آیا اصول نگهداری از چرخ خیاطی را می‌دانید؟

چرخ خیاطیلوازم خانگی

اگر نگهداری از چرخ خیاطی با دقت و به‌طور منظم انجام شود روی عملکرد و طول عمر دستگاه تاثیر زیادی خواهد داشت. گاهی چرخ خیاطی شما نیاز به تنظیم دارد یا بخشی از آن باید تعویض شود. در کل حفظ و نگهداری از چرخ خیاطی دوره فرسودگی دستگاه را به تعویق می‌اندازد.

چرخ خیاطی به‌طورکلی نیاز به نگهداری اولیه شامل تمیز کردن، روغن کاری و روانکاری دارد. بعضی از ماشین‌ها بدون روغن و روان‌کننده طراحی شده‌اند؛ بنابراین قبل از روغن کاری چرخ خیاطی دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای دستگاه را به‌دقت دنبال کنید.

هر نوع چرخ خیاطی باید در صورت لزوم تمیز و روغن کاری شود. بدیهی است که هر چه دستگاه بیشتر استفاده شود، نیاز به تمیز کردن و روغن کاری بیشتری دارد. در این مقاله با مجله آچاره همراه باشید تا نکاتی درباره مراقبت از چرخ خیاطی را برایتان توضیح دهیم.

اگر در زمینه تعمیر چرخ خیاطی و عیب‌یابی نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از تعمیرکاران ممتاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

توجه داشته باشید که نظافت لوازم خانگی مانند چرخ خیاطی بر عملکرد وسایل تاثیر زیادی دارد و به این ترتیب می‌توانید از بروز بسیاری از ایرادات در چرخ خیاطی جلوگیری کنید.

چنانچه به‌دلیل مشغله‌های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و آشپزخانه ندارید، می‌توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره در این زمینه بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای تمیز نگه داشتن چرخ خیاطی باید بعد از هر بار استفاده، آن را با پارچه نرم و خشک تمیز کنید.
  • بسیاری از مشکلات چرخ خیاطی ناشی از گردوغبار، پرز یا باقیمانده نخی است که روی قسمت‌های دستگاه جمع شده‌اند.
  • مهمترین قسمت‌های چرخ خیاطی که به تعمیر و نگهداری نیاز دارد بوبین، دندانه‌ها‌، صفحه سوزن است.

چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنم؟

زمانی که چرخ خیاطی دچار نقص می‌شود مهم‌ترین قانون این است که اول آن را تمیز کنید. بسیاری از مشکلات چرخ خیاطی ناشی از گردوغبار، پرز یا باقیمانده نخی است که روی قسمت‌های دستگاه جمع شده‌اند.

پاک کردن پرز و گردوغبار از دستگاه در هر بار استفاده، راه خوبی برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات چرخ خیاطی است. از برس نایلونی نرم یا قلم موی باریک برای تمیز کردن پرزهای محفظه ماسوره، زیر صفحه سوزن و اطراف دندانه‌ها استفاده کنید.

می‌توانید از سوزن یا موچین برای برداشتن تکه‌های نخ یا پرزها استفاده کنید. این پرزها و گردوغباری که داخل چرخ خیاطی جمع می‌شوند با روغن یا روان‌کننده مخلوط می‌شوند و در عملکرد چرخ خیاطی اختلال ایجاد می‌کنند.

وقتی این کثیفی‌ها پاک شوند دستگاه بهتر کار می‌کند و ممکن است نیازی به تنظیم نداشته باشد. روش‌هایی که در زیر ارائه می‌کنیم برای حفظ و نگهداری از چرخ خیاطی مدل‌های قدیمی‌تر اعمال می‌شوند. یادتان باشد دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را برای بررسی روش توصیه شده برای تمیز کردن آن مطالعه کنید.

نگهداري از چرخ خیاطي

قسمت‌هایی از چرخ خیاطی که نیاز به توجه ویژه دارند

علاوه‌بر تمیز‌کاری کلی، سه قسمت در نگهداری از چرخ خیاطی نیاز به توجه ویژه دارند: تسمه چرخ دستی و مجموعه دینام، میله سوزن و پا پرس، قلاب و بوبین. زمانی که چرخ دستی کثیف می‌شود باید آن را تمیز کنید تا دینام به‌درستی کار کند. هنگام پیچاندن ماسوره، دینام میله سوزن را جدا می‌کند.

در بعضی از انواع چرخ خیاطی‌های جدیدتر، ماسوره در حالت عادی خود پر می‌شود؛ بنابراین برای تمیز کردن و نگهداري از چرخ خیاطي در چنین مدل‌هایی، نیازی به برداشتن چرخ دستی نیست.

لوازم و تجهیزات لازم برای نگهداری از چرخ خیاطی

برای تمیز کردن و نگهداری از چرخ خیاطی به تجهیزات و لوازم زیر نیاز دارید:

  • ظرف مناسب برای خیساندن قطعات در محلول تمیزکننده
  • پیچ‌گوشتی کوچک
  • پیچ‌گوشتی بزرگ
  • آچار کوچک قابل تنظیم
  • چکش (اختیاری)
  • روغن کوچک برای تهیه محلول تمیزکننده
  • برس تمیزکننده (باریک و نایلونی)
  • چاقوی جیبی
  • سوزن بلند یا میل قلاب‌بافی کوچک
  • موچین
  • دستمال تمیز
  • پارچه برای تست دوخت
  • قوطی روغن چرخ خیاطی
  • حلال تمیزکننده. از بنزین استفاده نکنید چون قابل اشتعال است.
  • روزنامه باطله
  • پیش‌بند پلاستیکی خانگی
  • دستکش لاستیکی
  • ذره‌بین (اختیاری)
  • چراغ‌قوه (اختیاری)

پس از تهیه لوازم و تجهیزات، چرخ خیاطی را از برق بکشید و آن را به محل تمیز و روشن منتقل کنید. می‌توانید از چراغ مطالعه رومیزی برای روشن کردن محل کار استفاده کنید. چراغ قوه برای نوردهی در مناطقی که به‌سختی قابل مشاهده هستند مفید خواهد بود.

مراحل تمیز کردن و نگهداری از چرخ خیاطی

بعد از آماده کردن وسایل لازم باید بدانیم چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم؟ بهترین روش نگهداری از چرخ خیاطی این است که هر بار یک قسمت را تمیز کنیم. قسمت‌هایی که کثیف شده‌اند را جدا کنید و توجه داشته باشید که هر قسمت از کجا جدا شده است تا برای نصب آن‌ها به مشکل نخورید.

برای باز کردن پیچ‌ها عجله نکنید. اگر پیچی به‌راحتی باز نمی‌شود آن را با مایع تمیزکننده خیس کنید. سپس پیچ‌گوشتی را در شکاف پیچ قرار دهید و قبل از اینکه بچرخانید با چکش ضربه بزنید. پهنای تیغه پیچ‌گوشتی باید به‌اندازه طول شیار پیچ باشد.

در ادامه بررسی نکاتی درباره مراقبت از چرخ خیاطی یادتان باشد روی موتور را برای جلوگیری از نفوذ روغن و حلال تمیزکننده بپوشانید. چک کنید که دستگاه به برق وصل نباشد. زمان آن رسیده که سر دستگاه را تمیز کنید. با ابزار نوک تیز، تمام سوراخ‌های روغن را تمیز کنید.

سپس با دست خود چرخ دستی را بچرخانید تا دستگاه کار کند. در همان زمان، مایع تمیزکننده را به تمام سوراخ‌های روغن، روی تمام تسمه‌ها و سایر قسمت‌هایی که به قسمت دیگر ساییده می‌شود بریزید.

نکاتی درباره مراقبت از چرخ خیاطی

اگر چرخ خیاطی به سختی کار می‌کند نشانه آن است که کثیفی یا پرز داخل تسمه گیر کرده است. تا زمانی که کثیفی و روغن از تسمه شسته شود دستگاه را به کار انداخته و با مایع تمیزکننده شستشو دهید.

برای از بین بردن کثیفی و چربی باقیمانده، پارچه یا برس نرمی را به محلول تمیزکننده آغشته کنید و تمام قسمت‌های قابل دسترس را بشویید. از سوزن، چاقو یا ابزار نوک تیز دیگری برای خراش دادن کثیفی یا پرز باقیمانده روی دندانه‌ها، اطراف محفظه ماسوره و قسمت‌های دیگر استفاده کنید.

برای تمیز کردن ماسوره نخ آن را بکشید تا کثیفی از بین برود. تکه پارچه‌ای آغشته به مایع تمیزکننده را بین صفحه بالایی به عقب و جلو بکشید. این کار را با پارچه خشک تکرار کنید تا هیچ پرز یا نخی بین آنها باقی نماند.

نگهداری از چرخ خیاطی با روغن کاری منظم

قبل از روغن کاری اجازه دهید چرخ خیاطی یک شب بماند تا مایع تمیزکننده اضافی روی قطعات آن تبخیر شود. برای تعیین نوع روغن روان‌کننده و محل استفاده از آن، دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید.

بعضی از چرخ خیاطی‌ها دارای تسمه‌هایی هستند که نیازی به روغن یا روان‌کننده ندارند. اگر چرخ خیاطی شما به روغن نیاز ندارد از این مرحله چشم پوشی کنید.

صفحات تنظیم کشش، تسمه‌ها و حلقه‌های لاستیکی را روی هیچ چرخ خیاطی روغن نزنید. داخل سوراخ‌های تعیین‌شده و روی تمام قسمت‌هایی که روی یکدیگر ساییده می‌شوند کمی روغن بپاشید. چرخ را با دست بچرخانید تا روغن در تمام تسمه‌ها پخش شود.

در ادامه روغن کاری چرخ خیاطی چند قطره روغن روی هر تسمه و در هر سوراخ بریزید. اصولی‌ترین شرایط نگهداری از چرخ خیاطی روغن کاری آن است که بعد از هر روز کاری یا بعد از 8 تا 10 ساعت استفاده، ایده خوبی است. حتی اگر مرتباً از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید گاهی آن را روغن بزنید.

بعد از روغن کاری قطعات چرخ خیاطی روغن اضافی را پاک کرده و دستگاه را دوباره سرهم کنید. حین مونتاژ قطعاتی که از قبل شسته‌اید پیچ‌ها را به زور در جای خود قرار ندهید. چک کنید که هر پیچ در محل صحیح خود قرار گیرد.

حفظ و نگهداری از چرخ خیاطی

مراقبت از موتور چرخ خیاطی

در ادامه مبحث نگهداری از چرخ خیاطی به موتور الکتریکی آن می‌رسیم. موتورهایی که نیاز به روغن یا گریس دارند سالی یکبار روغن کاری کنید. ریختن یک یا دو قطره در هر تسمه کافی است. روغن کاری بیش‌ازحد ممکن است موتور را خراب کند.

بررسی کنید که تمام اتصالات الکتریکی به کنترل موتور و خود موتور محکم شده باشند. اگر روکش سیم در وضعیت خوبی نیست دور آن را با چسب برق با کیفیت خوب بچسبانید یا سیم را تعویض کنید.

تسمه‌ای که موتور را به چرخ دستی متصل می‌کند باید به‌اندازه کافی کشش داشته باشد تا از لیز خوردن آن جلوگیری کند. در برخی از چرخ خیاطی‌ها، تسمه را می‌توان با کمی جابجایی موتور تنظیم کرد.

تعمیر و نگهداری صفحه سوزن چرخ خیاطی

برای نگهداری از چرخ خیاطی خود همیشه صفحه سوزن را بررسی کنید. استفاده از سوزن با اندازه اشتباه ممکن است باعث آسیب این صفحه شود و مرتبا مشکل شکستن سوزن چرخ خیاطی را داشته باشید. در زمان دوخت پارچه را نکشید یا جلوی حرکت آن را نگیرید. کشیدگی سوزن باعث برخورد آن به قلاب یا محفظه بوبین می‌شود.

چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنم؟

روش‌های دیگر برای نگهداری از چرخ خیاطی

بدون توجه به دفعات استفاده از چرخ خیاطی مهم است که از دستگاه خود به‌خوبی مراقبت کنید. انجام کارهای تعمیر و نگهداری صحیح و تمیز نگه داشتن این وسیله می‌تواند به افزایش عمر مفید آن کمک کند. در ادامه نکاتی درباره نگهداری از چرخ خیاطی را با هم بررسی می‌کنیم.

  • چرخ خیاطی را پوشیده نگه دارید

گردوغبار دشمن ماشین آلات است. برای تمیز نگه داشتن چرخ خیاطی تا حد امکان، آن را به دور از گردوخاک نگهداری کنید. برای جلوگیری از تجمع پرزهای داخلی، توصیه می‌کنیم زمان دوخت از نخ‌های تازه و با کیفیت بالا استفاده کنید. چرخ خیاطی را از برق بکشید و داخل جعبه ماسوره را با برس آرایشی گردگیری کنید.

حفظ و نگهداری از چرخ خیاطی

  • سوزن‌ها را به‌طور منظم عوض کنید

با گذشت زمان، سوزن‌های چرخ خیاطی کند می‌شوند. این اتفاق به پیچ خوردن نخ‌ها، رد کردن دوخت، کشیدن پارچه و آسیب احتمالی به دستگاه منجر می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود برای نگهداری از چرخ خیاطی سوزن چرخ خیاطی را هر بار که دوختی تکمیل شد تعویض کنید. همچنین لازم است سوزن را متناسب با وزن و بافت پارچه‌ای که استفاده می‌کنید انتخاب نمایید.

  • از هوای فشرده برای از بین بردن پرز استفاده کنید

هر زمان که دوختی را تکمیل می‌کنید چرخ خیاطی را به‌طور کامل تمیز کنید. استفاده از نخ‌های با کیفیت بالا و تازه به کاهش ایجاد پرز کمک می‌کند؛ اما آن را به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

برای حفظ و نگهداری از چرخ خیاطی از هوای فشرده مانند باد سرد سشوار استفاده کنید. هوای فشرده می‌تواند به حذف پرز و نخ از دندانه‌ها، صفحات کششی و ناحیه بوبین کمک کند.

  • تعمیرات سالانه چرخ خیاطی را فراموش نکنید

برای اینکه چرخ خیاطی خود را در حالت ایده‌آل نگه دارید هر ساله آن را به‌صورت حرفه‌ای تعمیر کنید. مهم نیست که چرخ خیاطی شما ارزان است یا گران، سرویس سالانه همیشه گزینه خوبی برای افزایش عملکرد و نگهداری از چرخ خیاطی است.

جمع‌بندی

یکی از نکات مهم در پروسه نگهداری از چرخ خیاطی تمیز کردن و روغن کاری دستگاه بعد از هر بار دوخت و دوز است. یادتان باشد همیشه از سوزن مناسب با وزن پارچه و نخ استفاده کنید. سوزن باید صاف و تیز باشد.

هنگام دوخت پارچه‌های مصنوعی سوزن‌ها را مرتب عوض کنید. برای اینکه نگهداری از چرخ خیاطی را به‌ بهترین نحو انجام دهید، بهتر است از همان نخی که روی قرقره است در ماسوره استفاده کنید. چرخ خیاطی را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید و در مکانی بدون گرد و خاک قرار دهید.

سوالات متداول

هر چند وقت یکبار باید چرخ خیاطی خود را روغن بزنید؟

روغن کاری چرخ خیاطی کاری آسان و راحت است. من معمولا وقتی تغییر صدای دوخت را می‌شنوم چرخ خیاطی خودم را روغن می‌زنم.

هر چند وقت باید چرخ خیاطی خود را تمیز کنید؟

تمیز کردن و روغن کاری چرخ خیاطی باید بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری معمول شما باشد تا دوام آن بیشتر شود.

چرخ خیاطی با مراقبت مناسب چقدر دوام می‌آورد؟

عمر مفید چرخ خیاطی شما بستگی به برند، مدل و میزان مراقبت شما از آن دارد.

چه قسمتی از چرخ خیاطی نباید روغن کاری شود؟

روی سوزن، ماسوره، پا پرس یا صفحه سوزن روغن نزنید زیرا باعث ایجاد لکه روی پارچه می‌شود.

منبع: https://pubs.nmsu.edu

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا