کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر همراه با نکات کلیدی

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

اگر به فکر خرید کامپیوتر جدید یا ارتقای دستگاه قدیمی خود هستید، این راهنمای خرید کامپیوتر می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. با وجود گزینه‌های بسیار زیادی که برای انتخاب در دسترس دارید، خرید کامپیوتر مناسب با بهترین قیمت ممکن است دشوار به نظر برسد.

در این راهنمای خرید کامپیوتر توضیح می‌دهیم که در سال 2022 باید به دنبال چه چیزی باشید و چه چیزهایی را باید نادیده بگیرید. امیدواریم بتوانیم به شما در فرآیند خرید pc جدید کمک کنیم.

نکات کلیدی

  • هنگام خرید کامپیوتر، باید به نوع استفاده‌تان و کارهایی که می‌خواهید با آن انجام دهید توجه کنید.
  • اگر فضای محدودی برای قرار دادن کامپیوتر در اختیار دارید، می‌توانید کامپیوتر اسلیم تهیه کنید.
  • چنانچه گیمر هستید و استفاده شما از کامپیوتر معمولا برای گیم است، باید سیستم مخصوص گیم تهیه کنید که سی‌پی‌یو و گرافیک بالایی داشته باشد.

تعریف کامپیوتر به زبان ساده

قبل از این‌که درباره بهترین سیستم کامپیوتری صحبت کنیم ببینیم کامپیوتر چیست. کامپیوتر ماشین یا وسیله‌ای است که فرآیندها، محاسبات و عملیات را بر اساس دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط نرم‌افزار یا برنامه سخت‌افزاری انجام می‌دهد.

کامپیوتر سیستمی است که توانایی پذیرش داده‌های ورودی، پردازش و سپس تولید خروجی را دارد. این دستگاه اطلاعات را می‌پذیرد و آن‌ها را براساس برنامه، نرم‌افزار یا ترتیبی از دستورالعمل‌ها در مورد نحوه پردازش داده‌ها، دستکاری می‌کند.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!

  • مشاوره خرید انواع گوشی‌های موبایل آیفون و اندروید
  • مشاوره خرید انواع کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ
  • تشخیص گوشی و سیستم‌های اصل از تقلبی
مشاوره جهت خرید لوازم دیجیتال
رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!
  • مشاوره خرید انواع گوشی‌های موبایل آیفون و اندروید
  • مشاوره خرید انواع کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ
  • تشخیص گوشی و سیستم‌های اصل از تقلبی
مشاوره جهت خرید لوازم دیجیتال

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

راهنمای خرید کامپیوتر و نکات کلیدی

انواع مختلفی از کامپیوتر وجود دارد که احتمالا نام آن‌ها را شنیده‌اید؛ مانند دسکتاپ، لپ تاپ و تبلت. اما قبل از انتخاب بهترین سیستم کامپیوتری باید در مورد کارهایی که می‌خواهید با کامپیوتر خود انجام دهید، فکر کنید. راهنمای جامع خرید کامپیوتر به شما کمک می‌کنید تا درست‌ترین انتخاب را داشته باشید.

اگر به سیستمی برای ارسال ایمیل و وب‌گردی نیاز دارید، انتخاب‌های شما متفاوت است. شخصی که ویرایش ویدیو یا بازی انجام می‌دهد، راهنمای خرید سیستم گیمینگ برایش مفید خواهید بود. مکانی که می‌خواهید از کامپیوتر استفاده کنید هم مهم است؛ زیرا تأثیر زیادی روی نوع خرید شما خواهد داشت.

انواع کامپیوتر رومیزی

دسک‌تاپ‌ها معمولاً در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها، قدرت و کارایی بیشتری دارند. بسته به مدلی که شما خریداری می‌کنید، معمولا حق انتخاب کارت گرافیک، ماوس، صفحه کلید و مانیتور را خواهید داشت. در این صورت ممکن است بخواهید ماوس و کیبورد ارگونومیک بخرید.

جدای از قطعات اصلی کامپیوتر با توجه به ظهور چت تصویری ممکن است به وب‌کم هم نیاز داشته باشید. مانیتورهای مستقل معمولاً مجهز به وب‌کم نیستند اما شما می‌توانید برا آن وب‌کم جدا تهیه کنید. همچنین انتخاب رم و خرید قطعات کامپیوتر به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد.

در ادامه برای بهره‌گیری از نکات راهنمای خرید کامپیوتر با انواع کامپیوتر آشنا می‌شویم. همچنین با مشاوره خرید کامپیوتر و انتخاب بهترین سیستم کامپیوتری با شما همراه خواهیم بود.

دسکتاپ با اندازه کامل

دسکتاپ‌ها در میان انواع کامپیوترها به فضای زیادی نیاز دارند. اما اگر به دنبال خرید کامپیوتر خانگی با قیمت مناسب هستید، دسکتاپ‌های با اندازه کامل کم‌هزینه‌ترین گزینه‌های کامپیوتری و آسان‌ترین برای ارتقا و تعمیر هستند.

کامپیوترهای رومیزی

اگر به دلیل فضای ناکافی قصد دارید که کامپیوتر را روی میز خود قرار دهید، کامپیوتر رومیزی یا اسلیم گزینه‌ای ایده‌آل است. رعایت فضا یکی از نکات کلیدی در راهنمای خرید کامپیوتر محسوب می‌شود.

دسکتاپ همه کاره (AIO)

در سیستم‌های همه‌کاره، کامپیوتر و مانیتور با هم ادغام شده‌اند. اجزای آن در پشت نمایشگر قرار گرفته و ارتقا یا تعمیر مدل‌ها کمی دشوار است. برای صرفه‌جویی در فضا، این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به کامپیوترهای سنتی جمع و جورتر به نظر برسند.

راهنمای خرید پی سی

دسکتاپ گیمینگ

بیشترین محدودیت مربوط به سیستم‌های بازی است. برای خرید کامپیوتر رده حرفه‌ای برای گیمینگ به سریع‌ترین پردازنده‌ها، پیچیده‌ترین کارت‌های گرافیک، هارد دیسک‌های بزرگ، انتخاب رم بالا و کیبورد گیمینگ خوب نیاز دارید.

کامپیوترهای گیمینگ به انواع کامپیوتر بالا رده و میان رده تقسیم می‌شوند و بودجه شما تعیین‌کننده خرید کامپیوتر میان رده یا بالا رده است. این نوع سیستم‌ها دارای کیس‌هاس معمولاً بزرگی هستند و فضایی برای اجزای اضافی مانند حافظه اضافی یا کارت‌های صدای اختصاصی دارند.

کامپیوتر بالا رده به مدلی گفته می‌شود که قابلیت اجرای تمام بازی‌های جدید با بالاترین وضوح را دارد. در این مدل‌ها به دلیل وجود آپشن‌های تخصصی، قیمت کامپیوتر کامل معمولاً کمی بالا است. همچنین عمر طولانی این کامپیوترها بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها محسوب می‌شود.

راهنمای جامع خرید کامپیوتر

در این قسمت می‌خواهیم درباره مؤلفه‌های مهم سیستم کامپیوتری صحبت کنیم. شناخت این موارد به خرید آسان کامپیوتر با هزینه مناسب کمک می‌کند.

در ادامه با راهنمای خرید کامپیوتر با شما همراه هستیم و اجزای اصلی انواع کامپیوتر و عملکرد هر جزء را توضیح خواهیم داد:

پردازنده

پردازنده قلب کامپیوتر شماست. این قطعه تعیین می‌کند که کامپیوتر شما چقدر سریع و روان کار کند. در حال حاضر انواع مختلفی از پردازنده‌ها در بازار موجود است. پردازنده‌های AMD، سری اینتل (i3،i5 و غیره) و Celeron.

اکثر دستگاه‌های فعلی دارای حداقل پردازنده Core i3 اینتل هستند.

برای مشاوره خرید کامپیوتر و گوشی موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

حافظه (RAM)

حافظه یا RAM مقدار فضای دسترسی به داده‌های موجود در کامپیوتر شما است. رم به عنوان فضای موقت عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد چندین برنامه را بدون کاهش سرعت و عملکرد سیستم اجرا کنید.

کارشناسان حداقل 8 گیگابایت رم را توصیه می‌کنند. ما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید از کامپیوتر خود برای اهداف چندرسانه‌ای مثلاً پخش فیلم یا موسیقی استفاده کنید، برای انتخاب رم 16 یا 32 گیگابایت برنامه‌ریزی داشته باشید.

راهنمای خرید کامپیوتر

فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره‌سازی برای برنامه‌های اجرایی و فایل‌های داده‌ای است که در حال حاضر استفاده نمی‌شوند. هارد دیسک مکانیسم اصلی ذخیره سازی کامپیوتر شما است. ما حداقل اندازه هارد دیسک 256 گیگابایت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مانیتور

مانیتور یکی از قطعات اصلی کامپیوتر محسوب می‌شود. با توجه به مدت زمانی که صرف تماشای صفحه نمایش کامپیوتر خود خواهید کرد، سرمایه گذاری برای مانیتور خوب بسیار مهم است. برای کامپیوترهای رومیزی پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری بخرید که حداقل 23 اینچ باشد.

برای لپ‌تاپ‌ها، صفحه نمایش 13 اینچی را توصیه می‌کنیم. اگر همیشه از لپ‌تاپ خود در مکانی خاص استفاده می‌کنید، می‌توانید یک مانیتور خارجی برای اتصال به لپ‌تاپ خود خریداری نمایید.

سیستم عامل (OS)

سیستم عامل تعیین می‌کند که چه برنامه‌هایی را می‌توانید روی کامپیوتر خود اجرا کنید. سیستم عامل تفاوت اصلی بین کامپیوترهای شخصی (ویندوز) و مک است. پیشنهاد می‌کنیم سیستم عاملی را که بیشتر با آن راحت هستید انتخاب کنید، خواه ویندوز باشد یا سیستم عامل مک!

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

دلایل خرید کامپیوتر رومیزی

با وجود محبوبیت لپ‌تاپ و تبلت، کامپیوتری رومیزی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در ادامه این راهنمای خرید کامپیوتر، با مزایای خرید pc آشنا می‌شویم:

قدرت محاسباتی بالا

در لپ‌تاپ‌ها، برای به حداقل رساندن اندازه و وزن و حفظ عمر باتری، امتیازاتی به قدرت محاسباتی داده می‌شود. در دسکتاپ‌ها معمولاً تراشه‌های پردازشی قوی‌تر، حافظه بیشتر و درایوهای ذخیره‌سازی بزرگ‌تر نسبت به لپ‌تاپ‌ها به کار می‌رود.

انعطاف پذیری و گسترش بیشتر

دسکتاپ‌های سنتی را می‌توان به روش‌های مختلفی ارتقا داد. اگر نیازتان تغییر کرد می‌توانید با انتخاب رم بالاتر حافظه بیشتری اضافه کنید. حتی امکان تعویض درایو ذخیره‌سازی با ظرفیت بیشتر هم وجود دارد.

از آنجایی که فضای بیشتری برای کار وجود دارد، دسکتاپ به عنوان بهترین سیستم کامپیوتری به شما امکان انتخاب کارت گرافیک پیشرفته برای بازی‌های VR را می‌دهد. همچنین شما می‌توانید کامپیوتر رومیزی سنتی را همان طوری که دوست دارید سفارشی کنید.

راهنمای خرید سیستم همه کاره

ویژگی‌های کامپیوتر رومیزی

اگرچه اکثر رایانه‌های رومیزی دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های اولیه و از پیش تعریف‌شده هستند اما این بدان معنا نیست که در خرید کامپیوتر خانگی انتخاب‌های دیگری ندارید و شما با استفاده از راهنمای خرید کامپیوتر رومیزی می‌توانید از مزایای این دستگاه بهره‌مند شوید.

1. مانیتور

اندازه صفحه نمایش به‌طور کلی بین 15 تا 24 اینچ است اما می‌توانید اندازه‌های بزرگ‌تر را هم پیدا کنید. افرادی که قصد ویرایش عکس‌ یا فیلم را دارند، باید به تفاوت رنگ، زاویه دید، کنتراست و روشنایی توجه داشته باشند.

2. شبکه سازی

دسکتاپ‌ها معمولاً دارای پورت اترنت برای اتصال به اینترنت هستند که به شما امکان می‌دهد کابلی بین دسکتاپ و روتر اجرا کنید. اگر یک دسکتاپ بدون درگاه اترنت داخلی خریداری کرده‌اید، می‌توانید پورت جدا را با قیمت مناسب خریداری و آن را به پورت USB وصل کنید.

3. موس بی سیم

اگر موس بی‌سیم دارید، باید هر چند ماه یک بار باتری‌ها را شارژ یا تعویض کنید.

راهنمای خرید موس

برای خرید کامپیوتر چقدر باید خرج کنیم؟

زمانی که در مورد خرید کامپیوتر خانگی تصمیم گرفتید، باید ببینید چقدر می‌خواهید هزینه کنید. بحث هزینه یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید کامپیوتر است؛ چون گزینه‌هایی را در طیف وسیعی از قیمت‌ها پیدا خواهید کرد.

قیمت‌های اعلام‌شده بیشتر براساس اجزای داخلی کامپیوتر مانند میزان فضای هارد، حافظه، قدرت پردازش و غیره متغیر هستند. خرابی همین قطعات اصلی کامپیوتر بزرگ‌ترین دلیل از رده خارج شدن آن‌ها پس از چند سال استفاده محسوب می‌شود.

برندهای رایج کامپیوتر شخصی

توصیه می‌کنیم کامپیوترهایی از برندهای معروف مانند Dell، HP، Lenovo، Acer، Asus Toshiba یا Samsung خریداری کنید. با این‌که مارک‌های متفرقه ارزان‌تر خواهند بود اما خیلی قابل اعتماد نیستند.

جمع‌بندی

به عنوان راهنمای خرید کامپیوتر باید این 5 نکته را در زمان خرید کامپیوتر جدید در نظر بگیرید. کامپیوتر شخصی برای چه مواردی استفاده خواهد شد؟ این سوال را همیشه باید در زمان بررسی کامپیوتر شخصی جدید از خود بپرسید. کامپیوتر چقدر حافظه دارد؟ چقدر حافظه نیاز دارید؟ چقدر پردازنده لازم است؟ آیا به کارت گرافیک اختصاصی نیاز دارید یا خیر؟ دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوالات رایج‌

1. هزینه مونتاژ کامپیوتر چقدر است؟

یک کامپیوتر شامل مجموعه قطعاتی است که بسته به نیاز شما، وضعیت بازار و در دسترس بودن، قیمت‌شان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به‌طور کلی اسمبل یک سیستم با کارکرد قابل‌قبول (در انجام امور شخصی و گیم) 30 تا 50 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

2. حداقل سیستم موردنیاز برای اجرای ویندوز 11 چیست؟

برای نصب ویندوز 11 به حداقل رم 4 گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی 64 گیگابایت نیاز خواهید داشت.

3. حداقل رم برای سیستم گیمینگ چقدر است؟

16 گیگابایت مقدار رم توصیه‌شده برای اجرای اکثر بازی‌ها است و با افزایش رم از 8 به 16 تغییر قابل‌توجهی در عملکرد کامپیوتر خواهید داشت و در حین بازی از برنامه‌های دیگر هم استفاده کنید.

4. چه مانیتوری برای کامپیوتر بخریم؟

در حال حاضر، مانیتور 4K بهترین گزینه با بیشترین رزولوشن است. به‌طور کلی برای لپ‌تاپ‌ها و مانیتورهای کامپیوتر بهترین انتخاب رزولوشن بالای 2160×3840 پیکسل است.

5. آیا مادربرد روی گیم تأثیر می‌گذارد؟

مادربرد مهم‌ترین بخش یک کامپیوتر گیمینگ است و مسئولیت همه چیز از تامین انرژی CPU تا ارائه اسلات برای کارت گرافیک و حافظه را برعهده دارد. یک مادربرد خوب ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از USB 3.0 و SATA III و همچنین قابلیت اورکلاک را برای شما فراهم می‌کند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا