مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس

خودرومکانیک خودرو

گیربکس پاورشیفت این روزها بین رانندگان طرفداران زیادی پیدا کرده، اما ممکن است خیلی‌ها با آن آشنایی نداشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم که در این مقاله پاورشیفت را معرفی کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم. پس اگر شما هم می‌خواهید با پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

گیربکس چیست و چکار می‌کند؟

گیربکس سیستمی است که کنترل می‌کند نیروی تولید شده توسط موتور، چگونه و چه مقدار به چرخ‌ها منتقل شود. این‌که راننده بتواند با سرعت‌های مختلفی ماشین را براند، به عهده‌ی سیستم گیربکس یا جعبه دنده است. گیربکس از سرعت‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند تا در سراشیبی‌ها یا سربالایی‌ها بتوانید خودرو را به‌خوبی هدایت کنید. با داشتن قدرت حرکت معکوس، کمک می‌کند تا علاوه بر جلو، با سرعت‌های مختلف رو به عقب هم بتوانید حرکت کنید. همچنین اگر نیاز باشد، کاری می‌کند که موتور فعال شود اما هیچ نیرویی به چرخ‌ها منتقل نشود و خودرو سر جایش بماند. 

گیربکس چیست و چه میکند

گیربکس از اجزایی چون محور کلاچ،  محور زیر، و پوسته تشکیل شده که هر کدام از این اجزا نقشی کلیدی در هدایت خودرو ایفا می‌کنند. در ادامه با پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس آشنا می‌شویم. 

مطلب پیشنهادی:خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

پاور شیفت چیست؟

خیلی‌هایمان ممکن است کلمه پاور شیفت را شنیده باشیم اما با آن آشنایی خاصی نداشته باشیم. پاور شیفت در حقیقت روشی برای تعویض دنده است، اما فقط زمانی قابل اجراست که ماشین شما گیربکس دستی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس، باید بدانید که شما موقع پاورشیفت کردن، بدون برداشتن پا از روی پدال گاز، دنده عوض می‌کنید. این کار باعث می‌شود که سرعت خود را در همان حدی که بوده نگه دارید و چرخ‌ها نیز قدرت خود را از دست ندهند یا کم نکنند. 

پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس

بعضی از افراد به این دلیل پاور شیفت می‌کنند که سرعتشان را در همان حدی که بوده حفظ کنند. بعضی دیگر می‌خواهند مهارت‌های رانندگی‌شان را به نمایش بگذارند. در هر صورت، پاور شیفت بسیار پر طرفدار شده است و از سال ۲۰۲۰ به بعد، تعداد خودروهایی که گیربکسشان قابلیت پاورشیفت دارد، بسیار افزایش یافته است. خودروسازی‌هایی مانند فورد، ولوو، پورشه و خیلی از شرکت‌های معروف دیگر، در حال حاضر سیستم گیربکس پاور شیفت دارند. ا

مزایای پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس

از مزایای این کار می‌توان به این اشاره کرد که گیربکس پاور شیفت مصرف سوخت را کم می‌کند و باعث سهولت و سرعت در رانندگی می‌شود. خیلی از خودرو سازی‌ها امروزه این نوع گیربکس را به گیربکس معمولی ترجیح می‌دهند. عملکرد موتور در این جعبه دنده بسیار بهتر است و از هدر رفتن سوخت جلوگیری می‌کند. در رانندگی با جعبه دنده پاور شیفت نیازی به استفاده از پدال کلاچ نیست. همچنین کنترل ماشین در ترافیک‌های سنگین ساده‌تر است و هر موقع که تمایل داشته باشید، می‌توانید گیربکس را روی حالت معمولی‌اش برگردانید.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

ایرادات پاور شیفت و اصل عملکرد آن در گیربکس

خرید و رسیدگی به این سیستم بسیار هزینه‌بر است. خودروهایی که آپشن پاور شیفت را به طور فابریک دارند، گرانتر از خودروهای دیگر با جعبه دنده معمولی هستند. خیلی‌ها از رانندگی با پاور شیفت و عملکرد آن در گیربکس مشکل دارند چون به رانندگی با گیربکس عادی عادت کرده‌اند. خیلی از شرکت‌های خودرو سازی هنوز پاور شیفت را به ماشین‌های تولیدی خود اضافه نکرده‌اند چون این کار هزینه زیادی دارند و از آن طرف، هزینه فروش خودرو را هم بیشتر می‌کند. 

آشنایی با گیربکس پاور شیفت

مشکل لگ زدن ماشین‌هایی که با موتور توربو شارژ کار می‌کنند و گیربکسشان پاورشیفت است نیز، وجود دارد. ترکیب موتور توربو شارژ و گیربکس پاور شیفت، باعث لگ زدن ماشین در دنده‌های پایین می‌شود. 

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

تفاوت گیربکس پارو شیفت و گیربکس عادی

بین عملکرد گیربکس پاور شیفت و گیربکس معمولی یک تفاوت بزرگ وجود دارد چون گیربکس پاور شیفت دو کلاچ متالیک دارد که توسط کنترل‌کننده‌های هیدرولیکی و مکانیکی کنترل می‌شوند و شما داخل ماشین کلاچی نمی‌بینید. در حالی که گیربکس عادی با کمک مایعی که درون مبدل گشتاور جاری می‌شود، سرعت و قدرت ماشین را کنترل می‌کند. تغییر دنده در گیربکس پاور شیفت بهتر صورت می‌گیرد و سرعت بیشتری دارد. گیربکس پاور شیفت فقط دو پدال گاز و ترمز را دارد و بدین ترتیب نیازی نیست که موقع تغییر دنده کلاچ بگیرید. ماشین هم خاموش نمی‌شود و به همین سادگی، رانندگی لذت‌بخش‌تر می‌شود.

خیلی از گیربکس‌های معمولی، موقع تعویض دنده گیر می‌کنند و نمی‌گذارند که راننده راحت دنده را کم یا زیاد کند. همچنین اگر حواستان نباشد و پایتان را از روی کلاچ بردارید، تعویض دنده صورت نمی‌گیرد. 

پایان

امیدوار هستیم که این مقاله جواب سوالاتتان در باره گیربکس و پاور شیفت را به‌خوبی داده باشد. چنانچه تجربه استفاده از پاور شیفت را دارید، در قسمت نظرات بگویید تا بیشتر با این تکنولوژی آشنا شویم.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید