لیست بهترین پماد زخم بستر [فواید و مضرات]

پوستزیبایی و سلامت

آیا می‌دانید بهترین پماد زخم بستر موجود در داروخانه‌های ایران کدام است؟ آیا پمادهای خارجی برای درمان این زخم را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید برای انتخاب پماد چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟ 

برای درمان زخم بستر پمادهای زیادی پیشنهاد می‌شود ولی باید بدانید کدام مؤثرتر است. پماد یکی از رایج‌ترین و موثرترین درمان‌های زخم بستر است که باید بر اساس شدت زخم انتخاب شود. 

اگر می‌خواهید با لیست پمادهای زخم بستر آشنا شوید با ما همراه باشید. در ادامه انواع پماد برای خوب شدن زخم بستر را به شما معرفی می‌کنیم. 

یادآور می‌شویم که خدمات پزشکی در منزل آچاره شامل تمامی خدمات درمانی و پزشکی است که در روند بهبود زخم بستر بسیار کمک‌کننده است. در صورت نیاز به این خدمات، روی لینک درمان زخم بستر در منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی
  • زخم بستر زمانی ایجاد می‌شود که بخشی از بدن برای مدت طولانی روی یک سطح فشار داده شود.
  • درمان زخم بستر شامل کاهش فشار روی پوست آسیب دیده، مراقبت از زخم‌ها، کنترل درد، جلوگیری از عفونت و تغذیه مناسب است.
  • اولین قدم در درمان زخم بستر، کاهش فشار و اصطکاک ناشی از آن است.
  • پمادهای کلوپلاست کامفیل، کالاندولا، سیلور سولفادیازین، نئودرم، ژانوس ژانوهیل و موپیروسین برای درمان زخم بستر عالی هستند. 

زخم بستر چیست؟

زخم بستر شرایط پوستی دردناکی هستند که بیشتر افراد مسن و کم‌توان حرکتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که زمان زیادی را در وضعیت ثابتی می‌گذرانند، در معرض خطر فشارهای تسکین‌ناپذیر روی یک جزء بدن قرار دارند. 

زخم‌ها ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند و به سرعت انتشار پیدا کنند. زخم بستر، ناحیه مخروطی شکلی را ایجاد می‌کند و شکل بیرونی پوست همیشه منعکس‌کننده درجه کامل آسیب نیست. 

آسیب ناشی از زخم بستر معمولاً زمانی عمیق‌تر می‌شود که لایه‌های بیرونی پوست را درگیر کند. زخم بستر، به عنوان بیماری رایج، اغلب قابل درمان است. اما اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود. 

درمان سوزش پوست در مراحل اولیه امکان‌پذیر است؛ اما زخم‌های عمیق‌تر باید توسط پزشک معاینه شوند. برای ارزیابی مرحله زخم بستر و وجود یا عدم وجود علائم عفونت، باید از متخصص کمک بگیرید. 

عوامل مؤثر برای انتخاب پماد زخم بستر 

هنگام انتخاب پماد برای خوب شدن زخم بستر عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شوند؛ زیرا هر یک از این محصولات باید با توجه به شرایط زخم بستر ایجاد شده مورد استفاده قرار گیزند.

پماد زخم بستر

1. مرحله زخم بستر

پمادهای مختلف برای هر مرحله از عفونت زخم بستر مناسب هستند. به همین دلیل، قبل از انتخاب پماد زخم بستر، باید زخم را بررسی کنید تا مرحله آن تعیین شود.

2. مواد تشکیل‌دهنده پماد

کرم‌های پیشگیری‌کننده از زخم بستر دارای مواد تشکیل‌دهنده متفاوتی هستند. بعضی از مواد فعال برای درمان برخی علائم مؤثرتر عمل می‌کنند. رایج‌ترین مواد فعال برای درمان زخم بستر عبارتند از کلاژناز، ید و هیدروکلوئید.

استعلام هزینه خدمات درمان زخم بستر در منزل

3. حساسیت پوستی

قبل از انتخاب پماد خوب زخم بستر، حساسیت پوست بیمار را در نظر بگیرید. برخی از پمادها ممکن است خیلی قوی باشند و باعث تحریک پوست شوند.

4. سهولت استفاده

هر پمادی که انتخاب می‌کنید باید طریقه مصرف راحتی داشته باشد. علاوه بر این نباید باعث ناراحتی و درد بیمار شود.

4. ایمنی بیمار

توجه داشته باشید پماد زخم بستری که انتخاب می‌کنید بی‌خطر باشد و عوارض جانبی کمی داشته باشد.

انواع پماد زخم بستر

بر اساس اطلاعات بالینی و تحقیقات انجام شده، اثربخشی انواع پماد برای خوب شدن زخم بستر به شدت زخم بستگی دارد. انواع پمادها برای درمان زخم بستر درجه یک یا دو تجویز می‌شوند. 

مراحل درمانی برای انواع زخم‌های بستر شامل تمیز کردن زخم، خشک نگه داشتن محل زخم، تجویز داروهای خوراکی، مصرف آنتیبیوتیک‌های موضعی، استفاده از پمادها و ژل‌ها است. 

در این میان، روش درمان زخم‌های درجه سه و چهار تا حد زیادی متفاوت است. برای درمان این زخم‌ها باید بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد. اگر زخم بستر عمیق شده و شرایط وخیمی دارد، باید از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید. 

انواع پماد زخم بستر به شکل کرم‌های معمولی یا پانسمان آغشته به این مواد برای درمان زخم به کار می‌روند. در هر شرایطی سعی کنید بدون تجویز پزشک از پماد زخم بستر استفاده نکنید. 

بعضی مواقع مصرف خودسرانه بهترین نوع پماد زخم بستر می‌توانید شرایط بیمار را وخیم‌تر کند. در ادامه با انواع پمادهای خارجی برای زخم بستر و برندهای ایرانی آن آشنا خواهیم شد. 

لیست پمادهای خوب برای زخم بستر

همانطور که گفتیم نوع پماد زخم بستر به شدت زخم و شرایط بالینی بیمار بستگی دارد. تجویز نوع پماد زخم بستر باید با تجویز پزشک انجام شود. در هر شرایطی از مصرف خودسرانه پمادهای زخم بستر خودداری کنید. 

1. پماد کلوپلاست کامفیل: بهترین پماد خارجی برای زخم بستر

پماد کلوپلاست کامفیل (Coloplast Comfeel) یکی از بهترین پمادهای خارجی برای درمان زخم بستر است. این پماد برای پوست‌های خشک گزینه مناسبی است و پوست تحریک‎‌شده به دلیل ترشحات زخم را درمان می‌کند. 

پماد کلوپلاست کامفیل بهترین پماد زخم بستر درجه یک و دو است و از انتشار زخم تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. مصرف منظم این پماد طبق نظر پزشک به بهبود سریع‌تر زخم بستر بیمار شما کمک می‌کند. همچنین پانسمان زخم بستر با کامفیل یکی دیگر از روش‌های درمانی موثر برای بهبود زخم بستر است.

پماد کلوپلاست کامفیل مزایای زیادی دارد و یکی از بهترین پمادها برای درمان زخم بستر محسوب می‌شود. در ادامه با مزایای استفاده از این پماد برای درمان زخم بستر آشنا می‌شویم. 

  • پماد کلوپلاست کامفیل لایه‌ای را روی پوست ایجاد می‌کند که در برابر نفوذ آب مقاوم است. 
  • با مصرف این پماد، رطوبت لازم برای پوست تامین شده و و PH آن تنظیم می‌شود. 
  • برای رفع خشکی پوست بسیار مؤثر است. همچنین مانع از آسیب پوست بیمار بر اثر تماس با مواد دفعی می‌شود. 
  • این پماد برای درمان زخم بستر افرادی مناسب است که برای مدت طولانی بی‌تحرک بوده‌اند. 
  • با مصرف این پماد، مقاومت پوست افراد در تماس با مواد دفعی افزایش پیدا می‌کند. 
  • در مراحل اولیه، به بهبود زخم در مرحله آسیب سطحی کمک می‌کند. 
  • این پماد برای درمان سوختگی‌های سطحی مانند آفتاب سوختگی مناسب است. 

برای استفاده از این پماد زخم بستر، باید محل زخم را با سرم سالین شستشو دهید. سپس روی زخم را با مقدار زیادی از این پماد بپوشانید. 

پماد برای خوب شدن زخم بستر

2. پماد گیاهی کالاندولا: بهترین پماد گیاهی برای درمان زخم بستر

پماد گیاهی کالاندولا (Calendula) یکی از انواع پماد خوب برای زخم بستر است. این پماد گیاهی خاصیت ضدالتهابی دارد و جریان خون را در محل پوست آسیب دیده افزایش می‌دهد. در نتیجه باعث بهبود سریع زخم می‌شود. 

ماده اصلی تشکیل‌دهنده پماد کالاندولا، عصاره گل همیشه بهار است. این گل، خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و برای درمان زخم بستر گزینه‌ای عالی است. بعد از شستن محل زخم با سرم مخصوص، لایه‌ای از پماد را روی زخم بمالید. 

مزایای پماد کالاندولا در مقایسه با معایب آن بسیار بیشتر است. با این حال، عوارض جانبی هم دارد که شامل علائم آلرژیک می‌شود. بثورات جلدی، قرمزی، تورم، خارش، مشکل در تنفس، ورم لب‌ها، صورت و زبان از جمله این عوارض هستند. 

لیست پمادهای زخم بستر

3. پماد سیلور سولفادیازین: بهترین پماد زخم بستر سالمندان

پماد سیلور سولفادیازین (Silver Sulfadiazine) بیشتر برای پیشگیری و درمان عفونت‌های باکتریایی پوست به کار می‌رود. این پماد یکی از بهترین پمادها برای درمان زخم بستر در سالمندان است. 

برای استفاده از این پماد حتما دستکش استریل بپوشید. این پماد را مستقیم روی زخم بستر سالمندان بمالید تا ناحیه زخم را به طور کامل بپوشاند. 

این پماد زخم بستر باید حداقل دو بار در روز استفاده شود. ناحیه آسیب دیده را حتما با گاز استریل بپوشانید. پماد سیلور سولفادیازین برای رفع عفونت‌های باکتریایی بسیار مناسب است. با این حال عوارضی هم دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. 

خارش، سوزش، قرمزی پوست یا تغییر رنگ آن از جمله عوارض پماد سیلور سولفادیازین هستند. اگر با هر یک از این موارد روبه‌رو شدید با پزشک خود تماس بگیرید. 

ثبت سفارش خدمات درمان زخم بستر در منزل

4. پماد ژانوس ژانوهیل: بهترین پماد برای زخم بستر

پماد موضعی ژانوس ژانوهیل (Janus Januheal) برای درمان زخم دیابت، زخم بستر و انواع زخم‌های دیگر مفید است. همچنین از آن برای درمان التهاب ناشی از لیزر درمانی هم استفاده می‌شود. 

ماده اصلی پماد موضعی ژانوس ژانوهیل عسل است و در ترکیبات خود، ویتامین‌های A و E دارد. این ویتامین‌ها به ترمیم پوست آسیب‌دیده در زخم بستر درجه یک و دو کمک می‌کنند. 

یکی از مزایای مهم این پماد زخم بستر، بالا بردن ویسکوزیته مایع زخم است. به این ترتیب مانع از رشد باکتری در ناحیه آسیب‌دیده پوست می‌شود. عسل موجود در این پماد، باعث نرم شدن محل زخم می‌شود و از حساسیت موضعی جلوگیری می‌کند. 

پمادهای خارجی برای زخم بستر

5. پماد موضعی موپیروسین: درمان فوری زخم‌ بستر

پماد موپیروسین (Mupirocin) درمان فوری عفونت‌های جزئی پوست است. این پماد برای درمان زخم بستر درجه یک و دو مؤثر است. این پماد موضعی، به از بین بردن باکتری‌ها روی زخم کمک می‌کند؛ اما برای عفونت‌های قارچی و ویروسی تاثیری ندارد. 

این پماد زخم بستر را باید سه بار در روی تا دو هفته استفاده کنید. البته این مقدار مصرف به تجویز پزشک بستگی دارد. یادتان باشد از دستکش استریل استفاده کنید. 

این پماد مانند بیشتر پمادهای موجود در بازار ممکن است دارای عوارض جانبی باشد. برای مصرف این پماد برای زنان باردار و شیرده با پزشک مشورت کنید. اگر مشکل کبدی یا کلیوی دارید پزشک خود را در جریان بگذارید. 

6. پماد موضعی نئودرم: درمان زخم بستر در منزل

پماد نئودرم (Neuderm) هم در لیست پمادهای خوب برای زخم بستر قرار دارد. این پماد دارای موادی است که به کاهش التهاب و عفونت پوستی بیمار شما کمک می‌کند. 

پماد نئودرم از سه ماده فعال روغن زیتون، عسل و گیاه ابوخلسا تشکیل شده است. این مواد به کاهش التهاب و عفونت پوستی کمک می‌کنند و در ترمیم بافت آسیب‌دیده مؤثر هستند. 

برای استفاده از این پماد زخم بستر، قبل از هر کاری باید محل آسیب‌دیده را بشویید و خشک کنید. سپس یک لایه از پماد را روی پوست قرار دهید. این پماد به دلیل مواد فعالی که دارد مانع از گسترش زخم می‌شود. همچنین به بهبود آن کمک می‌کند. 

لیست پمادهای زخم بستر | پماد زخم بستر

جمع‌بندی

همیشه قبل از استفاده از هر پماد زخم بستر با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا در بعضی مواقع مصرف خودسرانه دارو، عوارض و مشکلات جدی برای بیمار ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع پماد زخم بستر باید با توجه به شرایط زخم بیمار تجویز شود. 

سوالات متداول

آیا وازلین برای زخم بستر خوب است؟

در بعضی شرایط از وازلین برای کمک به جلوگیری از زخم بستر استفاده می‌شود. وازلین با مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش اصطکاک به جلوگیری از زخم بستر کمک می‌کند.

کدام آنتی‌بیوتیک برای زخم بستر بهتر است؟

آموکسی‌سیلین-کلاوولانات پتاسیم یک بتالاکتام طبیعی است که از نظر ساختاری شبیه به هسته پنی‌سیلین است. این گروه آنتی‌بیوتیکی برای درمان زخم بستر عفونی استفاده می‌شوند.

آیا عسل برای زخم بستر خوب است؟

استفاده از پانسمان عسل باعث بهبود زخم و تسکین سریع درد در بیماران سرطانی مبتلا به زخم بستر در شرایط حاد می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا