9 روش عالی برای بالا بردن سرعت کامپیوتر!

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

کند بودن کامپیوتر علاوه بر اینکه بسیار آزاردهنده است، بازدهی کار را هم به شدت کاهش می‌دهد و عملکرد کاربران را با مشکل مواجه می‌سازد. در چنین شرایطی آموختن راهکارهایی برای بالا بردن سرعت کامپیوتر بسیار کمک‌کننده است.

با مجله آچاره همراه باشید تا راه‌های افزایش سرعت کامپیوتر را برای شما بیان کنیم. با آموزش این روش‌ها شما می‌توانید به راحتی سرعت کامپیوتر خود را ارتقاء دهید.

اگر در زمینه تعمیر لپ‌تاپ و تعمیر کامپیوتر و همچنین تنظیمات نرم‌افزار کامپیوتر خود نیاز به مشاوره و خدمات دارید، درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت نمایید و از متخصصان آچاره مشاور رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • برای بالا بردن سرعت کامپیوتر، برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز را غیرفعال کنید.
  • اصلی‌ترین دلیل کاهش سرعت کامپیوتر، پر بودن حافظه رم است.
  • گاهی آپدیت خودکار در ویندوز ۱۰، در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می‌کند و سرعت سیستم را کاهش می‌دهد.

اهمیت بالا بردن سرعت کامپیوتر

امروزه کامپیوتر یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی است و مردم بسیاری از کارهایشان را به کمک کامپیوتر انجام می‌دهند. درگذشته سرعت پردازش کامپیوتر بسیار پایین بود؛ اما به لطف تکنولوژی امروزه سرعت آن بسیار ارتقاء یافته است.

اما متأسفانه گاهی برخی از کامپیوترها دچار کاهش سرعت می‌شوند و کاربران خود را کلافه می‌کنند. علاوه بر این گاهی کاهش سرعت کامپیوتر باعث اختلالاتی در روند کار می‌شود و کاربر را با مشکلاتی مواجه می‌کند. به همین منظور بالا بردن سرعت کامپیوتر اهمیت می‌یابد.

عوامل موثر در سرعت کامپیوتر

عوامل مؤثر در سرعت کامپیوتر

عوامل متعددی هستند که می‌توانند سرعت سیستم شما را به طور چشمگیری افزایش دهند از این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. غیرفعال‌کردن برنامه‌های Startup

یکی از راه‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر در ویندوز 10 و همچنین سایر نسخه‌های ویندوز، غیرفعال‌کردن برنامه‌های Startup است. برنامه‌های زیادی در ویندوز 10 هستند که به‌صورت By default در زمان نصب ویندوز، در سیستم شما نصب می‌شوند.

شما از بعضی از آنها حتی یک دقیقه هم استفاده نمی‌کنید، اما متأسفانه همیشه در پشت زمینه ویندوز در حال اجرا هستند و با هر بار روشن و خاموش‌ کردن کامپیوتر، این برنامه‌ها به‌صورت کاملاً خودکار در کامپیوتر شما فعال می‌شوند.

بنابراین اگر از برنامه‌های داخلی ویندوز حتی یکبار هم استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. برای غیرفعال‌کردن آن‌ها در ویندوز 10 باید مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید:

  • ابتدا وارد تنظیمات شوید.
  • بر روی گزینه Apps کلیک کنید.
  • سپس روی گزینه Startup کلیک کنید.
  • در نوار Sort by روی گزینه Startup impact کلیک کنید.
  • سپس در این مرحله برنامه‌های غیرکاربردی را غیرفعال کنید.
  • در آخر، پس از اعمال کلیه تغییرات، کامپیوتر را ری استارت کنید.

راه های افزایش سرعت کامپیوتر

2. حذف برنامه‌های غیرضروری

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر حذف برنامه‌های غیرضروری است. اگر شما از کاربران هستید که هر یک سال یا هر دو سال یکبار ویندوز کامپیوتر خود را عوض می‌کنید، قطعاً در این مدت برنامه‌های مختلفی را برای آزمون‌وخطا یا برای مدت کوتاهی در کامپیوتر نصب کرده‌اید و کاملاً فراموش کرده‌اید که آنها را حذف نصب کنید؛ بنابراین باید گفت این برنامه‌ها باعث پر شدن حافظه کامپیوتر شما و کاهش سرعت آن خواهد شد.

به همین دلیل بهتر است، برای بالا بردن سرعت کامپیوتر برنامه‌های غیرکاربردی کامپیوتر را حذف نصب کنید، برای این کار مراحل زیر را بادقت انجام دهید:

  • وارد تنظیمات شوید.
  • روی گزینه Apps کلیک کنید.
  • سپس Apps & features را انتخاب کنید.
  • در این مرحله برنامه موردنظر را انتخاب کنید.
  • در نهایت بر روی گزینه Unistall کلیک کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

3. افزودن ماژول SSD

اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما قدیمی است، برای بالا بردن سرعت کامپیوتر از ماژول SSD استفاده کنید؛ زیرا یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش عمر کامپیوترهای قدیمی، افزودن ماژول‌های پرسرعت SSD است.

در کامپیوترها ماژول SSD روی مادربرد نصب می‌شود. اما در لپ‌تاپ‌ها بسته به ساختار داخلی آن، می‌توان با جایگزین‌ کردن درایو نوری، نصب روی اسلات و هارددیسک لپ‌تاپ ماژول را اضافه کنید.

با نصب و اجرای سیستم‌عامل، نرم‌افزارهای بسیار سنگین و حتی بازی روی ماژول SSD، از سرعت اجرای بالای آن می‌توانید استفاده کنید. استفاده‌ کردن از SSDها علاوه بر اینکه می‌تواند سرعت کامپیوتر شما را افزایش دهد، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را نیز بالا ببرد. افزودن ماژول SSD یکی از ارزان‌ترین راه‌های ارتقای کامپیوتر و لپ‌تاپ قدیمی است.

4. استفاده از نرم‌افزارهای Disk Cleaner

یکی از راه‌های افزایش سرعت کامپیوتر استفاده از برنامه Disk Cleaner است. بخش عظیمی از فضای کامپیوتر شما به‌وسیلة فایل‌ها و نرم‌افزارهای خراب و غیرکاربردی اشغال شده است.

این فایل‌ها در حافظه شما، قسمت‌های غیرقابل‌تشخیص را اشغال می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به کمک نرم‌افزارهای Disk Cleaner، اقدام به حذف این فایل‌ها کنید. از بهترین نرم‌افزارها می‌توانیم به CCleaner و BleachBit اشاره کنیم.

5. به‌روزرسانی درایورها

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر به‌روزرسانی درایوهای مختلف است. برای سرعت‌ بخشیدن به پردازش کامپیوترتان همه درایورها، به‌خصوص درایورهای کارت گرافیک، CPU و مادربرد را آپدیت کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه DirectX نصب شده باشد. به کمک Driver Booster بقیه درایورها را نیز آپدیت کنید.

اگر گیمر هستید یا با سیستمان زیاد بازی می‌کنید، حتماً درایور کارت گرافیک را به‌روزرسانی کنید.

بالا بردن سرعت کامپیوتر در ویندوز 10

6. غیرفعال‌کردن آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ و 11

یکی دیگر از دلایل سرعت پایین در ویندوز ۱۰ و 11، آپدیت خودکار این ویندوز است. علاوه بر این موضوع آپدیت خودکار در ویندوز ۱۰ معمولاً حس ناخوشایندی را به کاربر منتقل می‌کند. به همین دلیل بهتر است Windows update خود را غیرفعال کنید، تا هیچ‌وقت دچار آپدیت ناگهانی آن نباشید.

در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم راهنمای جلوگیری از آپدیت خودکار ویندوز 11 را مطالعه فرمایید.

7. نصب برنامه باکیفیت و معتبر

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر در ویندوز 7 و همچنین سایر نسخه‌های ویندوز، نصب برنامه باکیفیت و معتبر است.

برنامه‌های قدیمی که برای سال‌های قبل از 2010 هستند، دارای ضعف‌ها و باگ‌های متعددی هستند؛ زیرا این برنامه‌ها باتوجه‌به امکانات 10 سال قبل طراحی گردیده‌اند و اگر ویندوز شما این برنامه‌ها را پشتیبانی می‌کند، به معنای این نیست که برنامه هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

به‌عنوان‌مثال اگر شما اکنون از برنامه Office 2003 استفاده می‌کنید، هرچه زودتر اقدام به خرید آفیس 2016 یا 2019 کنید و حتی می‌توانید برنامه‌های موردنیاز خودتان را از فروشگاه گوگل پلی، بازار و غیره دانلود و نصب نماید. در هنگام تهیه برنامه، به شرکت ارائه‌دهنده آن و همچنین ویندوز موردنظرتان توجه کنید.

تعمیرات کامپیوتر با تیم آچاره

8. افزایش ظرفیت حافظه مجازی

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر افزایش ظرفیت حافظه مجازی است. برای دسترسی به میزان بیشتر حافظه و درنتیجه افزایش سرعت کامپیوتر می‌توانید ظرفیت حافظه مجازی را تا دوبرابر حافظه RAM افزایش دهید.

هنگامی که ظرفیت کل حافظه RAM استفاده شده باشد، سپس از حافظه مجازی استفاده می‌شود؛ بنابراین هرچه قدر که ظرفیت حافظه مجازی بیشتر باشد، برای کارکرد کامپیوتر بهتر است.

برای افزایش حافظه مجازی مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد setting شوید.
  • سپس به مسیر Control Panel> System and Security بروید.
  • در این مرحله مسیر System> advanced system settings> را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Performance settings را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید گزینه Advanced را انتخاب کنید.
  • در نهایت به Virtual memory بروید.

مقدار حافظه مجازی را به‌اندازه دوبرابر ظرفیت واقعی حافظه RAM کامپیوتر تنظیم کنید. به‌عنوان‌مثال اگر اندازه حافظه ۸ گیگابایت است، باید حافظه مجازی را ۱۶۰۰۰ مگابایت یا به اصطلاحی ۱۶ گیگابایت انتخاب کنید. انجام این امور در بالا بردن سرعت کامپیوتر موثر است.

9. تمیز کردن کامپیوتر و لپ تاپ برای افزایش جریان هوا

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ تمیز کردن دستگاه است. تمیز کردن لپ‌تاپ می‌تواند عملکرد آن را به طور چشمگیری افزایش دهد.

دلیل این کار جریان بهتر هوا و همچنین خنک‌کنندگی مناسب سیستم است. سیستم درصورتی‌که تمیز باشد می‌تواند بدون هیچ‌گونه محدودیتی با سرعت بالا کار کند و فن‌ها موجود در آن را به طور مطلوبی خنک کند.

به همین دلیل به کاربرانی که از کامپیوتر و لپ‌تاپ زیاد استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود هر ۶ ماه یک‌بار سیستم خود را تمیز کنید.

بالا بردن سرعت کامپیوتر در ویندوز 7

سخن آخر

قطعاً کم‌ بودن سرعت کامپیوتر، باعث مختل شدن کار کاربر می‌شود. به همین دلیل بالا بردن سرعت کامپیوتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با راهکارهای ذکر شده شما می‌توانید به راحتی و بدون پرداخت هزینه اضافی کامپیوتر خود را ارتقاء دهید.

سؤالات متداول

آیا با غیرفعال‌کردن برنامه‌های پیش‌فرض سرعت کامپیوتر افزایش می‌یابد؟

بله سرعت کامپیوتر با بستن این برنامه‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

چرا برنامه‌های بدون استفاده باعث کاهش عملکرد کامپیوتر می‌شوند؟

زیرا این نرم‌افزارها، به طور چشمگیری حجم حافظه را پر می‌کنند و باعث کاهش عملکرد کامپیوتر می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا