راهکار عملی نصب پارکت روی موکت

تعمیرات ساختمانساختمانکفپوش

امروزه بسیاری از افراد برای کفپوش خانه خود از پارکت استفاده می‌کنند. سرامیک، موکت، موزاییک و لمینت از انواع دیگر کفپوش‌ها برای خانه است. اگر قصد دارید چیدمان منزل‌تان طوری باشد که یک فرش وسط پذیرایی باشد و دور آن مبل قرار گیرد، استفاده از سرامیک و پارکت برای کفپوش ایده بسیار مناسبی است. این نوع کفپوش‌ها زیبایی خانه را دوچندان می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی نصب پارکت روی موکت توضیح دهیم.

نیاز به یک لایه زیرین برای نصب پارکت

پارکت‌ها از جنس چوب بوده و از آنجایی که چوب‌ها خشک هستند شکنندگی بالایی دارند. برای این‌که پارکت را برروی زمین نصب کنید، ابتدا باید زیرسازی خوبی انجام داده باشید. اگر زیرسازی پارکت خوب انجام نشود و سطح کار هموار و صاف نباشد، ممکن است پارکت‌ها دچار ترک‌خودگی و یا حتی شکنندگی شوند. معمولا پارکت‌ها در لایه‌هایی نازک ساخته می‌شوند که درنهایت کار ظریفی به شما ارائه داده شود.

انواع مختلف زیرلایه برای نصب پارکت

زمانی که سطح کار برای نصب پارکت آماده نباشد، حتی اگر پارکت نصب شود در بخش‌هایی از زیر آن ممکن است فضای خالی وجود داشته باشد که با راه‌رفتن روی آن صدایی را حس می‌کنید. این مشکل زمانی که روی پارکت فشار بیاورید و یا این‌که فردی با وزن زیاد روی آن راه برود، مشکل خود را نشان می‌دهد و دچار شکستگی می‌شود. پس باید پیش از آن‌که کار را شروع کنید، برای زیرسازی آن اقدام کنید. نصب پارکت روی موکت یکی از زیرسازی‌هایی است که بسیار پیشنهاد می‌شود.

نصب لایه زیرین برای نصب پارکت از اهمیت زیادی برخوردار است. این لایه باعث می‌شود که سطح کار هموار شود و برای انجام پارکت مناسب باشد. معمولا لایه زیرین پارکت به دو شکل قابل انجام است. در برخی از پارکت‌ها لایه زیرین در زیر خود پارکت وصل شده و نیازی به لایه زیرین دیگری نیست و برخی دیگر این‌گونه است که باید این لایه را برروی زمین قرار دهید تا بتوانید پارکت را روی آن نصب کنید.

زمانی که شما برای نصب پارکت از یک لایه زیرین استفاده می‌کنید، علاوه‌بر این‌که آن لایه باعث صاف‌شدن سطح می‌شود، محافظ مناسبی برای جلوگیری از رطوبت‌گرفتن پارکت هم خواهد بود. ممکن است به خانه برخی از افراد بروید و با راه‌رفتن روی پارکت آن‌ها حس کنید که پارکت صدا می‌دهد. این مشکل درصورتی اتفاق میوفتد که زیرسازی آن درست انجام نشده باشد. انجام درست زیرسازی پارکت باعث جلوگیری از سر و صدا می‌شود.

انواع لایه‌های زیرین کفپوش پارکت

نصب پارکت روی موکت بهترین نوع از لایه زیرین برای پارکت است. علاوه‌بر موکت برای زیر پارکت می‌توان از چیزهای دیگر هم استفاده کرد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را نام می‌بریم.

بیشتر بخوانید : تاریخچه درب آکوستیک یا ضد

1. فوم

یکی از زیرلایه‌ها که برای پارکت بسیار استفاده می‌شود فوم است. فوم در اندازه‌های بزرگ و به‌صورت رول در بازار موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و به سادگی نصب کنید. معمولا فوم‌ها در ضخامت 3 تا 6 میل تولید می‌شوند که هرچه ضخامت آن بیشتر باشد عایق بهتری برای صدا است. نوع دیگر فوم، فوم سایلنت است که این نوع برای عایق صدای بیشتر بسیار توصیه می‌شود.

2. نمد

قیمت نمد در مقایسه با فوم بیشتر است و شاید بتوان گفت این میزان قیمت 2 برابر است. وزن نمد نسبت به فوم بسیار بیشتر است و به همین دلیل صدای کمتری از پارکت تولید می‌شود.

3. پلاستیک

یکی دیگر از زیرلایه‌ها برای پارکت، پلاستیک است. در بین زیرلایه‌های دیگر، این نوع در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده و حتی عایق صدای خوبی هم هست. مزیت استفاده از این نوع لایه برای زیر پارکت این است که نیازی نیست پیش از نصب، چسبانده شود.

چرا از موکت برای زیر کفپوش پارکت استفاده می‌شود؟

رایج‌ترین نوع پوشش زیر کفپوش موکت و فوم است. نصب پارکت روی موکت حتی بهتر از نصب پارکت روی فوم است. همان‌طور که گفته شد معمولا موکت‌ها جنس طریفی دارند و میزان ضخامت پایین آن‌ها سبب می‌شود تا شکننده باشند. این ویژگی در پارکت لمینت بیشتر دیده می‌شود و معمولا برای نصب این نوع پارکت از زیرلایه موکت استفاده می‌شود. از آن‌جایی که پارکت لمینت انعطاف پایین دارد، اگر برای نصب آن از زیرلایه استفاده نشود به راحتی دچار مشکل خواهدشد.نصب و کندن آسان پارکت برروی موکت

ممکن است شما خانه‌ای را اجاره کرده باشید و در آن خانه از موکت برای کفپوش آن استفاده شده باشد. معمولا در بسیاری از خانه کفپوش موکت به زمین چسبیده است و ممکن است با کندن آن زمین آسیب ببیند. برخی از صاحب‌خانه‌ها هم اجازه تغییر کفپوش موکت را به فرد مستاجر نمی‌دهند. در این صورت بهترین کار این است که روی همان موکت‌ها را کفپوش پارکت بزنید. نصب پارکت روی موکت در این زمان بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید : تفاوت سیلر و کیلر

زمانی که روی این موکت‌ها از پارکت استفاده کرده‌اید می‌توانید پس از طی زمان قراردادتان با صاحب‌خانه، آن‌ها را جمع کنید. این پارکت‌ها قابلیت استفاده در خانه دیگر را هم دارند که می‌توانید با رفتن به خانه جدید آن‌ها را دوباره روی زمین نصب کنید. در این صورت هم در زمان نصب پارکت در این خانه برای زیرلایه آن و هم در خانه جدید برای خود کفپوش، هزینه جدیدی را نخواهید داد.

چگونگی نصب پارکت روی موکت

درصورتی که مانند بخش قبلی که توضیح دادیم، اگر کفپوش خانه از موکت باشد می‌توانید بدون هیچ هزینه اضافه‌ای برای زیرلایه، آن‌جا را پارکت کنید. اگر خانه شما موکت نیست و می‌خواهید از روش نصب پارکت روی موکت استفاده کنید، لازم است که مراحلی را انجام دهید. برای نصب موکت باید رطوبت محل نصب را بسنجید و آن را کنترل کنید. اندازه محیط خانه را بگیرید و براساس آن موکت را برش دهید. سطح زمین را هموار کرده و سپس به چسباندن موکت بپردازید.نصب پارکت روی موکت

از چسب مخصوص این کار استفاده کنید و موکت را برروی زمین پهن کنید تا بچسبد. برای خشک‌شدن چسب زیر موکت، باید زمانی را به آن بدهید. پس از خشک‌شدن چسب موکت، حال سطح زمین آماده نصب پارکت است. پیش از آن‌که پارکت را نصب کنید، بهتر است آن را به مدت چند ساعت در همان محیط نصب قرار دهید تا دمای آن یکنواخت شود. برای اجرای کار نباید هیچگونه گردوخاکی روی سطح وجود داشته باشد. نکته‌ای که اهمیت بسیاری دارد این است که تمامی سطح کار باید در یک جهت نصب شود.

موکت مناسب برای زیر پارکت چیست؟

برای زیرلایه کفپوش پارکت نمی‌توانید از هر نوع موکتی که بخواهید استفاده کنید. برای این کار موکت خاصی درنظر گرفته شده است. با نصب پارکت روی موکت می‌توانید تا حد زیادی از پخش صدا و ایجاد رطوبت جلوگیری کنید. یک موکت مناسب برای زیرلایه پارکت باید دارای ویژگی‌هایی باشد و این ویژگی‌ها بستگی به مواردی دارند که در ادامه آن‌ها را نام برده و توضیح می‌دهیم.

1. الیاف مورد استفاده برای موکت

در ساخت موکت برای زیر کفپوش پارکت، نباید پرزهای آن بلند باشد. از موکت‌های پرز بلند به‌تنهایی برای کفپوش اتاق‌خواب و یا حال استفاده می‌شود. از موکت پرز کوتاه برای زیر پارکت استفاده می‌شود. هر نوع از این موکت‌ها مناسب این کار است. یکی از این موکت‌های پرز کوتاه موکت نمدی است که هم عایق صدا و هم رطوبت است.

بیشتر بخوانید : فرمول درست کردن انواع دوغاب سیمان

نصب پارکت روی موکت

2. قیمت موکت

برای موکتی که قرار است به زیر کفپوش برود نیاز نیست هزینه زیادی صرف کنید. با نصب پارکت روی موکت قرار نیست حتی تکه کوچکی از موکت هم مشخص باشد و تمامی قسمت‌های روی آن با پارکت پر می‌شود. استفاده از موکت‌های با طرح ساده و ارزان‌قیمت‌تر به شما توصیه می‌شود و لازم نیست برای این وسیله قیمت زیادی بپردازید.

برای نصب کفپوش از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. ضخامت موکت مصرفی

هرچه میزان ضخامت موکت برای زیر پارکت بیشتر باشد، دوام و عمر پارکت بیشتر خواهد بود. این دوام پارکت به این دلیل است که حتی اگر هم قرار باشد رطوبتی به لایه زیرین آن برسد، تا زمانی که بخواهد به پارکت نفوذ کند خشک خواهد شد. میزان ضخامت موکت بستگی به فرد نصاب دارد که در برخی موارد ممکن است میزان ضخامت بالا کار را خراب کند.

مطلب پیشنهادی : راهنمای تمیز کردن پارکت

مزایا و معایب نصب پارکت روی موکت

هر نوع از زیرلایه‌های پارکت مزایا و معایبی را به دنبال خود دارد. در این صورت بهتر است در این بخش هم به معایب و هم به مزایای نصب پارکت روی موکت بپردازیم. ابتدا مزایای این کار را توضیح می‌دهیم.

  • لازم نیست برای نصب پارکت در مکانی که دارای کفپوش موکت است آن را جدا کنید و پارکت را نصب کنید.
  • برای نصب پارکت، شما ملزوم به استفاده از هر نوع فوم نیستید و می‌توانید موکت را جایگزین آن کنید.
  • زمانی که قصد دارید پارکت را از کف زمین بکنید و آن را جدا کنید، موکت زیرین آسیب نخواهد دید.

این زیرلایه پارکت علاوه‌بر مزایا، دارای معایبی هم هست.

  • موکت پس از مدتی حالت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و ممکن است در طولانی‌مدت به پارکت آسیب وارد شود.
  • زمانی که آشغال‌های ریز و کثیفی وارد درز پارکت شود و زیر آن موکت باشد، ممکن است پس از مدتی باعث ایجاد بوی بد شود.
  • اگر میزان ضخامت و ارتفاع موکت زیاد باشد باعث خراب‌شدن پارکت‌ها خواهند شد.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع نصب پارکت روی موکت پرداختیم و امیدواریم که مطالب موردنیاز خود را در این مقاله پیدا کنید. نصب پارکت برروی موکت تخصصی‌ است که هرکسی نمی‌تواند از پس آن بر بیاید. برای چینش درست پارکت‌ها لازم است که تخصص و مهارت کافی داشته باشید یا از متخصصین امر کمک بگیرید. اگر برای نصب پارکت نیاز به کمک دارید می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. روند ثبت سفارش و استعلام قیمت در آجاره رایگان و ساده است.

4.6/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا