد، از درست بودن سیم کشی‌ها اطمینان حاصل کنید. ماشین و رادیو را روشن کنید و ببینید چراغ پاور آمپلی فایر در چه وضعیتی قرار دارد. موزیک را فعال، و به صدای خارج شده از اسپیکرها توجه کنید. اگر هیچ مشکلی دیگر وجود نداشت، پنل‌ها را مجددا نصب کنید.

پایان

نصب آملی فایر یک کار سلیقه‌ای است و بیشتر کسانی انجامش می‌دهند که صدای موسیقی ماشینشان برایشان اهمیت زیادی دارد. نصب آمپلی فایر را نیاز نیست حتما خودتان انجام دهید و می‌توانید از افراد متخصصی که این کار را می‌کنند کمک بگیرید. همچنین، اگر تمایل داشتید متخصص به محل مراجعه کند و این سرویس را خدمتتان ارائه دهد، می‌توانید برای سفارش این سرویس به وبسایت و اپلیکیشن آچاره سر بزنید.

4.6/5 - (116 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا