برق خودرو برق خودرو

سنسور القایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خودروبرق خودرو

وسیله‌ای الکتریکی که به منظور محاسبه پارامترهای مختلفی از قبیل شدت نور، فشار و دما مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنسور القایی نام دارد. اهمیت و کاربرد این وسیله الکتریکی منحصربه‌فرد تا چند سال پیش مورد توجه افراد قرار نگرفته بود اما امروزه با بررسی‌های لازم مشخص شده که قدرت و عملکرد این وسیله به نسبت اندازه کوچکی که دارد، خارق‌العاده است.

سنسور‌ها انواع متفاوتی دارند که از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توانیم به سنسور القایی، خازنی، مغناطیسی و ولتاژی اشاره کنیم. خروجی دیجیتال و آنالوگ این سنسورها جهت پردازش اطلاعات، به سخت‌افزار یا نرم‌افزار‌ها منتقل می‌شود. در نتیجه هر یک از سنسور‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند و تنها شباهت آن‌ها به این مورد برمی‌گردد که در همه آن‌ها، پارامتر فیزیکی به سیگنال الکتریکی مبدل می‌شود.

با توجه به این‌که سنسور‌ها بسیار متنوع هستند و کارایی آن‌ها بسیار متفاوت است، مهندسین برق و برخی کارشناسان برای دسته‌بندی دقیق‌تر و کارآمدتر این وسیله الکتریکی، المان‌های مختلفی را از قبیل نوع عملکرد، سیگنال خروجی، منبع توان، نوع ساختمان، محل نصب و نحوه قرارگیری را مورد بررسی قرار داده‌اند و بر همین اساس سنسور‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند.

در میان سنسور‌های نام برده شده، سنسورهای القایی پرکاربردترین سنسور در صنعت به حساب می‌آید که بدون هیچ‌گونه تماس فیزیکی، موقعیت، حرکت و حضور اجسام را تشخیص می‌دهد. البته ناگفته نماند که این سنسور فقط در برابر فلزات عکس‌العمل نشان می‌هد و می‌تواند فرمان‌هایی را به‌طور مستقیم به مدارهای کنترل الکتریکی و سیستم‌های محاسبه‌گر ارسال کند. اگر قصد دارید با این سنسور و عملکرد آن‌ بیشتر آشنا شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید، با این مقاله از مجله آچاره همراه شوید.

اساس کار سنسورهای القایی و بررسی ساختمان آن‌ها

ساختمان سنسورهای القایی از 3 طبقه شامل اشمیت، اسیلاتور و خروجی تقویت‌کننده تشکیل شده است که اسیلاتور با فرکانس بالا، بخش اساسی و مهم این سنسور‌ها را تشکیل داده و تحت‌تاثیر قطعات فلزی قرار می‌گیرد. در قسمت حساس سنسور، میدان الکترومغناطیسی به واسطه اسیلاتور ایجاد می‌شود.

زمانی که یک قطعه فلزی به سنسور القایی نزدیک می‌شود، به واسطه جریان‌های گردابی ایجادشده در قطعه، جذب انرژی در میدان صورت می‌گیرد و این امر باعث می‌شود تا دامنه اسیلاتور کاهش پیدا کند. با توجه به این‌ که دامنه سیلاتور توسط طبقه دمدولاتور آشکار می‌گردد، به واسطه همین طبقه، کاهش دامنه اسیلاتور به اشمیت تریگر ارسال می‌شود. هنگامی که خروجی اشمیت تریگر از طریق کاهش دامنه اسیلاتور فعال شد، درنهایت خروجی به‌طور خودکار تحریک و تقویت می‌شود.

اساس کار سنسورهای القایی

بررسی انواع سنسور‌های القایی

  1. Non flush mount: بدنه این سنسور از پلاستیک و آهن تشکیل شده است که قسمت حساس آن در قسمت پلاستیکی قرار دارد. در این وسیله فاصله دو سنسور دقیقا 2 برابر قطر سنسورها است.
  2. Namur: سنسورهای القایی دو سیمه که قادرند با ولتاژ DC 36-5 کارکنند، Namur نام دارند و مقاومت آن‌ها برحسب فاصله سنسور از قطعه، متغیر است. استفاده از این سنسور در محیط‌هایی که خطر انفجار وجود دارد، بسیار کاربردی و مثمر ثمر است. اگر بخواهیم این سنسور را آنالیز کنیم، باید بگوییم که اتصال در آن به واسطه منبع تغذیه و از طریق مقاومت 1KΩ انجام می‌پذیرد. جریان اتصال کوتاه در 2 سر سنسور براساس نوع سیم‌بندی مدار محدود است.
  3. Flush mount: قسمت حساس در این سنسور القایی در بخش فلزی قرار دارد و در صورتی که از این نوع سنسور چند عدد در کنار هم قرار بگیرند، باید به اندازه قطر هر یک از سنسورها میان آن‌ها فاصله باشد.

برق خودرو
برق خودرو

انواع متفاوت سنسور‌های القایی

ویژگی‌های سنسور القایی

  1. قطعات با ابعاد مختلف تفکیک می‌شوند.
  2. به‌راحتی می‌توان فاصله قطعات را محاسبه کرد.
  3. هرگونه تغییری که در دندانه چرخ‌دنده‌های فلزی رخ دهد، به‌خوبی آشکار شده و قابل ملاحظه است.
  4. ضخامت قطعات به‌خوبی قابل اندازه‌گیری هست.
  5. قسمت‌های فلزی قطعات به‌راحتی جدا می‌شوند.
  6. حرکت‌های مکانیکی کاملا آشکار شده و بدون هیچ مشکلی می‌توان سرعت آن‌ها را کنترل و اندازه‌گیری کرد.
  7. در صورتی قطعات فلزی در این دستگاه شکسته شود، می‌توان ایراد آن را به‌طور دقیق تشخیص داد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

خصوصیات مربوط به سنسور‌های القایی

سنسور‌های القایی چه کاربرد‌هایی دارند؟

اهمیت سنسورهای القایی به حدی زیاد است که تمامی اتوماسیون‌های صنعتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در صنایع الکترونیک، مکانیکی، غذایی، اتومبیل، پلاستیک و سایر صنایع، از سنسور القایی به منظور تشخیص موقعیت اجسام فلزی استفاده می‌شود. سنسورهای القایی همچنین به جهت بالا رفتن دقت و ایمنی در کار‌های متفاوت بکار گرفته می‌شوند. در این قسمت به چند مورد از کاربردهای مهم این دستگاه اشاره خواهیم کرد:

  1. داشتن قالب تزریق پلاستیک
  2. کنترل‌کننده حرکت
  3. تشخیص دادن دور موتور
  4. کاربردی در سنسور‌های راهنمایی و رانندگی
  5. کارآمد بودن در حیطه پزشکی برای مثال در دستگاه MRI
  6. تشخیص حرکت قطعات فلزی با سرعت بالا و تعیین موقعیت
  7. استفاده از سنسورهای ‌القایی در صنعت خودروسازی
  8. کنترل کردن ترافیک در خیابان و جاده‌ها
  9. بهره‌گیری از سنسور‌ القایی در کارواش‌های اتوماتیک
  10. تشخیص باز یا بسته بودن در آسانسور

مطلب پیشنهادی: آموزش تعویض سنسور اکسیژن ماشین

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

مزایای سنسور‌های القایی

  • داشتن قابلیت تشخیص بدون تماس
  • نصب راحت و بدون دردسر
  • حساسیت و دقت زیاد
  • نگهداری و تعمیر بدون هزینه
  • سرعت بالا در سوئیچینگ
  • مقاومت و قدرت بالا در برابر مواد خارجی
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه و مناسب
  • ماندگار و دارای طول عمر بالا
  • سازگار بودن با محیط
  • مقاوم در برابر عوامل بیرونی از قبیل آلودگی، گردوغبار و خاک
  • کیفیت عالی و تاییدشده

مزایا سنسور‌های القایی

جمع‌بندی

‌همان‌طور که ملاحظه کردید، در این مقاله از مجله آچاره در رابطه با انواع سنسورهای القایی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها صحبت کردیم. این وسیله الکتریکی برای محاسبه پارامترهای مختلفی از قبیل شدت نور، دما، گرما و فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای این وسیله می‌توان در بکارگیری آن در صنعت خودروسازی، غذایی، برق و الکترونیک اشاره کرد.

در ابتدا که دانش و فناوری رشد نکرده بود، افراد از قابلیت‌های مهم این وسیله اطلاع نداشتند و با طرز فکر غلط که این وسیله کوچک است و کاربردی ندارد، آن را آنالیز و بررسی نکردند. اما با گذشت زمان متوجه اهمیت و کاربرد آن شدند، که در نتیجه آن، امروزه از سنسورهای القایی بسیار استفاده می‌شود و شما می‌توانید انواع سنسور را از مراکز مربوطه با قیمتی مناسب خریداری کنید.

اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در زمانی کوتاه از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

مطلب پیشنهادی:خرابی سنسور دمای آب ماشین

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید