نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

تفاوت سیلر و کیلر چیست و چه زمانی استفاده می‌شود؟

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

احتمالا اگر شما هم تجربه رنگ‌کاری چوب را داشته باشید؛ از افراد زیادی شنیده‌اید که سیلر و کیلر را باید همزمان با همدیگر استفاده کنید. اما آیا واقعا انجام این کار درست است؟ اصلا تفاوت سیلر و کیلر چیست؟ رنگ کیلر چیست و چه زمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم در خصوص این موضوعات صحبت کنیم. هم‌چنین در ادامه به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است با آن روبرو شوید؛ پاسخ دهیم. پس لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تفاوت سیلر و کیلر چیست؟

قبل از توضیح هر مورد، قصد داریم به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو اشاره کنیم. با دانستن این تفاوت‌ها می‌توانید متوجه شوید که چرا از قدیم این دو را در کنار همدیگر به کار می‌بردند و اصلا می‌توانید این دو را همزمان استفاده کنید یا نه!

  • متفاوت بودن رنگ؛ تفاوت سیلر و کیلر:

سیلر یک مایع عسلی رنگ و شفاف است و به صورت کاملا براق یا مات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین در بیشتر مواقع کیلر را به صورت اسپری یا قوطی می‌فروشند؛ در حالی‌ که سیلر تنها به صورت قوطی فروخته می‌شود.

  • زمان استفاده؛ تفاوت سیلر و کیلر:

زمان استفاده یک تفاوت سیلر و کیلر است. برخلاف باور افراد بهتر است از سیلر و کیلر به صورت همزمان استفاده نکنید. چراکه خاصیت این دو گرفته می‌شود و ماده اصلی سیلر یعنی زینک استئارات روی بی‌اثر می‌شود. از سیلر در ابتدای کار و از کیلر در انتهای کار استفاده کنید. یعنی بعد از کیلر دیگر نمی‌توانید از پوشش نهایی دیگری استفاده کنید.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

  • موارد استفاده:

اگر زمان رنگ‌کاری دیده باشید، وقتی رنگ به صورت مستقیم روی چوب زده می‌شود، به خورد چوب می‌رود و در واقع جذب منافذ چوب می‌شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است ابتدا از سیلر برای آب‌بندی و عایق‌ سازی سطح استفاده کنید. یعنی شما از سیلر برای پر کردن تمام منافذ قدیمی، ناهموار و سطحی چوب و از کیلر برای پوشش و برق انداختن چوب استفاده می‌کنید.

مطلب پیشنهادی ترمیم فرورفتگی چوب

  • دوام و مقاومت:

بر اساس نیازتان سیلر را رقیق کنید مثلا اگر به یک قوطی یک لیتری نیاز ندارید، بهتر است تمام سیلر را رقیق نکنید. سیلر رقیق‌شده بادوام نیست و به مرور زمان خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. اما کیلر دوام و مقاومت بالایی دارد. پس اگر این مورد برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، بهتر است زمان انتخاب پوشش نهایی، کیلر را به جای وارنیش و باقی مواد انتخاب کنید.

سیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

سیلر در لغت به معنای آب‌بندی، بتونه‌کاری و درزگیری است. سیلر معمولا بوی تند و رنگ شفافی دارد و از آن برای پر کردن منافذ سطح چوب استفاده می‌شود. جنس و قیمت سیلر بر اساس نیاز شما و سطح کار متفاوت است.

مواد تشکیل‌دهنده سیلر چیست؟

زینک استئارات روی، رزین سویدا ویل سؤیا، رزین نیترو سلولز، حلال وایلن بوتیل استات و گاهی جای زینک استئارات روی از کربنات کلسیم استفاده می‌شود. البته این جابه‌جایی مواد تشکیل‌دهنده می‌تواند باعث کاهش کیفیت سیلر شود. برای زدن سیلر روی چوب می‌توانید از قلم‌مو، کاردک، غلتک و پیستوله استفاده کنید. توصیه ما به شما استفاده از پیستوله است. اما اگر در خانه می‌خواهید از سیلر استفاده کنید، می‌توانید به‌جای پیستوله از قلم‌مو استفاده کنید یعنی نیاز نیست این ابزار را تهیه کنید.

قبل از اینکه به سراغ مراحل انجام کار برویم؛ نیاز است بدانید که نباید از سیلر به صورت مستقیم روی چوب استفاده کنید. یعنی باید قبل از شروع کار از تینر فوری (۱۵۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰) برای رقیق کردن استفاده کنید. برای رقیق‌سازی باید این را در نظر داشته باشید که نسبت ۱ به ۲ یا ۱ به ۳ باشد که این با توجه به استفاده شما از ابزار متفاوت است. برای استفاده از قلم‌مو، سیلر باید غلیظ تر از پستولر باشد.


سرویس پیشنهادی آچاره : بازسازی ساختمان

مراحل رنگ‌کاری چوب با سیلر

قبل از اینکه از سیلر استفاده کنید بهتر است سطح روی چوب را آماده کنید. اما این حالا یعنی چه؟ یعنی اینکه سطح چوب را سنباده بزنید تا تمام منافذ روی چوب صاف شود.

مراحل رنگ‌کاری چوب با سیلر

حالا نیاز است از دستمال برای تمیز کردن سطح چوب استفاده کنید و سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • بعد از رقیق‌سازی نیاز است از قلم‌مو یا پیستوله برای زدن سیلر روی سطح چوب استفاده کنید.
    تفاوت سیلر و کیلر

بعد از خشک شدن سیلر نیاز است از سنباده نرم (نمره بالای ۲۰۰) برای سنباده‌ کشی استفاده کنید. هدف از انجام این کار صاف کردن سطح چوب است نه پاک کردن سیلر از سطح چوب!
مطلب پیشنهادی آموزش ساخت توری پنجره با چوب

  • از دستمال برای پاک کردن خورده‌های چوب استفاده کنید.
  • نیاز است یک بار دیگر سیلر را روی چوب بزنید تا کار صاف شود و در واقع زیرسازی انجام شود.
  • حداقل نیاز است دو بار سیلر روی چوب بزنید اما اگر باز هم نیاز به انجام این کار بود، حتما بدون دغدغه آن را انجام دهید.
  • حالا باید از پوشش شفاف نهایی یعنی کیلر استفاده کنید.
  • درصورتی‌که سطح نیاز به بتونه‌کاری داشت، حتما آن را نیز انجام دهید.

نکته: اگر سطح نیاز به بتونه‌کاری داشت، می‌توانید برای ساخت بتونه از مل، سریش، چسب چوب و آب استفاده کنید. اما اگر چوب دارای حفره‌های عمیقی است، بهتر است از خاک اره نیز استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید بتونه سنگ مانند شود، گچ کناف، چسب چوب و آب را با همدیگر مخلوط کنید.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

در این قسمت می‌خواهیم به چند سؤال مهم پاسخ دهیم، سپس در مورد کیلر صحبت کنیم.

چند ساعت طول می‌کشد تا سیلر خشک شود؟

معمولا سیلرهای موجود در بازار فوری هستند اما بهتر است حداقل ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا سیلر به صورت کامل خشک شود. اما برای خشک شدن سطحی تنها نیاز است ۱۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. البته گاهی اوقات دیده شده که افراد پیشنهاد می‌دهند ۴ تا ۸ ساعت صبر کنید تا سیلر به صورت کامل خشک شود و در نهایت باعث ایجاد بخار در سیلر نشود.

اگر مدت زمان طولانی از سیلر استفاده نشد، باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر تاریخ انقضای سیلر نگذشته بود، باید قبل از استفاده، از یک قلم‌مو برای هم زدن مواد سیلر استفاده کنید. چراکه وقتی درب قوطی را باز می‌کنید، ممکن است رنگ اصلی سیلر را مشاهده نکنید، در این شرایط باید آن را به صورت کامل هم بزنید و سپس از آن استفاده کنید.

کیلر و کاربرد کیلر چیست؟

تلفظ درست کلمه کیلر بر خلاف چیزی که همیشه گفته می‌شود، کِلیِر است. برای پاسخ به این سؤال که کاربرد کیلر چیست؟ باید بگوییم که از آن می‌توانید به‌عنوان براق‌کننده سطح چوب استفاده کنید. کیلر بسیار سخت و با دوام است. کیلر از رزین و الکل ساخته شده تا به عنوان یک پوشش منعطف روی سطح استفاده شود.

معمولا از آن در صنایع مختلف مانند صنایع چوب و خودرو استفاده می‌شود. برای سطح‌های کوچک می‌توانید از اسپری کیلر استفاده کنید. نسبت به سایر پوشش‌های نهایی در زمان کوتاه‌تری خشک می‌شود اما قابلیت شعله‌وری بیشتری دارد. البته کیلر را هم به تنهایی روی سطح چوب نزنید و حتما از قبل آن را با تینر فوری رقیق کنید.

درخواست نقاشی ساختمان

قیمت سیلر و کیلر

برندهای مختلفی از سیلر و کیلر فوری هست که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اما این عامل باعث شده تا قیمت سیلر و کیلر نیز متفاوت باشد. هر متر مربع از حدود ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان بسته به نوع کار و سطح آن متغیر است.

تفاوت کیلر مات و براق چیست؟

ما به صورت کلی دو کیلر مات و براق داریم. تفاوت کیلر مات و براق همانطور که از نامش مشخص است برای براق کردن و مات کردن سطوح مختلف مانند چوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید بر اساس نیازتان کیلر را به صورت اسپری یا قوطی تهیه کنید و آن را روی سطح چوب بزنید. اگر کیلر مناسب را تهیه نکنید، ممکن است ضرر و زیان زیادی به شما وارد شود و مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم در خصوص تفاوت سیلر و کیلر صحبت کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. فقط نکته مهم این است که نباشید از سیلر و کیلر به صورت همزمان استفاده کنید چراکه باعث از بین رفتن خاصیت آن‌ها می‌شود.

4.2/5 - (99 امتیاز)

10 دیدگاه

  1. چه خوب و دقیق شرح دادید. ممنونم. بعد از سیلر میشه از شاپان استفاده کرد یا قبلش؟یا اصلا اگر شاپان استفاده میشه نباید سیلر زد؟ ممنون میشم. من یه رنگ گردویی خیلی روشن میخوام با شاپان. روی چوب روسی. راهنمایی کنید ممنون میشم.

    1. سلام وقت بخیر. شاپان باید قبلش استفاده بشه حتما در غیر این صورت نتیجه خوبی حاصل نمی‌شه. با استفاده از شاپان هر رنگی که مد نطرشون باشه می‌تونن ایجاد کنن. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید از سرویس نقاشی ساختمان آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا