0 تا 100 تنظیم ارتفاع و نصب جک درب پارکینگ

ساختمانبرقکاریجک پارکینگ

امروزه یکی از سیستم‌های مورد استفاده در ساختمان، جک‌های درب پارکینگ هستند که علاوه بر فراهم‌ کردن راحتی و آسایش، امنیت لازم را برای ما فراهم می‌کنند. اما چگونه می‌توان از این فناوری استفاده کرد؟ یکی از سوالات کاربردی کاربران این بوده است که تنظیم ارتفاع و نصب جک درب پارکینگ چطور انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال، در این مقاله از مجله آچاره به بررسی نحوه تنظیم ارتفاع و نصب جک درب پارکینگ پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

نحوه تنظیم ارتفاع و نصب جک درب پارکینگ

مرحله اول: بررسی محل نصب جک

برای نصب انواع جک درب پارکینگ نیاز است که ابتدا یک زیرسازی بر روی درب انجام شود. به این منظور محل دقیق نصب جک باید روی درب تعیین شود. اگر درب فاقد فضای کافی برای بازوها بود، بایستی این فضای موردنیاز را با جوشکاری ایجاد کنید. همچنین کناره در، روی دیوارها یا ستون نیز به یک فضای مستطیل شکل حدوداً 20 در 30 سانتی‌متری احتیاج دارد.

 جک در

نکته : جک درب بهتر است در ارتفاع یک سوم پایین درب نصب شود.

بیشتر بخوانید: انواع مدل‌های درب پارکینگ ساختمان

مرحله دوم: الزامات هندسی

در این مرحله نیاز است که میزان گردش بازوها را به‌دست آورده تا بتوان محل جوش پلیت‌ها را تعیین کرد. به این ترتیب که ابتدا با مراجعه به دستورالعمل جعبه کنترل، میزان کمترین و بیشترین بازشدگی بازوها را به دست آورده و سپس تفاوت آن‌ها را تقسیم بر ۲ می‌کنیم.

عدد حاصل معلوم می‌کند که بهترین نقطه برای نصب پلیت جک درب پارکینگ کجاست. برای مثال در شکل زیر میزان بازشدگی بازو در بیشترین و کمترین اندازه، 980 و 655 میلی‌متر است که تفاوت این دو (منهای هم) تقسیم بر 2، حدوداً برابر با 150 است .

حال بهترین مکان برای جوش، نقطه محوری تکیه‌گاه است که باید مطابق شکل در فاصله 150 در 150 میلی‌متری از مرکز لولای درب قرار گیرد.

 تنظیم نصب جک درب پارکینگ

A: فاصله پلیت یا تکیه‌گاه بازوی جک تا لولای درب

B: فاصله لولای درب تا ابتدای بازو یا نقطه صفر چرخش

بیشتر بخوانید: صدا دادن جک درب پارکینگ و راهکارهای رفع آن

نکته 2: البته این اندازه‌گیری به میزانی بستگی دارد که ما برای باز شدن درب توسط جک‌ها در نظر داریم. در این صورت باید به یک سری اندازه‌های دیگر نیز دقت کرد و محاسبه را از سر گرفت. به‌طور کلی تکیه‌گاه بازو (پلیت) و لولای در می‌توانند دارای 3 حالت زیر باشند:

 جک پارکینگ

تلورانس اندازه‌های A و B  به‌طور مفصل در جدول زیر آمده است و فقط برای شرایطی صدق می‌کند که تکیه‌گاه نزدیک لولا با فاصله D قرار داشته باشد. نصب جک درب پارکینگ در خارج این تلورانس‌ها، سلامت آن را به خطر می‌اندازد که معمولاً به دلیل نصب نامناسب، تحت پوشش ضمانت جک درب پارکینگ نیست.

300 میلی‌متر 250 میلی‌متر 200 میلی‌متر 150 میلی‌متر A اندازه
300 میلی‌متر 250 میلی‌متر 200 میلی‌متر 150 میلی‌متر B اندازه
 275 میلی‌متر (max) 225 میلی‌متر (max) 175 میلی‌متر (max) 125 میلی‌متر (max) D اندازه

اگر رسیدن به مقادیر بالا در مورد موقعیت مکانی A  و B ممکن نبود. از جدول زیر برای پیدا کردن درجه‌بندی روی پلیت یا تکیه‌گاه استفاده می‌شود.

150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm D
150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm A
150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm B
محل نصب حفره
150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm 150mm حداقل طول پلیت

مرحله سوم: نصب جعبه فرمان و دیگر تجهیزات

برای نصب جعبه فرمان باید به عرض ستون یا دیوار کنار درب و به فاصله تکیه‌گاه از لولای درب (که در مرحله قبل به دست آوردیم) دقت شود. اگر فضای کافی برای نصب جعبه وجود نداشت، همان‌طور که در مرحله نخست گفته شد باید با کنده‌کاری و … انجام شود. در نهایت موتور یا گیربکس فرمان را نصب کرده و سپس به همین منوال سر جک‌ها را نیز به درب جوش می‌زنیم.

یک جفت سنسور مادون قرمز که نام دیگر آن چشمی جک درب است به سیستم اضافه می‌شود که یکی از آن‌ها فرستنده و دیگری گیرنده است و می‌توانند تا فاصله 25 متری هم، روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند.

اگر چشمی‌ها در یک درب موجود در فضای باز، مانند باغ‌ویلا نصب می‌شوند بهتر است که سیم‌کشی آن روی زمین باشد تا آب باران به داخل آن نفوذ نکند و به همین ترتیب اگر درب پارکینگ سرپوشیده است، بهتر است سیم‌کشی روی سقف انجام شود.

فلاشر و یا نشانگر بیرون درب پارکینگ، یا روی ستون یا دیوار باغ نصب خواهد شد تا از دور قابل‌تشخیص باشد. منبع تغذیه همه سیم‌کشی‌های موردنیاز، معمولاً برق از نوع 220 ولت است که از طریق جعبه فرمان متصل می‌شود.

نکته 3: در هنگام جوشکاری، مراقب شفت جک باشید تا صدمه‌ای نبیند، بدین منظور می‌توانید شفت آن را از قبل جدا کرده و سر جک را به درب جوش دهید. بعد از نصب می‌توانید به‌منظور حفاظت از جک، روی آن روکش قرار دهید. برای باز و بسته کردن درب در هنگام قطعی برق، پس از نصب، کلید خلاص‌کن جک روی آن نصب می‌شود. چشمی‌ها بهتر است در فاصله حدوداً نیم متری از زمین نصب شوند و جعبه فرمان نیز بهتر است در فاصله کمتر از 160 سانتی‌متر از زمین قرار نگیرد. بایستی از جعبه فرمان در صورت روباز بودن پارکینگ، در مقابل باران و آفتاب محافظت شود تا عمر آن افزایش یابد.

 جک درب پارکینگ

مرحله چهارم: راه‌اندازی جک درب پارکینگ

پس از اتصال سیم‌های خروجی از چشمی‌ها، نشانگر و بازوها به مدار جعبه فرمان، طبق دستورالعمل نوشته شده در دفترچه راهنمای همراه جک درب، اتصال برق برقرار می‌شود. پس از آن هماهنگی زمان حرکت بازوها با یکدیگر تنظیم می‌شود که نیاز به چند مرتبه باز و بسته شدن درب دارد. در نهایت ریموت کنترل درب به سیستم فرمان معرفی می‌شود و جک درب پارکینگ قابل استفاده است.

سخن آخر

در این مقاله از مجله آچاره سعی شد که ارتفاع و تنظیم جک درب پارکینگ به‌طور مفید برای شما توضیح داده شود. اگر شما در این زمینه تجربه‌ای دارید لطفاً از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا