نصب قفل برقی درب

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

احتمالاً در هنگام بحث در مورد انواع تجهیزات امنیتی، اسم قفل برقی و توصیه به نصب قفل برقی درب به گوش شما خورده است؛ امروزه با افزایش ناامنی‌ها و متنوع و پیشرفته شدن روش‌های سارقین، نیاز به وجود قفل‌هایی که از هر لحاظ حفاظت و امنیت بیش‌تری را تأمین کنند بیش از پیش احساس می‌شود. لذا یکی از مطالبی که باید با آن آشنایی داشته باشید انواع محصولات امنیتی جدید و کارآمد است که در این میان قفل برقی درب به دلیل کاربرد وسیعی که دارد بسیار مورد توجه است و بسیاری از مطلعین در این زمینه توصیه به نصب قفل برقی درب می‌کنند.

در این مقاله مطالبی را در مورد قفل برقی و هم‌چنین نصب قفل برقی درب برای شما آماده کرده‌ایم که امیدواریم بتواند جوابگوی سؤالات شما در این زمینه باشد.

قفل برقی درب چیست؟

قفل برقی درب

قفل‌های برقی که نسل جدیدی از قفل‌ها هستند ظاهری شبیه به قفل‌های معمولی دارد اما با برق کار می‌کند و مانند قفل‌های هوشمند در زمره قفل‌های امنیتی و حفاظتی به حساب می‌آیند. این قفل‌ها گاهی اوقات به صورت کاملاً مستقل و گاهی اوقات به شکل یک مجموعه کنترل الکترونیکی هستند که در این حالت بر روی قفل نصب می‌شوند.

قفل برقی که در انواع ریموت دار و یا بدون ریموت با سیستم کنترل دستی در بازار موجود هستند تحمل فشار تا 1.5 تن را دارد، به هیچ‌ روش فیزیکی یا اعمال فشار و ضربه بر روی لنگه دوم درب باز نمی‌شود؛ به همین دلیل نسبت به دیگر انواع قفل‌ها از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار هستند.، به همین دلیل هم به لحاظ امنیت و هم از نظر کیفیت و طول عمر، نسبت به دیگر انواع قفل دارای برتری هستند.

انواع قفل برقی درب

قفل کله گاوی یا لاک پشتی: محبوب‌ترین و معروف‌ترین نوع قفل برقی درب، قفل کله گاوی است. قفل برقی کله گاوی اغلب در بالا یا پایین درب نصب می‌شوند و توسط کابل به مدار فرمان وصل می‌شود و برای استفاده از ریموت به شکل اتوماتیک، به برنامه یا تنظیمات خاصی نیاز ندارد. قفل کله گاوی از جنس گالوانیزه که با روکش گالوانیزه رنگ شده است و به همین دلیل در شرایط جوی نامناسب نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

بیش‌ترین استفاده قفل کله گاوی که در دو نوع ضامن دار و بدون ضامن عرضه می‌شود، برای درب پارکینگ و درب نفر رو است.

قفل برقی زبانه دار

این نوع از قفل‌های برقی در قسمت وسط درب نصب می‌شوند و توسط ضامن در غلاف خود جای می‌گیرند. از مزایای این نوع قفل برقی، نصب سریع و آسان آن است.

قفل برقی چفتی

این نوع از قفل برقی که با سیستم کنترل دستی ترکیب می‌شوند معمولاً برای انواع درب چوبی و فلزی کاربرد دارد و از نظر سخت افزار و ایمنی، مقرون به صرفه‌ترین گزینه خواهد بود.

مطلب پیشنهادی تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

قفل مغناطیسی

این نوع از قفل برقی، تحت شبکه است و نیاز دارد که برای ان یک آی پی تعریف شود. قفل برقی مغناطیسی به یک منبع اختصاصی به منظور تغذیه قفل و منبع دیگری برای تغذیه کنترل‌گر نیاز دارد. به این صورت که کنترل‌گر علاوه بر قفل باید به منبع تغذیه هم متصل باشد. کنترل‌گر وظیفه قطع برق را زمانی که تشخیص دهد باید درب باز شود به عهده دارد. این نوع قفل، از سنسورهای حرکتی و باتری‌های پشتیبان نیز استفاده می‌کنند.

قفل برقی مغناطیسی، برای دفاتر کاری مدرن که به منظور زیبایی از درب شیشه‌ای استفاده می‌کنند بسیار کارآمد است، زیرا در این موارد قفل‌های فیزیکی قابل استفاده نیست.

قفل برقی مغناطیسی از نظر میزان نیرویی که می‌توانند تحمل کنند با هم متفاوت هستند، استاندارد تحمل فشار و نیرو در مورد این نوع از قفل‌های برقی، 600 پوند است اما بسته به موارد مورد نیاز و اندازه درب شیشه‌ای، می‌توان از نمونه‌هایی که فشار 1200 پوندی را تحمل می‌کنند استفاده نمود.

قفل برقی کلونی

جنس بدنه این نوع قفل برقی از فولاد گالوانیزه و زبانه آن از برنج است. قفل برقی کلونی در ابتدا در ایران مورد استقبال قرار گرفت اما به دلیل مشکلات وارداتی میزان استفادهاز ان کاهش یافته است. با نصب قفل برقی درب از نوع کلونی در مورد درب اتوماتیک، درب به هیچ‌عنوان حتی اگر تحت فشار و زور قرار گیرد باز نمی‌شود، لازم به ذکر است که این امر در صورتی محقق می‌شود که اصول نصب و نگه‌داری به دقت رعایت شود.

مطلب پیشنهادی نحوه عوض کردن قفل درب 

قفل برقی با هسته سیم‌پیچی

این نوع از قفل‌های برقی، تقریباً به قفل معمولی شباهت دارند با این تفاوت که قفل به وسیله یک کابل برق به منبع تغذیه وصل می‌شود. مشکلی که در مورد نصب قفل برقی درب از نوع هسته سیم‌پیچی وجود دارد این است که سیم برق باید از درب عبور کند و به منبع تغذیه برسد؛ به همین دلیل به‌منظور برای رساندن برق به این نوع قفل برقی، یا باید از طریق لولا سیم را عبور داد و یا سیم‌کشی روی دیوار انجام داد.

قفل برقی فشاری درب‌های خروج اضطراری

این نوع از قفل برقیبه طور معمول برای خروج اضطراری در هنگام آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع قفل برقی در حالت پیش‌فرض در حالت قفل شده است و از بیرون قفل می‌شود اما به راحتی از درون با فشار باز می‌شود.

مزایای نصب قفل برقی درب

مزایای نصب قفل برقی درب

از مزایای قابل توجه قفل‌های برقی می‌توان به امکان نصب شدن آن‌ها بر روی درب پارکینگ اشاره نمود؛ با توجه به این‌که در مورد درب پارکینگ اتوماتیک، جک‌های پارکینگی به شکلی طراحی شده‌اند که در هنگام بسته شدن درب، با اعمال فشار از بیرون به راحتی امکان باز شدن گیربکس آن‌ها وجود دارد، با نصب قفل برقی درب بر روی درب پارکینگ اتوماتیک می‌توان امنیت درب پارکینگ را بالا برد و مشکل گفته شده را حل نمود.

معمولاً اشخاص در شب، برای امنیت بیش‌تر درب ورودی ساختمان خود را قفل می‌کنند، که در این حالت درب از طریق آیفون نیز باز نخواهد شد و نیاز است که تا درب ساختمان برای باز کردن درب پایین رفت، اما در صورت نصب قفل برقی درب، با فشردن دکمه آیفون درب باز شده و سپس به صورت اتوماتیک و کامل قفل می‌شود.

راهنمای نصب قفل برقی درب روی درب چوبی و درب ضد سرقت

قفل‌ برقی درب از دو قسمت تشکیل شده است، قفل و کانکتور برق؛ کانکتور ارتباط بین قفل برقی و منبع تغذیه برق را برقرار می‌کند.

قفل برقی از یک بوبین و یک قاب فلزی تشکیل شده است که این دو قطعه به وسیه پیچ‌های شماره 1 و 2 به هم وصل می‌شوند. البته دقت کنید که به دلیل این‌که  سایز برشی که بر روی قاب وجود دارد متفاوت است قفلی که برای درب چوبی معمومولی مورد استفاده قرار می‌گیرد امکان نصب بر روی درب ضد سرقت را نداشته باشد. به همین دلیل به منظور نصب قفل برقی درب بر روی درب ضد سرقت باید از مدلی استفاده شود که برش بزرگ‌تری داشته باشد.

بر روی بوبین قفل برقی، اهرم تنظیم وضعیت و لبه متحرک قرار دارد؛ کاربرد اهرم تنظیم وضعیت زمانی است که عبور و مرور زیاد باشد و برای هر بار رفت و امد نیاز به استفادهاز ریموت و یا رمز عبور نداشته باشید.

بعد از نصب قفل برقی بر روی درب آپارتمان، با خلاص کردن اهرم تنظیم وضعیت، لبه متتحرک قفل لادری در وضعیت خلاصی دائم قرار می‌گیرد و به این ترتیب با هر  بار فشار دادن درب می‌توان درب را باز نمود.

اما در صورتی که اهرم تنظیم وضعیت در حالت معمول خود قرار بگیرد، با هر فرمانی که برای باز شدن درب به قفل برقی داده شود فقط یک بار درب باز می‌شود.

راهنمای نصب قفل

برای نصب قفل برقی روی درب چوبی یا فلزی در ابتدا باید محل دقیقی را که زبانه قفل حین بسته شدن در آن قرار می‌گیرد علامت بزنید. برای این کار می‌توان لبه زبانه درب را با موادی مانند گریس آغشته کرد تا رد آن بر روی درب به وجود آید.

در مرحله بعد بوبین قفل برقی را باید به گونه‌ای روی چارچوب قرار داد که نقطه علامت زده شده در مرکز آن قرار بگیرد. در این حالت اطراف باید بوبین را با مداد خط کشید؛

اگر درب چوبی است، مستطیل تعیین شده را باغ مغار کنده کاری کنید و اگر درب فلزی است با استفاده از سنگ فرز، قسمت تعیین شده را ببرش دهید.

بوبین را در قسمتی که برش داده‌اید قرار دهید تا قاب فلزی آن روی چارچوب درب بنشیند، البته دقت داشته باشید که لبه متحرک قفل بعد از باز شدن و به عقب کشیده شدن نباید به چار چوب درب برخورد کند. اگر این اتفاق افتاد لازم است که حفره را کمی گشادتر کرد.

اکنون بدنه قفل را با استفاده از دو عدد پیچ سرمته‌ای به چارچوب درب وصل شود، به حالتی که یکی در بالا و دیگری در پایین نصب شود. پیشنهاد می‌شود که در این مرحله هر چهار پیچ را نبندید زیرا احتمال دارد مجبور باشد برای بهتر عمل کردنش آن‌ها کمی جابجا نمایید.

بهتر است درب را چند بار باز و بسته کنید تا از تنظیم بودن قفل روی درب مطمئن شوید. اکنون می‌توانید دو عدد پیچ باقی‌مانده را در جای خودشان قرار دهید و آن‌ها را محکم کنید تا قفل تکان نخورد.

در مواردی ممکن است بعد از اتمام کار متوجه شوید که لبه قفل، هنگام بسته شدن درب تحت فشار قرار بگیرد و به همین دلیل به درستی کار نکند، در صورت مواجه شدن با این مشکل، به وسیله دو عدد پیچی که روی بوبین قفل برقی وجود دارد می‌توان زبانه متحرک را به اندازه محدود و حدوداً 2 میلی‌متر بنا به نیاز به سمت عقب یا جلو کشید تا لبه آزاد شود .

مطلب پیشنهادی راهکارهای کاربردی برای جا ماندن کلید پشت درب

تفاوت نصب قفل برقی اتومات با قفل برقی پیم دار

قفل برقی اتومات و قفل برقی پیم دار تنها در یک پیم با هم فرق دارند. این پیم به هنگام نصب قفل برقی بسیار مفید است.

در قفل برقی اتومات، زبانه متحرک هنگامی خلاص می‌شود که بویین قفل تحت ولتاژ 12 ولت قرار گرفته باشد در حالی که در قفل برقی پیم دار، زبانه متحرک در صورتی خلاص می‌شود که پیم به وسیله زبانه درب فشرده شود و در این وضعیت ولتاژ 12 ولت به قفل اعمال شود. به همین دلیل برای بررسی قفل حتماً باید درب را در حالت بسته قرار داد و یا در صورتی که درب  باز نگه داشته شده است، باید قبل از اعمال ولتاژ، به وسیله انگشت پیم روی قفل را به صورت فشره نگه داشت.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نکاتی در مورد نصب قفل برقی درب

نکاتی در مورد نصب قفل

قفل برقی امکان نصب در سه حالت را دارد، به طوری که سیم‌کشی آن‌ها به صورت ریموت دار، کلید برقی و دستی امکان‌پذیر است. اگر به خاطر امنیت بالاتر تمایل به نداشتن شستی بر روی قفل برقی داشته باشید این امکان وجود دارد که شستی را غیر فعال کنید و برای آن یک کلید از راه دور در نظر بگیرید یا این‌که به وسیله ریموت درب را باز و بسته نمایید.

می‌توان سیم‌کشی نصب قفل برقی درب را برای درب حیاط به گونه‌ای انجام داد که به منظور امنیت بیش‌تر، کنترل دستی قفل برقی در جایی از حیاط منزل قرار داده شود. در این حالت باید شاسی، قبل از رسیدن به نزدیکی درب حیاط، فشره و درب را باز کند.

نکته‌ای که در مورد قفل درب حیاط ریموت دار وجود دارد این است که کلید قفل ریموتی فقط می‌تواند برای باز کردن درب حیاط ریموت دار از بیرون مورد استفاده قرار گیرد و امکان باز کردن درب از داخل با آن کلید وجود ندارد، تنها راه برای باز کردن درب حیاط ریموت دار مجهز به قفل برقی، استفاده از ریموت و هم‌چنین استفاده از شستی از راه دور است. به علاوه، در مورد قفل برقی ریموتی این را بدانید که اگر درب را قفل کرده باشید، به وسیله آیفون تصویری امکان باز کردن درب وجود دارد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

در مورد نصب قفل برقی درب دقت کنید که  هم‌خوانی ولتاژ قفل برقی با ترانس مخصوص به دلیل این‌که این قفل‌ها ولتاژهای متفاوتی دارند، لازم و ضروری است. در صورتی در این مورد اختلاف ولتاژ وجود داشته باشد می‌توان از کاهنده یا افزاینده ولتاژ استفاده نمود. ولتاژهای متداول منبع تغذیه برای انواع قفل‌د برقی درب شامل 12 ولت  و 2 آمپر، 24 ولت و 1 آمپر است.

ممکن است نگران قفل شدن و باز نشدن درب به هنگام قطعی برق باشید، بهتر است بدانید که می‌توان قفل‌های برقی را به دو شکل تنظیم کرد به این صورت که اگر برق قطع شود، درب باز شود و یا بسته، که این تنظیمات می‌تواند بنا به شرایط و نیاز شما انتخاب شود که آیا در مواقع اضطراری مانند قطعی برق، درب‌ها باز باشند و یا قفل شوند؛ به عنوان مثال در مجتمع‌های مسکونی بزرگ و پر رفت و آمد پیشنهاد می‌شود که این تنظیمات طوی باشد که با قطع شدن برق درب باز شود.

 

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به سیم کشی ساختمان مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا