12 علت داغ کردن پشت موبایل + راه‌حل

لوازم دیجیتالموبایل

داغ شدن گوشی یکی از معضلات و مشکلات رایج کاربرانی است که از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند. این موضوع در مواردی حتی باعث نگرانی آن‌ها می‌شود. البته این اتفاق در تابستان‌ها شایع‌تر است و معمولا بیشتر رخ می‌دهد. عوامل بیرونی و متعدد زیادی روی این پدیده نقش دارند. برای مثال ممکن است یک شبانه‌روز برای بازی کردن از گوشیتان استفاده کرده باشید یا گوشی شما زیاد از حد در معرض آفتاب قرار گرفته باشد. این 2 مورد تنها مثال‌های بسیار کوچکی از داغ کردن پشت موبایل هستند و علل‌ فراوانی در رابطه با این موضوع وجود دارد که در ادامه این مقاله از مجله آچاره به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

دلیل داغ کردن پشت موبایل چیست؟

علت داغ شدن گوشی به یک اصل ساده فیزیک با عنوان «حرکت، موجب تولید گرما می‌شود» برمی‌گردد. از آن‌جایی که گوشی‌‌ها به‌طور فیزیکی مجبورند چیزهایی را جابه‌جا کنند تا بتوانند کار کنند؛ بنابراین در طول این حرکت‌‌های متفاوت هم گرما تولید می‌شود. لازم به ذکر است که میزان گرمایی که گوشی شما تولید می‌کند، با مقدار الکتریسیته‌ای که از آن عبور می‌کند، متناسب است.

اگر در حال گیم و بازی کردن با گوشی هستید، گوشی شما از واحد پردازنده مرکزی یا همان CPU، کار زیادی می‌کشد و طبیعتا گرم می‌شود. چون برق بیشتری برای پاسخگو بودن به نیاز شما مصرف می‌کند. همین موضوع خطر خرابی قطعات داخل گوشی را بالا می‌‌برد. بعضی وقت‌ها برخی از کاربران، متوجه می‌شوند که هنگام بازی کردن با گوشی یا فعالیت‌های دیگر، گوشی‌شان داغ شده است. اقدام آن‌ها در آن لحظه این است که گوشی را خیلی ناگهانی پرت می‌‌کنند.

اما پرت کردن گوشی روی مبل یا پتوی نرم در حالی که پشت یا صفحه گوشی داغ است، یکی از اشتباه‌ترین کارهایی است که برخی‌ از افراد انجام می‌دهند. وقتی دمای گوشی شما در اثر بازی کردن یا هرکار دیگری بالا باشد، ممکن است پایه‌های آی‌سی‌های روی برد گوشی ذوب شوند. همین باعث می‌شود تا این آی‌سی‌ها با کوچک‌ترین ضربه‌ای جابه‌جا شوند. حتی ضربه‌‌ای که در حالت عادی شاید ایراد خاصی نداشته باشد.

به خاطر همین وقتی گوشی داغ شده است، باید هنگام استفاده از آن بسیار دقت کنید. سعی کنید تا زمانی که گوشی کاملا سرد نشده است، کوچک‌ترین ضربه‌‌ای نیز به آن وارد نکنید.

داغ کردن پشت موبایل

مطالب پیشنهادی: از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته است؟ (9 نشانه)

علت داغ شدن گوشی هنگام اتصال به اینترنت

داغ شدن گوشی در زمان استفاده و اتصال به اینترنت، یکی از مواردی است که بسیاری از کاربران گوشی با آن مواجه شده‌اند. این مشکل معمولا زمانی که اینترنت روی حالت 4g است، بیشتر مشاهده می‌شود. اگر در زمان استفاده از اینترنت، گوشی بسیار داغ می‌شود و وضعیت دیتا نیز روی حالت 4g نیست، به شما توصیه می‌کنیم که اگر از برنامه‌هایی که به اینترنت نیاز دارند استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را ببندید. برای مثال اگر از تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، پینترست یا سایر برنامه‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها به‌طورکامل را ببندید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در حالت عادی، اتصال به وای‌فای باعث نمی‌شود که گوشی شما داغ شود. ولی استفاده مداوم از آن نه‌تنها سبب داغ شدن گوشی می‌شود، بلکه باعث آسیب به باتری نیز خواهد شد. علاوه‌بر این وقتی که شما دیتای موبایل خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید یا همان هات‌اسپات کردن؛ میزان حرارت در دستگاه شما افزایش پیدا می‌کند. پس در این موقعیت هم باتری موبایل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت داغ شدن گوشی هنگام اتصال به اینترنت

بررسی 12 علت داغ کردن پشت موبایل

داغ شدن گوشی علل مختلفی دارد که در این مبحث به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. البته قبل از همه چیز باید بدانید که داغ شدن گوشی همراه تا حدی طبیعی و قابل‌قبول است و جای نگرانی نیست! اما اگر گوشی بیش از اندازه داغ شد، دیگر از حالت طبیعی خارج می‌شود. درواقع این موضوع تبدیل به یک مشکل شده است که باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و برطرف شود. بنابراین بهتر است شایع‌ترین علل داغ کردن پشت موبایل را بشناسید تا درصورت بروز، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

برای تعمیرات گوشی موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

1. داغ شدن گوشی هنگام اتصال به اینترنت

یکی از متداول‌ترین دلایل داغ کردن گوشی، استفاده مداوم از اینترنت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که سیستم عامل اندروید، طوری طراحی شده که اپلیکیشن‌های اجرا شده در پس‌زمینه نیز توانایی استفاده از اینترنت گوشی شما را نیز دارند. همین موضوع هم باعث داغ شدن گوشی شما می‌شود. هات‌اسپات کردن اینترنت شما برای دیگران هم انرژی زیادی از گوشی مصرف می‌کند؛ چون باتری گوشی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. نصب بازی سنگین و بازی کردن روزانه

نصب بازی‌های سنگین نیز از رایج‌ترین دلایل داغ کردن پشت موبایل است. تا جای ممکن سعی کنید از نصب بازی‌های سنگین خودداری کنید. بازی‌ها حجم زیادی از فضای گوشی شما را اشغال می‌کنند. همچنین با درگیر کردن قطعات دستگاه، کم‌کم باعث بالا رفتن حرارت و درنهایت داغ شدن گوشی شما می‌شوند. علاوه‌بر این خوب است بدانید که اگر دستگاه از لحاظ سخت‌افزاری ضعیف باشد، این اتفاقات بیشتر رخ خواهد داد. برنامه‌های دیگری که باعث پردازش زیاد می‌شوند نیز منجر به داغ شدن گوشی شما خواهند شد.

علت داغ کردن پشت موبایل

3. ویروسی شدن گوشی

از دیگر دلایل داغ شدن موبایل، ویروسی شدن گوشی است. بدافزارها جزو عناصری هستند که می‌توانند منجر به ایجاد حرارت خطرناک شوند. البته هکرها نمی‌خواهند به شما آسیب برسانند؛ بلکه می‌خواهند دیتاهای شما را در دست خود داشته باشند. اگر گوشی شما زیاد داغ می شود، قبل از هرچیزی باید بررسی کنید که برنامه‌‌‌هایتان مستقیما از Google Play دانلود شده باشند.

4. استفاده از کاور یا قاب پلاستیکی موبایل

استفاده کردن از کاورهای پلاستیکی مخصوصا در فصل‌ها و روزهای گرم سال باعث می‌شود که گوشی شما بیشتر داغ شود. کاورها و قاب‌های پلاستیکی معمولا گرما را از خودشان عبور نمی‌دهند و فرآیند خنک شدن گوشی را به تعویق می‌اندازند. برای این‌که جلوی این اتفاق را بگیرید، بهتر است تا موقع شارژ کردن یا کار با گوشی، قاب و کاورش را جدا کنید.

5. داغ شدن گوشی هنگام شارژ شدن

از جمله دلایلی که باعث داغ شدن پشت موبایل درحال شارژ شما می‌شود، انجام دادن پردازش‌های زیاد توسط گوشی است. به عبارت دیگر اگر هنگام شارژ شدن باتری گوشی، چند برنامه باهم فعالیت کنند، پردازنده مجبور است تا فعالیت خود را دوچندان کند. بنابراین بهتر است قبل از شارژ کردن گوشی خود، همه برنامه‌های فعالش را ببندید. همچنین بهتر است تا موقع شارژ شدن از آن استفاده نکنید تا پروسه شارژ شدن بدون مشکل به پایان برسد.

مطالعه بیشتر: با معایب و مزایای تعویض باتری گوشی آشنا شوید!

6. مشکل در کابل شارژ

این روزها در بازار کابل‌ها و شارژرهای تقلبی زیاد است. یکی از دلایل داغ کردن پشت موبایل، وجود مشکل در کابل شارژ است. حتما با یک کابل جدید سعی کنید از سالم بودن کابل خود مطمئن شوید. البته گوشی‌هایی که به سیستم شارژ سریع مجهز هستند، افزایش دمای کمی دارند. بهتر است اگر به این آپشن نیازی ندارید، آن را از بخش منوی تنظیمات موبایلتان غیرفعال کنید.

7. نبستن اپلیکیشن‌های گوشی

قطعا در طول شبانه‌روز از برنامه‌های زیادی استفاده می‌کنید که همین موضوع هم باعث داغ شدن گوشی شما می‌شود. بنابراین سعی کنید بعد از این‌که کارتان با برنامه موردنظر تمام شد، آن را از پس‌زمینه غیرفعال کرده یا کاملا ببندید.

8. اتصال بیش از حد به بلوتوث

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بلوتوث گوشی خود به مدت طولانی استفاده نکنید. بعد از استفاده بهتر است از تنظیمات مربوطه، آن را غیرفعال کرده و از افزایش دمای گوشی خود جلوگیری کنید.

علت داغ کردن پشت موبایل

9. دوربین گوشی

خیلی از کاربران از این موضوع اطلاعی ندارند اما فیلم‌برداری طولانی‌مدت به باتری گوشی آسیب می‌زند و باعث داغ کردن پشت موبایل می‌شود. بهتر است تا به‌منظور خنک کردن گوشی خود، برای دقایقی فیلم‌برداری را متوقف کرده و دوربین را به‌طور کامل ببندید.

10. قرار دادن گوشی در معرض آفتاب

این مورد بسیار واضح است و نیازی به توضیح آن‌چنانی ندارد. برای خنک نگه داشتن گوشی بهتر است در یک روز گرم، آن را در نور مستقیم خورشید رها نکنید.

11. عدم استفاده از حالت هواپیما

اگر اوقاتی از روز را در بیرون از منزل سپری می‌کنید و نمی‌خواهید از دستگاه خود استفاده کنید، بهتر است برای خنک کردن آن، حالت هواپیما را فعال کنید. با فعال‌ کردن این گزینه، هم شارژ کمتری از شما می‌رود و هم گوشی شما گرمای کمتری تولید می‌کند.

12. روشنایی صفحه نمایش

بخش زیادی از شارژ باتری گوشی شما صرف تامین کردن انرژی برای روشنایی صفحه‌نمایشتان می‌شود. به همین دلیل هم اگر بیرون از محیط منزل هستید، بهتر است تا جای ممکن روشنایی صفحه را کاهش دهید.

آیا داغ شدن پشت موبایل ضرر دارد؟

همیشه به این نکته توجه کنید که سیستم خنک‌کننده گوشی شما مثل کامپیوترهای بزرگ نیست. گوشی‌های موبایل برخلاف کامپیوتر ممکن است انقدر داغ شوند که نیاز باشد کاربر فکری به حالش بکند. اما خبر خوب این است که داغ شدن زیاد گوشی در بیشتر مواقع هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌کند. بنابراین اگر پیغام هشدار دریافت کردید، نگران نشوید!

علت داغ کردن گوشی

بیشتر بخوانید: استفاده از موبایل به‌عنوان موس بلوتوثی

برای پیشگیری از داغ شدن گوشی چه‌کار کنیم؟

  • فایل‌های اضافی گوشی را حذف کنید.
  • تنها زمانی که به وای‌فای یا بلوتوث نیاز داشتید، آن‌ها را فعال کنید.
  • از حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری استفاده کنید.
  • هنگام بازی یا انجام فعالیت‌های سنگین، هرچندوقت یک‌بار به گوشی استراحت دهید.
  • گوشی خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
برای تعمیرات گوشی موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نتیجه‌گیری

داغ کردن پشت موبایل یکی از دغدغه‌هایی است که امروزه برخی از کاربران با آن درگیر هستند. این اتفاق دلایل مختلفی از جمله نصب بازی‌های سنگین، قرار دادن گوشی زیر نور مستقیم و موارد بسیار دیگر دارد. تمام مواردی که در مقاله ذکر شد، دست به دست هم می‌دهند که حرارت گوشی شما را بالا ببرند. اما روش‌های پیشگیری از داغ شدن گوشی بسیار راحت است.

به این منظور کافی است تا با توجه به ظرفیتی که گوشی دارد، از آن استفاده کنید. برای مثال اگر حافظه کمی دارید، از بازی‌های سنگین استفاده نکنید تا از داغ شدن گوشی پیشگیری کنید. با رعایت نکات ذکر شده، خیلی بیشتر می‌توانید از گوشی خود بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان از کارشناسان آچاره دریافت نمایید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا