نحوه تطهیر میز و کمد

خانه‌دارینظافت و شستشو

زمانی که لوازم منزل و محل کار ما در تماس با نجاسات قرار می‌گیرند، لازم است از طریق تطهیر کردن و به‌جا آوردن احکام شرعی، از پاک بودنشان اطمینان حاصل کنیم. تطهیر میز و کمد، فرش و حتی دیوار و کف زمین از جمله موارد پرتکراری هستند، که با آگاهی از راهکارهای مناسب می‌توان به‌راحتی و بدون زحمت انجام داد.

در آیه 108 سوره توبه می‌خوانیم:« وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» که اشاره به اهمیت پاک کردن نجاست و تطهیر دارد و ما به‌عنوان یک شخص ‌مسلمان ‌ملزم به رفع نجاسات و تطهير وسیله نجس شده هستیم.

به همین دلیل در این مقاله، قصد داریم به بررسی روش تطهیر میز و کمد بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید که آیا چوب نجس پاک می‌شود یا خیر، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شما می‌توانید برای نظافت و تطهیر میز و کمد و سایر وسایل خانه و محل کار خود از مهارت نیروهای خدماتی آچاره بهره‌مند شوید. برای ثبت سفارش و آشنایی بیشتر با خدمات نظافت، به صفحه نظافت ساختمان سایت آچاره مراجعه فرمایید یا از طریق شماره 1471 سفارش خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • برای تطهیر میز و کمد بایستی ابتدا با یک‌بار آب ریختن، عین نجاست را برطرف کنیم و سپس زمانی‌که برای بار دوم آب را روی محل نجس بریزیم، در صورتی که اثری از نجاست نباشد، وسیله پاک خواهد شد.
  • آب مصرفی برای تطهیر میزد و کمد حکم غساله را دارد و نجس است و نمی‌توان از آن برای تطهیر وسیله دیگر استفاده کرد.
  • اگر وسایل با نجاستی به‌جز ادرار نجس شود، اگر بعد از برطرف کردن‏‎ ‎‏نجاست یک‌بار آب روی محل نجس شده بریزید، وسیله شما پاک خواهد شد.

تطهير چیست؟

در فرهنگ لغت، واژه تطهير یعنی پاک کردن و پاکیزه ساختن. در فرهنگ فقهی، کلمه طهارت به معنی زدودن و از بین بردن آلودگی‌های نجاسات است، که آنچه این نجاسات را از بین می‌برد، مطهرات یا پاک‌کننده نامیده می‌شوند .

در دین اسلام این پاک‌کننده ها ده قِسم هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. ‏آب
  2. زمین
  3. آفتاب
  4. برطرف شدن عین نجاست

اگر یکی از وسایل مورد استفاده‌مان مثل میز و کمد با هرکدام از انواع نجاسات برخورد کند، چه به‌طورمستقیم چه غیرمستقیم، آن وسیله نجس محسوب می‌شود و برای تطهیر میز و کمد و سایر وسایل باید شرایطی را رعایت کنیم که در ادامه با احکام و شرایط تطهير وسایل ‌منزل آشنا می‌شویم.

حکم تطهير میز و کمد نجس چیست؟

اگر وسایل منزل مثل میز، صندلی، کمد و… نجس شود، اولین کاری که برای تطهیر میز و کمد و سایر وسایل باید انجام دهیم، رفع عین نجاست است. درصورتی که نخواهیم از آن وسیله برای نماز استفاده کنیم یا محل اقامه نماز نباشد، تطهيرشان واجب نیست.

چنانچه لازم باشد وسایل منزل را تطهير کنیم، از بین مطهرات تنها گزینه قابل استفاده برای ما آب است. آب مورد استفاده و در دسترس برای تطهير، به دو دسته کُر و قلیل تقسیم می‌شود، که هرکدام احکام متفاوتی دارد. این احکام در خصوص شستن فرش نجس در قالیشویی و خانه نیز باید رعایت شود.

تطهیر میز یا کمد نجس با آب

حکم تطهیر میز و کمد با آب کر

آب کُر، آبی حداقل معادل 377.5 لیتر است. در واقع آبی که از تصفیه‌ خانه‌ها به منازل و سایر مکان‌ها جاری می‌شود، از نظر اسلام حکم آب کُر را دارد و برای شستشوی فرش نجس و تطهیر میز و کمد هم به‌همین ترتیب عمل می‌شود. اگر وسیله‌ای نجس را در آب جاری یا کُر فرو ببریم، آن وسیله تطهير می‌شود و خود آب نجس نخواهد شد.

احکام تطهير میز و کمد و دیوار با آب قلیل

آب قلیل آبی است که مقدار آن از آب کُر کمتر باشد. برای تطهیر میز و کمد و یا هر وسیله‌ای که به واسطه ادرار، خون یا سایر نجاسات آلوده شده است، بایستی ابتدا با یک‌بار آب ریختن، عین نجاست را برطرف کنیم.

زمانی‌که برای بار دوم آب را روی محل نجس بریزیم، در صورتی که اثری از نجاست نباشد، وسیله پاک خواهد شد.

لازم به ذکر است که اگر وسایل با نجاستی به‌جز ادرار نجس شود، اگر بعد از برطرف کردن‏‎ ‎‏نجاست یک‌بار آب روی محل نجس شده بریزید، وسیله شما پاک خواهد شد.

البته بهتر است در این شرایط، برای پاک کردن نجاست از روی دیوار یا وسایل حداقل دو مرتبه آب روی محل بریزید تا خاطرتان از بابت تطهیر آن آسوده شود. (پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای حکم لکه خون روی مبل را مطالعه فرمایید.)

پاک کردن نجاست از روی دیوار

نحوه پاک کردن نجاست از کمد چوبی

یکی از سوالات پرتکرار این است که آیا چوب نجس پاک می‌شود؟ در پاسخ باید گفت بله و راه تطهیر کمد و میز نجس اصلا دشوار نیست؛ اگر فقط سطح وسیله چوبی (چه روکش داشته باشد چه از جنس خود چوب باشد) نجس شود، با گرفتن آب کُر (آب لوله‌کشی) به سطح آن می‌توانیم آن‌ را تطهير کنیم.

در صورتی که به هر دلیلی نتوانیم آب‌ کُر را به آن برسانیم، می‌توانیم به‌وسیله آب ‌قلیل این کار را انجام دهیم. برای تطهیر میز یا کمد نجس با آب، بایستی یک ظرف در پایین وسیله چوبی نجس شده قرار ‌دهیم، به‌طوری که آبی که روی قسمت نجس وسیله چوبی می‌ریزیم، بعد از گذر از آن قسمت در ظرف بریزد.

دو بار روی وسیله نجس، آب قلیل (مثلا به وسیله پارچ) می‌ریزیم تا پاک شود. بعد از رد شدن آب، وسیله چوبی تطهير شده است، ولی آبی که از وسیله نجس گذشته و در ظرف دیگری ریخته، حکم غساله را دارد و نجس است.

دقت داشته باشید که اگر نجاست در عمق چوب فرو رفته باشد و بخواهید آن را پاک کنید. لازم است وسیله چوبی را به‌طور کامل در آب‌ کُر فرو ببرید، که آب در آن نفوذ کند تا مطمئن شوید پاک شده‌ است. ولی اگر فقط سطح آن نجس شده باشد، از همان روش آب ‌قلیل استفاده می‌کنیم.

لازم به ذکر است که اگر دیوار هم به‌وسیله یکی از انواع نجاسات آلوده شود، همین روش تطهیر میز و کمد را می‌توانید به‌عنوان راهی برای پاک کردن نجاست از روی دیوار به کار ببرید.

دقت داشته باشید که پس از آبکشی و تطهیر میز و کمد و وسایل چوبی یا دیوار، بهتر است آن‌ها را با استفاده از یک دستمال خشک کنید تا وسایلتان براثر رطوبت آسیب نبیند.

پاکیزگی و طهارت از دیدگاه دین اسلام

همان‌طور که می‌دانید، ما از آب برای پاک کردن وسایل نجس شده استفاده می‌کنیم، که با توجه به شرایط و محل قرارگیری آن‌ها، هرنوع آب پاکی می‌تواند نقش تطهیرکننده داشته باشد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، یکی از مسائل بسیار مهم در دین اسلام، پاکیزگی ‌و تمیزی است‌ و رعایت اصول طهارت و پاکیزگی از الزامات است.

آیا چوب نجس پاک می شود؟ |تطهیر میز و کمد

بهتر است این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که خداوند در آیه 6 سوره مائده می فرماید:«ما یریدُ اللَّهُ لِیجْعَلَ عَلَیکمْ مِنْ حَرَجٍ وَلکنْ یریدُ لِیطَهِّرَکمْ» خداوند نمی‌خواهد دشواری برای شما ایجاد کند، بلکه می‌خواهد شما را پاکیزه سازد. به بیانی دیگر، باید دقت کنیم که افراط و سخت‌گیری بیش از حد ‌در رعایت مسئله طهارت و تطهیر کردن لوازم منزل به بیماری وسواس تبدیل نشود.

سخن پایانی در باب تطهیر میز و کمد

در این مطلب توضیح دادیم که چوب نجس چگونه پاک میشود و راهکارهای آسان تطهیر میز و کمد را شرح دادیم. شما با انجام این روش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که وسایل محل کار و منزل شما بعد از تماس با نجاسات از لحاظ شرعی کاملا پاک می‌شوند.

البته می‌توانید بعد از تطهیر میز و کمد و سایر وسایل، از مواد شوینده نیز برای از بین بردن میکروب و آلودگی‌ها استفاده نمایید.

 سوالات متداول

آیا می‌توان از آبی که از روی نجاست رد شده و داخل ظرف جمع می‌شود، برای تطهیر سایر قسمت‌ها استفاده کرد؟

خیر آبی که از روی نجاست رد می‌شود، حکم غساله دارد و نجس است.

آیا برای تطهیر لوازم منزل حتما باید از شلنگ آب استفاده کنیم؟

خیر اگر به هر دلیلی دسترسی به آب کر نداشتید، می‌توانید از آب قلیل (آب آفتابه یا پارچ) استفاده کنید.

اگر نجاست به داخل چوب نفوذ کرده باشد، چگونه می‌توان آن را تطهیر کرد؟

اگر نجاست در عمق چوب فرو رفته باشد و بخواهید آن را پاک کنید، لازم است وسیله چوبی را به‌طور کامل در آب کُر فرو ببرید، که آب در آن نفوذ کند تا مطمئن شوید پاک شده‌ است.

4/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا