نصب بخاری اضافی در داخل خودرو + نحو نصب و مزیت‌ها

خودروسیستم تهویه خودرو

زمستان زمان بهره بردن از بخاری ماشین است و اگر دمای خودرو ناخوشایند باشد رانندگان به فکر نصب بخاری اضافی در داخل خودرو می‌افتند. پیاده‌سازی بخاری اضافی اگر با ترفندهای آن آشنا باشید آسان است. در این مقاله از مجله آچاره شما را با این ترفندها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چرا به گرمایش اضافی در ماشین نیاز دارید؟

موضوع بخاری اضافی با مناطقی با دمای -20 درجه سانتی‌گراد در طی 4-5 ماه از سال، ارتباطی مستقیم دارد. در این شرایط گرمایش منظم به‌ویژه در برندهای داخلی و قدیمی اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها و شاسی‌بلندها وجود ندارد.Extra heater inside the car

دلایل لزوم نصب بخاری اضافی در داخل خودرو به شرح زیر است:

پس از ساعت‌ها عدم تحرک در سرما، بدنه، موتور و فضای داخلی خودرو به دمای هوای اطراف خود می‌رسند. میعان روی پنجره‌ها شکل می‌گیرد و یک لایه یخی که بدون بخاری اضافی ذوب نمی‌شود تشکیل خواهد شد. راننده در ماشین گرم نشده، احساس ناراحتی می‌کند و هوشیاری و کنترل خود بر جاده را از دست می‌دهد. اگر از تمام گرما در درجه اول برای گرم کردن محفظه سرنشین استفاده شود، موتور بعد از یک ساعت وارد حالت فعالیت دمایی می‌شود که تأثیر بدی بر منبع واحد دارد.

با توجه به شرایط فوق، صاحبان خودرو بخاری‌های کمکی نصب می‌کنند که اغلب دستگاه‌های خانگی هستند.

مطالعه بیشتر: آموزش تقویت بخاری پراید انژکتوری

ویژگی‌های تجهیزات اضافی

بخاری دوم باید قوی‌تر از بخاری اصلی باشد. اما هر وسیله برقی غیراستانداردی را نمی‌توان به‌عنوان منبع گرما استفاده کرد. پس می‌‌توانیم دستگاهی را برای این کار طراحی کنیم. همچنین داشتن ایده در مورد طول و مقطع المنت گرمایش و قدرت جریان امری بسیار مهم است.

دستگاه‌های اضافی سه نوع هستند:

  1. رادیاتور. رادیاتور تجهیزاتی کارآمد است اما نصب آن پر زحمت بوده و نیاز به مداخله در سیستم خنک‌کننده دارد.
  2. بخاری برقی. می‌توانید یک دستگاه آماده با اتصال فندک خریداری کنید. با این حال بخاری‌های برقی خودکار پرمصرف بوده و مستقیماً از باتری تغذیه می‌شوند. مهم است که یک فیوز روی کابل اتصال قرار دهید.
  3. بخاری مستقل. این یک واحد خودکفا از تجهیزات حرارتی برای پیش گرم کردن موتور و تزریق گرما به محفظه مسافر است. این سیستم دارای موتور، رادیاتور و مخزن سوخت خود است بنابراین مستقل از واحد قدرت خودرو عمل می‌کند.

دستگاه در محفظه موتور نصب می‌شود تا گازهای خروجی از اگزوز به بیرون بروند. هر یک از این دستگاه‌ها می‌توانند به‌طور مستقل در یک محیط گاراژ ساخته شوند.

چگونه خودمان یک بخاری اضافی برای خودرو بسازیم؟

بازار خودرو طیف گسترده‌ای از بخاری‌های کمکی خودرو را ارائه می‌دهد. اما ساخت یک وسیله برقی با دستان خود با حداقل هزینه کاملاً امکان‌پذیر است.

اجزای اصلی بخاری دوم خودرو:

  • منبع تغذیه، باتری 12 ولت ماشین است.
  • المنت گرمایش تک‌سیم مس یا نیکروم (نیکل به علاوه کروم) است. گزینه دوم قابل‌اطمینان‌تر است اما سیم باید با بخش مناسب (0.6 میلی‌متر) و طول (20 سانتی‌متر) انتخاب شود. با این حال سیم‌کشی را می‌توان از یک توستر غیر ضروری یا اجاق مایکروویو جدا کرد.
  • پنکه: سوپرشارژر (کولر) را از منبع تغذیه کامپیوتری که عمر خود را کرده جدا کنید.
  • مکانیزم کنترل: اینجاست که دکمه پاور کامپیوتر به کارتان می‌آید.
  • فیوز: یک المنت قابل‌ ذوب از برندی مناسب را انتخاب کنید.

اساس محصول خانگی کیس منبع تغذیه یا جعبه اتصال برق IP65 خواهد بود. صفحات سرامیکی را داخل آن قرار دهید که مارپیچ‌های سیمی با پیچ و مهره به آن وصل شده‌اند. دومی می‌تواند از 1 تا 5 عدد باشد.

سیستم گرمایشی اضافی برای خودرو

یک یا دو کولر بسته به تعداد المنت‌های گرمایشی را طوری قرار دهید که خروجی گرما از رشته‌های نیکروم ایجاد شود.

نحوه اتصال بخاری اضافی در خودرو: به‌صورت موازی یا سری

پس از نصب محصول خانگی در مکانی مناسب، دستگاه را به منبع برق متصل کنید. این اتصال باید به‌صورت موازی وصل شده و رله نزدیکتر به باتری نصب گردد. ترتیب اتصال موازی مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • هر یک از دستگاه‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر فعال می‌شوند.
  • هر دو بخاری می‌توانند به‌طور همزمان کار کنند.
  • در صورت خرابی مکانیسم اصلی، بخاری کمکی به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهد و بالعکس.

با طرح اتصال سری، خرابی یک وسیله الکتریکی منجر به ایجاد همان مشکل در بخاری دوم می‌شود.

طرحی برای اتصال بخاری اضافی به فضای داخلی خودرو

منبع برق خانگی: باتری، مستقیم یا از طریق فندک.

در سیستم بخاری کمکی فن هوای احتراق، اکسیژن را به محفظه احتراق می‌دمد. مقداری از این هوا به یک محفظه ثانویه هدایت شده و این محفظه توسط یک المنت از قبل گرم می‌شود. زمانی که دمای معینی در محفظه بدست آمد، سوخت پمپ می‌شود.

مخلوط سوخت و هوا از طریق المنت مشتعل شده و شعله حاصل، وارد محفظه احتراق می‌شود. سپس زمانی که شعله تثبیت شد، المنت خاموش می‌شود. در نهایت گرمای تولیدشده به مایع خنک‌کننده در مبدل حرارتی منتقل می‌شود.

یک پمپ گردش الکتریکی، مایع خنک‌کننده را در حالی که بخاری کمکی مبتنی بر آب در حال کار کردن است حفظ می‌کند. خنک‌کننده گرم شده و سپس به مبدل حرارتی بخاری خودرو منتقل می‌شود. حالا گرما از طریق فن وسیله نقلیه به داخل محفظه سرنشین هدایت می‌شود.عملکرد بخاری کمکی مبتنی بر آب

زمانی که دمای مایع خنک‌کننده به حدود 70 درجه سانتی‌گراد افزایش یافت واحد کنترل برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به عملیات نیمه‌بار تغییر می‌کند. در مقایسه با بخاری‌های کمکی مبتنی بر هوا، مزیت بخاری‌های کمکی مبتنی بر آب این است که موتور را در این فرآیند گرم می‌کنند و در نتیجه عملکرد راه‌اندازی را افزایش می‌دهند.

مطالعه بیشتر:  تمیز کردن بخاری برقی در 5 گام

اصل عملکرد بخاری کمکی مبتنی بر هوا

بخاری‌های کمکی مبتنی بر هوا معمولا در کامیون‌ها و موتورخانه‌ها نصب می‌شوند. در بیشتر موارد محل نصب آن‌ها در کابین خودرو است. آن‌ها هوای کابین را از طریق یک دمنده به داخل می‌کشند و آن را گرم می‌کنند.

1. کنترل

بخاری‌های کمکی را می‌توان از طریق تایمر و یا با کنترل از راه دور فعال کرد. به این منظور می‌توان از هر دو واحد کنترل از راه دور و تلفن هوشمند استفاده نمود.

2. ایمنی

مخصوصاً در زمستان، بخاری‌های کمکی این تضمین را ایجاد می‌کنند که شیشه‌های ماشین یخ‌زدایی شده و آماده رانندگی هستند و بخار نمی‌گیرند. بنابراین دید واضح از جاده تضمین می‌شود. بخاری‌های کمکی انواع الزامات امنیتی را برآورده می‌کنند به‌طوری که خودرو همیشه ایمن است.

3. حفظ ارزش خودرو

استارت سرد تقریباً همان تأثیری را بر روی موتور اتومبیل دارد که رانندگی 70 کیلومتری در بزرگراه. یک بخاری کمکی مدرن مبتنی بر آب نه تنها کابین سرنشینان را گرم می‌کند بلکه در بسیاری از خودروها باعث گرمای مدار خنک‌کننده موتور نیز می‌شود.

نصب بخاری اضافی در داخل خودرو

4. حفاظت از محیط زیست

یک موتور از پیش گرم شده در هنگام راه‌اندازی به سوخت بسیار کمتری نیاز دارد زیرا در این صورت فاز راه‌اندازی یا گرم کردن سرد وجود ندارد. شروع گرما باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها تا حدود 60 درصد می‌شود. بنابراین آلودگی کمتر یکی از دلایل استفاده از بخاری کمکی است. بخاری‌های کمکی مدرن مبتنی بر آب با شعله ثابت خود به دستیابی به احتراق تقریبا ایده‌آل با مقادیر بسیار پایین گازهای خروجی کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

وسایل نقلیه عموماً با گرمای خروجی از موتور احتراق داخلی گرم می‌شوند. بخاری‌های کمکی بدون اتکا به گرمای تولید شده توسط موتور، گرمایش تکمیلی را برای محفظه سرنشینان خودروها فراهم می‌کند که ما در این مقاله سعی داشتیم تا نحوه نصب بخاری اضافی در داخل خودرو به شما آموزش دهیم.

بخاری کمکی از یک پمپ، یک مشعل، یک دمنده و یک سیستم شیلنگ گسترده به همراه سیم‌کشی تشکیل شده است. پمپ، سوخت را به مشعل هدایت می‌کند تا در آنجا مشتعل شود. هوای گرم از طریق دمنده به داخل اتاقک خودرو هدایت می‌شود. مشعل به‌طور همزمان مایع خنک‌کننده را گرم می‌کند و باعث گرم شدن موتور نیز می‌شود. اگرچه از نظر فنی استفاده از تقریباً هر بخاری خانگی در اتومبیل امکان‌پذیر است اما استفاده از بخاری 12 ولتی کارآمدتر و کم خطرتر از وصل کردن بخاری 120 ولتی به یک اینورتر خواهد بود. استفاده از بخاری 120 ولت در زمانی که خودرو خاموش است، باتری را به‌سرعت تخلیه می‌کند تا جایی که خودرو روشن نمی‌شود. امیدواریم با خواندن این مطلب برای اضافه کردن بخاری کمکی به خودروی خود بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

4/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا