تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

تقویت آنتن تلویزیون برای رسیدن به تصویری شفاف

لوازم خانگیتلویزیون

آنتن تلویزیون یکی از ابزارهای اصلی دریافت امواج تلویزیونی است و برای اینکه بتواند به‌درستی عمل کند، نیاز به نصب، تنظیم و جهت‌یابی دارد. هر چقدر نصب و تنظیم آنتن دقیق‌تر باشد خروجی آنتن تصویری شفاف‌تر و با کیفیت‌تر است. امواج تلویزیونی به‌صورت نور و صدا روی آنتن فرستاده می‌شوند و تلویزیون این توانایی را ندارد که بدون آنتن این امواج را دریافت کند.

از همین رو آنتن و تقویت آنتن تلویزیون نقش مهمی در دریافت امواج و کیفیت تصویر دارد. اما چطور می‌توان بدون تغییر آنتن تصویر بهتری داشت؟

آنتن تلویزیون چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

آنتن یک کلمه فرانسوی است و یک وسیله مخابراتی است که به عنوان فرستنده سیگنال‌های الکتریکی را به امواج الکترومغناطیسی و به عنوان گیرنده، امواج الکترومغناطیسی را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند.
امواج تلویزیونی با طول موج‌ها و فرکانس‌های مختلف ارسال می‌شوند و در هوا و محیط پخش می‌شوند. تلویزیون به تنهایی قادر به‌دریافت و استفاده از این امواج نیست و به آنتن نیاز دارد. هر چقدر قدرت آنتن بیشتر باشد میزان سرعت دریافت این امواج توسط آنتن بیشتر خواهد بود و در نتیجه خروجی بهتری خواهد داشت. به همین دلیل کیفیت آنتن و تقویت آنتن تلویزیون موضوع مهمی است.

آنتن تلویزیون

آشنایی با انواع آنتن

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش‌های مختلف تقویت آنتن توضیح دهیم، بهتر است که آشنایی مختصری با انواع آنتن‌های تلویزیونی داشته باشیم.

  • آنتن هوایی
  • آنتن هوایی ثابت
  • آنتن هوایی گردان
  • آنتن سرخود
  • آنتن رومیزی
  • آنتن میله‌ای

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

1.آنتن هوایی

آنتن هوایی جز اولین آنتن‌های تلویزیونی محسوب می‌شود. آنتن‌های هوایی برای فضاهای باز طراحی شده‌اند. به همین دلیل جنس این آنتن‌ها به‌گونه‌ای است که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است.

دریافت سیگنال آنتن‌های هوایی بهتر از آنتن‌های رومیزی است. آنتن‌های هوایی با استفاده از سیم به تلویزیون وصل می‌شوند، در نتیجه هنگام خرید و محاسبه هزینه آنتن، باید میزان سیم و هزینه سیم و کابل را نیز در نظر بگیرید. آنتن‌های هوایی در دو نوع ثابت و گردان تولید می‌شوند.

آنتن هوایی

2. آنتن هوایی ثابت

آنتن هوایی ثابت در مکان‌هایی مانند پشت بام منازل، مراکز تجاری و اداری استفاده می‌شود. بهتر است از این آنتن‌ها در فضایی استفاده شود که سیگنال قوی وجود داشته باشد، چون بعد از نصب امکان جابجایی و تغییر جهت آنتن وجود ندارد. آنتن‌های هوایی ثابت در دو مدل ساده و برقی تولید می‌شوند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

3. آنتن هوایی گردان

آنتن هوایی گردان علاوه بر نصب شدن در فضای آزاد، این امکان را دارد که به صورت دستی و یا اتوماتیک در جهت‌های مختلف بچرخد و در جهت بهترین نقطه سیگنال دهی تنظیم شود. این نوع آنتن برای مکان‌هایی که سیگنال ضعیف است و یا به عنوان نقاط کور شناخته می‌شود مناسب است.

4. آنتن سرخود

آنتن سرخود برای تلویزیون‌های قدیمی قابل استفاده بود و این روزها دیگر کاربرد ندارد.

آنتن سرخود

5. آنتن رومیزی

آنتن رومیزی برای استفاده خانگی مناسب است و معمولاً در ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتن رومیزی در نزدیکی تلویزیون قرار می‌گیرد و تنظیم کردن آن کار دشواری نیست.

آنتن رومیزی

6. آنتن میله‌ای

آنتن میله نوعی آنتن هوایی است و برای فاصله‌های کم مناسب است. این مدل آنتن‌ها تقویت‌کننده امواج ندارند و امکان تقویت آنتن تلویزیون در این مدل وجود ندارد.

برای خرید آنتن چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

  • انتخاب نوع آنتن بر اساس فاصله شما با مرکز ارسال
  • قدرت گیرندگی امواج
  • نوع دریافت امواج
  • داشتن گارانتی
  • برند آنتن
  • برخورداری از تقویت آنتن تلویزیون

بعد از توضیحات مختصر و معرفی آنتن و سیستم عملکردش و آشنایی با انواع آنتن، در ادامه به معرفی روش‌های تقویت آنتن تلویزیون می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید روش‌های اتصال گوشی آیفون به تلویزیون

روش‌های تقویت آنتن تلویزیون

1. تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال برای تقویت آنتن تلویزیون

وظیفه تیونر دیجیتال این است که سیگنال‌های دریافتی شما را به یک قالب دیجیتال شناسه تلویزیون شما تبدیل کند؛ اما به علت تغییر ابرداده توسط پخش‌کننده‌ها، ممکن است قدرت دریافت کننده در درک سیگنال کم شود. وظیفه تیونر تقویت آنتن تلویزیون و تبدیل آن به تصاویر قابل پخش است. تنظیم‌کننده دیجیتال ممکن است از داده‌های قدیمی استفاده کند و در نتیجه اطلاعات کانال را به‌درستی دریافت نکند.

تقویت کننده آنتن تلویزیون

2. ارتفاع آنتن را بلندتر کنید

در اکثر مواقع دلیل اصلی نداشتن سیگنال، این است که آنتن امکان دریافت سیگنال‌های ارسالی از سمت صدا و سیما را ندارد. آنتن باید بالاترین قطعه‌ای باشد که روی ساختمان نصب می‌شود و هیچ مانعی در برابر آن قرار نگیرد. یکی از بهترین روش‌های تقویت آنتن تلویزیون زیاد کردن ارتفاع آنتن است. بهترین ارتفاع برای نصب آنتن 10 تا 20 متر بالاتر از سطح زمین است و سقف خانه بهترین گزینه برای نصب کردن آنتن تلویزیون است.

تغییر ارتفاع آنتن

3. آنتن خود را به سمت دکل تلویزیونی قرار دهید

فرقی نمی‌کند که شما از چه نوع آنتنی استفاده می‌کنید، وقتی آنتن شما به سمت دکل تلویزیونی تنظیم نشود، درست کار نمی‌کند. اگر آنتن شما سیگنال را ضعیف دریافت می‌کند و قصد تقویت آنتن تلویزیون خود را دارید، گاهی اوقات تغییر چند درجه‌ای زاویه آنتن نیز می‌تواند باعث بهبود کیفیت آنتن شود.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

سرویس پیشنهادی تعمیر تلویزیون در منزل با آچازه

4. از تقویت کننده آنتن تلویزیون (آمپلی فایر) استفاده کنید

در بعضی مواقع ممکن است حتی با افزایش ارتفاع آنتن و یا تغییر جهت آنتن، باز هم در دریافت سیگنال مشکل داشته باشید. در چنین شرایطی استفاده از تقویت‌کننده آنتن تلویزیون پیشنهاد می‌شود. بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به صورت افزونه سخت‌افزاری، دارای تقویت‌کننده هستند، اما هنوز به نصب آمپلی فایر نیاز دارند.

نصب نادرست تقویت‌کننده آنتن تلویزیون می‌تواند باعث تشدید قدرت آنتن، تداخل سیگنال جدید، اضافه بار، تلفات بیش از اندازه و حتی شاید تداخل سیگنال تلفن همراه شود.

تقویت کننده آنتن تلویزیون (آمپلی فایر)

5. برای تقویت آنتن تلویزیون خود، آنتن کمکی نصب کنید

گاهی اوقات ممکن است که آنتن به درستی کار کند، اما امکان دریافت سیگنال از چندین دکل را نداشته باشد، در این شرایط بهتر است که از آنتن تقویتی یا کمکی استفاده کنید. اگر از یک آنتن کمکی برای تقویت آنتن تلویزیون خود استفاده می‌کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که بین آنتن‌ها حتماً باید یک تا دو متر فاصله وجود داشته باشد.

6. قرار دادن آنتن تلویزیون در محل مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات برای تقویت آنتن تلویزیون، قرارگیری آنتن در مکان و نقطه درست است. هر مانعی مانند دیوار، ساختمان دیگر و … که بین آنتن و مرکز ارسال سیگنال قرار بگیرد، می‌تواند موجب ضعیف شدن قدرت دریافت آنتن شما شود. تا جایی که ممکن است بهتر است که آنتن روی پشت بام، یا بالکن و یا کنار پنجره نصب شود.

بیشتر بخوانید آموزش اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز 10

7. انتخاب و خرید آنتن مناسب

با توجه به محل زندگی خود و ارتفاع ساختمان و سایر عوامل، نوع آنتن مورد نیاز خود را مشخص و تهیه کنید. گاهی افراد در خرید تلویزیون دقت زیادی به خرج می‌دهند اما در انتخاب آنتن اشتباه می‌کنند و نتیجه دلخواه را نمی‌گیرند.

8. طول کابل آنتن

طول کابل مورد استفاده تا حدودی روی تقویت آنتن تلویزیون مؤثر است. هر چقدر طول کابل بیشتر باشد، کیفیت تصویر کمتر می‌شود.

9.تقویت آنتن تلویزیون با فویل

در گذشته با اضافه کردن فویل به آنتن، اثر رفلکسی ایجاد می‌شد و میزان سیگنال دریافتی بیشتر می‌شد که می‌توانست باعث افزایش سیگنال‌های دریافتی بعضی از کانال‌ها شود. از طرفی دیگر ممکن بود باعث ایجاد تداخل در دریافت سیگنال کانال‌های دیگر گردد. به طور کلی این روش قبلاً بسیار پر کاربرد بود؛ اما امروزه با توجه به دیجیتال بودن آنتن‌ها دیگر قابل استفاده نیست و موجب تقویت آنتن تلویزیون شما نمی‌شود.

شما چه روشی را برای تقویت قدرت آنتن تلویزیون پیشنهاد می‌کنید؟

بیشتر بخوانید اتصال گوشی اندروید به تلویزیون

3.6/5 - (8 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من مشکل نویز در سیگنال دارم
    آنتن هوایی هانا ( گردان)
    ارتفاع آنتن سه متر ( میله آهنی سه متر )
    گیرنده جدید با قابلیت دریافت سیگنال HD
    تا فاصله ده متر فقط دو تا ساختمان دو طبقه و یدونه همکف است
    بهارستان زندگی میکنیم

    1. با سلام، باید اول از سیم تلویزیون به آنتن یک سیم یکسره استفاده شود (سیم تیکه تیکه نباشد). در بسیاری از موارد آنتن‌های معمولی خیلی بهتر از آنتن‌های برقی هستند. اتصالات سوکت پشت آنتن و تلویزیون هم مجددا چک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید