تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

علت خرابی بک لایت تلویزیون ال جی [نحوه رفع مشکل]

لوازم خانگیتلویزیون

آیا صفحه نمایش تلویزیون‌ ال‌ جی حتی زمانی که روشن است هیچ تصویری نشان نمی‌دهد و سیاه شده؟ در چنین مواردی ممکن است علت روشن نشدن نمایشگر دستگاه، خرابی بک لایت تلویزیون ال جی باشد.
«بک لایت» تامین‌کننده نور پس‌زمینه صفحه تلویزیون ال‌ جی است و به دنبال خرابی و سوختن لامپ‌های بک‌ لایت، تصویری نمایش داده نمی‌شود.
به‌طور کلی از علت‌های خرابی بک لایت تلویزیون می‌توان به 2 مورد اساسی اشاره کرد: خرابی برد درایور یا نوارهای بک لایت.
البته قبل از تعمیر تلویزیون و بک لایت آن، بهتر است از علائم خرابی بک لایت تلویزیون LG و علت آن آگاه شویم.

نکات کلیدی

  • قطعات بی‌کیفیت، روشنایی بیش از حد نمایشگر، بالا بودن ولتاژ بایاس، جدا شدن لامپ‌ها یا سینی خنک‌کننده، استفاده مداوم و گرمای زیاد اصلی‌ترین دلایل خرابی بک لایت تلویزیون در نظر گرفته می‌شوند.
  • سیاه شدن تصویر، قطع و وصل شدن تصویر و وجود هاله‌های سیاه از رایج‌ترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون‌های ال جی هستند.

بک لایت تلویزیون ال‌ای‌دی چگونه کار می‌کند؟

پیکسل‌های رنگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تلویویزیون‌های LED به حساب می‌آیند اما اگر از میان این پیکسل‌ها نوری نتابد، هیچ کارکردی ندارند. اینجاست که فناوری بک لایت وارد میدان می‌شود.

مشکلات بک لایت فقط در تلویزیون‌های LED رخ می‌دهد؛ زیرا تلویزیون‌های QLED و OLED دارای سیستم بک لایت نیستند. در سیستم بک لایت تلویزیون‌های LCD از لامپ‌های فلورسنت به‌جای ال‌ای‌دی استفاده می‌شود.

نحوه قرارگیری انواع بک لایت‌ها به 2 صورت مستقیم و لبه‌ای است.

خرابی بک لایت تلویزیون ال جی

سیستم بک لایت مستقیم با اضافه کردن کنتراست تمام پیکسل‌های روی صفحه نمایش را روشن می‌کند و به شما تصویری کاملا روشن در سراسر صفحه نمایش ارائه می‌دهد. در حالی که فناوری بک لایت لبه‌ای در صورت نیاز برای دید بهتر قسمت‌های از صفحه را تاریک‌تر یا روشن‌تر نشان می‌دهند.

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

علائم خرابی بک لایت تلویزیون ال جی چیست؟

از علائم خرابی بک لایت تلویزیون ال جی می‌توان به سیاه‌ شدن تصویر، نور بسیار کم، قطع شدن ناگهانی تصویر و…. اشاره کرد که در ادامه به توضیحات مفصل آن‌ها می‌پردازیم:

سیاه شدن تصویر، قطع و وصل شدن تصویر و وجود هاله‌های سیاه از رایج‌ترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون‌های ال جی هستند. اگر پس از چند دقیقه یا حتی چند ثانیه تماشای تلویزیون تصویر سیاه شود، در حالی که صدا هست، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی بک لایت باشد.

نقاط تاریک روی صفحه نمایش زمانی اتفاق میفتند که برخی از LEDها آسیب دیده و خاموش هستند و همچنان جریان الکتریکی را هدایت می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر به‌طور معمول کار می‌کنند. در بعضی موارد وقتی بعد از مدتی تصویر سیاه شود، با روشن و خاموش کردن تلویزیون رفع می‌شود.

تشخیص این مشکل حتی برای تکنسین‌ها نیز سخت است؛ چراکه برخی از تلویزیون‌ها می‌توانند تا 5 ساعت کار کنند در حالی که بک لایت مشکل دارد.

ساده‌ترین راه برای بررسی این مشکل این است که تلویزیون را روشن کنید و یک چراغ قوه را تا حد ممکن نزدیک صفحه کنید تا بفهمید آیا می‌توانید تصویری را مشاهده کنید یا خیر. در صورت مشاهده تصویر، بک لایت تلویزیون خراب شده و به تعمیر نیاز دارد. توجه داشته باشید که پس از تشخیص این مشکل، تلویزیون را از برق بکشید و دیگر از آن استفاده نکنید تا دستگاه آسیب بیشتری نبیند.

از دیگر علائم خرابی بک لایت تلویزیون‌ ال جی می‌توان به چشمک‌ زدن، پرش، پرپر زدن تصویر، نشت نور، روشن‌ شدن نیمی از صفحه و ایجاد نقاط نورانی اشاره کرد.

روشن شدن نیمی از تصویر در حالی که قسمت دیگر سیاه است، در بک لایت‌های لبه‌ای اتفاق میفتد که علت آن از کار افتادن LEDهای طرف دیگر است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

نقاط نورانی و روشن وقتی ایجاد می‌شوند که لنز نوار لامپ‌های ال‌ای‌دی آسیب دیده باشد. در صورت معیوب بودن لنز این قطعه میفتد و با تکان دادن تلویزیون متوجه صدای آن خواهید شد. نشت نور در تلویزیون‌های دارای بک لایت لبه‌ای اتفاق میفتد؛ به این ترتیب که نوار لامپ‌های ال‌ای‌دی جابه‌جا می‌شوند و نور به‌طور یکنواخت در صفحه نمایش پخش نمی‌شود.

نادرترین نوع خرابی نور بک لایت زمانی است که LEDها به‌جای نور سفید نور آبی ساطع می‌کنند.

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

تا اینجای مقاله با علائم خرابی و دلایل روشن نشدن تلویزیون ال جی آشنا شدیم. در ادامه از علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی و راه‌های جلوگیری از آن صحبت خواهیم کرد.

سوختن بک لایت تلویزیون ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ولتاژ بالا، خراب شدن قطعات الکتریکی مثل پاور برد، اصابت ضربه و…. رخ دهد که در ادامه به تشریح هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

1. قطعات با کیفیت پایین یا کیفیت متوسط

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی می‌تواند به دلیل استفاده شرکت‌های سازنده از قطعات بی‌کیفیت و یا کيفيت متوسط با طول عمر کوتاه در سیستم بک لایت باشد.علت روشن نشدن تلویزیون ال جی

2. بالا بودن ولتاژ بایاس هنگام روشن شدن

تلویزیون ال جی، با شدت نور زیاد و ولتاژ بالایی شروع به روشن شدن می‌کند که به این ولتاژ بالا بایاس گفته می‌شود. این ولتاژ بالا با گذشت زمان باعث ضعیف شدن یا سوختن بک لایت تلویزیون ال جی خواهد شد. البته این ولتاژ می‌تواند توسط یک متخصص از طریق تنظیمات مربوطه تنظیم شود تا از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آید.

3. بالا بودن میزان روشنایی؛ علت خرابی بک لایت تلویزیون ال جی

یکی از دلایل مشکل بک لایت تلویزیون ال جی همان بالا بودن میزان نور پس زمینه است. معمولا در تلویزیون‌های ال جی به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات نور روی حداکثر قرار دارد که این موضوع در طی گذر زمان باعث سوختن بک لایت تلویزیون ال جی می‌شود.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

بنابراین پس از نصب تلویزیون به تنظیمات روشنایی بروید و نور روشنایی را تا جای امکان کاهش داده و متناسب با محیط تنظیم کنید.علائم خرابی بک لایت تلویزیون ال جی

4. جدا شدن لامپ‌های ال‌ای‌دی از هیت سینک یا سینی خنک‌کننده

در تلویزیون‌های ال جی، لامپ‌های ال‌ای‌دی به کمک چسب بر روی فلزی به نام هیت سینک قرار می‌گیرند که از طریق این سینی خنک‌کننده، گرمای تولیدشده توسط لامپ‌ها تخلیه می‌شود.

با مرور زمان، چسب بین سینی و لامپ‌ها توسط گرمای لامپ‌ها از بین می‌رود و فاصله ایجاد می‌شود. درنهایت، تخلیه نشدن گرما توسط سینی خنک‌کننده باعث سوختن بک لایت تلویزیون ال جی خواهد شد.علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

5. استفاده مداوم و گرما؛ دلیل مشکل بک لایت تلویزیون ال جی

همان‌‌طور که اشاره کردیم لامپ‌های ال‌ای‌دی از خود گرما تولید می‌کنند؛ پس تلویزیون را در قسمت خنک‌تر خانه قرار دهید تا طول عمر بک لایت افزایش یابد.

همچنین روشن بودن تلویزیون در مدت زمان طولانی باعث داغی و تولید گرما شده که در نهایت طول عمر قطعات تلویزیون را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید بعد از هر 2 ساعت استفاده از تلویزیون، 15 دقیقه به آن استراحت دهید.

6. فعال نبودن گزینه صرفه‌جویی انرژی و ECO-sensor

تنظیمات ECO-sensor به‌صورت خودکار نور پس‌زمینه را متناسب با محیط تنظیم می‌کند. فعال شدن این دو مورد در تنظیمات تلویزیون‌های هوشمند ال جی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی انرژی داشته باشد. در نتیجه طول عمر بک لایت افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

  1. نشانه خرابی بک لایت تلویزیون ال جی چیست؟
    این یک مشکل رایج در تلویزیون‌های LED/LCD ارزان‌قیمت در بازار است. علت روشن نشدن تلویزیون ال‌ جی یا سیاه‌شدن صفحه نمایش در حالی که صدا هست، می‌تواند نشان‌دهنده سوختن بک لایت تلویزیون باشد.
  2. آیا می‌توان خرابی بک لایت تلویزیون LG را در خانه برطرف کرد؟
    بله. تعویض بک لایت تلویزیون کار ساده‌ای است که می‌تواند توسط متخصصان در منزل انجام شود.
  3. چگونه می‌توان خرابی بک لایت را در تلویزیون تشخیص داد؟
    ساده‌ترین راه برای بررسی این است که تلویزیون را روشن کنید و یک چراغ قوه را تا حد امکان نزدیک کنید و بررسی کنید که آیا می‌توانید تصویر را از طریق آن ببینید یا خیر. اگر تصویر از پشت مشاهده شد، بک لایت خراب شده است.
  4. آیا بک لایت تلویزیون ال جی قابل تعویض است؟
    بله. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که از بهترین لامپ‌های ال‌ای‌دی موجود در بازار استفاده شود تا خرابی تکرار نشود.

فراموش نکنید که شما برای رفع خرابی بک لایت تلویزیون ال جی به‌راحتی می‌توانید ‌از خدمات تعمیر تلویزیون در منزل آچاره استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید