معرفی انواع پدیکور: [کلاسیک، فرانسوی، ژلی و …]

زیبایی و سلامتمانیکور و پدیکورناخن

پدیکور یک رفتار آرایشی و یکی از روش‌های مراقبت از خود است که مزایای زیادی دارد و کم خطر نیز هست. پدیکور سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش برای رسیدگی به پاها است. انواع مختلفی از پدیکور برای حذف سلول‌های مرده از روی پوست و رفع پینه‌های ایجاد شده روی پا وجود دارند. بسته به نوع پوست و شرایطی که هر فرد در آن قرار دارد، نوعی از پدیکور برای او مناسب‌تر خواهد بود. در این مطلب به معرفی انواع پدیکور و روش‌های انجام آنها می‌پردازیم.

مزایای پدیکور

انجام پدیکور به صورت منظم برای پاها و سلامت کلی شما سودمند است. پدیکور از طرق زیر سلامتی و شادابی را برای شما به‌ارمغان می‌آورد:

1. از بین بردن سلول‌های مرده پوست

پاهای شما روزانه حجم زیادی از ساییدگی و تنش را تجربه می‌کنند. راه رفتن روی آنها ممکن است باعث ایجاد پینه شده و سایر بیماری‌های پوستی مانند عفونت‌های قارچی را در پی داشته باشد. پینه ممکن است به دلیل اصطکاک ناشی از پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب که در جریان خون اختلال ایجاد می‌کنند نیز به‌وجود بیاید.

در طول انجام پدیکور تکنیک‌های زیادی استفاده می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به خیساندن پاها در آب گرم، مالش سنگ پا و مرطوب کردن اشاره کرد. تمام این تکنیک‌ها به خلاصی شما از شر پینه‌ها کمک خواهند کرد. انجام پدیکور در دوره‌های زمانی منظم با لایه‌برداری از سلول‌های خشک و مرده پوست و حذف لکه‌های زبر، به سلامتی پاها کمک می‌کند.

 

انواع پدیکور

2. بهبود جریان خون

پدیکور کامل معمولاً با ماساژ پا همراه است که باعث بهبود گردش خون و کاهش تنش شده و درد پا را نیز درمان می‌کند.

3. جلوگیری از عفونت‌های قارچی

طبق یکی از مطالعات کلینیکی انجام شده، حدود 15 درصد از جمعیت به عفونت قارچی پا مبتلا هستند. متأسفانه این عفونت‌ها اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند. پدیکور منظم پاها این اطمینان را به شما می‌دهد که پاها و ناخن‌های آنها تمیز هستند و دچار عفونت قارچی نخواهند شد. با انجام منظم پدیکور در صورت ابتلا به عفونت قارچی در مراحل اولیه تشخیص صورت گرفته و از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود.

4. بهبود کیفیت خواب

پدیکور معمولاً شامل ماساژ پا با دستگاه‌های مخصوص یا دست و قرار دادن پاها در آب گرم است. این روش‌ها در بهبود کیفیت خواب و درمان بی‌خوابی مؤثر بوده و خستگی و اضطراب را از شما دور خواهند کرد. رفلکسولوژی پا توسط متخصصین پدیکور انجام می‌شود. در رفلکسولوژی روی نقاط مشخصی از پا فشار وارد می‌کنند تا تسکین یابد. این کار باعث بهبود کیفیت خواب شده و مخصوصاً در افراد مسن که از مشکلات خواب رنج می‌برند، مؤثر خواهد بود. با توجه به مزایای پدیکور متوجه می‌شویم که این عمل فراتر از صرفاً یک اقدام آرایشی برای پاها است. در ادامه شما را با انواع پدیکور آشنا خواهیم کرد.

انواع پدیکور

انواع پدیکور

برای آشنایی با انواع پدیکور، روش انجام هر یک و تناسب آن با موقعیت‌های مختلف ادامه مطلب را بخوانید.

1. پدیکور کلاسیک

پدیکور کلاسیک یکی از شناخته شده ترین انواع پدیکور است که درخواست‌های زیادی برای انجام آن وجود دارد. این نوع از انواع پدیکور برای کسانی که می‌خواهند به سرعت، با صرف هزینه کم و بدون سر و صدا پاهای زیبایی داشته باشند، مناسب است.پدیکور کلاسیک با خیساندن پاها در آب گرم آغاز می‌شود. سپس ناخن‌های پا قیچی شده و با سوهان به آنها فرم داده می‌شود. هنگامی که ناخن‌ها تمیز و صاف شدند، ماساژ پا آغاز می‌شود. پدیکور با اعمال لاک انتخابی شما روی ناخن‌هایتان به‌پایان می‌رسد.

مطلب پیشنهادی : آموزش استفاده از شابلون خط چشم

2. پدیکور فرانسوی

پدیکور فرانسوی نیز از اصول کلی پدیکور کلاسیک پیروی می‌کند اما یک ویژگی متمایزکننده دارد و آن کاربرد لاک ناخن است. در این نوع پدیکور یک نوار نازک سفید در نوک ناخن ایجاد می‌کنند. پایه ناخن معمولاً لاک صورتی یا رنگ‌های نزدیک به آن دارد.

3. پدیکور ژلی

پدیکور ژلی از فناوری نور UV برای ایجاد رنگ ماندگار روی ناخن استفاده می‌کند. این نوع از انواع پدیکور از نمونه‌های دیگر آن گران‌تر بوده اما مراحل انجام آن مشابه پدیکورهای قبلی معرفی شده است. وقتی ناخن‌ها تمیز شده، بریده و سوهان زده شدند، روی آنها با سه لایه لاک ژل پوشش پایه، رنگ و پوشش بالا پوشانده می‌شوند. هر لایه زیر نور LED قرار می‌گیرد. لاک‌های ژلی ماندگاری بیشتری دارند و می‌توانند به مدت طولانی‌تری بدون خراش و از دست دادن ظاهر اولیه خود دوام بیاورند. این لاک‌ها معمولاً بین 2 تا 4 هفته ماندگاری دارند.

4. پدیکور پارافین

پدیکور پارافین یکی دیگر از انواع پدیکور است که از حمام موم پارافین برای تسکین درد پا استفاده می‌کند. این یک داروی مؤثر برای بهبود گردش خون و افزایش آرامش است. این نوع از پدیکور همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، تناسب مفاصل و حرکت فعال کاربرد دارد. موم پارافین باعث مرطوب کردن پوست نیز می‌شود.

نحوه انجام پدیکور پارافین به صورت زیر است:

  • این نوع از انواع پدیکور با اعمال موم پارافین گرم روی پوست شروع می‌شود. برخی سالن‌های پدیکور قبل از اینکه پاهای شما را در پلاستیک یا حوله بپیچند، آنها را در موم پارافین مایع فرو می‌کنند.
  • در مرحله بعد موم را به حال خود رها می‌کنیم تا خنک شود و در نهایت با یک دستمال نرم آن را جدا می‌کنیم
  • مرطوب‌کننده روی پاهای شما اعمال می‌شود.
  • پدیکور با اعمال لاک روی ناخن‌های شما به‌پایان می‌رسد.

 

انواع پدیکور

6.پدیکور با سنگ داغ

پدیکور با سنگ داغ؛ همان طور که نام آن نیز نشان می‌دهد، از سنگ‌های داغ برای تسکین و آرامش استفاده می‌کند. در واقع ماساژ سنگ داغ موجود در این نوع از انواع پدیکور به عنوان یکی از درمان‌های اصلی مشکلات خواب شناخته شده است. نحوه انجام پدیکور سنگ داغ به صورت زیر است:

  • در ابتدا پاهای شما در آب گرم خیسانده شده، تمیز می‌شوند. در صورت بلند بودن ناخن‌ها آنها نیز کوتاه و مرتب می‌شوند.
  • سنگ‌های مسطح گرم شده، مانند سنگ‌های بازالت، بالا و زیر پاها قرار می‌گیرند. گرمای ناشی از سنگ‌ها ماهیچه‌ها را ریلکس می‌کند و باعث تحریک نقاط فشار روی پاهای شما می‌شود.
  • سنگ‌های گرم به مدت 10 تا 30 دقیقه در بالا و زیر پاها قرار می‌گیرند.
  • در گام بعد پاهای شما با روغن ماساژ داده می‌شود.
  • عمل پدیکور با زدن لاک مورد علاقه شما به‌پایان می‌رسد.
برای ناخن بانوان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

7. پدیکور ماهی

پدیکور ماهی یکی دیگر از انواع پدیکور است که شامل خیساندن پاها در یک حوضچه پر از ماهی است. در این نوع از پدیکور از ماهی خاصی برای خوردن پوست مرده پاهای شما استفاده می‌شود. ماهی گارا روفا با خوردن سلول‌های مرده پوست باعث تمیزی و صافی پاها و کوتیکول ناخن می‌شود. این نوع از پدیکور مزایای زیادی برای پوست دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش پسوریازیس است. با این وجود برای دانستن اینکه پدیکور ماهی به چه صورت و تا چه حد در درمان پسوریازیس مؤثر است، باید مطالعات بیشتری انجام شود. در حال حاضر این روش پدیکور به عنوان یکی از روش‌های نو و خلاقانه پدیکور استفاده می‌شود. یک نکته منفی در مورد آن وجود دارد و آن هم این است که ممکن است این نوع پدیکور خطر ابتلا به برخی عفونت‌ها را به همراه داشته باشد.

8. مینی پدیکور

مینی پدیکور دقیقاً مانند پدیکور کلاسیک است با این تفاوت که عمدتاً روی انگشتان پا تمرکز می‌کند. این نوع از انواع پدیکور شامل ماساژ پا نیست. تنها شامل خیساندن پاها در آب و بعد فرم دادن سریع به ناخن‌ها و زدن یک لایه لاک روی آنها است. مینی پدیکور برای افرادی طراحی شده است که به صورت منظم از پاهای خود مراقبت می‌کنند.

9. پدیکور اسپا

یکی دیگر از انواع پدیکور، پدیکور اسپا یا پدیکور VIP است که به عنوان ورژن ارتقا یافتۀ پدیکور کلاسیک شناخته شده است. این نوع از پدیکور را به عنوان پدیکور لوکس نیز می‌شناسند. در این روش اقدامات خاصی مانند غوطه‌ور کردن پاها در موم پارافین، ماسک‌های لجن یا جلبک دریایی نیز انجام می‌شود. این پدیکور گران است و ممکن است حاوی روغن‌های خاصی باشد که برای درمان مشکلات پوستی به خصوصی فرموله شده است.

10. پدیکور بستنی

پدیکور بستنی از بستنی برای پدیکور پاهای شما استفاده نمی‌کند! بدین جهت این نوع از انواع پدیکور را پدیکور بستنی نامیده‌اند که یک توپ حمام به شکل بستنی در انجام آن به‌کار برده می‌شود. توپ‌های بستنی معمولاً حاوی مقادیری از روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا هستند که باعث مرطوب‌کنندگی و حفاظت از پوست می‌شوند. اسکراب‌های پا که در پدیکور بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب دارای رایحه‌های خوشمزه مانند شکلات، توت فرنگی یا وانیل هستند.

11. پدیکور مارگاریتا

در پدیکور مارگاریتا پاها در محلولی از اسکراب نمک، آب لیموترش تازه و روغن ماساژ خیسانده می‌شوند. ممکن است برش‌های لیمو برای لایه‌برداری روی کف پا و ساق پا مالیده شوند. یک اسکراب شکر با رایحه مارگاریتا و یک مرطوب‌کننده با رایحه لیموترش این پدیکور را به‌پایان می‌رساند. لیموترش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است و چه به صورت خوراکی مصرف شود چه به صورت موضعی روی پوست استعمال گردد، اثرات بسیار مفیدی دارد. ویتامین سی برای درمان پیری پوست، آسیب‌های ناشی از برخورد نور خورشید به پوست و تغییر رنگدانه‌ها مفید است.

12. پدیکور خشک

پدیکور خشک یکی از انواع پدیکور است که با محیط زیست سازگار بوده و بدون خیساندن پاها در آب انجام می‌گیرد. سایر مراحل در پدیکور خشک از همان روش پدیکور کلاسیک پیروی می‌کنند. صاف کردن پینه‌ها، شکل دادن به ناخن و پاکسازی کوتیکول با یک سوهان برقی انجام می‌شود.

پدیکور بدون آب می‌تواند کارایی بیشتری نسبت به پدیکورهای کلاسیک داشته باشد، زیرا باعث انبساط ناخن‌های شما و بزرگتر شدن آنها نمی‌شود. در نتیجه هنگام اعمال لاک روی ناخن‌ها اطمینان دارید که آنها کاملاً خشک هستند.

13. پدیکور نمک

پدیکور نمک از یک حمام پر از آب نمک برای مرحله اول استفاده می‌کند. نمک مورد استفاده در این نوع از انواع پدیکور ممکن است متفاوت باشد؛ از نمک دریا گرفته تا نمک هیمالیا و نمک اپسوم می‌توانند در آن به‎کار روند. حمام آب نمک توانایی درمان بیماری‌های بسیاری را دارد. همچنین قادر است دردهای عضلانی را تسکین داده و گردش خون را بهبود بخشد. یک حمام آب نمک غنی شده با منیزیوم رطوبت پوست را نیز افزایش می‌دهد و التهاب و خشکی آن را از بین می‌برد.

14. پدیکور شکلات

مراحلی که در پدیکور شکلات طی می‌شوند ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد. با این وجود به طور کلی در یک پدیکور شکلاتی مراحل زیر انجام می‌شوند:

  • ابتدا پاها در شکلات گرم برای مدتی خیسانده می‌شوند
  • سپس پاها با یک اسکراب شکلاتی تمیز می‌شوند
  • پاها با یک لوسیون بر پایه کره کاکائو مرطوب می‌شوند.
  • لاک مورد علاقه شما زده می‌شود.

مطلب پیشنهادی : آموزش استفاده لنز ناخن

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده موضعی از کاکائو مزایای زیادی دارد. کاکائو خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده، آن را خوشرنگ می‌کند و میزان کلاژن‌سازی آن را نیز افزایش می‌دهد. همچنین از ایجاد چین و چروک ناشی از قرار گرفتن در معرض UV جلوگیری می‌کند. این فواید با استفاده مستقیم از شکلات یا فراورده‌های غنی شده با عصاره کاکائو به‌دست می‌آیند.

 

15. پدیکور ورزشی

یکی دیگر از انواع پدیکور که به طور خاص برای درمان پاهای ورزشکاران طراحی شده است، پدیکور ورزشی است. دویدن و انجام ورزش‌های فشرده ممکن است به پاهای ورزشکار آسیب وارد کند. در نتیجه ورزشکار برای به‌دست آوردن توان قبلی خود باید از پاهایش مراقبت بیشتری به‌عمل آورد.

پدیکور ورزشی بر رفع تنش عضلانی با ماساژ کف پا و ایجاد آرامش برای پاهایی که بیش از حد استفاده شده‌اند، تمرکز می‌کند. علاوه بر این ماساژ پا در پدیکور ورزشی نقاط فشار را آرام کرده و باعث بازگرداندن جریان خون به پاها می‌شود.

16. پدیکور رز

پدیکور رز شامل عصاره گلبرگ و محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر گل رز مانند مرطوب‌کننده‌ها و روغن‌ها است. شروع این پدیکور خیساندن پاها در تشت پر از گلبرگ رز است و سپس لایه‌برداری پا با اسکراب گلبرگ انجام می‌شود. عصاره گلبرگ گل رز خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و با آسیب‌های پوستی مبارزه می‌کند. از نظر علمی نیز ثابت شده است که روغن گل رز باعث ایجاد آرامش می‌شود. بوی گل رز به عنوان آرام‌بخشی قوی عمل می‌کند و خوابی آرام را برای شما به‌ارمغان می‌آورد.

خدمات پیشنهادی آچاره : خدمات ناخن بانوان در منزل

انواع پدیکور

17. پدیکور شیر و عسل

یکی دیگر از انواع پدیکور، پدیکور پا با شیر و عسل است. در پدیکور پا با شیر و عسل از خواص مرطوب‌کنندگی شیر و عسل برای درمان پاها استفاده می‌شود. عسل در فرمولاسیون‌های آرایشی دارای اثرات نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده است و از پوست در برابر پیری و چین و چروک محافظت می‌کند.

در ابتدا پاها در شیر گرم مخلوط با آب خیسانده می‌شوند و پس از آن لایه‌برداری با اسکراب شکر انجام می‌گیرد. در انتها ماسک شیر و عسل روی پاهای شما اعمال می‌شود تا از خروج رطوبت پوست جلوگیری کند.

جمع‌بندی

پدیکور یک راه عالی برای استراحت بعد از یک هفته طولانی است. اکثر مردم به پوست صورت خود اهمیت می‌دهند و مراقبت‌های منظم آن را دنبال می‌کنند، اما از پوست پاهایشان غافل می‌شوند. انجام پدیکور هر دو هفته یک بار پاهایی زیبا و تمیز و آرامش را به شما هدیه می‌کند. از بین موارد گفته شده در بالا هر کدام که دوست دارید را انتخاب کنید. مزایای آن در طول هفته نیز با شما همراه خواهند بود. مطمئن باشید با انجام این کار پاهای خسته‌تان از شما تشکر خواهند کرد!

سوالات متداول

در زیر برخی سوالات رایج در مورد انواع پدیکور را پاسخ داده‌ایم.

1. تفاوت بین پدیکور ژلی و پدیکور کلاسیک در چیست؟

تفاوت پدیکور ژلی و پدیکور کلاسیک در این است که در پدیکور ژلی از لاک ناخن ژلی با ماندگاری بالا استفاده می‌شود که خشک شدن آن تحت نور UV صورت می‌گیرد.

2. پدیکور VIP چیست؟

پدیکور VIP یا همان پدیکور اسپا شامل لایه‌برداری ساق پا و پا، نظافت ناخن و کوتیکول و همچنین کرم ماساژ آبرسان است. در پدیکور VIP از ماسک پارافین گرم نیز برای کمک به تغذیه پوست و تسکین درد مفاصل استفاده می‌شود.

3. کدام یک از انواع پدیکور به مدت طولانی‌تری دوام می‌آورد؟

در بین انواع پدیکور، پدیکور ژلی ماندگاری بیشتری دارد. این پدیکور به مدت 2 تا 4 هفته یا حتی بیشتر دوام می‌آورد.

3.5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا