تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

عملکرد آب پاش چراغ جلو در خودرو

خودروسرویس و نگهداری

تکنولوژی مدام درحال تغییر است و شرکت‌های خودروسازی مدام خودروهای جدیدتر با امکانات و تکنولوژی بالاتر تولید می‌کنند. مکانیزم‌ها و امکانات اضافه شده به ماشین، نه تنها عملکرد آن‌ را بهتر و ساده‌تر می‌کنند، بلکه ایمنی خودرو را هم بالاتر می‌برند. بعضی از این تکنولوژی‌های روز، سیستم تعلیق مغناطیسی، سیستم دید در شب، و تجهیزات دیگری هستند.

یکی از این تجهیزات که امروزه در خودروهای مدرن و گران قیمت وجود دارد اما خیلی‌ها شاید از وجود آن بی‌اطلاع باشند، سیستم آب پاش چراغ جلو است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت این آب پاش، و عملکرد آب پاش چراغ جلو صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

آب پاش چراغ جلو چیست و چه اهمیتی دارد؟

زمانی که ماشین در جاده‌ای خاکی یا گلی حرکت می‌کند، گرد و خاک یا گلی که از جاده و زیر چرخ‌ها بلند می‌شود، به سپر جلوی ماشین، چراغ جلو، شیشه جلو و کاپوت می‌پاشد و در اثر تکرار این اتفاق، کل سیستم جلو را کثیف می‌کند. به مرور زمان، سطح جلویی ماشین بسیار کثیف می‌شود و اگر این کثیفی بر عملکرد اجزای خودرو تاثیر نگذارد، از جلوه و زیبایی ماشین می‌کاهد. 

آب پاش چراغ جلو چه اهمیتی دارد؟ آشنایی با آب پاش انواع خودروها

اگر چراغ جلوهای خودرو کثیف باشند، نور با کیفیتی مناسب به جاده نمی‌تابد و به‌خصوص در شب، دید راننده را مختل می‌کند. برای حل این مشکل، سازندگان خودرو، خودروهای جدید را مجهز به آب پاش چراغ جلو کرده‌اند. سیستم تمیزکننده جلوی ماشین ایده‌ی بسیار نو و جدیدی نیست. از گذشته خودروها مجهز به برف پاک‌کن بودند و در بعضی از مدل‌های مدرن‌تر، سیستم‌هایی هستند که علاوه بر شیشه‌های جلویی، شیشه‌های عقب را هم می‌شویند و تمیز می‌کنند. واشر آب پاش چراغ جلو هم چنین وظیفه‌ای در خودرو دارد و با تمیز کردن چراغ‌ها، باعث دید بهتر راننده می‌شود.

سیستم آبپاش چراغ جلو با بازوهای پاک‌کننده، شیشه‌ی چراغ‌ها را پاک می‌کند و یک مدل پاک‌کننده جتی هم وجود دارد که با فشار بیشتری آب و شوینده را به شیشه‌ها می‌پاشد. بدین ترتیب، نیازی به بازوهای پاک کننده نیست.

مطالعه بیشتر: علامت گذاری چراغ جلو خودرو به چه معناست؟

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

اجزای تشکیل دهنده آب پاش چراغ جلو

  • سیستم کنترل
  • مخزن تمیزکننده، که حجم آن با توجه به مدل خودرو تعریف می‌شود. حداقل گنجایش مخزن به اندازه ۲۵ اسپری است که می‌شود ۲.۵ لیتر. برخی از مدل‌ها نیز تا ۴ لیتر گنجایش دارند.
  • لوله‌ای که از طریق آن مایع شوینده به اسپری‌ها می‌رسد. 
  • پمپ الکتریکی (ممکن است با پمپ برف پاک‌کن یکی باشد و ممکن است هر قسمت پمپ مجزای خود را داشته باشد).
  • تزریق‌کننده‌ها. در برخی خودروهای ارزان‌تر، یک نازل برای دو چراغ وجود دارد. اما در مدل‌های دیگر، هر چراغ یک نازل دارد و بدین ترتیب، مواد شوینده شیشه را پوشش بیشتری می‌دهند.

برای این که این سیستم کار کند، باید مواد شوینده در مخزن وجود داشته باشد. همچنین از آب سخت استفاده می‌شود چون کثیفی‌ها را بهتر پاک می‌کند. در فصل زمستان، به جای آب باید از ترکیب الکل با شوینده استفاده شود تا محلول داخل مخزن یخ نزند و خود مخزن نترکد. 

تمیز کردن چراغ های جلو

آموزش کار با آب پاش چراغ جلو

  1. خودرو را روشن کنید. برای فعال‌سازی تمامی اجزایی که با برق کار می‌کنند، لازم است ماشین روشن شود.
  2. چراغ جلو را روشن کنید. پشت فرمان ماشین اهرمی هست که باید آن را بچرخانید تا چراغ جلوی ماشین روشن شود.
  3. چراغ شور را راه بیاندازید. اهرمی که به چراغ شور مربوط می‌شود در اکثر خودروها همان اهرمی است که به برف پاک‌کن‌ها اتصال دارد. این اهرم را دو بار به سمت خودتان فشار دهید. سپس می‌بینید که چراغ‌ شور ماشین فعال شده است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

انواع آب پاش یا واشر چراغ جلو خودرو

در بین تمام مدل‌هایی که از این سیستم وجود دارد، دو مدل برجسته‌تر هستند و در خیلی از خودروها استفاده می‌شوند. تفاوت این دو آب پاش در طراحی‌شان است و نحوه کارکرد آب پاش چراغ جلو بی‌تغییر باقی می‌ماند. منظور از تفاوت در طراحی، تفاوت نازل آب پاش است. 

عملکرد واشر آب پاش چراغ جلو

این مدل می تواند متصل به بامپر یا سپر ماشین باشد، که از سوی کارخانه نصب شده یا مدل فرچه‌ای باشد. مدل دوم به‌طور بسیار معدود تولید می‌شود و طرفداران کمتری دارد. در طراحی آبپاش فرچه‌ای، پمپ الکتریکی استفاده می‌شود که فشار بالایی ایجاد نشود. 

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

معایب آبپاش چراغ جلو

  1. اول از همه باید کیفیت پاک کنندگی را مورد بحث قرار دهیم. بعضی وقت‌ها حتی قوی‌ترین تمیزکننده هم قادر نیست با کثیفی سطح شیشه مقابله کند و شاید بهتر باشد با دست اقدام به تمیز کردن شیشه کنید.
  2. فعال کردن واشر آب پاش چراغ جلو، در زمانی که ماشین ساکن است تاثیر بیشتری دارد تا وقتی که ماشین در حرکت است. دلیل این است که حرکت کردن ماشین، باعث می‌شود جریان هوا آب را به اطراف پخش کند و شیشه کثیف بماند.
  3. با توجه به نوع خودرو و نوع سیستم، اجزای مختلفی در آن وجود دارند که همگی نیاز به سرویس شدن و رسیدگی دارند.
  4. کیفیت عملکرد مواد شوینده ضعیف در زمستان پایین می‌آید. اگر در زمستان آب پاش را فعال کنید، شوینده روی شیشه پاشیده شده و به احتمال خیلی زیاد یخ می‌بندد. یخ زدن مواد روی شیشه‌ها دیده راننده را مختل می‌کند. برای رفع این مشکل، بهتر است از شوینده‌های مرغوبی استفاده کنید.

پایان

تمام آن‌چه که لازم بود درباره آب پاش چراغ جلو بدانید در این مقاله بررسی شد. چنانچه سوالات دیگری در این خصوص داشتید، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید و اگر خودرویی دارید که مجهز به این سیستم است، خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را درباره استفاده از این سیستم بدانیم.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید