تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش کامل نصب سانروف ماشین

خودروسرویس و نگهداری

نصب سانروف در خودروتان، می‌تواند ارزش خودرو را بالا ببرد و کاری کند که رانندگی، لذت‌بخش‌تر از قبل شود. اما نصب سانروف غیر فابریک، کاری تخصصی و سخت محسوب می‌شود و نیازمند تجربه، دانش فنی کافی و ابزار تخصصی است. بنابراین به چشم یک سرگرمی نگاهش نکنید و در صورتی که مهارت لازم برای این کار را ندارید، از نیروهای متخصص بخواهید تا با بررسی خودروتان، در صورت امکان، سانروف نصب کنند؛ چرا که نصب سانروف غیر فابریک، در صورتی که خودروتان مناسب این کار نباشد، می‌تواند به سقف آن آسیب بزند، و همچنین باعث نشت داخل اتاقک ماشین، و آسیب دیدن اجزای داخلی آن شوند.

در این مقاله از مجله آچاره با آموزش کامل نصب سانروف ماشین در خدمت شما هستیم. در صورتی که در پایان مقاله سؤال یا ابهامی برایتان باقی ماند، حتما در قسمت نظرات مطرح کنید. 

1. آموزش کامل نصب سانروف ماشین: انتخاب سانروف

در بازار، برای کسانی که دنبال نصب سانروف غیر فابریک هستند گزینه‌های زیادی وجود دارد. برای انتخاب سانروف، ابعاد سقف و بودجه‌ای که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید را در نظر بگیرید. معمولاً ارزان‌ترین سانروف موجود در بازار، سانروف‌های پاپ‌آپ هستند و سانروف های اتوماتیک هم، قیمتشان نسبت به بقیه بیشتر است.

  • سانروف‌های پاپ‌آپ به‌صورت کشویی باز نمی‌شوند. در عوض، عقب سانروف بلند می‌شود.
  • برخی از سانروف‌ها را با دست می‌توان به عقب کشید و دیگر نیازی به خرید سانروف‌های گران قیمت اتوماتیک نیست.
  • سانروف‌های برقی با استفاده از موتور باز و بسته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که کشویی عمل کنند، بالا بپرند یا هر دو.

انتخاب سانروف مورد نظر

۱.۱- بخش صاف و عریض سقف ماشین را اندازه بگیرید

اندازه‌ی سانروفی که می‌خواهید تهیه کنید، به اندازه‌ی فضای صاف و آزاد سقف خودروتان بستگی دارد. از سمت چپ تا راست را، تا جایی که سقف به طرف پنجره‌ها خم می‌شود اندازه بگیرید. بعد از جلو به عقب را به همین ترتیب اندازه بگیرید.

آموزش کامل نصب سانروف ماشین

۱.۲- سانروفی تهیه کنید که اندازه خودروتان باشد

از طریق سایت های آنلاین، سانروفی پیدا کنید که اندازه آن به خودروتان بخورد. حواستان باشد، سانروف مورد نظرتان باید حداقل دو سه سانتی‌متر کوچکتر از سقف خودرو باشد تا نگرانی از بابت آن نداشته باشید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

۱.۳- سقف خودرو را با چسب رنگ‌زنی بپوشانید

در این مرحله از آموزش کامل نصب سانروف ماشین، درباره اهمیت چسب رنگ‌زنی بهتان می‌گوییم. این چسب، باعث حفظ رنگ سقف ماشین، در مواقع دریل‌کاری و بریدن آن می‌شود. چسب رنگ‌زنی باعث می‌شود موقع بریدن سقف، رنگ نپرد. این‌طوری در پایان کار نصب سانروف ماشین، نیازی به رنگ زدن مجدد خودرو نیست. 

حواستان باشد که از چسب نواری ساده یا هر ماده چسبنده دیگری به هیچ‌عنوان استفاده نکنید. چسب‌های دیگر، در پایان کار موقع جدا شدن رد خود را به جا می‌گذارند و گاهی اوقات باعث کنده شدن رنگ بدنه‌ی خودرو می شوند.

چسب رنگ زنی روی سقف ماشین برای مشخص کردن مسیر سانروف

۱.۴- سانروف پلاستیکی را روی چسب رنگ‌زنی قرار دهید

درون کیت سانروفی که سفارش داده‌اید، یک سانروف پلاستیکی به ابعاد سانروف اصلی است که به کمک آن می‌توانید تصمیم بگیرید که کجا باید سانروف اصلی نصب شود و پس از بررسی، اقدام به نصب کنید. 

از جلو، عقب و چپ و راستِ سانروف پلاستیکی، اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهید و حواستان باشد که دقیقا در وسط باشد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی : بلبرینگ میله ای خودرو چیست؟

نصب سانروف در محل با آچاره

دو نکته مهم برای اندازه گیری در آموزش کامل نصب سانروف ماشین

  1. از سانتی‌متر استفاده کنید تا هر طرف را اندازه‌گیری کنید و از در مرکز قرار داشتن سانروف مطمئن شوید.
  2. برحسب اندازه و مدل ماشینتان، ممکن است بخواهید سانروف به قسمت جلویی خودرو نزدیک‌تر باشد. بنابراین در نظر گرفتن نوع خودرو هنگام اندازه‌گیری بسیار مهم است.

۲. مرحله دوم نصب سانروف ماشین؛ بُریدن سقف

در این مرحله باید از یک تیغ استفاده کنید و دورتادور فضایی که مشخص کرده‌اید را خط بکشید. این کار را آرام و دقیق انجام دهید تا موقع نصب به مشکل نخورید. نیازی نیست که تیغ را فشار دهید تا به درون رنگ سقف فرو برود چون اگر کمی اشتباه کنید، ردِ خط‌ کشی‌ها در پایان کار باقی می‌ماند. 

استفاده از تیغ بهتر از استفاده از خودکار است چون هنگام کار خط باقی مانده از تیغ، بهتر از جوهر خودکار مشخص خواهد بود.

بریدن سقف برای نصب سانروف در محل

۲.۱- چهار سوراخ در سقف دریل کنید

با استفاده از دریل ۴ میلی‌متری، ریو سقف چهار سوراخ درست کنید. حواستان باشد که دریل داخل لایه‌ی پارچه‌ای سقف فرو نرود. 

موقع دریل کردن حواستان باشد که اشتباه نکنید چون در این صورت، راهی برای جبران آن وجود ندارد.

نصب سانروف در محل

۲.۲- از داخل سقف فضای مشخص‌شده را ببرید

با یک قیچی تیز یا چاقو، از داخل لایه‌ی پارچه‌ای را ببرید. چهار سوراخ ایجاد شده می‌توانند به‌عنوان راهنما کمکتان کنند. حواستان باشد که بخش‌های دیگر لایه‌ی پارچه‌ای را از بین نبرید. اگر عایق صدا یا هر چیز دیگری بین پارچه و آهن سقف قرار دارد، با کمک تیغ از میان بردارید.

برداشتن عایق صدا

۲.۳- خطوط مشخص شده را ببرید

با استفاده از نیبلر، خطوط مشخص شده را برش بزنید. حواستان باشد که از خطی که با تیغ مشخص کرده‌اید بیرون نزنید. با آرامش این کار را انجام دهید که اشتباهی صورت نگیرد. 

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی و ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

۲.۴- براده‌های آهن را جمع کنید

زمانی که برش‌کاری تمام شد، دستکش ضخیم دست کنید و براده‌ها را جمع کنید. بدون دستکش این کار را نکنید چون براده‌ها ممکن است خیلی تیز باشند. 

۳. مرحله سوم نصب سانروف ماشین؛ نصب 

در این مرحله لازم است چسب‌ها را بردارید و اگر لبه‌های بریده شده، تیزی دارند، آن‌ها را صاف کنید. در حین صاف کردن لبه‌ها، حواستان باشد که رنگ سقف را نپرانید چون چسب‌های محافظ را برداشته‌اید. 

برای نصب سانروف باید چکار کرد

۳.۱- از پرایمر و لایه‌ی پوشش دهنده استفاده کنید

از آن‌جا که لبه‌های سقف تازه بریده شده‌اند، آهنِ سقف مستعد فرسودگی و زنگ زدن است. بنابراین لازم است یک پرایمر تهیه کنید و به هر قسمت سقف که می‌بینید بزنید. بگذارید تا پرایمر خشک شود و بعد، همین کار را با  لایه‌ی پوشش‌دهنده (clear coat) انجام دهید.

پس از نصب سانروف ماشین، پرایمر دیده خواهد شد، اما به‌هرحال از پوسیدگی آهن زیر آن محافظت خواهد کرد. 

۳.۲- لایه‌ی پارچه‌ای سانروف را نصب کنید

یک لایه‌ی پارچه‌ای در بسته‌ی سانروفی که تهیه کرده‌اید باید باشد. این لایه چسب سرخود دارد. پس چسب آن را بکنید و در قاب ایجاد شده‌ی سانروف روی سقف قرار دهید. در برخی از مدل‌های سانروف، این لایه ممکن است به خود سانروف متصل باشد. در صورتی که متصل بود، کل سانروف را در قاب قرار دهید. 

۳.۳- لایه داخلی سانروف را جاگیر کنید

از داخل ماشین، لایه داخلی سانروف را نصب کنید. در صورتی که سانروف غیر برقی باشد، درون بسته‌ی آن، پیچ‌هایی برای این کار وجود دارد. با کمک این پیچ‌ها، لایه درونی و بیرونی را به هم محکم کنید. اگر سانروف برقی‌ست، باید برق‌کاری‌های لازم را از زیر لایه پارچه‌ای سقف تا جعبه فیوز که نزدیک صندلی راننده است، انجام دهید.

۳.۴- پارچه‌ای را چسب‌کاری کنید

برای این که خیالتان راحت باشد لایه ی بریده شده دور سانروف آویزان نمی‌شود یا نمی‌افتد، آن را چسب‌کاری کنید. می‌توانید از لایه‌های چسب‌دار استفاده کنید. این‌طوری تمیزتر است و ظاهر شیک‌تری به داخل ماشین می‌دهد.

چسب‌گاری سانروف

۳.۵- لایه شیشه‌ای سانروف را نصب کنید

این بخش، پایان کار است. سانروف شیشه ای را به طور دقیق روی لولاها قرار دهید. موقعی که آن را جاگیر کردید، لولاها را فشار دهید و سانروف را ببندید. اگر سانروف برقی است، فراموش نکنید که بخش برقی آن را راه‌اندازی کنید.

برای نصب سانروف باید چکار کرد

آیا برای نصب سانروف ماشین به نیروهای متخصص نیاز است؟ 

نصب سانروف، کاری زمان‌بر است و اگر بی‌دقتی در آن صورت بگیرد، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوید. امکان آسیب دیدن سقف، رنگ ماشین، و لایه‌ داخلی سقف نیز وجود دارد. همچنین باید ابزار مورد نیاز این کار را داشته باشید. بنابراین بهترین کار این است که از نیروهای متخصص این کار کمک بگیرید. همچنین لازم است پیش از اقدام به نصب، حتما از کارشناسان خودرو مشاوره بگیرید چون برخی خودروها، تحمل سانروف را ندارند و این کار به آن‌ها آسیب می‌زند. علاوه بر این، باید جواز نصب سانروف بر روی خودرو را کسب کنید چون نصب سانروف هم مانند شیشه دودی قوانین خاصی دارد و برای این کار باید حتما گواهی نصب از پلیس اخذ شود.

مطلب پیشنهادی : علائم سوختن واشر سرسیلندر ماشین

جمع‌بندی

در این مقاله آموزش کامل نصب سانروف ماشین را به صورت گام‌به‌گام ارائه دادیم. در صورتی که برای نصب سانروف بر روی خودروتان نیاز به نظر کارشناسی داشتید، یا برای هر خدمات تعمیری در حوزه خودرو، نیاز به خدمات در محل داشتید، می‌توانید از تیم تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. برای ثبت سفارش کافی است که به سایت یا اپلیکیشن آچاره مراجعه کنید. پروسه ثبت سفارش ساده و رایگان بوده و هر سؤال یا مشکلی برایتان پیش بیاید، می‌توانید از پشتیبانان سایت کمک بگیرید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید