نحوه هواگیری باک بنزین
هواگیری باک بنزین یکی از اقدامات مهمی است که شاید کمتر به آن توجه شود؛ اما تاثیر چشمگیری بر عملکرد خودرو دارد. هنگامی که هوا در مسیر سوخترسانی گیر میکند، جریان بنزین به موتور مختل میشود و باعث کاهش کارایی خودرو خواهد شد. این فرایند بهطور مستقیم بر عملکرد موتور، مصرف سوخت و حتی شتاب خودرو اثرگذار است. اگر تاکنون با مشکلاتی مانند روشن نشدن خودرو یا افت قدرت موتور مواجه شدهاید، احتمالا باک بنزین شما به هواگیری نیاز دارد. در این مقاله ابتدا به علائم و علت هوا گرفتن باک خودرو میپردازیم و سپس نحوه صحیح هواگیری باک ماشین را به صورت قدمبهقدم معرفی خواهیم کرد.
- خاموش شدن ناگهانی، ریپ زدن، روشن نشدن، سرریز بنزین، افت عملکرد و بوی شدید بنزین از جمله علائم هواگیری باک بنزین است.
- گرفتگی حبابگیر مخزن سوخت، کثیف بودن فیلتر سوخت، نشتی در لولهها و خرابی انژکتورها، مخزن و پمپ بنزین چند علت هوا گرفتن باک بنزین است.
- دو روش مهم برای هواگیری باک بنزین وجود دارد.
- هواگیری باک بنزین باید توسط افراد متخصص باید انجام شود.
هوا گرفتن باک بنزین چه علائمی دارد؟
قبل از اینکه به هواگيری باک بنزين بپردازیم، آشنایی با علائم و علت این مشکل، تشخیص آن را برای شما سادهتر میکند. هوا گرفتن باک بنزین با علائمی همراه است. در صورتی که این نشانهها را تجربه کردید، احتمالا هوا وارد مخزن سوخت خودروی شما شده است و به بررسی تخصصی توسط مکانیک نیاز دارد. از جمله علائم هوا گرفتن باک بنزین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خودرو در حین رانندگی به صورت ناگهانی خاموش میشود.
- با ریپ زدن و لرزش خودرو همراه است.
- خودرو با مشکل استارت زدن و روشن نشدن خودرو روبهرو است.
- هنگام سوختگیری بنزین سرریز میشود.
- خودرو با افت عملکرد موتور و کاهش شتاب همراه است.
- بوی شدید بنزین در داخل کابین خودرو به مشام میرسد.
مشاهده این علائم نشان میدهد که سیستم سوخترسانی خودرو دچار مشکل شده است و به تعمیر نیاز دارد.
دلایل هوا گرفتن باک بنزین خودرو چیست؟
علتهای هوا گرفتن باک بنزین خودرو میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
1. گرفتگی حبابگیر مخزن سوخت
یکی از شایعترین دلایل هوا گرفتن باک بنزین، گرفتگی حبابگیر مخزن است. این قطعه وظیفه خروج گازهای اضافی از باک را دارد و در صورت مسدود شدن، گازها نمیتوانند از باک خارج شوند. در این شرایط، نهتنها احتمال سرریز شدن سوخت وجود دارد؛ بلکه خطر اشتعال هم بالا میرود. گرفتگی میتواند به دلیل وجود برگها، شاخهها، شلنگهای خراب یا فیلتر سوخت مسدود رخ دهد.
2. خرابی مخزن بنزین
نشتی یا وجود سوراخ در مخزن بنزین میتواند منجر به نفوذ هوا به باک شود. این مسئله تاثیر منفی بر عملکرد موتور دارد و موجب کاهش کارایی خودرو میشود.
3. خراب بودن پمپ بنزین
پمپ بنزین وظیفه تامین سوخت مورد نیاز انژکتورها را دارد. اگر پمپ بنزین خراب شود، فشار سوخت کاهش مییابد و سوخت به اندازه کافی به انژکتورها نمیرسد؛ در نتیجه این مشکل باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش شتاب خودرو میشود.
4. کثیف بودن فیلتر سوخت
فیلتر سوخت ذرات معلق و آلودگیهای موجود در سوخت را جذب میکند. معمولا با گذشت زمان، این فیلتر ممکن است کثیف شود و جریان سوخت را محدود کند. این مشکل میتواند باعث کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی روشن نشدن خودرو شود.
5. نشتی در لولههای سوخترسانی
نشتی در لولههای سوخترسانی میتواند باعث ایجاد خلاء در سیستم سوخت شود؛ در نتیجه هوا از بیرون وارد باک میشود. این مسئله موجب اختلال در عملکرد موتور و کاهش شتاب خودرو خواهد شد.
۶. خرابی انژکتورها
انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به محفظه احتراق را برعهده دارند. در صورت خرابی این قطعات، احتمال نشت گازهای احتراق و ورود هوا به سیستم سوخت وجود دارد. این وضعیت هم میتواند منجر به کاهش کارایی موتور و شتاب خودرو شود.
روش صحیح هواگیری باک بنزین
برای هواگیری باک بنزین، دو روش موثر وجود دارد که به شما کمک میکند تا هوای محبوس در باک را خارج کنید و عملکرد خودرو را بهبود دهید. در ادامه هر دو روش بهصورت کامل توضیح داده شده است.
1. پر کردن باک و روشن کردن خودرو (روش پیشنهادی)
ابتدا باک بنزین را تا حد امکان پر کنید و درپوش باک را بهطور کامل و محکم ببندید. سپس موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید برای مدت کوتاهی کار کند. این کار به خروج حبابهای هوا از سیستم سوخترسانی کمک میکند.
پس از آن، درپوش باک را باز و موتور را خاموش کنید. برای نتیجه بهتر، این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید، تمامی حبابهای هوا از باک خارج شدهاند. این روش یکی از سادهترین و موثرترین راهحلها برای هواگیری باک بنزین است.
2. باز کردن اتصالات سوخترسانی
اگر مشکل هواگیری باک بنزین حل نشد، میتوانید از روش دستی استفاده کنید. برای این کار، ابتدا باید اتصالهای لوله سوخترسانی خودرو را باز کنید تا هوای محبوس از سیستم خارج شود. بعد از آن هوا بهطور تدریجی و با فشار کم از سیستم خارج میشود.
هنگامی که مطمئن شدید تمام هوای محبوس خارج شده است، اتصالات را دوباره محکم کنید و مطمئن شوید هیچ نشتی وجود ندارد. البته این روش کمی فنی است. اگر تجربه کافی برای این کار ندارید، باید از یک متخصص کمک بگیرید.
جمعبندی
هواگیری باک بنزین یکی از نکات مهم در نگهداری و عملکرد صحیح خودرو است. وجود هوا در سیستم سوخترسانی میتواند مشکلاتی مانند کاهش شتاب، روشن نشدن خودرو و عدم توانایی در پر کردن کامل باک را بهدنبال داشته باشد. روشهایی مانند روشن کردن خودرو پس از پر کردن باک یا باز کردن اتصالات سوخترسانی به خروج حبابهای هوا کمک میکند و مانع از آسیبهای احتمالی به سیستم سوخت و موتور جلوگیری میشود. انجام بهموقع و صحیح این فرایندها باعث بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر مفید آن خواهد شد.