دلایل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته و رفع آن

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در هنگام کار دوربین‌های مداربسته رخ می‌دهد، سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته است. این موضوع می‌تواند هم در شکل پخش زنده و هم در نسخه‌های ضبط‌شده دوربین اتفاق بیفتد. ولی سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته به‌معنی پایان کار نیست!

دوربین‌های مداربسته معمولی قرار است تصاویر سیاه و سفید را زمانی که دوربین در منطقه تاریک قرار گرفته است، ضبط کنند؛ اما اگر این سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته در روز، که تصاویر بایستی رنگی باشند، اتفاق بیفتد، نشان از بروز یک مشکل است که نیاز به بررسی زیر دارد. برای بررسی بیشتر این مشکل با ادامه این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

دلایل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

دوربین‌های امنیتی تنها زمانی می‌توانند رنگ‌ها را ببینند که سطح روشنایی محیط، به‌اندازه کافی بالا باشد. دوربین‌های مداربسته امنیتی که برای استفاده در شب درجه‌بندی شده‌اند (به‌اصطلاح دوربین‌های دید در شب)، می‌توانند با روشن‌کردن صحنه با ال‌ای‌دی (LED) مادون قرمز، تصاویر را در شرایط نوری محیطی با شدت کم ضبط کنند.

با این حال، آن‌ها نمی‌توانند رنگ‌ها را در زیر نور مادون قرمز تشخیص دهند. پس حتی یک دوربین مداربسته رنگی نیز در هنگام تاریکی، تصاویر سیاه و سفید دریافت می‌کند. به‌طور کلی برخی از دوربین‌های رده بالا حتی در شرایط نوری کمِ محیط، پشتیبانی محدودی از خروجی رنگ دارند.

دوربین‌های امنیتی دید در شب IR دارای سنسوری هستند که نور محیط را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور است که تعیین می‌کند دوربین چه زمانی بین ضبط رنگی و ضبط دید در شب (IR) تغییر دهد. اگر نور محیط به‌اندازه کافی به سنسور برخورد نکند، دوربین در حالت دید در شب (IR) ضبط می‌کند.

 سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

در دوربینی که در طول شب، سیاه و سفید را نشان می‌دهد، نقصی وجود ندارد. اما اگر دوربینی در طول روز، سیاه و سفید ضبط می‌کند، نشانه این است که مشکلی وجود دارد و دوربین به‌درستی کار نمی‌کند.

علاوه‌بر این، دوربین‌های امنیتیِ سطح بالایی وجود دارند که در شب، تصاویر را به‌صورت تمام‌رنگی ضبط نمی‌کنند یا قرار است در شب به‌صورت رنگی ضبط کنند اما تصاویر فقط، به شکل سیاه و سفید به نمایش درمی‌آید.

 سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

بنابراین اگر یک دوربین معمولی IR دارید که سیاه و سفید نشان می‌دهد، برای حل مشکل این دلایل را بررسی کنید:

1. کمبود نور یا مشکل در تامین برق

ناکافی بودن نور یا مشکل در تامین برق، یکی از دلایل مهم سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته است. برای اطمینان از نمایش رنگی دوربین، حتماً وضعیت روشنایی اطراف دوربین را ارزیابی کنید. اگر دوربین در سایه یا منطقه‌ای تاریک است، ممکن است در حالت دید در شب، تصاویر را برای شما ارسال کند. پس زمانی که منطقه تاریک است و دوربین‌ها، به حالت ال‌ای‌دی دید در شب، سوییچ می‌کنند، تصاویر سیاه و سفید به‌نمایش در می‌آیند. در این حالت سایه‌بان را تنظیم کنید و دوربین را در نور متفاوت و بیشتری قرار دهید.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

همچنین همیشه وضعیت تامین برق دوربین مداربسته خود را بررسی کنید تا توان کافی و پایدار وارد دستگاه شود. نوسانات مکرر در تامین انرژی برق هم ممکن است موجع به سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته شوند.

علت تاریک شدن دوربین مداربسته

2. تنظیمات نامناسب دستگاه

مطمئن شوید که تنظیمات تصاویر دوربین مداربسته روی حالت خودکار، قرار داده شده است. بسیاری از دوربین‌ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که در حالت دید در شب، در تمام روز ضبط کنند. در این شرایط بهتر است دوربین‌ها را در حالت خودکار (پیش‌فرض دستگاه) قرار دهید.

این روشی است که با آن می‌توان از سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته جلوگیری کرد. با این کار، دوربین شرایط محیط پیرامون خود را بررسی کرده و ال‌ای‌دی‌های IR خود را براساس شرایط نوری، به‌طور خودکار روشن و خاموش می‌کند.

پیشنهاد دیگر در این شرایط این است که دوربین را به تنظیمات پیش‌فرض برگردانید. با پاک‌ کردن این تنظیمات، دوربین به حالت کارخانه باز خواهد گشت که برای ضبط رنگ در روز و سیاه و سفید در شب، کالیبره شده است.

3. مشکلات فنی دوربین مدار بسته

اگر دوربین مداربسته، توان کافی دریافت نکند، ممکن است به حالت دید در شب تغییر وضعیت دهد. برای ارزیابی توان و شناسایی علت تاریک شدن دوربین مداربسته این کارها را انجام دهید:

  1. دوربین را آنیستال کرده و از مدار خارج کنید. سپس آن را در محل یک دوربین کاربری قرار دهید. اگر تصویر دوربین، دوباره نمایش رنگی داشت، منبع تغذیه (به‌عنوان مثال آداپتور/منبع تغذیه DC یا poe) ممکن است دلیل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته بوده باشند. در این حالت سعی کنید از کابل شبکه دیگری استفاده کنید.
  2. اگر از کابل برق DC استفاده می‌کنید، آن را با یک پریز برق متفاوت هم امتحان کنید. محافظ برق یا آداپتور ممکن است بیش از عمر مفید خود کار کرده باشند و توان کافی را منتقل نکنند.
  3. کافی‌ نبودن طول کابل دستگاه هم می‌تواند منجر به سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته شود. اطمینان حاصل کنید که طول کابل، در محدوده موردنیاز است. حداکثر طول کابل‌های IP در یک مسیر کاری، 100 متر بوده و برای دوربین‌های HD over Coax، این فاصله می‌تواند تا 1500 متر نیز افزایش یابد.
  4. شرایط نور محیطی را با نیازهای دوربین مداربسته خود که در کاتالوگ دستگاه نوشته شده است، مطابقت دهید. ناکافی بودن نور، می‌تواند منجر به سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته شود. در صورتی که محیط شما، حداقل‌های نوری موردنیاز دستگاه را تامین نمی‌کرد، به گزینه تامین روشنایی از منابع نوری مجزا مثل پروژکتور هم فکر کنید.
  5. در صورتی که شرایط نوری محیط کافی است، مطمئن شوید که مسیر نور، مسدود نیست. به‌طور مثال اگر یک کارتن یا جعبه جلوی منبع نور را بگیرد و مانع از رسیدن روشنایی موردنیاز شود، در این حالت هم سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته محتمل است.
  6. نور محیطی با رنگ سردتر، ممکن است از درگیر شدن فیلتر برش مادون قرمز (IR) جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند باعث سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته در محل کار یا منزل شما شود. اگر دوربین شما از این حالت پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید که این گزینه فعال است.
  7. اگر دوربین شما سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ (HD یا غیر از آن) را خروجی می‌دهد، مطمئن شوید که نوع ویدئوی ورودی با مدل خروجی آن مطابقت دارد. فرض کنید وصل‌کردن یک دوربین HD-CVI به یک DVR HD-CVI یا بالعکس می‌تواند منجر به یک تصویر سیاه و سفید به‌جای صفحه نمایش سیاه شود.
  8. اگر از دوربین IP استفاده می‌کنید، سیستم عامل را به‌روز کنید و دوربین را به حالت پیش‌فرض خود بازگردانید. در بسیاری از موارد، یکی از دلایل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته، به هم‌ خوردن تنظیمات است.
  9. وضعیت سالم‌ بودن دوربین مداربسته را بررسی کنید. ممکن است پیش از بسته‌بندی یا در حین حمل، آسیبی به دستگاه وارد شده باشد. این شرایط هم ممکن است موجع به سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته شود. در صورت بروز این مشکل، گارانتی خوب تولیدکننده، برطرف‌کننده نگرانی شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش پیدا کردن IP دوربین مداربسته

مشکلات تصویر دوربین مداربسته

4. شرایط محیطی

  • عوامل آب و هوایی هم یکی از مواردی هستند که می‌توانند موجع به سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته شوند. باران، برف و آفتاب طولانی ممکن است موجب کاهش کیفیت تصویر و خرابی بخش‌های داخلی دوربین مداربسته شود. به همین دلیل نیاز است که دوربینی با درجه‌بندی فضای باز تهیه کنید و در صورت نیاز از یک محافظ یا سایه‌بان برای آن استفاده کنید تا تغییرات جوی، تاثیر محسوسی روی عملکرد دستگاه نداشته باشد.
  • علاوه‌بر این حیوانات هم ممکن است به سیم‌کشی دوربین مداربسته آسیب بزنند. مراقب موش‌ و سنجاب و پرندگان و سایر حیواناتی باشید که ممکن است دوست داشته باشند، سیم‌های شما را بجوند!

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا علت سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته را به‌طور کامل بررسی کردیم تا به شما در رفع این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کنیم. در صورتی که در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، |آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا