هر آنچه باید درباره بتونه کاری بدانید: فرمول ساخت، انواع و …

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

خمیر بتونه کاری یک پرکننده سلولزی چند منظوره است که به‌طور خاص برای کاربردهای داخلی و خارجی فرموله شده است. این ماده برای پر کردن ترک‌ها، درزهای کوچک، تراز کردن سطوح ناهموار و ایجاد سطحی یکنواخت و صاف قبل از رنگ آمیزی گزینه‌ای ایده‌آل است. بتونه سریع خشک می‌شود، استفاده از آن راحت است، باعث صرفه‌جویی در زمان شده و مقرون به صرفه می‌باشد.

نکات کلیدی

در صورت وجود موج‌ روی سطح گچ کاری شده بتونه کاری مفید خواهد بود. یک لایه ضخیم بتونه دیوار می‌تواند سطح را صاف و بدون ترک کند. همچنین اثر رنگ را نیز افزایش می‌دهد. از این رو استفاده از بتونه کاری برای به دست آوردن یک سطح تراز برای نتایج مطلوب ضروری است.

چرا بتونه کاری قبل از رنگ‌آمیزی مهم است؟

رنگ‌آمیزی بی‌عیب و نقص با بتونه کاری درست، آسان و سریع‌تر می‌شود. بتونه با ایجاد سطحی صاف و یکنواخت برای نقاشی ساختمان پایه‌ای قوی برای رنگ ایجاد می‌کند. چه به‌تازگی به خانه جدیدی نقل مکان کرده باشید و چه در حال برنامه‌ریزی برای رنگ آمیزی مجدد اتاق‌های خود هستید، بتونه کاری تضمین ماندگاری رنگ جدید منزل شما بوده و ظاهر دیوارها را سالیان سال مانند روز اول حفظ می‌کند.

بتونه کاری قبل از نقاشی ساختمان

در مجموع بتونه دیواری پودر ریز ساخته شده از سیمان سفید است که با آب و سایر مواد افزودنی مخلوط می‌شود تا محلولی ایجاد شود که برای بتونه کاری دیوار گچی بکار رود.

اگر محلول را به‌درستی استفاده کنید، ترک‌ها، عیوب و شکاف‌های دیوار را پر می‌کند تا پایه‌ای یکنواخت برای رنگ دیوار شما ایجاد شود. مخلوط یکنواخت بتونه و آب روی هر نوع دیواری قرار می‌گیرد تا سطحی بی‌عیب و نقص در داخل یا بیرون خانه شما ایجاد کند.

به‌طور کلی نقاشان حرفه‌ای قبل از رنگ آمیزی هر سطحی دو لایه بتونه کاری را بکار می‌گیرند. لایه اول عیوب را پر می‌کند و لایه دوم تضمین می‌کند که سطح کاملأ پوشش داده شده و همه نقاط دیوار با هم، هم سطح است. می‌توان بتونه را برای بتونه کاری سقف و دیوارهای گچ کاری شده بکار برد. تطبیق پذیری بتونه آن را به بهترین انتخاب برای رنگ آمیزی هر نوع دیوار تبدیل می‌کند.

برای این کار حتما باید آموزش ساخت بتونه را گذرانده باشید.

انواع بتونه کاری دیوار

رنگ خوب دیوار می‌تواند جلوه زیبایی را در نظر مهمانان شما ایجاد کند. بنابراین مهم است که قبل از صرف هزینه برای انجام بتونه کاری، انواع بتونه موجود در بازار را بشناسید. به اتاق خود خوب نگاه کنید و یکی از بهترین انواع بتونه دیواری را مطابق با نیاز خود تهیه نمایید. در ادامه با انواع بتونه دیواری و سقفی آشنا می‌شویم.

بتونه کاری قبل از نقاشی ساختمان

بتونه دیواری روغنی

این نوع بتونه برای بتونه کاری دیوارهایی که رنگ روغنی دارند و سطوح چوبی و فلزی گزینه مناسبی است. مواد لازم برای تهیه بتونه روغنی شامل پودر بتونه، روغن بتونه، آب، تینر و رنگ روغن براق می‌شود.

بتونه کاری دیوار اکریلیک

از بین انواع بتونه دیواری، نمونه اکریلیک بهترین گزینه برای بتونه کاری دیوار داخلی به شمار می‌آید. این نوع بتونه چسبندگی بسیار بالایی دارد و باعث افزایش رنگ ساختمان می‌شود. این نوع بتونه را می‌توان به‌صورت آماده در فروشگاه‌های رنگ فروشی پیدا کرد.

بتونه دیواری پلاستیک

این نوع بتونه برای بتونه کاری سقف و دیوارهایی که قرار است با رنگ پلاستیک رنگ شوند بکار می‌رود. تهیه این نوع بتونه بسیار راحت است فقط کافی است مقداری رنگ پلاستیکی را با مقداری پودر بتونه مخلوط کنید. اگر احساس کردید چسبندگی کمی دارد می‌توانید به این مخلوط کمی چسب چوب اضافه کنید.

مراحل بتونه کاری

در ادامه مراحل بتونه کاری را بررسی می‌کنیم:

1. آماده‌سازی سطح

  • قبل از شروع، بررسی کنید که آیا سطحی که روی آن بتونه می‌زنید گچ کاری شده یا با مواد سیمانی ساخته شده است.
  • اگر از قبل رطوبت، قارچ، نشتی و غیره روی دیوار شما باقی مانده با اقدامات جداگانه یا کارهای اصلاحی این موارد را تمیز و برطرف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سطح کاملاً تمیز است. باید عاری از گرد و غبار، ذرات ریز، رنگ‌های باقیمانده، چربی، روغن یا هر گونه آلودگی دیگر باشد.
  • تمام مواد چسبیده شده را با سمباده یا برس سیمی یا تیغه بتونه از روی سطح جدا کرده و سپس آن‌ها را پاک کنید.
  • دیوار را با مقدار کافی آب تمیز خیس کنید و اجازه دهید قبل از بتونه کاری، دیوار کاملاً خشک شوند. اطمینان حاصل کنید که سطح فقط نمدار شده باشد. خیس شدن بیش از حد منجر به تجمع آب در سطح می‌شود و باید به هر طریقی از آن اجتناب شود.

بیشتر بخوانید آموزش ترمیم دیوار رنگ شده

2. مخلوط کردن

  • مواد سازنده بتونه دیواری را در یک ظرف با هم مخلوط کنید و آب را به نسبت 2:1 یا طبق دستور سازنده به آن اضافه نمایید.
  • با دست یا با همزن برقی به‌صورت آهسته حدود 10-15 دقیقه هم بزنید. کاملاً مخلوط کنید تا یک قوام خامه مانند و خمیری به دست آید.
  • در حین هم زدن دقت کنید که گلوله ایجاد نشود.
  • مخلوط را به گونه‌ای آماده کنید تا ظرف دو ساعت آینده از آن استفاده کنید.

انواع بتونه دیوار و سقف

3. استفاده از بتونه

  • قبل از شروع بتونه کاری دیواری یک لایه پرایمر بزنید و حداقل 12 و ترجیحاً 24 ساعت اجازه دهید خشک شود. بعضی از تولیدکنندگان بتونه استفاده از پرایمر را قبل از بتونه توصیه می‌کنند و برخی نه. بنابراین، دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.
  • اولین لایه بتونه را با استفاده از تیغه بتونه یا کاردک یا هر ابزار تکمیلی به صورت عمودی از پایین به بالا بمالید.
  • اجازه دهید اولین لایه حداقل 6 تا 8 ساعت کاملاً خشک شود.
  • پس از خشک شدن اولین لایه، فقط سطح را به آرامی با کاغذ سنباده بمالید تا ذرات شل و ریز از بین بروند.
  • پس از اتمام لایه اول، لایه دوم بتونه کاری را شروع کنید.
  • با توجه به رنگ‌های آسیایی، حداقل 6 تا 8 ساعت سطح را بگذارید تا کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن کامل لایه دوم، سطح را به آرامی سمباده بزنید تا ناهمواری‌ها پاک شوند و سطحی براق، صاف و یکدست به دست آید.
  • زمان خشک شدن بتونه دیوار ممکن است با توجه به دما، رطوبت و ضخامت متفاوت باشد. در برخی موارد، در شرایط خنک و مرطوب و در صورت اعمال پوشش ضخیم، زمان خشک شدن به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

چند نوع پرایمر برای بتونه کاری وجود دارد؟

سه مدل پرایمر برپایه روغن، لاتکس و شلاک (shellac) داریم. پرایمرهای مبتنی بر روغن دیر خشک می‌شوند و بسیار متنوع هستند زیرا هم با رنگ‌های لاتکس و رنگ روغن قابل استفاده هستند. این پرایمر  از ایجاد تاول، ترک خوردن و  پوسته شدن رنگ جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند.

سطوحی مانند دیوارهای آسیب دیده از دود یا آب شدید که نیاز به آب بندی یا از بین بردن لکه دارند را می توان با استفاده از پرایمر شلاک به طور موثر انجام داد. این مدل نسبت به انواع روغنی به سرعت بیشتری خشک می‌شوند. در محیط سرد هم عملکرد خوبی دارند.

پرایمرهای مبتنی بر لاتکس بر پایه آب هستند. سریع خشک می‌شوند. این مدل آب‌بندی خوبی ندارد و لکه‌ها را به خوبی پوشش نمی‌دهد

مزایای بتونه کاری دیوار گچی

بتونه دیوار ظاهر صاف‌تری به دیوار می‌دهد. به طور مؤثر دیوار را ضد آب می‌کند و رطوبت را حفظ می‌کند. به راحتی پوسته ‌پوسته نمی‌شود و به دیوار شما آسیب نمی‌رساند. بتونه می‌تواند تضمین کننده افزایش طول عمر رنگ‌های گران قیمت شما باشد. در ادامه فهرستی از مزایای استفاده از بتونه کاری سقف و دیوار گچی را ذکر می‌کنیم.

  • استحکام دیوار را بهبود می‌بخشد.
  • بتونه دیواری باعث افزایش طول عمر رنگ دیوار می‌شود.
  • روشی مقرون به صرفه برای کاهش مصرف رنگ روی دیوارها است.
  • در برابر رطوبت مقاوم است.
  • بتونه دیوار پوشش صاف‌تری را ارائه می‌دهد.
  • بتونه دیوار پوسته پوسته نمی‌شود و به راحتی آسیب نمی‌بیند.
  • کاربردهای چند منظوره دارد
  • ظاهر واقعی رنگ را با ارائه یک پوشش براق، صاف و چشمگیر به دیوارها نشان می‌دهد.
  • آسیب نمی‌بیند و از پوسته شدن ناخواسته پوشش‌های رنگ گران قیمت جلوگیری می‌کند.

نکات مهم قبل از بتونه کاری دیوار گچی

برای به دست آوردن نتایج دلخواه، باید نکات مهمی را برای انجام بتونه کاری بدانید.

  • قبل از استفاده از بتونه دیواری اجازه دهید پرایمر شما کاملاً خشک شود. برای رسیدن به نتیجه‌ای بی عیب و نقص، باید اجازه دهید دیوار شما برای استفاده از رنگ بتونه دیوار آماده شود.
  • سطح دیوار خود را برای هر گونه نقص بررسی کنید. در صورت وجود سوراخ یا ترک، با استفاده از یک پیچ گوشتی کثیفی را از روی شکاف پاک کنید و سپس با کمک بتونه داخل سوراخ دیوار را برای نتیجه بهتر پر کنید. قبل از به‌کارگیری لایه بعدی اجازه دهید لایه اول به خوبی خشک شود.
  • پس از اجرای لایه دوم اجازه دهید دیوار به مدت یک شب خشک شود.
  • فراموش نکنید که قبل از استفاده از لایه نهایی بتونه، سطح را با کاغذ سمباده صاف کنید.

برای اطلاعات بیشتر راهنمای عملی رنگ‌ کردن دیوار گچی را مطالعه کنید.

استفاده از بتونه دیواری با کیفیت برای بتونه کاری سقف و دیوارهای گچی برای داشتن دیوارهای بی‌عیب و نقص امری مهم و ضروری است. استفاده از بتونه دیواری مناسب تا سال‌های آینده برای شما مفید خواهد بود. عاقلانه انتخاب کنید و از زیبایی دیوارهای خود لذت ببرید.

محاسبه رایگان هزینه بازسازی و دکوراسیون ساختمان !

زمان خشک شدن بتونه

عواملی مانند مقدار بتونه، رطوبت، دمای محیط و تعداد لایه‌های بتونه در مدت زمان خشک شدن بتونه تاثیر می‌گذارد. به‌طور کلی 3 تا 4 ساعت زمان خشک شدن اولیه و سنباده زدن طول می‌کشد. در نهایت نیز 24 الی 48 ساعت وقت برای خشک شدن کامل نیاز است.

پیشنهاد آقای محمدیان به خوانندگان این مقاله

پیشنهاد آقای محمدیان به خوانندگان این مقاله

سعی کنید محصولات مورد نیاز برای بتونه کاری را هوشمندانه و از نوع مرغوب انتخاب کنید تا نتیجه کار با کیفیت شود یا از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.
3.9/5 - (15 امتیاز)

12 دیدگاه

  1. درود بر تمامی استاد کاران رنگ و نقاشی ساختمان
    یه سوال فنی
    بتونه کردن روی دیواری که گچ هست
    به چه صورت هست

    ایا نیاز هست که اول یک دست رنگ بخورد ، بعد بتونه شود ، یا اینکه نیازی نیست

    با تشکر از شما

    1. با سلام، رنگ روی گچ مرده بلافاصله پوسته می‌شود. همچنین گچ مرده دیر خشک می‌شود. مدت زمان خشک شدن گچ خشک حدودا دو روز است و این موضوع باعث می‌شود نقاشان از این متریال استفاده نکند.

  2. با سلام و درود؛
    اگر اثر بتونه بعد از رنگ آميزي ديوار برجاي ماند؛ از چه راه حلي بايد استفاده كرد و چگونه بايد رد بتونه را محو كرد ؟ (بخصوص درمورد رنگ نيمه پلاستيك)

      1. با سلام، بتونه همه کاره را در ظرفی قرار داده و روی آن به اندازه یک بند انگشت آب بریزید تا سطح تماسی با هوای آزاد نداشته باشد و به اصطلاح هوا نخورد.

  3. باسلام وخسته نباشید
    اگراثر بتونه بعدازرنگ آمیزی دیواربرجای ماندازچه راه حلی باید استفاده کرد

    1. با سلام، بستگی به نوع رنگی دارد که روی آن می‌زنید. اگر پلاستیک و اکریلیک باشد قبل از نقاشی باید با پرایمین به خوبی پوشش داده شود. در صورتی که نوع رنگ روغنی باشد باید یک دست دیگر نقاشی شود تا رد بتونه از بین برود.

  4. سلام… قبل از بتونه حتما باید یکدست پرایمر یا روغن زیر کار روی دیوار بزنیم تا عملیات بتونه راحت روی دیوار اجرا بشه و صاف تر در بیاد…چون گچ ، سریع بتونه رو جذب میکنه و نمیذاره که بتونه راحت روی دیوار کار بشه… بتونه سریع خشک میشه…

  5. درود بر شما
    من میخوام روی یک سطح که قبلاً با روزنامه باطله وچسب چوب کار کردم وخشک شده از یک بتونه ای استفاده کنم که بعد از خشک شدن ترک نخوره وبارنگ آکرولیک رنگ کرد وکیلر زد ،شما چه نوع بتونه ای رو پیشنهاد میدین بگیرم؟ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏

  6. سلام به عزیزان
    آیا میشه دیوار گچی رو با بتونه صاف و یکدست کنیم و بعد از چه مدت میتونیم آیینه دکوراتیو رو بچسبانیم .ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا