تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک (در 10 گام!)

خودروسرویس و نگهداری

با این که بخاری ماشین از بخش‌هایی است که در فصول سرد سال هر روزه با آن سروکار داریم اما با ساختار و اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم آشنا نیستیم. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هر خودرو صرفا به یک رادیاتور مجهز است، در صورتی که این یک تصور اشتباه است. هر خودرو به جز رادیاتور اصلی که زیر کاپوت قابل مشاهده است، دارای یک رادیاتور بخاری نیز هست و این رادیاتور بخش اصلی سیستم بخاری خودروی شما محسوب می‌شود.

در نتیجه اگر عملکرد بخاری ماشین شما با اختلال مواجه شده باشد، یکی از دلایل ایجاد این مشکل، وجود گرفتگی در رادیاتور بخاری ماشین در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک، به شما در روند از بین بردن گرفتگی‌های موجود در این ناحیه کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عملکرد رادیاتور بخاری ماشین

همان‌طور که اشاره کردیم، رادیاتور بخاری یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو بوده که عملکرد صحیح بخاری تا میزان زیادی به کارکرد صحیح آن وابسته است. رادیاتور بخاری عملکرد و ساختاری شبیه به رادیاتور اصلی خودرو دارد و وظیفه خود را با کمک رادیاتور اصلی به انجام می‌رساند.

نحوه عملکرد رادیاتور بخاری به این صورت است که با افزایش دمای آب و مایع خنک‌کننده موجود در سیستم خنک‌کننده بر اثر خنک کردن موتور و دیگر اجزا، این محتویات به سمت رادیاتور بخاری حرکت می‌کنند و این رادیاتور با دریافت حرارت موجود در این مایعات، دمای هوای موجود در کابین خودرو را افزایش خواهد داد.

بنابراین اگر در ساختار این رادیاتور گرفتگی و انسداد ایجاد شود، این چرخه تکمیل نشده و بازدهی بخاری خودرو به شدت محدود می‌شود. در این شرایط شما باید با پشت سر گذاشتن روند شستشوی رادیاتور بخاری ماشین، انسداد موجود در آن را از بین برده و چرخه سیستم خنک‌کننده را مجددا تکمیل کنید.

علت گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

ضد یخ موجود در سیستم خنک‌کننده بر اثر تماس با آلیاژهای فلزی، قطعات پلاستیکی و …، به مرور زمان خاصیت روان‌کنندگی و ضدخوردگی خود را از دست داده و مواد افزودنی موجود در آن رسوب می‌کنند. در نتیجه این روند، بخش‌هایی از رادیاتور دچار انسداد شده که در ادامه منجر به کاهش توان عملیاتی این قطعه خواهند شد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که شما باید در فواصل زمانی معینی نسبت به شستشوی رادیاتور بخاری اقدام کنید تا در عملکرد این سیستم، بازدهی حداکثری به وجود بیاید.

مطالعه بیشتر: آموزش خنک کردن سریع خودرو + نکات خنک نگه داشتن آن

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

روش‌های شستشوی رادیاتور بخاری خودرو

اگر در ساختار این قطعه گرفتگی ایجاد شده باشد، اولین راهکار پیش روی شما تعویض رادیاتور بخاری است که مشکل را به کلی رفع می‌کند اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که تعویض این رادیاتور هزینه زیادی را به شما تحمیل کرده و شما باید هزینه‌های مربوط به تهیه رادیاتور جدید و تعویض آن توسط متخصص را تقبل کنید.

در این شرایط یک راهکار دیگر نیز پیش روی شما وجود دارد که باید در طی آن رادیاتور بخاری را بشویید تا انسداد موجود در ساختار آن رفع شود. در این جهت شما می‌توانید از 2 روش استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  1. در روش اول شما باید رادیاتور بخاری را از موقعیت خود خارج کرده و به صورت جداگانه آن را بشویید. با این که پس از باز کردن این قطعه شما روند ساده‌تری را برای شستشوی رادیاتور در پیش دارید اما نباید فراموش کنید که جدا کردن رادیاتور بخاری از سیستم، به تخصص زیادی نیاز داشته و شما به این منظور باید بسیاری از اجزای دیگر را نیز از این شبکه جدا کنید.
    به همین دلیل این روند حتما باید توسط افراد دارای صلاحیت پشت سر گذاشته شود و افراد بدون تجربه باید از انجام هرگونه اقدامی در این راستا به پرهیزند.
  2. در روش دوم دیگر نیازی به جدا کردن رادیاتور بخاری ماشین نیست و شستشوی آن در حالی که رادیاتور در موقعیت خود قرار دارد، به انجام می‌رسد. با این که طی کردن این روند نیز به تخصص نیاز دارد اما شما با کمی آشنایی با ساختار خودرو و این سیستم نیز می‌توانید روند شستشوی رادیاتور بخاری ماشین را پشت سر بگذارید، بنابراین قبل از شروع حتما کمی با این شبکه بیشتر آشنا شوید.

در شرایطی که در ساختار این قطعه انسداد ایجاد شده باشد، توصیه بسیاری از کارشناسان شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک است اما چرا اسید سیتریک؟

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

چرا اسید سیتریک برای شستشوی رادیاتور بخاری خودرو مناسب است؟

اسید سیتریک یا جوهر لیمو یک نوع اسید ضعیف است که شما می‌توانید آن را در ساختار برخی از میوه‌ها مثل پرتقال و یا لیمو مشاهده کنید. این اسید همچنین یکی از محلول‌هایی است که شما در راستای تمیز کردن و رفع انسداد رادیاتور بخاری می‌توانید از آن استفاده کنید اما اسید سیتریک نسبت به دیگر محلول‌های موجود چه مزایایی دارد؟ از مهم‌ترین مزایای اسید سیتریک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اسید سیتریک برخلاف اسیدهای شیمیایی موجود، برای سلامتی شما مضر نیست.
  • برخلاف دیگر اسیدها به ساختار قطعات لاستیکی و پلاستیکی موجود در سیستم آسیب نمی‌زند.
  • تهیه آن نسبت به دیگر محلول‌ها با صرف هزینه کمتری انجام می‌پذیرد.
  • دسترسی به اسید سیتریک بسیار ساده است و شما می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

این موارد را می‌توان مهم‌ترین مزایای اسید سیتریک برای شستشوی رادیاتور بخاری ماشین در نظر گرفت.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

مطالعه بیشتر: تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

برای شروع این روند باید ابتدا محلول اسید سیتریک را آماده کنید. به این منظور شما باید به ازای هر 5 لیتر آب، 50 گرم اسید سیتریک بکار ببرید. همچنین در صورتی که گرفتگی موجود در رادیاتور بخاری شدید بود، شما می‌توانید میزان اسید سیتریک را به 2 برابر میزان ذکرشده افزایش دهید.

برای خوب حل شدن اسید سیتریک ابتدا آن را با نیم لیتر آب مقطر داغ ترکیب کرده و هم بزنید. سپس این ترکیب را به حجم اصلی محلول اضافه کنید. از دیگر لوازمی که شما در طول این روند به آن‌ها نیاز دارید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • 1 ظرف با ابعاد مناسب (تخلیه محتویات رادیاتور)
  • 1 پمپ شناور
  • 2 تکه شیلنگ
  • دستکش ایمنی مقاوم

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

مراحل شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

1. اتصال باتری را قطع کنید

قبل از هر گونه اقدامی شما باید اتصال باتری خودرو با شبکه را قطع کنید. به این منظور جدا کردن قطب منفی باتری نیز کفایت می‌کند.

2. رادیاتور بخاری را پیدا کنید

ورودی و خروجی رادیاتور بخاری معمولا بر روی دیواره آتشی که موتور را از کابین جدا می‌کند، قرار دارد و شما با بررسی این ناحیه می‌توانید موقعیت رادیاتور بخاری را شناسایی کنید. البته از آنجایی که ممکن است موقعیت این قطعه در خودروهای مختلف کمی متفاوت باشد، بهتر است به این منظور از دفترچه راهنمای ماشین استفاده شود.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

3. محتویات رادیاتور را خالی کنید

در این جهت شما باید ابتدا موقعیت 2 شیلنگ ورودی و خروجی رادیاتور را شناسایی کنید. قبل از جدا کردن این شیلنگ‌ها باید به 2 نکته دقت باشید که عبارتند از:

  • در صورت داغ بودن محتویات رادیاتور، پس از باز کردن شیلنگ مایعات به سمت بیرون می‌پاشد و ممکن است صورت ما را دچار سوختگی کند. به همین دلیل تا سرد شدن این محتویات منتظر بمانید.
  • ریختن محتویات رادیاتور بر روی زمین برای محیط‌زیست خطرناک است، در نتیجه قبل از باز کردن شیلنگ‌ها حتما مخزن خود را زیر آن‌ها قرار دهید.

این شیلنگ‌ها را که معمولا با استفاده از گیره در موقعیت خود محکم شده‌اند را به آرامی جدا کنید و اجازه دهید تا محتویات رادیاتور کاملا خارج شده و وارد مخزن شود.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

4. پمپ شناور را متصل کنید

پمپ را به وسیله یک شیلنگ به ورودی رادیاتور متصل کرده و شیلنگ دیگر را به خروجی رادیاتور وصل کنید. سپس این اتصال را با استفاده از گیره یا چسب کاملا محکم کرده و آن‌ها را ایمن کنید. توجه داشته باشید که پس از روشن کردن پمپ، فشار موجود در این سیستم افزایش می‌یابد و اگر شما اتصالات را به صورت ایمن برقرار نکرده باشید، جدا شدن آن‌ها دور از انتظار نیست.

5. محلول اسید سیتریک را آماده کنید

پس از این که ترکیب اسید سیتریک و آب را به شیوه صحیح آماده کردید، محلول را کمی گرم کرده و در قدم بعد این محلول را وارد مخزن پمپ کنید.

6. پمپ را روشن کنید

پس از آماده شدن محلول و ریختن آن در مخزن، پمپ را روشن کنید تا محتویات وارد شبکه رادیاتور شود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

7. شیلنگ‌ها را جابه‌جا کنید

پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه، شما باید پس از خاموش کردن پمپ، 2 شیلنگ را جابه‌جا کرده و رادیاتور بخاری را به صورت بالعکس با آب بشویید. این روند به شما کمک خواهد کرد تا تمامی محتویات اضافه موجود در رادیاتور را کاملا از آن خارج کنید. این روند را ادامه داده و چند بار رادیاتور را پر و خالی کنید.

 رادیاتور ماشین

8. قطعات را به موقعیت اصلی بازگردانید

زمانی که شستشوی رادیاتور بخاری با اسید سیتریک به پایان رسید، قطعات این سیستم را به موقعیت اصلی خود بازگردانده و اتصال آن‌ها را به صورت مستحکم و ایمن برقرار کنید. توجه داشته باشید که در این روند به هیچ عنوان نباید عجله کنید، چرا که نصب ناصحیح بخش‌های مختلف در آینده چالش‌های زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

9. رادیاتور را با محلول ضدیخ پر کنید

وقتی اتصالات برقرار شد، محلول ضدیخ را وارد رادیاتور کرده و آن را پر کنید. حالت 50/50 بهترین فرمول برای ترکیب آب و ضدیخ محسوب می‌شود اما شما می‌توانید در این روند از محلول‌های آماده رادیاتور استفاده کنید. پس از این که رادیاتور پر شد، درپوش آن را به صورت ایمن ببندید.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک

10. رادیاتور را هواگیری کنید

این روند را باید با استفاده از 2 پیچ هواگیری موجود در سیستم پشت سر بگذارید. به این منظور خودرو را در یک محل صاف و بدون شیب پارک کرده و آن را روشن کنید. سپس با باز کردن پیچ‌های هواگیری، تا خروج آب یکنواخت از آن‌ها منتظر بمانید. پس از این که آب به صورت یکنواخت از پیچ هواگیری خارج شد، مجددا رادیاتور را پر کرده و درپوش آن را ببندید. در نهایت پیچ هواگیری را نیز محکم ببندید.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک در این مرحله به پایان رسیده و شما باید در قدم بعد نتیجه این روند را با تست کردن عملکرد بخاری خودرو، مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که بخاری خودرو عملکرد صحیحی از خود نشان داد، شما روند شستشوی رادیاتور بخاری را به درستی انجام داده و انسداد موجود در ساختار این قطعه را از بین برده‌اید.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با مرور نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با اسید سیتریک، به شما در روند از بین بردن گرفتگی‌های موجود در این رادیاتور کمک کنیم. توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در این روند اولویت اصلی بوده و شما نباید تحت هیچ عنوانی سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید. در صورتی که در هر مرحله‌ای با مشکل مواجه شدید، این روند را متوقف کرده و از افراد دارای صلاحیت کمک بگیرید. کارشناسان کاربلد آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود و شما با ثبت یک درخواست ساده و یا تماس با شماره 1471 می‌توانید از کمک این متخصصین بهره‌مند شوید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

3.7/5 - (39 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. این چه روش مسخره و بچه گانه و غیر حرفه ای هست که با اب و تاب فراوان توضیح میدید. و حس استادی هم به شما دست داده. بجای این نوشته های فکاهی و طنز! بهتر بود مراکزی که با دستگاه پر فشار مخصوص رسوب زدایی را که به این دستگاه مجهز هستند معرفی میکردید!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید