مگنترون ماکروفر: [اجزا + کارکرد + دلایل خرابی]

لوازم خانگیمایکروفر

یکی از اجزای مهم در ماکروفر که تولید امواج مغناطیسی را برعهده دارد، مگنترون ماکروفر است. مگنترون یک دیود استوانه‌ای شکل است و نقش آند، کاتد و آهن‌ربا را ایفا می‌کند. این قطعه همسو با کاتد یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آورد. در درون ماکروفرها، مگنترون همان لامپ اشعه‌ای هست که سبب گرم شدن غذا می‌شود.

واژه مگنترون از دو کلمه مگنت و الکترون تشکیل شده است که امواج موجود در آن به طول ۵ اینچ می‌رسند. به وسیله همین امواج، مولکول‌های غذا به حرکت درآمده و گرم شدن غذا را به همراه خواهد داشت. این عنصر در ماکروفر قطب‌های مثبت و منفی را تغییر می‌دهد، که این تغییر براساس فرکانس بالا و پرتاب الکترون صورت گرفته است و سبب بالا رفتن دمای ماکروفر در مدت زمان کوتاهی می‌شود. اگر قصد دارید در رابطه با مگنترون ماکروفر اطلاعات دقیقی کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

لامپ مگنترون و امواج ماکروویو چگونه کار می‌کند؟

بر اساس معنی مگنترون می‌توانیم به این نتیجه برسیم که لامپ مگنترون، با الکترون در حضور آهن‌ربا باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود. زمانی که دکمه استارت ماکروویو فشرده می‌شود و دستگاه شروع به کار می‌کند، نیروی الکتریکی توسط تغذیه دستگاه دریافت می‌شود و انرژی جنبشی الکترون‌ها در کاتد افزایش یافته و الکترون‌ها در راستای یک خط صاف، به سمت آند حرکت می‌کنند.

به گدال‌هایی که در آند وجود دارند، تشدیدکننده نیز می‌گویند. میدان مغناطیسی در قسمت‌های مختلف لامپ به وجود می‌آید که این قابلیت مربوط به آهن‌ربا‌های پر‌قدرتی است که در زیر آند قرار دارند. برهمین اساس میدان مغناطیسی و الکتریکی همزمان تشکیل شده و الکترون‌ها دائما تلاش می‌کنند که از کاتد فاصله گرفته و به سمت آند حرکت کنند.

در ادامه زمانی که الکترون از کانال‌های آند خارج می‌شود، باعث متصاعد شدن امواج شده و به وسیله آنتن، امواج تابش در یک جا جمع‌آوری می‌شوند. این امواج محفظه ماکروفر را تحت شعاع قرار می‌دهند که گرم شدن غذا و آب را در پی خواهد داشت‌.

مطلب پیشنهادی: فناوری کانوکشن در مایکروویو چیست و چه کاربردی دارد؟ اجزای تشکیل دهنده مگنترون ماکروفر

 اجزای تشکیل دهنده مگنترون ماکروفر

  1. آنتن: هدایت امواج لامپ اشعه را عهده‌دار است‌.
  2. آهن‌ربا: این قطعه مسیر مغناطیسی مگنترون سولاردام و ماکروفر را به وجود می‌آورد.
  3. پایه: از وارد شدن اشعه به بخش ورودی جلوگیری می‌کند و یک حمایت‌کننده است.
  4. صافی صدا: صدای تکان‌های ماکروفر به وسیله این قطعه از بین می‌رود.
  5. گودال آند: رزونانس در الکترون را این بخش ایجاد می‌کند.
  6. تابش: الکترون باردارشده در این مکان شیوع پیدا می‌کند.
  7. رادیات مگنترون: این قطعه از افزایش دما در مرکز لامپ جلوگیری می‌کند و وظیفه دارد تا دمای موجود در لامپ مگنترون را کاهش دهد.
  8. متصل‌کننده: راه ورودی را به صفحه مگنترون مایکروفر متصل می‌کند.
  9. محفظه تصفیه: انتشار اشعه در این قسمت پشتیبانی می‌شود.
  10. صفحه قرارگیری: سولاردام و لامپ اشعه ماکروفر را با یکدیگر جفت می‌کند.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 اجزای تشکیل دهنده مگنترون ماکروفر

کاربرد لامپ مگنترون ماکروفر

امواج رادیویی با طول موج کوتاهی که دارند، منجر به گرم شدن غذا را می‌شوند که این فرآیند توسط لامپ مگنترون صورت می‌گیرد. در میدان مغناطیسی تحت‌ تاثیر این عنصر، انرژی الکتریکی به امواج تبدیل شده و در نتیجه برخورد این امواج با سطح انرژی جنبشی، باعث بالا رفتن دمای ماکروفر و درنهایت گرم شدن غذا می‌شود. مگنترون ماکروفر به ولتاژ بالایی نیاز دارد تا تناوب فرکانس به‌خوبی صورت بگیرد. ولتاژ موردنیاز برای گرم شدن دستگاه از سوی ترانس‌های ولت تامین می‌گردد.

کاربرد لامپ مگنترون ماکروفر

نشانه‌هایی که از خرابی مگنترون خبر می‌دهد!

علائم مختلف و متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود خراب بودن مگنترون را به‌خوبی تشخیص دهیم. این علائم شامل مواردی که در ادامه مرور می‌کنیم، هستند:

  • بوی سوختگی سیم
  • به گوش رسیدن صدای سوت در داخل ماکروفر
  • کم بودن درجه حرارت و دمای پایین ماکروفر
  • شنیدن صدای جرقه پس از فشردن دکمه استارت
  • گرم نشدن غذا پس از قرارگیری در محیط ماکروفر

بررسی و بر طرف کردن ایرادات ماکروفر

زمانی که با این علائم مواجه شدید، حتماً ماکروفر را به نمایندگی موردنظر عودت دهید و یا تعمیر آن را به دست یک فرد ماهر و مجرب بسپارید‌. کارشناسان آچاره به منظور تعمیرات تخصصی انواع ماکروویو در کنار شما خواهند بود.

دلایل خرابی مگنترون چیست؟

خرابی مگنترون مایکروفر دلایل متعددی دارد که توسط افراد ماهر و تعمیرکاران تشخیص داده می‌شوند. در این قسمت به 2 دلیل اصلی خراب شدن مگنترون اشاره می‌کنیم:

1. از کار افتادن آهن‌ربای مگنترون

اگر اجزای مگنترون را به‌صورت دقیق بررسی کرده باشید، متوجه وجود یک آهن‌ربای کوچک در این لامپ می‌شوید. زمانی که دما و حرارت ماکروفر بالا برود، این آهن‌ربا شکسته شده و عملکرد ماکروفر مختل می‌شود. اگر به یقین رسیدید که آهن‌ربا به‌طور کامل از کار افتاده است، هیچ راهی جز تعویض کردن آن ندارید و این اقدام باید در اسرع وقت صورت بگیرد. با توجه به این که افزایش دما و قابلیت گرم کردن غذا تحت‌تاثیر مگنترون صورت می‌گیرد، زمانی که این عنصر از کار افتاده باشد، می‌توان گفت ماکروفر به‌طور کامل کارایی خود را از دست داده است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2. ایجاد خرابی در سیم کشی و اتصالات مگنترون

در صورتی که به‌صورت غیر‌اصولی و مداوم از ماکروفر استفاده شود، خرابی مگنترون قابل انتظار است. میکروسوئیچ‌هایی که به‌صورت سری در ماکروفر تعبیه شده‌اند، تحت‌تاثیر قطع شدن برق و هرگونه اتصالی، فعال می‌شوند که این موضوع سبب قطع جریان برق در مدار دستگاه شده و لامپ مگنترون بر این اساس از کار می‌افتد. برای برطرف کردن این مشکل باید میکروسوئیچ‌ها و سیم‌کشی‌ها به‌طور کامل تعویض شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای پخت و استفاده از مایکروفر گاسونیک

جمع‌بندی

مگنترون یکی از اجزای اساسی و کاربردی در ماکروفر به حساب می‌آید که از کار افتادن آن برابر با عدم کارایی ماکروفر است و در این شرایط، مگنترون باید در اسرع وقت به‌صورت کامل تعویض شود. با توجه به این‌ که مگنترون عنصر اصلی در دستگاه است، برطرف کردن این مشکل به مهارت کافی نیاز دارد. اگر به این نتیجه رسیدید که ماکروفر به تعمیر اساسی نیاز دارد، با ثبت یک درخواست ساده می‌توانید از خدمات تخصصی کارشناسان مجرب آچاره با قیمت اقتصادی بهره ببرید.

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا