تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

هر آنچه باید درباره تعویض روغن تیبا بدانید!

خودروتعویض روغن

خیلی از رانندگان مایل هستند که برای تعویض روغن تیبا به یک تعمیرگاه و متخصص مراجعه کنند. این‌ کار باعث می‌شود که هم خیال شما از بابت درست تعویض کردن روغن موتور راحت باشد و هم کثیفی کمتری ایجاد شود. اما برخی رانندگان ترجیح می‌دهند تا تعویض روغن را در منزل انجام دهند. باید بگوییم که این‌ کار آن قدرها هم سخت نیست و نیازمند کمی مهارت و دقت است. تعویض روغن تیبا شامل مراحل متعددی است که اگر آن‌ها را به‌طور صحیح رعایت کنید می‌توانید با موفقیت روغن موتور ماشین را عوض کنید.

نکات کلیدی

        •  قبل از روشن کردن ماشین، روغن موتور باید چک شود.
        • برای اندازه‌گیری روغن گیج را تا آخر قرار دهید.
        •  زمان تعویض روغن تیبا هر  10000 کیلومتر است.

سطح روغن موتور تیبا

بررسی سطح روغن موتور تیبا برای خیلی از رانندگان مسئله مهمی محسوب نمی‌شود. ولی باید بدانید که همان اندازه که وجود خون در رگ‌های ما حیاتی است، تعویض روغن موتور نیز برای ماشین مهم است. روغن موتور 3 کار مهم برای کارکرد درست پیشرانه انجام می‌دهد که شامل جمع‌آوری کردن آلودگی‌ها و قطعات فلزی معلق در موتور، روان‌کاری قطعات و خنک‌کاری موتور است.

طبق آماری که در دنیای امروز وجود دارد، از هر 10 راننده 8 نفر روغن خودرو را بررسی نمی‌کنند و با روغن ناکافی به مسیر خود ادامه می‌دهند. چک کردن سطح روغن موتور را خوب است قبل از روشن کردن ماشین انجام دهید تا در صورت نیاز تدابیر لازم برای تعویض روغن تیبا را در نظر بگیرید.

برای تعویض روغن در محل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بررسی کردن سطح روغن موتور خودرو مراحل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:تعویض روغن تیبا

  • مراحل بررسی سطح روغن موتور تیبا

برای بررسی سطح روغن موتور باید ابتدا ماشین را خاموش کرده و کاپوت را بالا دهید. مقداری روغن موجود در موتور توسط گیج روغن مشخص می‌شود. گیج روغن نزدیک موتور است و از دستگیره زرد یا نارنجی رنگ می‌توانید آن را بشناسید. گیج روغن یک دستگیره با میله دراز و باریک است که انتهای آن شاخص اندازه‌گیری قرار دارد.

گیج را خیلی آرام از محفظه‌اش بیرون بیاورید تا به‌طور کامل از جایش خارج شود. حال با یک دستمال یا پارچه تمیز، روغن را از رویش پاک کنید و آن سرجای اولش قرار دهید و پس از 5 ثانیه دوباره بیرون بکشید. در انتهای میله حرف F به معنای پر بودن و حرف L به معنای حداقل مقدار است.

فراموش نکنید که اگر گیج را تا آخر در تیوپ قرار ندهید، شاخص اندازه‌گیری هم مقدار درست روغن را نشان نخواهد داد. البته اگر این حروف روی گیج وجود نداشت، نقطه‌ای که به انتهای گیج نزدیک‌تر است، نشان‌دهنده فول و نقطه دیگر نیز حداقل را روشن می‌کند. روغن کم یا زیاد به ماشین صدمه می‌زند.

بنابراین نباید سطح روغن موتور تیبا، بالاتر از فول یا پایین‌تر از مقدار حداقل باشد. در این شرایط در اسرع وقت اقدامات لازم برای تنظیم یا تعویض روغن تیبا را در نظر بگیرید.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن تیبا

براساس دفترچه راهنمای تیبا و مطالبی که داخل آن ذکر شده است، زمان تعویض روغن تیبا و تیبا 2 و تعویض فیلتر روغن آن‌ها، هر 10000 کیلومتر است. یعنی به‌طور معمول شما باید سالانه روغن موتور و فیلتر آن را تعوض کنید. در اینجا دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول این است که سرویس اولیه تیبا و تیبا 2 صفر کیلومتر بعد از 3 ماه از تحویل خودرو و مسافت طی‌شده حداقل 1000 کیلومتر انجام می‌شود.

سرویس دومی نیز پس از 6 ماه و مسافت طی‌شده 4500 تا 5500 انجام می‌شود. به این ترتیب زمان تعویض روغن تیبا صفر در این دو سرویس و با در نظر گرفتن مسافت پیموده‌شده است. دومین نکته این است که تعویض روغن موتور تیبا به‌صورت سالیانه یا بعد از هر 10000 کیلومتر، مربوط به شرایط عادی کارکرد خودرو است.

اگر از خودرو در شرایط سخت مثل رانندگی در ترافیک با درجه کار کردن مداوم موتور، رانندگی مکرر در هوای گرم و رانندگی در جاهای خاکی و ناهموار استفاده می‌کنید، نیاز است که هر 6 ماه یک بار یا بعد از طی کردن 5000 کیلومتر، روغن موتور را تعویض کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

کم کردن روغن موتور تیبا

واشر فیلتر روغن به مرور زمان کارآمد بودنش را از دست داده و باعث می‌شود روغن موتور کاهش خیلی زیادی داشته باشد. روغن موتور خودرو به‌ندرت و با گذشت زمان کمتر می‌شود و پس از کاهش آن از حد استاندارد باید اقدام به تعویض آن کنید. اما مواردی نیز وجود دارند که با بروز آن‌ها، میزان روغن موتور خودرو خیلی بیشتر از حد استاندارد خودش کاهش پیدا می‌کند. ما در ادامه برخی از دلایل کم کردن روغن موتور تیبا را نام برده‌ایم:

  • رینگ پیستون

ممکن است رینگ پیستون‌ها کار خودشان را به‌خوبی انجام ندهند و روغن موتور وارد محفظه سیلندرها شوند. در این صورت روغن موتور خارج از حد استانداردش کاهش پیدا می‌کند.

  • روغن رقیق

ممکن است در مخزن روغن موتور از روغنی با کیفیت پایین استفاده شده باشد که در این صورت مقدار روغن موتور خودرو به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند.

  • واشر زیر سینی میل لنگ

بروز عیب و ایراد در واشر زیر سینی یکی از عوامل کم کردن روغن و نیاز به تعویض روغن تیبا است که باید در اولین فرصت آن را بررسی کرده و برای رفع مشکل اقدام کنید.

  • فرسوده شدن روغن تیبا

زیر کارتر خودرو واشر پیچی هست که به مرور زمان امکان فرسودگی آن وجود دارد که در این صورت باعث نشت روغن موتور خودرو خواهد شد.

  • از دست دادن کارایی واشر فیلتر روغن

واشر فیلتر روغن با گذشت زمان کارایی خودش را از دست داده و باعث افت بیش‌از حد روغن موتور خودرو می‌شود.

قیمت تعویض روغن تیبا چقدر است؟

هزینه تعویض روغن موتور خودرو در سال 1401 تا حد زیادی افزایش داشته است و به هیچ عنوان نمی‌توان روی قیمت‌های قبل برای اجرت تعویض روغن حساب باز کرد. از طرف دیگر متعاقبا هزینه تعویض روغن در نمایندگی سایپا و هزینه تعویض روغن در نمایندگی ایران خودرو نیز افزایش قیمت داشته و قیمت‌ها در مقایسه با سال پیش سیر صعودی داشته است.

به‌صورت کلی به نفع مشتریان است که برای تعویض روغن خودرویشان به تعویض روغنی‌های مجاز سطح شهر مراجعه کنند و به نمایندگی نروند. قیمت تعویض روغن تیبا نیز حدودا 400 هزار تومان است که تقریبا اجرت یا همان دستمزد متخصص بین 50 تا 100 هزار تومان گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که اجرت تعویض روغن تیبا معمولا توسط سرویس‌کار دریافت نمی‌شود و تنها هزینه روغن و فیلترها از مشتری گرفته می‌شود. اما خب برخی مراکز خدماتی و تعویض روغن، مبلغ کمی را در قبال تعویض روغن خودرو از مشتری دریافت می‌کنند.

برای تعویض روغن در محل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور تیبا چقدر است؟

کم شدن روغن موتور خودرو مسئله‌ای است اکثر رانندگان نگران آن بوده و همواره در پی یافتن علت آن هستند. اما بهتر است ابتدا مقدار مجاز کم شدن روغن موتور تیبا را مشخص کنیم و سپس به بررسی علل مختلف ایجاد آن بپردازیم. به‌صورت کلی کم کردن روغن موتور تا یک حد مشخص از سوی تمام خودروسازان یک اتفاق طبیعی شناخته می‌شود.

این مقدار هم می‌تواند با توجه به نوع ساختار خودرو، نحوه رانندگی کردن شما و مسائل این‌چنینی متفاوت باشد. اما معمولا کارشناسان مقدار مجاز کم شدن روغن موتور خودرو را حدود 0.5 تا 2 لیتر به‌ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی برآورد کرده‌اند. به این ترتیب نباید هر کاهش سطح روغنی را نشانه وجود نقص یا مشکل فنی در خودرو بدانید و دنبال تعمیر باشید.

خدمات تعویض روغن خودرو

در چنین شرایطی کافی است که همان نوع روغن اولیه که در ماشین وجود دارد، مقدار کاهش را جایگزین کنید.روغن موتور تیبا

دلایل کم شدن روغن موتور کدام‌ها هستند؟

گفتیم که کم شدن روغن موتور تا حدی طبیعی است اما کاهش بیش از حد آن ممکن صدمات جبران‌ناپذیری را روی خودرو بگذارد؛ بنابراین باید در این مسئله خیلی با دقت و وسواس عمل کنید و در صورت مشاههده علائم بروز این اتفاق اقدامات لازم برای تعویض روغن تیبا را در نظر بگیرید. دلایل کم شدن روغن موتور شامل چندین مورد است که در ادامه از آن‌ها نام برده‌ایم:

  • مشکلات در آب‌بندی و سوپاپ‌ها

خراب شدن آب‌بندی و سوپاپ‌ها یکی از عواملی است که منجر به کم شدن روغن موتور خواهد شد.

  • نشتی روغن

نشتی روغن معمولا از سمت کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن، کاسه نمد، گلویی دلکو و … اتفاق میفتد. این مشکل باید توسط مکانیک خبره و باتجربه مورد بررسی قرار گیرد. نشتی روغن را می‌توان یکی از علل خالی شدن روغن موتور دانست.

  • چسبندگی سوپاپ‌ها

مشکل دیگری که باعث کاهش سطح روغن در خودرو می‌شود، چسبندگی سوپاپ‌ها است. اما متأسفانه این ایراد فنی به این راحتی‌ها قابل شناسایی نیست و نیاز است از افرادی با تجربه بالا کمک بگیرید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  • سوختن قسمتی از روغن

سوختن بخشی از روغن از طریق جداره سیلندرها وارد محفظه احتراق می‌شود. به‌طور معمول به‌ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی حدود 150 سانتی‌متر مکعب روغن به‌علت احتراق از بین می‌رود. بعضی وقت‌ها این میزان بیش از حد مجاز می‌شود و ما در اینجا شاهد خروج دود آبی از اگزوز هستیم. در این شرایط باید به مکانیک مراجعه کنید تا علت سوختن روغن توسط متخصص شناسایی و رفع شود.

  • دمای بالاتر از حد معمول در موتور

دمای بالاتر از حد معمول در موتور باعث روان شدن روغن بیش از اندازه طبیعی است و در نتیجه خروجی روغن نیز افزایش خواهد یافت. علاوه‌بر این دمای بالا نیز سبب تبخیر بیش از حد روغن خواهد شد.

  • فرسودگی رینگ پیستون

فرسوده شدن رینگ پیستون معمولا موجب نفوذ روغن بیش از اندازه به داخل سیلندر می‌شود و روغن اضافی با احتراق از بین خواهد رفت.تعویض روغن موتور

  • استفاده از روغن بی‌کیفیت

استفاده کردن از روغن بی‌کیفیت علاوه‌بر کاهش سطح راندمان خودرو و عملکرد نامناسب موتور، احتمال مصرف روغن در موتور را نیز افزایش خواهد داد.روغن موتور تیبا

خرید روغن موتور تیبا و تیبا 2

قبل از این‌که به سراغ بررسی نکات لازم برای خرید روغن موتور تیبا و تیبا 2 بپردازیم، خوب است بدانید که حجم روغن تیبا صندوق‌دار و تیبا 2، بدون تعویض فیلتر روغن برابر با 3 لیتر است. علاوه‌بر این حجم روغن تیبا صندوق‌دار و تیبا 2، با تعویض فیلتر روغن برابر با 3.4 لیتر است.

لازم به ذکر است که شما در هر بار تعویض روغن موتور تیبا، فیلتر روغن آن را هم باید تعویض کنید. در ادامه چند روغن موتور از بهترین برندهای موجود معرفی می‌کنیم که با توجه به رای و مقدار مصرف بالای آن توسط کاربران به عنوان بهترین روغن موتور تیبا مشخص شده‌اند:

  • روغن ایرانول برای تیبا مدل Racing
  • روغن موتور کاسپین مدل 10W40
  • روغن موتور سینولکس آریاس 10W-40 SL
  • روغن موتور اسپیدی برای تیبا مدل Platinum 10W-40
  • روغن موتور بهران پیشتاز برای تیبا مدل 10W-40
  • روغن موتور فلومکس مدل HIGH TECH 10W40
  • روغن موتور پروفی کار ULTRA PERFORMANCE 10W-40
  • روغن به توتال مدل Quartz 7000
  • روغن موتور elf برای تیبا مدل Evolution 700ST
  • روغن موتور کانادا لوبریفنت SL 10W-40 25000
  • روغن موتور لیکومولی Super Touring High Tech 10W-40
  • فیلتر روغن خودروی سرکان مدل SF 7735
  • فیلتر روغن بهران فیلتر مدل GS 1121
  • فیلتر روغن نوآوران مدل P2101 همراه فیلتر کابین و هواتعویض روغن موتور تیبا

نتیجه‌گیری

اهمیت روغن ماشین مثل اهمیت خون در رگ انسان است و برای ماشین یک فاکتور ضروری محسوب می‌شود. اما هر روغنی عمری دارد و باید پس از مدتی آن را تعویض کنیم تا به ماشین آسیب نزند؛ چون همان‌طور که گفتیم روغن برای ماشین ضروری است اما اگر کهنه شود و ما مدت زمان زیادی آن را عوض نکنیم، ممکن است صدماتی به ماشین بزند که قابل جبران نباشد.

در این مقاله درمورد تعویض روغن تیبا نیز صحبت کردیم که هم می‌توانید توسط متخصص و هم خودتان، اقدام به تعویض کنید. علاوه‌بر این موضوع درباره قیمت تعویض روغن خودروی تیبا، کم شدن آن و … صحبت کردیم. امیدواریم که از این مطالب بهره برده باشید.

تعویض روغن موتور انواع خودروها

  • تعویض روغن گیربکس های دستی و اتوماتیک
  • تعویض روغن هیدرولیک فرمان
  • تعویض روغن ترمز
  • تعویض ضدیخ
درخواست سرویس تعویض روغن در محل
تعویض روغن موتور انواع خودروها
  • تعویض روغن گیربکس های دستی و اتوماتیک
  • تعویض روغن هیدرولیک فرمان
  • تعویض روغن ترمز
  • تعویض ضدیخ
درخواست سرویس تعویض روغن در محل

4.4/5 - (7 امتیاز)

14 دیدگاه

  1. خدا هاور اگرماشین هر هزارکیلومتر بخواد 2لیتر روغن کم بکنه کجاش طبیعیه اون ماشین دیگه داغونه موتورش بایدپیاده بشه .این چرت وپرت ها چیه تحویل مردم میدین

        1. سلام بصورت طبیعی 10000کیلومتر برای ماشین حداقل 5ماه زمان می‌بره 2لیتر برای 5ماه اونم با این روغنای بی‌کیفیت طبیعیه برادر

  2. سلام، آیا روغن 20-50 برای رفع کم کردن روغن مناسب است؟ با توجه به این گه در منطقه گرمسیری (خوزستان) هستم.

      1. اصلا مناسب نیست چون استکانی سوپاپ درست عمل نمیکند وصدای موتور وحشتناک تغییر میکند و اینکه شتاب خودرو پایین میاید

  3. با سلام…آخه کدوم ماشین هر ده هزار تا پیمایش دولیتر روغن اگه کم کنه.موردی نداره..من واقعا گیج شدم..مگه میشه موتور سالم باشه برادر عزیز…این موتوری که دولیتر درده هزار کم میکنه..از داغان هم داغونتره…دوست گرام

    1. منم با شما موافقم چون تیبا دارم و چند تا ردوبدل کردم هیچ کدامشان اینطوری نبودن و همیشه روغن ۱۰w۴۰ بهران پیشتاز میریزم وتا روغن بعدی حتی نصف نیم لیتر هم کم نمیکنه

  4. اگه ۴ لیتر روغن داخل موتور کوییک بریزیم البته با تعویض فیلتر روغن آیا مشکلی پیش میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید