نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

آموزش تعمیر پیستوله رنگ

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

رنگ‌آمیزی با استفاده از پیستوله یکی از جذاب‌ترین و بهترین روش‌های رنگ‌آمیزی محسوب می‌شود اما با این وجود همانند دیگر روش‌ها، بروز مشکلات احتمالی در طول استفاده از پیستوله رنگ چندان دور از انتظار نیست. در صورتی که عملکرد پیستوله رنگ با مشکل مواجه شود، نتیجه نهایی رنگ‌آمیزی به صورت مستقیم تحت‌تاثیر قرار گرفته و احتمالا شما به نتیجه دلخواه دست پیدا نخواهید کرد.

اما در مقابله با این مشکلات باید چه تدابیری را در نظر بگیریم؟ در این مقاله از مجله آچاره شما را با این ابزار بیشتر آشنا کرده و اطلاعات لازم به منظور تعمیر پیستوله رنگ را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

برای رفع مشکلات پیستوله رنگ باید ابتدا علت بروز مشکل را شناسایی کنید. در صورتی که مشکل ناشی از عدم رعایت اصول نگهداری و استفاده از پیستوله باشد، با تمیز کردن و پاک کردن ذرات رنگ از اجزای پیستوله می‌توانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر مشکل ناشی از آسیب فیزیکی به اجزای پیستوله یا فرسودگی و استهلاک پیستوله باشد، ممکن است نیاز به تعویض قطعات آسیب‌دیده یا فرسوده باشد.

پیستوله رنگ چیست؟

این ابزار با استفاده از نیروی هوا، ذرات رنگ به صورت کاملا یکنواخت بر روی سطوح اسپری کرده که در نهایت منجر به یک‌دستی کامل سطح رنگ‌آمیزی شده می‌شود. البته پیستوله رنگ صرفا یک ساختار ثابت نداشته و در طول سال‌های گذشته انواع مختلف پیستوله رنگ به بازار معرفی شده است که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند. امروزه انواع مختلف پیستوله را می‌توان به 4 دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • پیستوله رنگ سیفونی
  • پیستوله رنگ ثقلی
  • پیستوله رنگ تحت فشار
  • پیستوله رنگ (HVLP)پیستوله رنگ چیست

هر کدام از این موارد ذرات رنگ را با استفاده از یک روند منحصربه‌فرد به سمت بیرون هدایت می‌کنند و نتیجه نهایی روند رنگ‌آمیزی با توجه به این نکته حاصل می‌شود. البته این نکته تنها عاملی نیست که می‌توان پیستوله رنگ را بر اساس آن طبقه‌بندی کرد.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

یکی از عوامل دیگری که بر اساس آن پیستوله‌ها دسته‌بندی می‌شوند، ساختار قرارگیری اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها است. در ادامه به برخی از این دسته‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

  • پیستوله کاسه‌بغل
  • پیستوله کاسه‌زیر
  • پیستوله کاسه‌رو و …

در ادامه با مرور رایج‌ترین مشکلاتی که در عملکرد پیستوله رنگ مشاهده می‌شود، به شما در روند آموزش تعمیر پیستوله برقی کمک خواهیم کرد.

 

تعمیر پیستوله رنگ

برای این که مشکلات به وجود آمده در عملکرد پیستوله رنگ در مدت زمان کوتاهی شناسایی شوند، شما باید با خرابی‌های رایج این ابزار کمی آشنا باشید. توجه داشته باشید که هر چه مشکلات موجود در عملکرد پیستوله دیرتر شناسایی شوند، شما با چالش‌های بیشتری مواجه خواهید شد. به همین دلیل در ادامه با مرور رایج‌ترین اختلالات عملکردی پیستوله رنگ، شما را با این مشکلات بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تعمیر پیستوله رنگ

1. علت نپاشیدن رنگ پیستوله برقی

این مشکل را می‌توان اصلی‌ترین مشکلی دانست که افراد نسبتا تازه‌کار با آن مواجه می‌شوند. به طور معمول علت بروز این مشکل عدم رعایت اصول نگهداری و استفاده از پیستوله بوده که نهایتا به خارج نشدن رنگ از پیستوله منجر می‌شود.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

به عنوان مثال اگر افراد پس از استفاده از پیستوله، نسبت به تمیز کردن آن و پاک کردن ذرات رنگ از اجزا اقدام نکنند، به مرور زمان مسیر خروج رنگ مسدود شده و از خارج شدن رنگ جلوگیری می‌کند. به منظور رفع این مشکل شما باید روند تعمیر پیستوله رنگ را پشت سر گذاشته و ذرات رنگ را از تمامی اجزای تشکیل‌دهنده پیستوله پاک کنید.

بیشتر بخوانید : رنگ ‌آمیزی با اسپری و کاربردهای آن

اسپری نمیکند

فراموش نکنید که اجزای پیستوله ساختار بسیار ظریفی دارند و در حین کار با آن‌ها نباید این نکته را به هیچ عنوان نادیده بگیرید زیرا احتمال آسیب دیدن این اجزا بر اثر ضربه و فشار وجود دارد. در این روند تمام اجزای پیستوله رنگ را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام را به طور جداگانه از ذرات رنگ عاری کنید.

پس از اتمام روند پاکسازی اجزا و در حین بستن مجدد اجزا، از وارد کردن فشار و یا ضربه به آن‌ها خودداری کنید. همچنین در طول این روند حتما از سالم بودن اجزا اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به بستن مجدد پیستوله اقدام کنید.

در ادامه به برخی از نکات که علت نپاشیدن رنگ پیستوله برقی است و باید در نگهداری و استفاده از پیستوله رنگ به آن‌ها دقت کنید، اشاره خواهیم کرد

  1. تنها از رنگ‌هایی که موردتایید سازنده پیستوله هستند استفاده کرده و از به کار بردن رنگ‌های غیرمجاز جدا خودداری کنید.
  2. پس از به اتمام رسیدن روند رنگ‌آمیزی، حتما نسبت به تمیز کردن و پاک کردن ذرات رنگ از اجزای پیستوله اقدام کنید.
  3. نگهداری از اجزای تمیز نشده ممنوع بوده و این نکته نباید نادیده گرفته شود.

خدمات پیشنهادی آچاره : نقاشی ساختمان با بهترین متخصصین بازسازی ساختمان


در صورت عدم رعایت هر کدام از نکات ذکر شده، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل خارج نشدن رنگ از پیستوله زیاد بوده که میزان زیادی از زمان و هزینه شما را به خود اختصاص خواهد داد.

ابزار رنگ کردن

2. از پیستوله رنگ می‌ریزد

زمانی که رنگ موجود در مخزن پیستوله نه به صورت اسپری بلکه با حالاتی دیگر از پیستوله خارج شود، احتمالا یکی از اجزای پیستوله به صورت فیزیکی آسیب دیده است. از دلایلی که منجر به بروز این اختلال می‌شوند، می‌توانیم از موارد ذیل نام ببریم:

  • وجود اشکال در آب‌بندی پیستوله و یا نحوه اتصال اجزا به یکدیگر
  • آسیب‌دیدگی فیزیکی نازل پیستوله
  • وجود شکاف در دیواره‌ی نازل و ورود هوا به مخزن

در صورتی که عامل اول باعث بروز این اختلال شده باشد، با اصلاح اتصالات ناصحیح و یا آب‌بندی پیستوله مشکل شما رفع خواهد شد اما اگر 2 عامل دیگر علت خرابی پیستوله رنگ شما باشند، تنها با تعویض قطعات موردنظر اشکال موجود در عملکرد پیستوله از بین خواهد رفت.

درخواست نقاشی ساختمان

فرسودگی و استهلاک پیستوله گاها به آب‌بندی این ابزار آسیب وارد کرده که به بروز اختلالات مختلفی در پیستوله منجر می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی شما باید شرایط اجزای تشکیل‌دهنده پیستوله رنگ خود را در فواصل زمانی معینی بررسی کنید تا در صورت وجود هر گونه اختلال، در اسرع وقت تدابیر لازم برای رفع آن در نظر گرفته شود.

همچنین توجه داشته باشید که اگر در حین کار با پیستوله و به طور ناگهانی با چنین مشکلی روبه‌رو شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن رنگ‌آمیزی را متوقف کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : اجرت نقاشی ساختمان 1401 چقدر است؟

خارج شدن رنگ

3. هوا پس از رها کردن ماشه به بیرون آمدن ادامه می‌دهد

از دلایلی که به بروز چنین اختلالی منتهی می‌شوند، می‌توان به 2 مورد اشاره کرد که بیشترین تاثیر را در بروز این مشکل دارند.

  • ورود ذرات رنگ به ساختار دریچه هوا
  • خوردگی و اکسیده شدن فنر پیستوله و اجزای مرتبط با آن

هر کدام از عوامل ذکر شده قابلیت ایجاد چنین مشکلی را در عملکرد پیستوله دارند و شما باید در این شرایط پیستوله رنگ خود را به دقت بررسی کرده تا هر گونه اختلالی را اصلاح کنید. همچنین اگر از یک کمپرسور قدرتمند در روند رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که در این شرایط تغییرات دمایی ایجاد شده در ساختار پیستوله می‌تواند پس از رها کردن ماشه باعث خارج شدن هوا از پیستوله شود.

مشکلات مرتبط با دریچه هوای پیستوله معمولا پس از جدا کردن و نظافت کامل این بخش برطرف می‌شوند. در صورتی که علت بروز مشکل اکسیده شدن فنر و دیگر اجزای مرتبط بود، صرفا با تعویض و یا از بین بردن خوردگی این قطعات مشکل موجود در عملکرد پیستوله برطرف شده و راهکار دیگری پیش روی شما نیست.

Paint gun repair

4. جهت اسپری رنگ از محور مرکزی منحرف شده است

با این که این مشکل تاثیر به‌سزایی در کیفیت نتیجه نهایی روند رنگ‌آمیزی شما خواهد داشت اما رفع آن روند چندان پیچیده‌ای ندارد. عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شوند عبارتند از:

  • وارد شدن ضربه به پیستوله (افتادن و …)
  • وارد شدن فشار به اجزای مرتبط در حین نظافت و …

از آنجایی که سوزن پیستوله معمولا از آلیاژهای نسبتا منعطف ساخته می‌شود، ایجاد انحراف و خارج شدن آن از حالت تراز بسیار رایج است. البته با این که تراز کردن مجدد این بخش روند سختی در نظر گرفته نمی‌شود اما انجام این روند به افراد بی‌تجربه توصیه نمی‌شود زیرا کوچکترین اشتباهی در این روند، شما را از رسیدن به نتیجه دلخواهتان بازمی‌دارد. بنابراین بهتر است رفع این مشکل را به افراد دارای صلاحیت سپرده تا در انتها بهترین نتیجه برای شما حاصل شود.

Paint gun repair

توصیه متخصص نقاشی ساختمان آقای پور حسن

توصیه متخصص نقاشی ساختمان آقای پور حسن

توجه داشته باشید که تعمیر پیستوله رنگ یک روند تخصصی در نظر گرفته شده و اگر شما تجربه‌ای در این زمینه ندارید، باید از انجام هر گونه اقدامی در این راستا بپرهیزید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام وقتی باپیستوله رنگ میپاشم پیستوله رنگ را یک دست نمیپاشه حالت دو رنگ بین خطوط کمرنگ میشه وحالت لکه روی سطح کار نشون میده مشکل از کجاست ممنون میشم اگه هرچه زودتر پاسخ بدید

    1. سلام
      یکی خروجی پیستوله باید اوکی باشه که یه وقت نگرفته باشه و مورد دیگه اینکه فاصله خروجی دستگاه تا سطح باید 25 سانتی متر باشه و مورد دیگه اینکه رنگ اگر مات باشه یه مقدار سخت تره و مقدار تینر یا بنزین باید بیش تر باشه و مقدار کلی تینر یا بنزین باید 1/3 مقدار مخزن باشه تقریبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید