فرمول درست کردن انواع دوغاب سیمان

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

یکی از ترکیبات روان و مهم که در تمام سازه‌های ساختمانی به کار رفته است؛ دوغاب می‌باشد. اگر کارگران و مهندسان ساختمان به قواعد و اصول اولیه‌ی درست کردن دوغاب سیمان پایبند نباشند؛ سازه‌ی نهایی آن‌ها از ویژگی و مشخصات خوبی برخوردار نخواهد بود. در این مقاله به‌صورت مفصل درباره طرز تهیه‌ی دوغاب توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

دوغاب چیست؟ (دوغاب سیمان)

2 کاغذ را در نظر بگیرید. اگر این 2 کاغذ به وسیله‌ی چسب یا هرگونه ماده‌ای به همدیگر وصل نشده بودند؛ مسلما با کوچک‌ترین حرکت یا بادی بر روی زمین می‌افتادند و کثیف می‌شدند. در صنعت ساختمان سازی دوغاب، مانند چسب عمل می‌کند و مصالحی همچون آجر، بلوک، کاشی و سرامیک را به همدیگر متصل می‌کند. دوغاب ترکیبی با پایه‌ی سیمان است.

در ساختمان سازی از موادی همچون سیمان، گچ، پودر سنگ و … با همان شکل پودری و خشک استفاده نمی‌کنند؛ بلکه برای این که قابل استفاده باشند؛ آن‌ها را با موادی مانند آب یا ماسه مخلوط می‌کنند.

دوغاب سیمان، ترکیبی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شود. دوغاب مهمترین ترکیبی است که در ساختمان سازی برای پر کردن و ترمیم درز‌هایی که امکان ورود حشرات به داخل ساختمان وجود دارد؛ به کار می‌رود.

همچنین دوغاب سیمان برای پشت بام ساختمان نیز کاربرد دارد و شما در روند درست کردن دوغاب سیمان باید مکان استفاده از آن را هم مدنظر داشته باشید. یکی از مهمترین نکات در این روند رعایت نسبت سیمان به پودر سنگ در دوغاب است.

درست کردن دوغاب سیمان

امروزه سیمان‌ها با 2 رنگ به بازار عرضه می‌شوند. در ساختمان سازی و بازسازی ساختمان نیز برای تهیه دوغاب از هر 2 سیمان بهره می‌گیرند؛ چراکه نمی‌توان برای تمامی سازه‌های ساختمانی از یک دوغاب استفاده کرد.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی سیمان سیاه و سیمان سفید تا حدودی با یکدیگر متفاوت می‌باشد، به همین علت طرز تهیه دوغاب سیمان سیاه و سیمان سفید متفاوت است.

دوغاب، کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد، از دوغاب برای کاشی کردن کف و دیوار و همین طور دیوار چینی استفاده می‌شود. اگر دوغاب که در هر قسمت از یک سازه استفاده شده است مقدار آب، ماسه، سیمان یا پودر سنگش مناسب نباشد؛ سبب شده به‌راحتی فرو بریزد و اصلا هیچ کاربردی نداشته باشد.

محاسبه رایگان هزینه بازسازی و دکوراسیون ساختمان!

دوغاب سیمان، از سیمان سیاه یا سیمان سفید، آب و مواد افزودنی‌ای همچون پودر سنگ و رنگ‌های اکرولیک تشکیل شده تشکیل شده است. مقدار استفاده‌ی هر یک از مواد تشکیل دهنده دوغاب، مشخص می‌باشد.

اگر افراد برای تهیه‌ی این ترکیب از مواد اولیه، بیش‌از اندازه استفاده کنند؛ به‌ضرر خودشان است؛ زیرا زمانی دوغاب از کارایی و عملکرد بالایی بهره‌مند می‌شود که غلظت آن خوب و مناسب باشد‌.

دوغاب سیمان چیست

دوغاب سفید بیشتر مناسب برای بند کشی کاشی‌های داخل ساختمان می‌باشد؛ چراکه کمی نسبت به عوامل جوی واکنش‌پذیر است و نمی‌تواند مقاومت خوبی در برابر عوامل جوی از خود نشان دهد.

مطلب پیشنهادی: بازسازی تخصصی ساختمان

دوغاب سیمان سیاه، مقاومت بیشتری در برابر عوامل جوی دارد. به‌همین دلیل برای درز‌بندی و بند‌کشی کاشی و سرامیک حیاط مناسب‌تر از دیگر دوغاب‌ها می‌باشد.

دوغاب‌های دیگری نیز امروزه در صنعت ساختمان سازی و بازسازی ساختمانها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما بهترین آن‌ها که از گذشته تا به امروز مورد استفاده بشر قرار گرفته است، دوغاب سیمان می‌باشد.

طرز تهیه دوغاب سیمان سیاه (درست کردن دوغاب سیمان سیاه)

دوغاب سیمان سیاه، نمونه ترین دوغاب در صنعت ساختمان سازی است؛ لذا نه‌تنها در ساخت ساختمان‌ها بلکه در ساخت تمامی سازه‌ها همانند تونل، پل و… نیز استفاده می‌شود.

پرمصرف بودن دوغاب سیاه در این صنعت، سبب شده افراد زیادی تمایل به یادگیری طرز تهیه دوغاب سیمان سیاه را داشته باشند؛ چراکه با یادگیری این فن می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی از جایگاه بالاتری برخوردار شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش‌های تمیز کردن سرامیک

طرز تهیه دوغاب سیمان سیاه زیاد دشوار نیست. برای این که دوغابی عالی با کارکردی بالا درست کنید، لازم است به کوچک‌ترین قواعد ساخت این ترکیب پایبند باشید. نادیده گرفتن کوچک‌ترین قاعده در ساخت سیمان سیاه باعث می‌شود ترکیبی که شما درست کرده‌اید، بی‌مصرف شود.

اولین گام برای درست کردن و تهیه دوغاب سیاه، داشتن ظرفی تمیز است. این نکته را فراموش نکنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید یک دوغاب را در ظرفی که در آن ملات تهیه کرده‌اید، درست کنید؛ زیرا ممکن است مواد موجود در ته ظرف با ترکیب شما مخلوط شود و تعادل و غلظت ترکیب را از بین ببرد.

طرز تهیه دوغاب سیمان سیاه

گام بعدی برای درست کردن دوغاب سیمان، اضافه کردن پودر سنگ به ظرف می‌باشد. اگر نیاز به دوغاب زیادی دارید، می‌توانید به ازای ۸ بیل پودر سنگ، نصف یک گونی سیمان سیاه را به ترکیب اضافه کنید. سپس به همان میزان که پودر سنگ ریختید، ماسه به دوغاب اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: نحوه آماده سازی رنگ پلاستیک

گام سوم درست کردن دوغاب سیمان، اضافه کردن ۳ گالن آب به ترکیب می‌باشد. اگر ترکیب را به‌هم زدید؛ اما بیش از اندازه شل بود می‌توانید دوباره پودر سنگ به ترکیب اضافه کنید، اما در صورتی که سفت و سخت بود؛ به آهستگی به‌وسیله‌ی یک سطل ۱۰ لیتری به دوغاب آب اضافه کنید.

ترکیب آب و سیمان برای دوغاب سیمانی مهم‌ترین بخش تهیه دوغاب می‌باشد؛ به‌همین علت بدون اندازه به ترکیب، آب اضافه نکنید. این نکته را هیچ‌گاه فراموش نکنید. از آنجایی که خاصیت یا ویژگی اصلی سیمان، زود سفت شدن می‌باشد. تهیه‌ی دوغاب بیش‌از اندازه‌ی مصرف، درست نیست؛ چراکه باعث شده مصالح زیادی اسراف شود.

مزایا و معایب دوغاب سیمان

مزایای دوغاب سیمان:

  • مقاومت و استحکام بالا
  • نداشتن گرد و غبار نسبت به دوغاب معمولی
  • اجرای آسان
  • کاهش هزینه
  • مقرون‌به‌صرفه

معایب دوغاب سیمان:

  • ایجاد حساسیت پوستی برای فرد
  • سفت شدن زود هنگام

 مزایا و معایب دوغاب سیمان

چرا استفاده درست از دوغاب سیمان الزامی است؟

شما در نظر بگیرید، هنگام ساخت ساختمان‌ها یا هرگونه سازه‌ای، آجر‌ها یا بلوک‌ها بدون دوغاب یا ملات سیمانی بر روی یکدیگر قرار بگیرند؛ بدون‌شک با وزش باد کوتاهی فرو می‌ریزند و سبب شده افرادی که در آن ساختمان ساکن هستند، آسیب جدی‌ای ببینند. به‌نظر شما چنین ساختمانی ایمن است؟

مطمئنا، نظر تمام افراد نه است. به‌ همین خاطر امروزه در ساخت کوچک‌ترین سازه نیز از دوغاب استفاده می‌کنند. درست کردن دوغاب سیمان، باعث شده آجر، بلوک، کاشی و سرامیک به‌شکل زیبایی بر روی همدیگر قرار بگیرند. دوغاب سیمانی تنها سبب زیبایی یک سازه نمی‌شود، بلکه ویژگی و مشخصات دیگری نیز به یک سازه ساختمانی می‌بخشد.

درست کردن دوغاب سیمان

زمانی یک ساختمان از‌ هر لحاظ، منحصربه‌فرد و برای زندگی بهترین گزینه است، که در برابر بلا‌های طبیعی همچون زلزله و سیل مقاوم باشد.

از جمله کاربرد‌های دوغاب سیمانی در صنعت، عبارتند از:

  • آب بندی تونل‌های جاده‌ای
  • مقاله با نفوذ گاز در میادین گازی
  • افزایش مقاومت سازه‌های بتنی صنعتی (همانند برج خشک کننده)
  • پر کردن درز‌های غیر‌قابل دسترس
  • آب‌بندی یا بندکشی مکان‌های مرطوب از جمله استخر‌ها
  • و…

محاسبه رایگان هزینه بازسازی و دکوراسیون ساختمان!

انواع دوغاب

افراد معمولی که در صنعت ساختمان سازی هیچ سر رشته‌ای ندارند، معتقدند دوغاب تنها یک نوع می‌باشد. این فرضیه کاملا اشتباه است.

دوغاب نیز مانند هر محصول و موادی دارای انواع مختلفی می‌باشد؛ چراکه در تمام مناطق و مکان‌ها نمی‌توان از یک دوغاب بهره‌ گرفت. به‌عنوان مثال طرز تهیه دوغاب کف سرویس بهداشتی و دوغاب سیمان برای پشت بام، نسبت به یکدیگر تفاوت‌‌های جزئی دارند که شما نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

از انواع پرطرفدار دوغاب در صنعت ساختمان‌سازی:

1. دوغاب سفید

این نوع از دوغاب‌ها از پودر خاک و سیمان سفید تشکیل شده‌اند. از دوغاب سفید بیشتر در بازسازی ساختمان و نمای داخلی ساختمان استفاده می‌کنند؛ زیرا با ابزار آلات و محیط داخلی ساختمان‌ها همخوانی جالبی ایفا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: آموزش شستشوی پارکینگ خانه و ساختمان

2. دوغاب رنگی با پودر رنگ

این نوع از دوغاب‌ها به وسیله‌ی پودر خاک، سیمان سفید و مقداری پودر رنگ تهیه می‌شوند. از این دوغاب در بندکشی نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

از آن جایی که می‌توان رنگ این نوع دوغاب را به دلخواه عوض کرد؛ کاربرد بالایی را در صنعت ساختمان سازی به خود اختصاص داده است.

3. دوغاب رنگی با آکریلیک

زمانی که درز‌ها را به‌ وسیله‌ی دوغاب موردنظر پر کردید، به وسیله‌ی دوغاب رنگی که تشکیل‌شده از رنگ و آب می‌باشد، تمام درز‌ها را به وسیله‌ی قلمو و دوغاب تهیه شده رنگ کنید.


سرویس پیشنهادی آچاره : بازسازی خانه و ساختمان


4. دوغاب طوسی یا خاکستری

دوغاب خاکستری تشکیل شده از پودر خاک و سیمان سیاه می‌باشد.

5. دوغاب سیمان سیاه

این دوغاب پرمصرف، از سیمان سیاه، پودر سنگ و آب تشکیل شده است. از دوغاب سیمان سیاه در تمام سازه‌ها بهره می‌گیرند.

در نهایت از خاطر نبرید که شما به‌منظور بازسازی ساختمان یا طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان خود می‌توانید از خدمات بازسازی و دکوراسیون آچاره بهره ببرید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

6 دیدگاه

  1. ترکیب سیمان سفید و خاکستر چوب و خاک سنگ را نیز امتحان کنید، البته منظور خاک ذغال چوب نیست و باید چوبها کاملا سوخته و تبدیل به خاکستر سفید رنگ شوند‌‌، پس از الک کردن خاکستر، پودری سفید رنگ با دانه های ریز تیره بدست میآید و با ترکیب سیمان سفید یک خمیر بسیار عالی و محکم برای استفاده در بازسازی و درزگیری و حتی استفاده در دیوارها خواهید داشت که پس از خشک شدن یک اثر زیبا
    روی دیوار خواهید دید.

    1. با سلام، از شما ممنونیم که تجربیاتتان را با دیگران اشتراک می‌گذارید.

  2. برای کسانی که به خرده کاریهای ساختمان مانند درزگیری و ترمیم دیواره سیمانی
    باربیکیو و ترمیم دیوارهای قدیمی سیمانی و و لبه های دیواری زیر باغچه و گلدان‌های سیمانی و… علاقه دارند پیشنهادی دارم.‌ که البته شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد.
    اگر از عود برای خوشبو کردن محیط کار یا منزل استفاده میکنید هرگز خاکستر بجا مانده از سوختن عودهای معطر را بدور نریزید.‌ این خاکستر بجای مانده یک پودر بسیار با ارزش برای استفاده در زیبا سازی بخشهایی کوچک از دیوارهاست که معمولا در پاسیو یا دیوارهای راه پله و گلدان‌های سیمانی بزرگ‌ است. از ترکیب سیمان سفید و خاکستر عود و خاکستر سفید و الک شده چوب ، یک‌ خمیر بسیار عالی و نرم و شکل پذیر بدست میآید که برای ترمیم و نوسازی دیوارها با اندازه کوچک بسیار مناسب است. هنگام کار آنقدر نرم و راحت روی سطح کار پخش میشود که کوچکترین چکه و خطی از کاردک یا ماله بجای نمی‌گذارد. پس از خشک شدن، شما با یک اثر هنری بسیار زیبا با نقوشی پراکنده مواجه خواهید شد.
    البته جمع آوری این مقدار خاکستر عود کاری زمان بر و پر حوصله است اما بد نیست برای امتحان مقداری کمتر را برای تست زدن روی سطح دیوار کوچک‌ یا گلدان جمع آوری کنید و قطعا پس از پایان کار متوجه خواهید شد که ارزش اینکار غیر قابل قیمت گذاری است. در هیچ‌مسالح فروشی پودر خاکستر عود فروخته نمیشود.و این یک ابتکاری است که بصورت تجربی کشف شده.

  3. سلام برای دوغاب کف حیاط بتنی از چه نوع دوغابی استفاده کنیم اگر بخواهیم سطح بتنی زنگی بشه چیکار کنیم

    1. سلام وقت بخیر، چسب بتن رقیق شده بهترین و مقاوم‌ترین دوغابی است که برای سطوح بتنی می‌توان در نظر گرفت.

  4. سلام برای دوغاب سنگ لاشه چه ترکیبی به کار ببریم که بسیار محکم بشه و براق باشه چون سیمان سفید چرک میشه . سنگ لاشه ها تراورتن هستن میشه رنگ خودش بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا