نشت گاز آبگرمکن دیواری [بررسی 6 علت متداول]

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

آبگرمکن دیواری امروزه در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود و کاربرد‌های زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از آبگرمکن دیواری روز به روز افزایش می‌یابد. آبگرمکن‌های زمینی نسل گذشته آبگرمکن‌ها بودند که مشکلات زیادی هنگام استفاده داشتند. به همین دلیل استفاده از آبگرمکن‌های دیواری با معرفی و عرضه آن‌ها به بازار روز به روز بیش‌تر شد. با این حال کسانی که از آبگرمکن دیواری استفاده می‌کنند هم با دسته‌ای از مشکلات مواجه هستند. این آبگرمکن‌ها ممکن است در صورت استفاده زیاد یا استفاده نادرست دچار مشکلاتی شوند. یکی از این مشکلات نشت گاز است. در این مقاله به علت نشت گاز آبگرمکن دیواری و نحوه تعمیر آبگرمکن در منزل آن پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

علت نشت گاز آبگرمکن دیواری

نشت گاز آبگرمکن دیواری بدون مخزن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی آبگرمکن‌ها به صورت مکرر استفاده می‌شوند و با هر بار باز کردن آب گرم یا استفاده از شوفاژ‌ها، آبگرمکن به کار می‌افتد. به همین دلیل آن‌ها نیاز به سرویس منظم و دوره‌ای دارند. نشت گاز آبگرمکن دیواری مسأله‌ای جدی است و در صورتی که با این اتفاق روبه رو شوید، سریعاً باید نسبت به رفع آن اقدام کنید. در ادامه برخی از دلایل نشت گاز آبگرمگن آورده شده است.

علت نشت گاز آبگرمکن دیواری

1. ایراد در پیچ هواگیر

بخشی در آبگرمکن‌ها به نام هواگیر وجود دارد که نقش آن تخلیه هوای محبوس داخل لوله‌ها و آبگرمکن است. فشار تخلیه گاز با درجه‌ای روی آبگرمکن نشان داده می‌شود. بهتر است تا این درجه همواره روی ۱. ۵ الی ۲ قرار گیرد. در غیر این صورت هواگیری به شکل مناسبی انجام نمی‌شود و در نهایت منجر به نشتی گاز از آبگرمکن می‌گردد. برای تعیین این درجه از پیچ هواگیر استفاده می‌شود. در صورتی که واشر این پیچ خراب باشد یا پیچ هواگیر شل شده باشد، مشکلاتی مانند نشت گاز در آبگرمکن رخ می‌دهد.

هواگیری آبگرمکن

2. نشت گاز آبگرمکن دیواری به دلیل مشکل رگلاتور

در صورتی که بدنه رگلاتور پکیج سوراخ شده یا ترکی روی آن افتاده باشد، منجر به نشت گاز می‌شود. رگلاتور بخشی از پکیج است که ورودی گاز و شیر در یک سمت آن قرار دارند. سمت دیگر آن نیز به مشعل پکیج و رگلاتور آب آن متصل است. این رگلاتور ممکن است به دلیل استفاده زیاد یا ضربه دیدن، ترک بردارد یا سوراخ شود. این موضوع می‌تواند منجر به نشت گاز پکیج دیواری باشد.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

همچنین ممکن است واشر رگلاتور خراب شده باشد یا مهره این قطعه شل شده باشد. در این صورت نشت گاز اتفاق می‌افتد. واشر و مهره به ورودی و خروجی رگلاتور گاز بسته می‌شوند و از نفوذ گاز به بیرون از رگلاتور جلوگیری می‌کنند.  ایراد در این قطعات می‌تواند باعث نشت گاز شود. برای مطالعه مقاله تخصصی تعمیر رگلاتور آبگرمکن کلیک کنید.

3. خرابی اورینگ دلیل نشت گاز آبگرمکن دیواری

همچنین ممکن است در شیر برقی آبگرمکن نیز ایرادتی وجود داشته باشد که یکی از مشکلات متداول آبگرمکن دیواری است. یکی از این ایرادات خراب بودن اورینگ شیر است که می‌تواند منجر به نشت گاز از آبگرمکن دیواری شود. اورینگ شیر برقی واشری است که دور شیر بسته می‌شود و وظیفه آن آب‌بندی شیر است. خراب بودن این اورینگ یا پاره شدن آن می‌تواند علت نشت گاز باشد. دلیل خراب بودن اورینگ را می‌توان فشار بیش از حد عنوان کرد. البته اورینگ‌ها توانایی تحمل فشار بالایی دارند. با این حال ممکن است در طولانی مدت بازدهی آن‌ها کم‌تر شود.
اورینگ در بخش‌های مختلفی از آبگرمکن استفاده می‌شود. یکی از این بخش‌ها نیز مغزی گازبندی آبگرمکن است. خراب بودن این اورینگ نیز می‌تواند باعث نشت گاز شود. خراب بودن اورینگی که بین چندراهه و رگلاتور بسته می‌شود نیز می‌تواند باعث این اتفاق باشد. به طور کلی ایراد در واشر‌ها و اورینگ‌های مختلف که وظیفه آن‌ها جلوگیری از نشت آب و گاز است، می‌تواند دلیل نشت گاز باشد.

نشت گاز آبگرمکن دیواری به دلیل خرابی اورینگ

4. ایراد در چند راهه

چند راهه قطعه‌ای در آبگرمکن است که به رگلاتور متصل می‌شود. وظیفه این قطعه انتقال آب گرم به لوله‌ها است. تمام آب گرمی که مصرف می‌شود از این چند راهه عبور می‌کند. ممکن است پیچ این چند راهه شل شده باشد که منجر به نشت گاز و حتی نشت آب از آبگرمکن می‌شود. همچنین خرابی این چند راهه، سوراخ بودن آن یا وجود ترک روی آن می‌تواند علت نشت گاز باشد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

بخشی از این چندراهه به مشعل آبگرمکن متصل است. ممکن است واشر بین این دو قطعه خراب یا پاره شده باشد و گاز را به بیرون از آبگرمکن انتقال دهد. واشر‌هایی که در آبگرمکن وجود دارند از نشت گاز و آب به بیرون جلوگیری می‌کنند. بنابراین هرگونه ایراد در این قطعات منجر به نشت گاز آبگرمکن دیواری می‌شود.

نشت گاز آبگرمکن دیواری به دلیل خرابی چند راهی

بیشتر بخوانید: آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

5. سوراخ بودن شلنگ

گاز از طریق شلنگی که بین قطعات است منتقل می‌شود. این گاز داخل آبگرمکن از شلنگ به رگلاتور منتقل شده و از آن خارج می‌شود. ممکن است واشر محل اتصال شلنگ گاز با رگلاتور آسیب دیده باشد. همچنین احتمال سوراخ شدن یا شل شدن شلنگ گاز نیز وجود دارد. بدیهی است که این موارد منجر به نشتی گاز آبگرمکن دیواری می‌شوند.

6. ایراد در شمعک آبگرمکن

شمعک در آبگرمکن وظیفه حرارت دادن به آب را دارد و به طور کلی آبگرمکن را گرم نگه می‌دارد. ممکن است لوله رابط شمعک خراب شده یا مهره اتصال آن به رگلاتور شل شده باشد. این موارد می‌تواند منجر به نشت کردن گاز شوند.

َمعک آبگرمکن

نحوه تعمیر نشت گاز آبگرمکن دیواری

پیش‌تر به دلایل نشت گاز آبگرمکن دیواری اشاره شد. در صورتی که علت این مشکل را پیدا کنید، به راحتی می‌توانید آن را حل نمایید. برای این کار بهتر است بخش‌های مختلفی از آبگرمکن را بررسی کنید. می‌توانید با انواع شیر‌ها در آبگرمکن شروع کنید. آب ضروری‌ترین ماده برای کار کردن آبگرمکن است. این آب از طریق شیر‌های مختلفی که در آبگرمکن وجود دارد به بخش‌های دیگر منتقل می‌شود. بهتر است شیر‌ها و واشر‌های متصل به آن‌ها را بررسی کنید.

در صورتی که ایراد در این قسمت از آبگرمکن باشد، می‌توانید اقدام به تعمیر آن نمایید. عوض کردن واشر‌های پاره و خراب کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. در صورتی که ایراد از شیر آبگرمکن باشد، باید شیر جدیدی خریداری کنید. این شیر باید متناسب با آبگرمکن باشد. به همین دلیل در صورتی که اطلاعات کافی ندارید، بهتر است تا با یک تعمیرکار متخصص مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

بهتر است رگلاتور آبگرمکن را نیز بررسی کنید. بدنه رگلاتور یکی از جا‌هایی است که باید به صورت کامل بررسی نمایید. در صورتی که سوراخی روی بدنه باشد یا ترکی روی آن افتاده باشد، باید آن را رفع کنید. همچنین ممکن است نیاز به خرید و جای‌گذاری رگلاتور جدیدی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است تا از یک متخصص کمک بگیرید. این فرد با عیب‌یابی تشخیص می‌دهد که رگلاتور نیاز به تعویض یا تعمیر دارد و مشکل را رفع می‌کند.

چک کردن شمعک و مهره‌های اتصال آن نیز می‌تواند در رفع مشکل نشت گاز آبگرمکن دیواری مفید باشد. در صورتی که ایراد از این قسمت آبگرمکن باشد می‌توانید به رفع آن و تعویض شمعک و مهره آن بپردازید. در صورتی که مهارت این کار را نداشته باشید، می‌توانید به نمایندگی آبگرمکن خود مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید.

آخرین بخشی که باید بررسی کنید، شلنگ گاز آبگرمکن است. بهتر است تا بدنه شلنگ را بررسی کنید و از سوراخ نبودن آن مطمئن شوید. همچنین محل اتصال شلنگ به رگلاتور و مهره و واشر آن قسمت را بررسی کنید. تعویض شلنگ و واشر آن کار سختی نیست و می‌توانید با خرید شلنگ و واشر متناسب با آبگرمکن خود، این کار را انجام دهید.

در این باره بیشتر بخوانید 

7 دلیل عدم وجود آب گرم در خانه

آموزش تعمیر و عیب‌یابی رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن برقی

نحوه کار آبگرمکن‌های بدون مخزن به زبان ساده

 

3.8/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا