تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

علت دیفراست نکردن یخچال + نحوه عملکرد دیفراست یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

زندگی بدون یخچال برای همه ما سخت بوده و این دستگاه در زندگی ما به یک وسیله تبدیل شده است. یخچال از لوازم خانگی محسوب می‌شود که بدون توقف در حال فعالیت می‌باشد و این عامل باعث شده که نرخ بروز اختلال در آن، بیش از دیگر لوازم باشد. این اختلالات ممکن است در هر قسمت از یخچال بروز پیدا کرده و فارغ از ریشه مشکل، برای عملکرد صحیح این دستگاه مشکل ایجاد کنند.

یکی از بخش‌های مهم یخچال‌های مدرن، سیستم دیفراست است که گاها عملکرد آن با مخاطره روبه‌رو می‌شود. با این وجود که همه ما به صورت روزانه از یخچال استفاده می‌کنیم، احتمالا با بخش‌های مختلف این دستگاه و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا نیستیم. به همین دلیل بهتر است قبل از بررسی علت دیفراست نکردن یخچال، کمی بیشتر با این سیستم آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید.

سیستم دیفراست یخچال

شاید به یاد داشته باشید که در یخچال‌های قدیمی به مرور زمان، حجم زیادی از برفک ایجاد شده و قسمت‌های مختلف این دستگاه دچار یخ‌زدگی می‌شدند. این مشکل با معرفی سیستم دیفراست و قرارگیری آن بر روی یخچال‌های جدید کاملا برطرف شده و دیگر نیازی به نگرانی نسبت به بروز این مشکل نیست.

کلمه دیفراست به معنای برفک‌زدایی بوده و در عمل نیز هدف استفاده از این سیستم، برفک‌زدایی و یخ‌زدایی دستگاه ما می‌باشد. این برفک‌زدایی راندمان یخچال را افزایش داده و تاثیر مثبتی بر طول عمر مفید آن می‌گذارد. شاید بپرسید که این برفک‌زدایی به چه نحوی صورت می‌گیرد؟

خرابی دیفراست یخچال

نحوه عملکرد سیستم دیفراست یخچال

برای درک نحوه عملکرد این سیستم بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده آن بیشتر آشنا شویم. سیستم دیفراست یخچال‌های مختلف ممکن است با یکدیگر تفاوت‌های جزئی داشته باشند اما ساختار کلی آن‌ها یکسان می‌باشد. اجزای تشکیل‌دهنده سیستم دیفراست یخچال عبارتند از :

1. تایمر دیفراست و برد کنترل دیفراست

تایمر در سیستم دیفراست همانند یک ساعت عمل کرده و در فواصل زمانی مشخصی دستور برفک‌زدایی را صادر می‌کند. بر اثر این عمل، هیترهای تعبیه شده اطراف کویل‌های اواپراتور فعال شده و دمای آن‌ها افزایش می‌یابد. هدف از اجرای این روند کسب اطمینان از عدم وجود برفک یا یخ در این ناحیه می‌باشد.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

در یخچال‌های جدید، برد کنترل دیفراست جایگزین تایمر شده و این روند بر خلاف مکانیکی بودن در تایمر، به صورت الکتریکی در برد کنترل انجام می‌شود. در این قسمت از سیستم دیفراست، هماهنگی بین تمام اجزا شکل گرفته و در صورتی که عملکرد برد کنترل دیفراست با اختلال مواجه شود، عملکرد کلی این سیستم با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

2. هیتر یا المنت

افزایش دمای المنت یا هیتر، برفک موجود در یخچال ما را از بین برده و در واقع بازوی اجرایی سیستم دیفراست محسوب می‌شود. در صورت وجود مشکل در عملکرد این بخش، روند برفک‌زدایی انجام نگرفته و سیستم دیفراست کارکرد خود را از دست می‌دهد.

خرابی المنت هیتر یخچال

3. ترموفیوز

هدف اصلی استفاده از ترموفیوز در این سیستم، جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد و بروز حادثه می‌باشد و بدون وجود آن، سلامت کلی یخچال و سیستم دیفراست در معرض خطر قرار خواهد گرفت. ترموفیوز به صورت مستقیم با المنت‌ها در ارتباط بوده و به عنوان یک فیوز محافظتی حرارتی، مانع از بروز مشکلات احتمالی می‌شود.

خرابی ترموفیوز یخچال

4. سنسور دیفراست و ترمودیسک

با این که در سیستم دیفراست از قطعات مختلفی برای تشخیص نیاز یخچال استفاده شده اما سنسور دیفراست یخچال مهم‌ترین بخش در این زمینه محسوب می‌شود. این قطعه با بررسی اطلاعات موجود دستگاه، فواصل روند دیفراست و مدت زمان هربار برفک‌زدایی را مشخص کرده و در ادامه از افزایش بیش از اندازه دما جلوگیری خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن یخچال

ترمودیسک نیز در واقع ترموستات سیستم دیفراست محسوب شده و وظیفه مشابهی نسبت به ترموستات یخچال دارد. در برخی از یخچال‌ها از این قطعه به جای سنسور دیفراست استفاده شده است که همان وظیفه را بر عهده دارد. ترمودیسک با کنترل جریان برق روند دیفراست را آغاز کرده و در یک زمان مشخص آن را به اتمام می‌رساند.

علت دیفراست نکردن یخچال

علائم دیفراست نکردن یخچال

در شرایطی که دیفراست یخچال وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، علائم مختلفی در این دستگاه به وجود خواهد آمد. شما با مشاهده این علائم باید به دنبال ریشه بروز مشکل بگردید. توجه داشته باشید که شناسایی علت دیفراست نکردن یخچال یک روند تخصصی محسوب شده و اگر بدون تجربه قبلی نسبت به انجام این روند اقدام کنید، سلامت شما در معرض خطر قرار گرفته و احتمال بروز آسیب‌های بیشتر در دستگاه وجود دارد.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

شاید بپرسید که با مشاهده چه علائمی باید متوجه دیفراست نکردن یخچال شویم؟ در ادامه شایع‌ترین علائم دیفراست نکردن یخچال را ذکر خواهیم کرد.

  1. اولین علامتی که دیفراست نکردن یخچال از خود بر جای خواهد گذاشت، جمع شدن برفک و یخ زدن قسمت‌های مختلف یخچال است. اگر با میزان زیادی برفک و یا یخ‌زدگی به دلیل سرمای زیاد یخچال مواجه شدید، باید به دنبال علت دیفراست نکردن یخچال خود بگردید.
  2. علامت بعدی که در این شرایط قابل مشاهده است، کاهش دمای بیش از اندازه محفظه داخلی یخچال و فریزر شماست. دیفراست نکردن یخچال در بعضی از موارد منجر به کاهش بیش از پیش محفظه یخچال فریزر خواهد شد که در این صورت باید سلامت تمام اجزای آن مورد بررسی قرار بگیرد.
  3. یکی از دلایل به گوش رسیدن صدای غیرطبیعی از یخچال، اختلال در عملکرد دیفراست یخچال می‌باشد که برای رفع آن باید منشا تولید این صدا به درستی شناسایی شود.
  4. افزایش دمای فریزر، یخچال و یا هر 2 در برخی از موارد می‌تواند به عنوان علامت بروز مخاطره در کارکرد دیفراست یخچال فریزر در نظر گرفته شود.
  5. عدم فعالیت فن یخچال و فریزر نیز از نشانه‌های دیگر دیفراست نکردن یخچال محسوب می‌شود.

در صورتی که با توجه به نکات ذکر شده به این نتیجه رسیده‌اید که دیفراست یخچال شما به درستی کار نمی‌کند، باید به دنبال دلیل بروز این مشکل بگردید. در قسمت بعدی نکات لازم راجع به شناسایی علت دیفراست نکردن یخچال را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

علت دیفراست نکردن یخچال فریزر

در صورتی که متوجه بروز خطا در عملکرد این سیستم شده‌اید، باید بدانید که شناسایی علت پدیدار شدن این مشکل نیمی از روند رفع این اختلال محسوب شده و این مرحله باید با دقت کامل پشت سر گذاشته شود. توجه داشته باشید که وجود مشکل در عملکرد هر کدام از اجزای سیستم دیفراست، باعث بروز اختلال در عملکرد کلی این سیستم می‌شود و در این شرایط سلامت همه این اجزا به بررسی بیشتر نیاز خواهند داشت.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که انجام این روند را به افراد متخصص بسپارید تا در نهایت بهترین نتیجه را دریافت کنید. اما اگر قصد دارید که شخصا علت دیفراست نکردن یخچال خود را پیدا کنید، باید برخی از نکات مهم را مدنظر داشته باشید. در این راستا 5 مورد از رایج‌ترین دلایل دیفراست نکردن یخچال را ذکر کرده‌ایم تا بتوانید در این روند از این راهنما استفاده کنید.

  • هشدار : فراموش نکنید که عیب‌یابی و تعمیر لوازم خانگی می‌تواند برای شما خطرآفرین باشد بنابراین رعایت نکات ایمنی را به خاطر داشته باشید و به هیچ عنوان این نکات را نادیده نگیرید.

یخ گرفتگی یخچال

1. خرابی المنت‌ها (هیتر) دیفراست

اگر المنت یا هیتر سیستم دیفراست یخچال قادر به انجام وظایف خود نباشد، این سیستم کارایی خود را به کلی از دست خواهد داد. سوختن هیتر یا المنت از شایع‌ترین دلایل دیفراست نکردن یخچال محسوب می‌شود که معمولا با 2 روش می‌توان خرابی آن را تشخیص داد.

روش اول بررسی شرایط ظاهری این قسمت می‌باشد. اگر در این ناحیه متوجه وجود شکستگی و یا هر نوع آسیب‌دیدگی فیزیکی دیگری شدید، احتمالا باید نسبت به تعمیر یخچال یا تعویض المنت اقدام کنید. روش دوم نیز استفاده از مولتی‌متر است. با استفاده از مولتی‌متر تداوم جریان این قسمت را اندازه‌گیری کنید. اگر نتیجه تست منفی شد، بدون هیچ شکی المنت یا هیتر سیستم دیفراست خراب است.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

2. خرابی ترمودیسک یا سنسور دیفراست

از آن جایی که ترمودیسک نقش بسیار مهمی در تعیین زمان برفک‌زدایی ایفا می‌کند، در صورت خرابی آن، سیستم دیفراست با مشکل جدی مواجه شده و در زمان معین فعالیت خود را آغاز نخواهد کرد. تست ترمودیسک نیز همانند المنت با استفاده از مولتی‌متر یا اهم‌متر به انجام می‌رسد. توجه داشته باشید که این تست باید در دمای تقریبی 9- درجه سانتی‌گراد انجام شود تا نتیجه حاصل شده کمترین خطا را داشته باشد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

در صورت به کار رفتن سنسور در سیستم دیفراست یخچال شما، در این قسمت باید شرایط این سنسور را بررسی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که سنسور هر دستگاه نسبت به دیگر مدل‌ها متفاوت می‌باشد. بنابراین قبل از چک کردن سنسور، اطلاعات لازم در این‌باره را به دست بیاورید.

دیفراست نکردن یخچال به دلیل خرابی ترمودیسک

3. خرابی تایمر دیفراست یا برد کنترل دیفراست یخچال

اگر در یخچال شما از تایمر دیفراست استفاده شده است، احتمال اینکه علت دیفراست نکردن یخچال نقص عملکردی تایمر باشد وجود دارد. برای تست تایمر دیفراست باید به صورت دستی آن را وارد چرخه برفک‌زدایی کنید. در نتیجه این کار باید کمپرسور یخچال متوقف شده و سیستم دیفراست شروع به کار کند. در صورتی که پس از تنظیم دستی تایمر، عمل دیفراست انجام نگرفت و یا در فواصل زمانی غیرطبیعی انجام گرفت، باید این قطعه را تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای تعمیر کمپرسور یخچال

در یخچال‌هایی که به جای تایمر از برد کنترل استفاده شده است، باید شرایط این برد مورد بررسی قرار بگیرد. احتمال معیوب بودن چرخه در عملکرد این قسمت وجود داشته که در این صورت روند دیفراست با مشکل جدی مواجه می‌شود. البته عیب‌یابی برد کنترل دیفراست باید توسط کارشناسان مجرب صورت گیرد و بدون تجربه قبلی نباید در این جهت اقدامی انجام داد. 

4. نقص در برد کنترل اصلی یخچال

برد کنترل اصلی یخچال در واقع تمام اجزای این دستگاه را تنظیم می‌کند و در صورتی که این روند به درستی در این قسمت شکل نگیرد، عملکرد قطعات مرتبط با اختلال مواجه خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از بررسی شرایط برد کنترل اصلی، باید سلامت دیگر بخش‌های سیستم دیفراست به طور کامل چک شود و صرفا اگر در این بخش‌ها مشکلی مشاهده نشد، برای تعمیر برد کنترل اقدام کرد.

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی علت دیفراست نکردن یخچال پرداختیم و تلاش کردیم که نکات لازم را در جهت شناسایی علت این اختلال، در اختیار شما قرار دهیم. دوباره این نکته را یادآور می‌شویم که رعایت نکات ایمنی در این روند بسیار حائز اهمیت است و در صورت بی‌توجهی به این نکات، سلامت شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود در این مورد را مطرح کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ آن را از کارشناسان کاربلد آچاره دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

مطلب پیشنهادی دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی چیست

4.4/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید