برق خودرو برق خودرو

تعویض فیوز ماشین و نکات ایمنی آن

خودروبرق خودرو

با آگاهی از نحوه تعویض فیوز ماشین بدون اینکه نیاز باشد از نمایندگی یا مکانیک کمک بگیرید با خیال راحت می‌توانید به رانندگی در جاده برگردید. پس بیایید با هم یاد بگیریم که چگونه به سرعت و ایمن فیوزهای خودروی خود را تعویض کنیم.

مراحل تعویض فیوز ماشین

در ادامه مراحل تعویض فیوز ماشین را بررسی می‌کنیم:

مرحله 1؛ مکان یابی و تشخیص

اول از همه مطمئن شوید که مشکل از فیوز است. زمانی که یک مدار دارای الکتریسیته بیش از حد است که از آن عبور می‌کند فیوز منفجر می‌شود تا از آسیب جدی و حتی آتش سوزی جلوگیری کند. از کار افتادن ناگهانی یک قطعه الکتریکی بهترین راه برای فهمیدن این است که آیا فیوز سوخته شده یا نه. برای مثال پنجره هنگام بالا یا پایین رفتن متوقف می‌شود، رادیو کار نمی‌کند یا همه چراغ‌های داشبورد به یکباره خاموش می‌شوند.

اگر یک قطعه الکتریکی خراب تر شود به احتمال زیاد مشکل از فیوز نیست. اما باز هم لازم است که فیوزها را به طور منظم بررسی کنید.

پنل فیوز را پیدا کنید. دفترچه راهنمای مربوط به فیوز به شما می‌گوید که پنل فیوز خودرو کجاست. پنل فیوز در بیشتر مدل‌ها در داشبورد سمت راننده و زیر فرمان قرار دارد. اما مکان آن در خودروهای مختلف متفاوت است.
برق خودرو
برق خودرو

پوشش پنل فیوز را بردارید. چندین فیوز با رنگ‌های مختلف به برق وصل هستند. این رنگ‌ها به همراه اعدادی که بر روی فیوزها حک شده‌اند درجه‌های آمپر متفاوتی را نشان می‌دهند. در پشت پنل فیوز نموداری وجود دارد که نشان می‌دهد کدام فیوز با کدام قطعه الکتریکی مطابقت دارد.

اگر دفترچه راهنما در دسترس نیست سعی کنید با یک نمایندگی تماس بگیرید. یک جستجوی ساده در اینترنت می‌تواند اطلاعات کافی برای تعیین محل پنل فیوز و فیوزهای خاص را ارائه دهد.

سعی کنید قبل از جدا کردن فیوزها آن‌ها را تست کنید. زمانی که پنل فیوز را پیدا کردید درپوش را بردارید و فیوز کش را پیدا کنید. اکثر خودروها دارای یک فیوز کش کوچک هستند اما برخی این قطعه را ندارند. قبل از برداشتن هر فیوز، آن را آزمایش کنید.

برای آزمایش هر فیوز به طور جداگانه به یک اهم متر یا مولتی متر نیاز دارید. فیوزهای مشکوک را تست کنید. برای آزمایش فیوز بدون جدا کردن آن، با استفاده از دو پروب چراغ چک یا مولتی متر، دو زبانه فلزی کوچک واقع در بالای فیوز را لمس کنید. اتصال به این زبانه‌ها ممکن است مشکل باشد اما زمانی که مطمئن شدید که پروب‌ها در حال تماس هستند اگر فیوز پیوستگی داشته باشد یعنی چراغ چک روشن می‌شود یا دارای مقاومت است که ممکن است 0 یا 0.001 میلی اهم باشد فیوز درست است. اگر این ابزارها در دسترس نیستند از فیوز کشی که در پنل فیوز قرار دارد یا یک انبردست کوچک یا انگشتان خود برای جدا کردن فیوزها استفاده کنید. اگر فیوز خراب است باید تعویض شود.

مرحله دوم تعویض فیوز ماشین

هنگام تعویض فیوز باید از فیوزی استفاده کنید که دارای درجه آمپر یکسان باشد. از نمودار پنل فیوز، فیوزهای رنگی شماره گذاری شده و دفترچه راهنمای وسیله استفاده کنید تا به شما کمک کند آمپراژ صحیح فیوز جدید خود را تعیین کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

زمانی که فیوز مناسب را انتخاب کردید به آرامی آن را به شکاف فشار دهید. مطمئن شوید که نصب شده است و سپس پنل فیوز را دوباره روی ماشین قرار دهید. مدار را بررسی کنید. پس از اتمام تعویض فیوز، سیستم جرقه را بچرخانید.

سپس بررسی کنید که آیا مداری که مشکل دارد درست کار می‌کند یا خیر. اگر به درستی کار کرد به احتمال زیاد شما فقط با یک مشکل موقت روبرو بوده‌اید که فیوز را منفجر کرده است. اگر اینطور است پس شما مشکل را حل کردید.

آنچه باید در مورد فیوز خودرو بدانید

وسیله نقلیه دارای مدارهای مختلفی است که انرژی همه چیز از رادیو تا کامپیوتر موتور را تامین می‌کند. اگر یکی از این مدارها از کار بیفتد ممکن است به دلیل سوختن فیوز باشد. فیوز محافظی در برابر شورت‌های الکتریکی و سایر مشکلاتی است که می‌تواند به اختلالات جریان اضافی منجر شود.

زمانی که یک اتصال کوتاه یا مشکل دیگری در جایی از سیستم الکتریکی خودروی شما رخ دهد فیوز منفجر می‌شود. این بدان معنی است که فیوز وظیفه خود را برای محافظت از وسیله نقلیه شما در برابر آسیب بیشتر به تجهیزات یا سیم کشی انجام داده است.

سوختن فیوز ممکن است به این معنی باشد که مشکل برق یا سیم کشی وجود دارد که باید فوراً اقدام به تعمیر و تعویض فیوز ماشین شود.

بیشتر بخوانید: تعویض فیوز پراید

آیا ممکن است فیوز بدون سوختن خراب شود؟

این احتمال وجود دارد که فیوزهای خودرو بدون سوختن خراب شوند. همچنین ممکن است در اثر رطوبت خورده شوند اما این اتفاق بسیار نادر است. بیشتر اوقات آنها فقط منفجر می‌شوند. حتی اگر خوردگی فیوز اتفاق نیفتد باید فیوزهای خودروی خود را بطور منظم بررسی کنید.سوختن فیوز

فیوز از چه چیزی ساخته شده است؟

انواع مختلفی از فیوزها برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. با این حال فیوزهای تیغه‌ای معمولاً در وسایل نقلیه مدرن بکار می‌روند. این فیوزها دارای دو تیغه فلزی هستند که برای قرار دادن در بلوک فیوز طراحی شده‌اند. انتهای دیگر این فیوزها دارای یک عنصر در بین آنها است که با پلاستیک پوشانده شده است.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

هر فیوز تیغه‌ای با توجه به آمپری که می‌تواند کنترل کند دارای یک کد رنگی است. برای اتصال تیغه‌های آن از یک ماده بادوام استفاده می‌شود و ماندگاری طولانی آن را تضمین می‌کند. برای ساخت فیوزهای خودرو معمولاً از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم یا نقره استفاده می‌شود زیرا می‌توانند ظرفیت فعلی مورد نظر را تحمل کنند.

چرا وجود فیوز برای خودروی شما مهم است؟

فیوز خودرو ممکن است مهمتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. بدون این قطعات جریان‌های الکتریکی بیش از حد ممکن است باعث گرم شدن و ذوب شدن سیم‌های خودروی شما شود. سایر قطعات الکتریکی نیز ممکن است آسیب ببینند. سیم‌های بارگذاری شده بیش از حد ممکن است مشتعل شده و باعث آتش سوزی خودرو شوند که می‌تواند به آسیب دیدن سرنشینان خودرو منتهی شود. فیوزها از جاری شدن جریان‌های الکتریکی قوی به سیم‌ها یا وسایلی که قادر به تحمل آنها نیستند جلوگیری می‌کند.

با این حال فیوزها تنها در صورتی می‌توانند از وسیله نقلیه شما محافظت کنند که ظرفیت مناسبی داشته باشند. ظرفیت فیوز تحت تأثیر اندازه سیم و آمپر است که بسته به دستگاه‌های الکتریکی شما متفاوت می‌باشد.

فیوز چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر سیستم الکتریکی خودروی شما در شرایط خوبی باشد جریان الکتریکی ثابتی را برای تامین انرژی قطعات و لوازم جانبی وسیله نقلیه به گردش در‌ می‌آورد. با این حال عواقب سیم‌کشی یا سایر مشکلات الکتریکی باعث افزایش ناگهانی جریان الکتریکی خواهد شد.

بیشتر بخوانید : تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

وظیفه فیوز ماشین

اگر جریان الکتریکی که از مدار عبور می‌کند بیشتر از درجه فیوز خودروی شما باشد قبل از ایجاد مشکل، جریان را متوقف می‌کند. با این حال زمان لازم برای انفجار ممکن است متفاوت باشد. این زمان به شدت مواد استفاده شده در فیوز و میزان جریان الکتریکی بیش از حد بستگی دارد.

اگر فیوز خودروی شما منفجر شد ابتدا وسیله نقلیه خود را چک کنید. شاید بتوانید به راحتی فیوز سوخته را تعویض کرده و خودروی خود را به جاده برگردانید. با این حال اگر یک مشکل الکتریکی باعث این اتفاق شده باشد می‌تواند به سوختن فیوزهای بعدی یا آسیب الکتریکی بیشتر منجر شود.

بیشتر بخوانید : نحوه استفاده از توربو شارژر ماشین

چگونه بفهمیم فیوز خودرو سوخته است؟

اولین علامت سوختن فیوز زمانی است که یک دستگاه الکتریکی به طور ناگهانی از کار می‌افتد. این مشکل ممکن است ناشی از عوارض دیگری باشد بنابراین نمی‌توانید با اطمینان بگویید مگر اینکه خودروی خود را برای سوختگی فیوز بررسی کنید. فیوزهای زیادی دارد در جعبه‌های فیوز مختلف قرار دارند که در مکان‌های متفاوتی در داخل وسیله نقلیه شما تعبیه شده‌اند. قبل از اینکه بتوانید آن را باز کنید باید دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید جعبه فیوز صحیح است.

جمع بندی

تشخیص فیوز سوخته آسان است. اگر عنصر داخلی آن خراب باشد مطمئنا فیوز سوخته است. با این حال ممکن است تنها یک فیوز نسوخته باشد. معمولاً چندین فیوز به طور همزمان از کار میوفتند بنابراین فیوزهای دیگر داخل جعبه را به‌طور کامل بررسی کنید تا میزان آسیب مشخص شود. همچنین باید به ظرفیت فیوز سوخته توجه کنید تا بتوانید فیوز جایگزین مناسب را تهیه نمایید. همچنین می‌توانید از یک مولتی‌متر برای بررسی تداوم جریان در فیوز استفاده کنید. باید دوباره بررسی کنید که آیا فیوز هنوز کار می‌کند یا باید اقدام به تعویض فیوز ماشین کنید.

فقط مطمئن شوید که قبل از آزمایش آن را از جعبه فیوز خارج کرده‌اید تا به مولتی متر خود آسیب نرسانید. همچنین می‌توانید برای تشخیص دقیق با یک متخصص مشورت کنید.

3.1/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید