نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نکاتی که باید درباره کود آهن گیاه بدانید

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

کود آهن از مهم‌ترین نیازهای یک گیاه به‌شمار می‌رود و باعث تقویت رشد گیاه می‌شود. عنصر آهن برای تولید کلروفیل بسیارمهم است. درواقع می‌توان گفت که عامل مهمی که در زردی برگ گیاه تاثیر دارد، عدم وجود آهن در خاک گیاه است. امروزه کمبود آهن در خاک کشاورزی با احتساب شور بودن خاک بسیار زیاد شده است.
عنصر آهن از ضروری‌ترین عناصر ریزمغذی مورد نیاز گیاه است. اما از آن‌جایی که عنصر آهن به مقدار کافی در خاک باغچه یا گلدان‌ها وجود ندارد، گیاهان دچار کمبود آهن می‌شوند. کمبود آهن در گیاهان را از طریق زردی برگ گل می‌توان متوجه شد. شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که کود آهن برای چه گیاهی مناسب است؟ هر گیاهی ممکن است در طول حیات خود به دلایلی دچار کمبود آهن شود. پس کود آهن برای گیاهانی که کمبود آهن دارند مناسب است.

نحوه استفاده از کود آهن پودری به چه صورت است؟

کود آهن پودری یک نوع کود تقویتی است که قدرت جذب فوق‌العاده بالایی دارد. این کود موجب فعال شدن آهن داخل گیاه شده و تاثیر بیشتر و ماندگارتری نسبت به کودهای دیگر دارد. خاکی که درخت و گیاه در آن کشت می‌شود به دلایل مختلفی مانع از جذب آهن توسط گیاه می‌شود.

این عامل می‌تواند به‌خاطر اکسیده شدن آهن PH بالای خاک و ترکیب فسفات باشد. باتوجه به این دلایل، گیاهان همواره در معرض کمبود آهن هستند. این کود برای گیاهان مزایای خیلی بیشتری نسبت به کودهای دیگر دارد:

  • انحلال کامل کود در آب
  • کارآمد بودن کود برای انواع خاک
  • جذب سریع آن توسط درخت و گیاهان
  • تاثیر طولانی مدت روی گیاهان نسبت به کودهای دیگر
  • افزایش جذب آهن توسط گیاه و فعال شدن آهن درون گیاه برای رشد و نمو بهتر
  • قابلیت جذب شدن کود در طیف بسیاری از PH

نحوه استفاده از کود آهن پودری

از این کود می‌توان برای انواع سبزیجات، گیاهان تزئینی، مرکبات، علوفه، درخت میوه و صیفی‌جات استفاده کرد. نحوه استفاده از کود آهن پودری به این‌صورت است که می‌توان آن را به شکل محلول در سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی استفاده کرد. هم‌چنین می‌توان آن را به‌صورت کود جامد در محل کشت به خاک اضافه کرد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برای حل‌کردن این پودر باید مقدار 200 الی 400 میلی‌گرم از آن را در 100 لیتر آب حل کرد. البته این میزان نیز به نوع گیاه بستگی دارد. در بیشتر مواقع پس از باردهی یا گل‌دهی گیاه این کود را اضافه می‌کنند. این کود را می‌توان هر 10 روز یک‌بار با توجه به نوع گیاه استفاده کرد.

میزان مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

کود سولفات آهن در دونوع آب‌دار با خلوص 18 درصد و نوع بدون آب با خلوص 20 درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این کود به‌شکل جالکود برای درختان با کود حیوانی و استفاده از آن در محدوده فعالیت ریشه، به‌شکل 1 تا 2 سال یک‌بار، میزان کارآمد بودنش را نشان می‌دهد. استفاده از کود آهن برای خاک‌هایی که اسیدیته خنثی هستند توصیه می‌شود.

کود دادن به گیاهان آپارتمانی

البته به علت رسوب سولفات آهن استفاده در خاک محدود می‌باشد ولی تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده را می‌توان برای جبران کمبود آهن به‌کار برد. زمانی که این کودها را با مواد آلی مخلوط می‌کنند و باعث جلوگیری از رسوب کردن آن می‌شوند ترکیبات کلاته کننده، با قدرت بالایی این عنصر را ذخیره می‌کند. با این‌کار، آن‌ها باعث جلوگیری از رسوبش در خاک می‌شوند و غلظت را در خاک بیشتر می‌کنند.

امروزه این کودها بسیار گران هستند تهیه آن‌ها کمی سخت است. برای جبران کمبود این ماده می‌توان از کود آهن کلاته برای گیاهان زینتی استفاده کرد. میزان مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی را باید به‌صورت محلول پاشی و با غلظت 1 تا 3 در هزار و به تعداد 2 یا 3 بار در سال استفاده کرد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

میزان مصرف کود آهن برای هر درخت

بین مواد غذایی اصلی که شامل نیتروژن و فسفر و پتاسیم هستند، درختان معمولا تا شروع باروری، فقط به نیتروژن احتیاج دارند. میزان پتاسیم و فسفری که در خاک وجود دارد برای تامین نیازهای آن‌ها تا زمان باروری کافی است. البته اگر خاک کمبود این دو عنصر را داشته باشد دیگر بحث متفاوت است. اکثر باغ داران یک فرمول کلی را برای اضافه‌کردن نیتروژن به خاک دارند.

میزان مصرف کود آهن برای هر درخت

براساس این فرمول باید با توجه به رشد درخت، هرسال بین 60 تا 90 گرم نیتروژن خالص و حداکثر 500 تا 1000 گرم به‌ازای هرسال سن، به درختان داده شود. بنابراین میزان مصرف کود آهن برای هر درخت کوچک به‌ازای هر سال سن خودش 500 گرم است و میزان مصرف کود آهن برای هر درخت بزرگ به ازای هر سال سنش برابر با 1000 گرم خواهد بود.

مقدار مصرف کودهای فسفر و پتاسیم براساس نوع گیاه و میزان کود موجود در خاک، سالانه بین 50 الی 150 کیلو در هکتار است. برای مصرف‌کردن باید کودها زیر سایه‌انداز درخت با خاک قاطی شوند و درخت مدنظر درصورت نیاز آبیاری شود. گاهی وقت‌ها عناصری مانند آهن و منیزیم و روی و… را به خاک اضافه می‌کنند. اما این عناصر را درصورتی باید اضافه کرد که کمبود آن در خاک دیده شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

کود آهن مانند تمام چیزهای دیگر دارای مزایا و معایبی است. به عبارتی اگر استفاده از آن برای شما سودمند است اما می‌تواند ضرر هم برساند. در این صورت باید تمامی نکات را درنظر بگیرید که عوارض کود آهن به ضرر شما تمام نشود. برای حصوص نتیجه مطلوب توجه به این نکات واجب است.

  • رفع مشکلات برای جذب آهن
  • جوان‌تر بودن یا پیرتر بودن یک گیاه
  • بهترین زمان استفاده از کود
  • میزان نیاز درخت و گیاه به کود
  • درنظر گرفتن خاکی که محصول در آن کاشته شده است

عوارض کود آهن

چگونه کود آهن درست کنیم؟

این‌که چگونه کود آهن درست کنیم، کار بسیار راحتی است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را انجام دهید. برای تهیه کود آهن نیاز به ابزار مخصوصی ندارید. ابتدا چند عدد میخ زنگ زده بردارید و آن‌ها را داخل یک بطری آب بیندازید. بگذارید میخ‌ها برای چندساعت داخل بطری باقی بماند.

این‌کار باعث برداشته شدن لایه زنگ زده روی میخ شده و جذب آب می‌شود. سپس بطری را خوب تکان دهید تا مواد باهم مخلوط شوند. روی در بطری چندین سوراخ ایجاد کنید و با آن آب گلدان‌ها را آبیاری کنید. با این روش شما خیلی زود تاثیراتش را روی گل می‌بینید که چقدر شاداب‌تر از قبل شده است.

ساخت کود برای گیاهان آپارتمانی

کود آهن برای سانسوریا

افزودن کود آهن برای سانسوریا در روند رشد آن تاثیر بسزایی دارد. ذرات عنصر آهن در کلروپلاست‌ها نفوذ می‌کنند. کود آهن علاوه‌بر کمک به ساخت کلروفیل و عمل فتوسنتز، در ساختن آنزیم‌های تاثیرگذار در رشد گیاه نیز فعالیت می‌کند. کود آهن برای فعالیت‌های درون سلولی سانسوریا نیز مفید و مؤثر است.

یکی از مسائلی که برای دارندگان سانسوریا پیش می‌آید این است که چگونه رشد این گیاه را افزایش دهند. درکل سانسوریا یک گیاه دیر رشد است و با وجود رسیدگی‌های زیاد و پیگیری حال گل، نهایتا سالانه 152 سانتی‌متر رشد داشته باشد. قبل از این‌که به فکر تامین مواد معدنی گل باشید به مسئله نور خورشید و کود آهن برای سانسوریا توجه کنید.

کود آهن برای سانسوریا

اگرچه سانسوریا گیاهی مقاوم است و دربرابر کم‌نوری تحمل بالایی دارد، اما این به آن معنا نیست که اصلا نباید نور بخورد. از طرفی دیگر دربرابر تابش مستقیم نور خورشید باشد آسیب می‌بیند. بهترین گزینه برای آن، نور متوسط و متعادل است. برای مثال پشت پنجره می‌تواند گزینه خوبی برای نگه‌داری آن باشد. وقتی‌که گل را سرشار از منابع مغذی کردید و مطمئن شدید که تمام مواد مورد نیاز از جمله آهن، به آن رسیده است؛ شروع به رشد می‌کند.

کود آهن برای گیاهان ابلق

کود آهن برای گیاهان ابلق و گیاه‌های دیگر، بی نظیر عمل می‌کند. برخی از خواص این کود برای گیاهان ابلق شامل موارد زیر است:

  • آهن در تنفس گیاه نقش دارد.
  • از آهن برای بهبود عملکرد آنزیم استفاده می‌کنند.
  • آهن در فتوسنتز نقش دارد.
  • آهن به حفظ کلروپلاست کمک می‌کند.
  • آهن باعث انتقال اکسیژن از طریق سیستم گیاهان می‌شود.
  • آهن برای تثبیت نیتروژن مفید است. 

علائم کمبود آهن گیاه

علائم کمبود آهن در گیاهان چیست؟

  • سفت و قلیایی شدن خاک گل
  • پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
  • رشد غیرمناسب گیاه
  • خراب شدن برگ‌های جوان
  • زرد و سفید شدن برگ‌ها
  • قهوه‌ای شدن کناره برگ

انواع کود آهن

کودهای آهن، عمدتا به صورت پودری و مایع در دسترس هستند. این کودها برای رشد و حفظ گیاه عالی هستند.

مدل‌های کود آهن

نتیجه‌گیری

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از گل و گیاه‌های زیادی مراقبت می‌کنید یا باغ‌دار هستید، حتما با مشکلاتی از سمت گیاهان مواجه شده‌اید. گیاه و درختان ممکن است رشد غیرطبیعی داشته باشند یا پس از مدتی آن شادابی اولیه را نداشته باشند. در این مواقع ممکن است که درخت یا گیاه دچار کمبود آهن یا عناصر دیگر شده باشد.

شما باید اول با اطلاع از این‌که کود آهن برای چه گیاهی مناسب است و آیا به درد شما می‌خورد یا خیر پیش بروید. برای این‌کار می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. به‌طورکلی کمبود آهن در گیاهان باعث به‌وجود آمدن عواملی می‌شود که به گیاه آسیب می‌زند. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.

شما می‌توانید نگهداری از تمام گیاهان آپارتمانی خود را به باغبان‌های متبحر آچاره بسپارید. این افراد تجربه بسیاری در مراقبت از گیاهان دارد و می‌دانند چه گیاهی، به چه میزان و از چه کودی باید دریافت کند.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید