تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

دلایل خرابی جلوبندی پراید چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

نام‌های جلوبندی، زیربندی و سیستم تعلیق، معمولا با هم می‌آیند؛ اما این قسمت‌ها و اجزایشان با هم تفاوت‌هایی دارند. سیستم تعلیق، کمک‌فنرها و چرخ‌های عقب ماشین را شامل می‌شود. درحالی‌که جلوبندی به قسمت جلویی بدنه خودرو ربط دارد و شامل فرمان و میل فرمان است.
زیربندی نیز، زیر سیستم تعلیق و جلوبندی قرار می‌گیرد و از ضربه خوردن زیر بدنه ماشین جلوگیری می‌کند. ما در این مقاله، فقط با جلوبندی کار داریم و می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به دلایل خرابی جلوبندی پراید. اگر شما هم با مشکلات مربوط به جلوبندی پراید دست به گریبان هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

نکات کلیدی

  • خرابی جلوبندی پراید، منجر به خراب شدن زودهنگام لاستیک‌ها و درست کار نکردن جعبه فرمان می‌شود.
  • چکاپ سالانه‌ی خودرو و تنظیم باد لاستیک‌ها، از خراب شدن سیستم تعلیق و جلوبندی جلوگیری می‌کند.

اجزای جلوبندی پراید

  • چرخ‌ها
  • سیستم تعلیق
  • بلبرینگ
  • اکسل
  • سگ دست و شغال دست
  • فنرها
  • کمک فنرها
  • طبق‌ها
  • میل تعادل
  • سیبک

تمامی این اجزا در کارکرد درست جلوبندی هستند و ضعف عملکرد هر کدام از آن‌ها، می‌تواند از دلایل خرابی جلوبندی پراید باشد.

مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو

نشانه‌ها و علائم خرابی جلوبندی پراید

  • بالانس نبودن چرخ‌ها که می‌تواند به پوسیدگی لاستیک‌ها و کج شدن خودرو منجر شود.
  • فرسوده شدن بلبرینگ‌های جلویی
  • خراب شدن سیبک‌ها
  • ضربه خوردن شاسی ماشین
  • خراب شدن جعبه فرمان پراید
  • تفاوت آج لاستیک‌ها
  • معیوب شدن سگ دست
  • گیر کردن میل تعادل
  • خراب شدن دنده شانه‌های
  • خراب شدن پلوس و قطعات مربوط به آن
  • گیر کردن ترمز و خراب شدنش
  • ساییدگی بوش و اتصالات آن
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

سگ دست چگونه موجب خرابی جلوبندی پراید می‌شود؟

اگر بازوهای سگ دست خراب شوند، فرمان ماشین به یک سو مایل می‌شود و به‌خوبی نمی‌توان ترمز کرد.

عملکرد نادرست بازوها، کاری می‌کند که ترمز نتواند هر ۴ چرخ را در یک زمان تحت‌تاثیر قرار دهد و ممکن است بعضی چرخ‌ها فشار کمتری احساس کنند و برخی نیز، فشار بیشتر.

گیج شدن چرخ‌ها، باعث گیج شدن ماشین و بهم خوردن تعادل می‌شود.

خرابی سگ دست پراید

خرابی جعبه فرمان

یکی از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو به جعبه فرمان بازمی‌گردد.

زمانی که فرمان می‌چرخد، نیرو از سیبک‌ها به سگ دست فرستاده می‌شود و بدین ترتیب، خودرو می‌چرخد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

اگر سیبک‌ها و مفصل‌ها لق شوند یا فرمان سفت شود و به‌خوبی نچرخد، یعنی جعبه فرمان پراید خراب شده و شما باید از یک تعمیرکار بخواهید آن را بررسی و تعمیر کند.

خرابی جلوبندی پراید

بوش لاستیکی و طبق پراید و ارتباط آن به خرابی جلوبندی

طبق‌ها که به سیبک زیر سگ‌دست متصل هستند، هنگام رانندگی در مسیرهای دست‌انداز و جاهایی که پستی بلندی زیادی دارد، با همکاری کمک‌ فنر فشار را روی بدنه خودرو متعادل می‌کند و از این طریق، مانع فشار آمدن به بدنه و چرخ‌ها می‌شود.

در صورتی که بوشِ طبق‌ها دچار فرسایش شود، لاستیک‌ها هم خیلی زود کهنه و فرسوده می‌شوند. همچنین، هر زمان که خودرو به یک دست‌انداز برسد، یا زمانی که بخواهد کلاچ را بگیرد، سروصدای زیادی ایجاد خواهد کرد. این مسئله در نهایت به خرابی جلوبندی پراید منجر خواهد شد.

خرابی بلبرینگ‌ها و سگ دست؛ یکی دیگر از دلایل خرابی جلوبندی پراید

وزن اتاقک ماشین، به‌کمک بلبرینگ‌ها و سگ دست، به چرخ‌ها و سپس به زمین منتقل می‌شود. سگ دست است که حرکت چرخ‌ها را میسر می‌کند و بلبلرینگ‌ها هستند که باعث صدا ندادن بدنه خودرو در سرعت بالا می‌شوند.

اگر این 2 قطعه خراب شوند، چرخ‌ها عملکرد درستی نخواهند داشت و در حین رانندگی پرسرعت، بدنه‌ی خودرو صدای زیادی تولید می‌کند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

نشانه‌های ظاهری خرابی شاسی و جلوبندی

  1. خودرو در سرعت بالا منحرف می‌شود: اگر موقع رانندگی با سرعت بالا، می‌بینید که خودرو مایل می‌شود، یعنی قطعات جلوبندی پراید ایراد پیدا کرده‌اند.
  2. فرمان انحراف پیدا کرده است: گیجی فرمان، دیگر نشانه‌ی خرابی شاسی است. اگر محور خودرو به دلایلی چون تصادف آسیب دیده باشد، احتمال منحرف شدن فرمان پراید زیاد است.
  3. صداهای غیرعادی از ماشین شنیده می‌شود: یکی دیگر از دلایل خرابی جلوبندی پراید، همین صداهای غیرمعمولی‌ است که از آن می‌شنوید. این صداها نشانگر ساییده شدن قطعات جلوبندی ماشین و بهم خوردن تعادل آن است.

جلوگیری از خرابی جلوبندی پراید

لاستیک‌ها، به‌خصوص آج آن‌ها را مرتبا چک کنید. اگر دیدید آج بعضی لاستیک‌ها آسیب دیده یا برخی‌ از آن‌ها فرسوده شده‌اند، باید به سلامت جلوبندی ماشین شک کنید.

چرخ‌ها باید بالانس باشند. آن‌ها را به یک اندازه باد کنید. در صورت عدم بالانس چرخ‌ها و نامتعادل بودنشان، فرمان ماشین سخت چرخیده و به خراب شدن جلوبندی پراید منتهی می‌شود.

جلوبندی و سیستم تعلیق

از بالانس بودن فرمان غافل نشوید. اگر فرمان به‌درستی بچرخد و بالانس داشته باشد، لرزش کمی به خودرو وارد می‌کند و به سیستم تعلیق و جلوبندی پراید آسیب نمی‌زند.

حواستان به سلامت دیسک‌ها و سیستم ترمز ماشین باشد؛ چون این قطعات، سلامت میل تعادل و سیبک را تضمین می‌کند.

از قطعات مرغوب استفاده کنید. حواستان به طول عمر هر یک از قطعات باشد و آن‌ها را در زمان‌های توصیه‌شده عوض کنید تا مشکلی برای جلوبندی ماشین پیش نیاید.

ماشین را برای چکاپ‌های سالانه به تعمیرگاه ببرید تا اگر قطعه‌ای مشکل پیدا کرده، بررسی و تعمیر شود.

تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی پراید

در این مقاله، شما را با دلایل خرابی جلوبندی پراید آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم، خودرو باید سالانه چکاپ و سرویس شود. تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده‌ی جلوبندی و سیستم تعلیق پراید هم کاری نیست که خودتان بتوانید انجامش دهید و باید حتما از تعمیرکاران کمک بگیرید. اگر برای تعمیر جلوبندی پراید و تعویض قطعات این خودرو به نیروهای متخصص نیاز داشتید که در محل خودرو را تعمیر کنند، می‌توانید روی کمک تعمیرکاران و مکانیک‌های آچاره حساب کنید.

صدها تعمیرکار در تیم مکانیکی آچاره حضور دارند که شما با مراجعه به سایت، می‌توانید با امتیازات این افراد آشناتر شوید و بهتر متخصص موردنظرتان را انتخاب کنید. برای این‌که با ما در ارتباط باشید و سفارش خود را ثبت کنید، حتما سری به وب‌سایت آچاره بزنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید