علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری چیست؟

برقکاریآیفون صوتی و تصویریساختمان

کم‌شدن صدای آیفون تصویری یکی از مشکلاتی است که شاید شما در خانه و یا محل کار خود با آن روبرو شده باشید. بسته به نوع و مدل آیفون تصویری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل گاهی به‌صورت سخت‌افزاری و گاه به‌صورت نرم‌افزاری پدید می‌آید. مسئله اول این است که با تصویری شدن آیفون‌ها کمی ساختار سخت‌افزاری آن‌ها پیچیده‌تر شده و اگر آیفون شما تصویری نبود راحت‌تر می‌توانستید این نقص را برطرف کنید. اما به‌هرحال ما در ادامه تعمیر آیفون تصویری را در مدل‌های مختلف ساخته شده توسط برندهای ایرانی بررسی می‌کنیم. کو ماکس، سیماران، تابا و الکتروپیک از جمله برندهایی هستند که معمولاً در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت گسترده‌ای را در بازار ایران دارند.

البته کم‌شدن صدا به دو شکل در انواع آیفون‌های تصویری مشاهده می‌شود. بُعد اول این مشکل مربوط به کاهش صدای بلندگوی اصلی است که صدا را پخش می‌کند و شما را متوجه زده شدن دکمه آیفون بیرون خانه و محل کار می‌کند. مشکل بعدی نیز مربوط به زمانی است که شما می‌خواهید از طریق گوشی و دهنی صحبت کنید اما متوجه می‌شوید که هم‌صدای شما به‌خوبی به شخص بیرون از خانه نمی‌رسد و هم این که شما نمی‌توانید به‌خوبی صدای شخص بیرون را بشنوید.

دلایل کم‌شدن صدای آیفون تصویری

یکی از اولین عواملی که می‌تواند سبب ایجاد نقص و کم‌شدن صدای آیفون تصویری شود مربوط به اتصالات برقی خواهد بود. این که آیفون تصویری به‌خوبی می‌تواند جریان برق موردنیاز خود را برای ایجاد صوت دریافت کند؟ آیا اتصالی که به دستگاه متصل شده است از نظر ولتاژ کافی است یا خیر! به جهت بررسی چنین مسئله‌ای باید رابط اتصالی آیفون تصویری به سیم اصلی جریان برق خانه را چک کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از اهم متر یا همان مولتی متر انجام دهید.

مطلب پیشنهادی روش تست دوربین آیفون تصویری

دلایل کم‌شدن صدای آیفون تصویری

1. خراب‌شدن سیم گوشی دهنی

کم‌شدن صدای آیفون تصویری می‌تواند از خراب‌شدن سیم گوشی دهنی باشد. در چنین مواردی یا باید این سیم را تعویض کنید یا مطمئن شوید که اتصالات آن درست است. درصورتی‌که این امکان برای شما فراهم است یک سیم گوشی دیگر را امتحان کنید. در برخی مدل‌ها امکان جداکردن این سیم درست مانند گوشی تلفن ثابت وجود دارد.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب آیفون تصویری تابا

2. خراب بودن بلندگوی پنل

دومین بخش مهم در دستگاه‌های آیفون تصویری که می‌تواند سبب بروز اختلال در عملکرد آن‌ها شود خرابی بلندگوی پنل است. در این صورت پنل قادر به انتشار صدا نخواهد بود. با استفاده از دستگاهی تحت عنوان بارز شما قادر هستید این قسمت را تست کنید. اگر عملکرد درستی نداشت آن را تعویض کرده و یا در برخی مدل‌ها اگر هنوز از مدت‌زمان گارانتی باقی‌مانده است آن را به شرکت گارانتی بسپارید که عملیات تعمیر را روی آن انجام دهند. معمولاً در این شرایط هزینه‌ای نیز برای تعمیر و رفع عیب کم‌شدن صدای آیفون تصویری از شما دریافت نمی‌کنند.

3. مشکل در سیم‌کشی و اتصالات

این که آیا آیفون تصویری در ابتدا و مراحل نصب به‌درستی سیم‌کشی شده است نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. سیم‌های داخل دستگاه ممکن است دچار قطعی شده باشند و یا این که به‌خوبی در محلی که باید فیکس نشده باشند. ضعیف شدن صدای آیفون تصویری معمولاً بنا به این دلایل خواهد بود و راه‌حل قطعی ندارد. اما اگر هنوز پاسخ سؤال خود را نیافته‌اید؛ با ما همراه باشید تا اشاره‌ای داشته باشیم به نحوه تعمیر و رفع مشکل برخی دیگر از مدل‌های موجود در بازار. ضعیف بودن صدای پنل بدو نصب، کیفیت کم و عملکرد همراه با اختلال و نویز در صدا از جمله مشکلات دیگری است که شاید بتواند به‌راحتی سبب کم‌شدن صدای آیفون تصویری شود.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب آیفون صوتی تابا

علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری تابا

علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری تابا پس از گذشت مدتی از نصب آیفون صوتی تابا  و نصب ایفون تصویری تابا نیز دلایل خاص خودش را دارد. این مدل‌ها در داخل ایران تولید می‌شوند و معمولاً شما باید نخست بررسی کنید که آیا ایراد صرفاً از دستگاه شماست یا کل آیفون ساختمان دچار مشکل شده است. به همین منوال اگر صدا یک‌طرفه است و یکی از طرفین می‌توانند صدا را بشنود اما هر چه صحبت کند صدا به نفر دوم نرسد، ممکن است میکروفون دچار آسیب شده باشد. ضمن این که تمام واحدها ممکن است آیفونشان سالم باشد و یکی از واحدها دچار مشکل شده باشد. در اینخصوص مطالعه علت یکطرفه شدن صدای آیفون تصویری پیشنهاد می‌شود.

در این صورت علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری تابا می‌تواند مربوط به خراب‌شدن دهنی آیفون، هوک و همین‌طور سیستم و مدار صدا باشد. ضمن این که می‌توانید تمامی این قطعات را با استفاده از مولتی متر درون یک آیفون تصویری تست کنید. درصورتی‌که به مسائل فنی و برقی آشنایی ندارید اگر هنوز از گارانتی آیفون تصویری شما باقی‌مانده است پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان نسبت به تعمیر آن به‌صورت خودسر اقدام نکنید. ضمن این که اگر در تمام واحدها این اختلال ایجاد شده باشد و کل آیفون تصویری یک آپارتمان دچار مشکل شده باشد پنل بیرونی و دکمه‌های آن اولین ایستگاهی خواهد بود که باید به سراغش رفت. خراب‌شدن مدار، برد پنل خارجی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری تابا است.

کم‌شدن صدای آیفون الکتروپیک

درصورتی‌که صاحب یک مانیتور ساخته شده توسط شرکت الکتروپیک هستید. با ما همراه باشید تا به شما نحوه بروز مشکل و رفع مشکلات این آیفون‌ها را شرح دهیم. اولین مشکلی که شاید شما هم با آن مواجه شده باشید عدم انتشار صدای زنگ در پنل بیرونی و درب منزل و یا محل کار است. در این حالت وقتی دکمه مربوط به زنگ را فشار می‌دهید باید صدای زنگ ریزی را روی پنل بشنوید. اشخاص داخل خانه نیز باید متوجه زنگ خوردن شوند. درصورتی‌که این صدا به پنل خارجی نرسد می‌تواند مربوط به قطع شدن قطعه هوک باشد.

هوک یک قطعه مهم، کلیدی و اساسی است و درصورتی‌که عملکرد درستی نداشته باشد می‌تواند آیفون را به‌صورت دائم یا موقت قطع کند. در این صورت شما تنها راهی که دارید این است که علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری را نخست از این بخش جویا شوید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید. هوک در 99 درصد مواقع قابل تعمیر نیست.

کم‌شدن شدن آیفون سیماران

سیماران نیز یکی از پرفروش‌ترین برندها در زمینه لوازم الکتریکی می‌باشد. ازاین‌رو و به طبع خرابی و مشکل در مدل‌های مختلف آیفون‌های تصویری ساخته شده توسط این شرکت نیز یک مسئله رایج است. در این صورت گاهی مشکل در میکروسوئیچ مانیتور خواهد بود. پس از زنگ‌ درصورتی‌که صدا در دیگر طبقات نیز بپیچد لازم است که این قطعه را چک کنید. در ادامه اگر میکروسوئیچ دچار مشکل شده باشد لازم است که تعویض گردد. توجه کنید که تمامی این قطعات به‌صورت مصرفی معمولاً در بازار موجود هستند و تهیه کردن آن‌ها کار سختی نیست. البته دقت کنید که حتماً تعمیرکار از قطعه نو و آکبند استفاده کند تا پس از مدتی مجدداً دچار مشکل نشوید.

مطلب پیشنهادی نصب آیفون تصویری آلدو 

رفع مشکل صدای رفت‌وبرگشت آیفون تصویری

در چنین شرایطی اگر صدا بین پنل مانیتور و پنل خارجی منتقل نخواهد شد. چندین عامل متفاوت وجود دارد که می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. اولین مسئله قطع شدن سیم شماره 4 است. این سیم را می‌توانید درون اتصالات مربوط به جعبه مرکزی آیفون تصویری مشاهده کنید. ضمن این که خرابی برد مانیتور، برد در پنل اصلی، قطعی فیزیکی بلندگو و میکروفون از جمله عوامل کلیدی است که باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

رفع مشکل صدای رفت‌وبرگشت

ضمن اینکه سوختن آی سی نیز در نهایت باعث خواهد شد که در انتقال صدا از حالت رفت و برگش مشکل به وجود بیاید. ازکارافتادن خازن‌های مربوط به صدا در واقع علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری در 99 درصد مدل‌های موجود در بازار می‌باشد. همین‌طور که می‌بینید نام قطعه‌های زیادی را آوردیم. درصورتی‌که می‌خواهید نسبت به رفع مشکل این قطعات اقدام کنید. در درجه اول باید تشخیص دهید که آیا این قطعات دچار مشکل شده‌اند یا خیر! برای بررسی میزان جریان برق و ولتاژ آن‌ها باید از مولتی متر استفاده کنید. در تست‌های اولیه بهتر است حتماً از فازمتر نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید خبری از جریان برق اضافه نیست.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آیفون تصویری!

مهم‌ترین عوامل مشکل در صدای زنگ آیفون

عوامل زیادی سبب بروز مشکل در آیفون‌های تصویری می‌شود. ضمن این که علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری چند دلیل کلی خواهد داشت. اولین موضوع نوسانات برقی است. اصلی‌ترین آسیبی که به آیفون‌های تصویری وارد می‌شود همین مسئله خواهد بود. اگر ساختمان شما مشکل برق داشته باشد، یا این که برق مدام قطع و وصل شود معمولاً با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید. ضمن این که استفاده از ترانس مناسب و باکیفیت تا 99 درصد این اختلالات را رفع و حل می‌کند.

علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری در تمامی مدل‌ها می‌تواند مرتبط با نقص در خازن‌ها، دیودهای یکسان‌ساز، پل دیودی، ترانس، آی سی و حتی وریستور باشد. معمولاً نمی‌توان گفت که یک قطعه حتماً باعث بروز اختلال در صدای آیفون تصویری خانه شما می‌شود. ضعیف شدن صدای آیفون تصویری بنا به ده‌ها دلیل رخ می‌دهد اما مسئله مهم این است که شما بتوانید در همان ابتدا این عیب را پیدا کنید.

چنین مسئله‌ای نیاز به علم بالا در این زمینه و تجربه خواهد داشت معیوب شدن و ضعیف شدن صدای آیفون تصویری همیشه وابسته به یک قطعه جریان‌ساز در برد اصلی است. معمولاً کسانی که در زمینه تعمیر این دستگاه‌ها تجربه و تخصص دارند. اول قطعاتی مانند آی سی، خازن و دیودها را با استفاده از دستگاه مولتی متر به‌خوبی چک می‌کنند و مطمئن می‌شوند که این قطعه‌ها جریان را از خود عبور می‌دهند و یا به‌اصطلاح عامیانه کار می‌کنند.

قطع شدن صدا بیرون ساختمان

معمولاً قطعه‌های به‌کاررفته در آیفون‌های تصویری به‌شدت پیچیده، حساس و پرتعداد هستند. متأسفانه در 99 درصد مواقع افراد چون فکر می‌کنند که این دستگاه عملکرد پیچیده‌ای ندارد و صرفاً انتقال صدا انجام می‌دهند خودشان جویای علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری می‌شوند. در نهایت دست به آچار شده و پنل را باز می‌کنند.

درصورتی‌که آیفون تصویری کوماکس، سیماران، الکتروپیک و تابا استفاده می‌کنید باید بدانید که معمولاً برد سوییچینگ در این مدل‌ها پیچیده است و عیب‌یابی آن به همین راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد. در این حین لازم است که حتماً با یک تکنسین تماس بگیرید و تا زمانی که مشکل حل نشده است بهتر خواهد بود که آیفون تصویری خانه و محل کار شما از مدار خارج شود.

قطع شدن صدا بیرون ساختمان

جلوگیری از مشکل صدای آیفون تصویری

اولین عاملی که می‌تواند از بروز این‌گونه مشکلات بخصوص ضعیف شدن صدای آیفون تصویری جلوگیری کند نصب آن در موقعیت مناسب است. به‌هیچ‌عنوان نباید پنل در معرض گردوغبار، نور خورشید و رطوبت و بارش باران قرار بگیرد. ضمن این که بهتر است ارتفاعی استاندارد از سطح زمین برای آن در نظر بگیرید.

حداقل این فاصله 145 سانتی‌متر از سطح زمین باشد. کابل‌های فویل دار نیز بهترین اتصالات برای استفاده در کنار این دستگاه‌ها هستند. در غیر این صورت ایجاد نویز و اختلال از جمله مشکلاتی خواهد بود که می‌تواند سبب ضعیف شدن صدای آیفون تصویری شود.

فشار به پنل، ضربه به گوشی و افتادن آن و همین‌طور زدن پشت‌سرهم دکمه‌های آیفون نیز یکی دیگر مهم‌ترین عوامل خرابی این دستگاه الکترونیکی است. متأسفانه مدل‌های موجود در بازار گاه کیفیت لازم را ندارند و تا حدی خرابی آن‌ها مرتبط با نحوه استفاده نیست. در این شرایط بهتر است حتماً این دستگاه‌ها را از شرکت‌ها و برندهایی خریداری کنید که به مشتریان خود تضمین کیفیت و گارانتی خدمات پس از فروش، حداقل یک سال را می‌دهند.

دلایل یک‌طرفه شدن صدای آیفون تصویری

زمانی که در حال مکالمه با آیفون تصویری هستید ضعیف شدن صدای آن می‌تواند مربوط به بلندگوی داخل گوشی، بلندگوی پنل، قطع شدن سیم‌های ترمینال 1 و 2 باشد. ضمن این که در موارد دیگر ممکن است سیم‌های پوسیده درون بردهای آیفون به هم اتصال کرده باشند. برای این کار بهتر است که پنل بیرونی باز شود.

اگر سیم‌ها به هم وصل هستند نخست آن‌ها را جدا کرده و سپس نسبت به بررسی دیگر قطعات اقدام گردد. ضعیف شدن صدای آیفون تصویری همین‌طور می‌تواند بنا به خرابی در پنل، قطعات اسپیکر و همین‌طور ایراد در سیم‌کشی باشد. سیم‌کشی‌ها معمولاً در این شرایط توسط تکنسین مورد بازبینی و بررسی کامل قرار می‌گیرند و حتی لازم است که در برخی بخش‌ها، سیمی کشی جدا شده و مجدداً انجام گردد.

دقت کنید که در مرحله اول تشخیص مشکل باید نوع کاهش صدا را بررسی کنید، آیا به‌صورت دائم صدا کاهش‌یافته و یا وقتی از گوش استفاده می‌کنید مدام صدا کم‌وزیاد می‌شود.

افزایش صدای زنگ آیفون تصویری

معمولاً برای افزایش صدای زنگ آیفون خانگی و تصویری می‌توانید از طریق نرم‌افزار داخلی این دستگاه‌ها استفاده کنید. این راهکار نیازی به تعمیر تخصصی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حتی عیب‌یابی ندارد. معمولاً درون منوی این دستگاه‌ها گزینه‌ای مانند چرخ‌دنده دیده می‌شود که اگر آن را انتخاب کنید وارد منوی تنظیمات صدا می‌شوید. می‌توانید با استفاده از کلیدهای راهنمایی که به شما توضیح داده می‌شود میزان صدای زنگ را کم‌وزیاد کنید. ضمن این که این محدوده صدایی را روی حالت معمول قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر آموزش تنظیم صدای آیفون تصویری را مطالعه کنید.

بهتر است پیش از هر کاری اگر به‌تازگی صدای آیفون شما کم شده است و کسی هم آن را دست‌کاری نکرده است علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری را جویا شوید. معمولاً قطعه آی سی تولید صدای زنگ، پایه‌ها و عملکرد دیتاشیت و همین‌طور دیودها می‌توانند سبب این مشکل شوند. در بخش‌های قبلی این مقاله به طور مفصل به این موارد پرداختیم.

سعی کنید که خودتان تعمیر این دستگاه‌ها را انجام ندهید. آیفون‌ها بخصوص مدل‌های تصویری ساختار پیچیده‌ای دارند. ضمن این که در مدل‌های مختلف سیماران، الکتروپیک، کو ماکس و تابا تفاوت‌های زیادی وجود دارد و به سراغ کسانی بروید که در زمینه حل مشکل و تعمیر تمامی این دستگاه‌ها علم و تجربه لازم را دارند. مثلاً در آیفون تصویری تابا 4 سیم و یا 6 سیم وجود دارد. درحالی‌که در مدل‌های الکتروپیک تعداد آن در تمامی مدل‌ها به 5 عدد محدود شده است. توجه کنید که هرکدام از این سیم‌ها در دستگاه آیفون تصویری یک وظیفه را بر عهده دارند. ترمینال 1 مخصوص انتقال صدا به گوشی، ترمینال 2 برای انتقال صدا به پنل و ترمینال بعدی برای سیم منفی مشترک و در نهایت ترمینال چهار یا پنج برای سیم زنگ است.

اصول سیم‌کشی آیفون تصویری

سیم‌کشی آیفون‌های تصویری نیز باید بادقت بالایی انجام شود. بهترین مدل سیم برای این کار شیلددار است. اگر به‌تازگی قصد نصب و راه‌اندازی این دستگاه را دارید از نمایندگی و یا برق‌کار بخواهید که این کار را با سیم باکیفیت برای شما انجام هد. جهت چک کردن نوع سیم می‌توانید بخشی از آن را جدا کنید و مطمئن شوید که آیا از نوع شیلددار استفاده شده است یا خیر!

اصول سیم‌کشی آیفون تصویری

همین‌طور یک‌طرفه شدن و یا قطع کل صدا و یا حتی ضعیف شدن صدا در داخل و خارج ساختمان نیز به‌خودی‌خود دلایل جداگانه‌ای دارند. از خرابی سیم دهنی گرفته تا بلندگو، برد صوتی و همین‌طور میکروفون می‌توانند سبب بروز اختلال در عملکرد آیفون‌های تصویری شوند.

نتیجه‌گیری

در نهایت علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری را می‌توان با موارد زیادی مرتبط دانست. نکته مهم این است که اگر این کم‌شدن صدا به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاده است، بهتر است که تنظیمات صوتی دستگاه را چک کنید. درصورتی‌که مدت‌زمان طولانی است که با این مشکل مواجه هستید. ممکن است اتصالات برق دچار مشکل شده باشند و به‌به اصطلاح دستگاه اتصالی داشته باشد. برای این که کل آیفون تصویری از کار نیفتد. بهتر است که نسبت به انجام پروسه تعمیر توسط یک فرد متخصص اقدام نمایید.

در بررسی علل حتماً به این مسئله دقت داشته باشید که در ساختمان‌های مسکونی آپارتمانی آیا این مشکل در تمامی واحدها وجود دارد یا خیر! دستیابی به این موضوع تا 50 درصد می‌تواند شانس شما را برای رفع مشکل افزایش دهد. ضمن این که در مدل‌های مختلف آیفون مشکل در ترانس، اتصال ضعیف سیم‌ها، خطا در دیود و خازن می‌تواند سبب بروز اختلاف و ضعیف شدن صدای آیفون تصویری شود.

3.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا