امنیت در استفاده از وای فای عمومی

تکنولوژیلوازم دیجیتال

نقاط اتصال وای فای در کافی شاپ‌ها، فرودگاه‌ها، کتابخانه‌ها، هتل‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی به‌راحتی قابل دسترسی هستند، اما اغلب ایمن نیستند. اگر به یکی از شبکه‌های وای فای عمومی متصل شوید و اطلاعات خود را از طریق وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایل ارسال کنید، این احتمال وجود دارد که شخص دیگری بتواند آنها را ببیند. در این مقاله در مورد راه‌های افزایش امنیت اینترنت در استفاده از وای فای عمومی صحبت کرده‌ایم.

وای فای عمومی ایمن نیست!

وقتی در خانه از اینترنت استفاده می‌کنید، می‌توانید برای امنیت اینترنت خانگی خود اقداماتی انجام دهید؛ مانند استفاده از رمز عبور قوی‌تر، محدود کردن دستگاه‌هایی که می‌توانند به شبکه وای فای خانگی شما دسترسی داشته باشند و فعال کردن قابلیت رمزگذاری، بدین طریق که اطلاعات ارسالی از طریق اینترنت به شکل یک کد در می‌آید که توسط دیگران قابل خواندن نیست. اما زمانی که از وای فای عمومی کافی شاپ یا کتابخانه استفاده می‌کنید، نمی‌توانید برای ایمن کردن آن کار زیادی انجام دهید.

امنیت در استفاده از وای فای عمومی

چرا امنیت در استفاده از وای فای عمومی مهم است؟ اگر شبکه ایمن نباشد و شما وارد یک سایت رمزگذاری نشده شوید، یا وارد سایتی شوید که تنها در صفحه ورودی از سیستم رمزگذاری استفاده می‌کند، دیگر کاربرانی که در شبکه هستند، قادر خواهند بود از آنچه شما جستجو می‌کنید و می‌بینید، باخبر شوند. حتی آنها می‌توانند پا را فراتر از دیدن بگذارند و به جای شما وارد فروم‌های مختلف شوند.

ابزارهای جدید هک که به صورت آنلاین نیز قابل دسترسی هستند، دزدیدن اطلاعات کاربران را حتی برای افرادی که دانش فنی محدودی دارند، راحت کرده‌اند. اطلاعات شخصی، اسناد محرمانه، مخاطبین، عکس‌های شخصی و خانوادگی و حتی مشخصات ورود شما به سایت‌ها و فروم‌های مختلف, امکان هک شدن توسط افراد سودجو را دارند و این موجب شده حفظ امنیت در استفاده از وای فای به چالشی مهم برای افراد تبدیل شود.

کلاهبرداران حتی می‌توانند هویت شما را جعل کرده و با استفاده از حساب شما از مخاطبینتان کلاهبرداری کنند. یا اینکه نام کاربری و رمز عبور شما را در سایت‌های دیگر، از جمله سایت‌هایی که اطلاعات مالی شما را نگهداری می‌کنند، آزمایش کنند. اگر یک کلاهبردار به اطلاعات شخصی یا مالی شما دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود هویت شما را بدزدد.

هنگامی که از یک وای فای عمومی استفاده می‌کنید، در واقع داده‌های خود را با شرکت ارائه‌دهنده وای فای نیز به‌اشتراک می‌گذارید. همین امر هم یکی از عواملی است که امنیت در استفاده از wifi عمومی را به‌خطر می‌اندازد. برخی شبکه‌های وای فای عمومی مانند شبکه‌هایی که در هتل‌ها یا در فرودگاه فعال هستند، از شما می‌خواهند که برای حفظ امنیت در استفاده از وای فای عمومی یک «گواهی دیجیتال» روی اینترنت خود نصب کنید. این کار به آنها کمک می‌کند تا اسکن ترافیک شما را برای بدافزار انجام دهند. اما این گواهی دیجیتال به شرکت‌های ارائه‌دهنده وای فای عمومی اجازه می‌دهد تا ترافیک شما را بخوانند، حتی اگر سایتی باشد که با http شروع می‌شود (که اطلاعات را رمزگذاری می‌کند).

استفاده از وای فای عمومی

امنیت شبکه‌های وای فای عمومی

امنیت شبکه‌های وای فای عمومی ذاتاً از شبکه‌های شخصی و خصوصی شما کمتر است؛ زیرا نمی‌دانید چه کسی آن را ایجاد کرده و چه شخص یا اشخاص دیگری به آن متصل هستند. در حالت ایده‌آل شما نیازی به استفاده از وای فای ندارید. بهتر است به جای استفاده از وای فای عمومی از دیتای گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اما برای مواقعی که نمی‌توانید از اینترنت گوشی خود استفاده کنید، ترفندهایی وجود دارد که آسیب احتمالی وای فای عمومی را کاهش داده و امنیت در استفاده از wifi عمومی را افزایش دهید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

روش‌های افزایش امنیت هنگام استفاده از وای فای عمومی

حقیقت این است که برای ایجاد امنیت در وای فای کار زیادی نمی‌توان انجام داد. با این وجود اقدامات زیر در این راستا کمک‌کننده هستند:

1. اتصال ایمن به وبسایت‌ها

اگر در آدرس وبسایتی https مشاهده کردید، خیالتان راحت باشد که یک اتصال ایمن دارید. با این حال وجود https در یک وبسایت لزوماً به معنی قانونی بودن آن نیست. کلاهبرداران هم می‌دانند چگونه سایت‌ها را رمزگذاری کنند. آنها می‌دانند که مردم فرض را بر این می‌گذارند که https در یک سایت به معنی ایمن بودن آن است؛ بنابراین آن را به وبسایت‌های خود اضافه کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

اگر وارد چنین سایتی شوید، داده‌های شما در مسیر ورود به سایت رمزگذاری می‌شوند، اما کلاهبردارانی که https را به سایت خود اضافه کرده‌اند و آن سایت را اداره می‌کنند، می‌توانند به داده‌های شما دسترسی داشته باشند. به صورت کلی توجه به https موجود در آدرس سایت‌های اینترنتی و ورود به سایت‌هایی که این ویژگی را دارند، یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن امنیت در استفاده از وای فای عمومی را افزایش داد.

2. استفاده از برنامه VPN

برخی از شبکه‌های خصوصی مجازی که به عنوان VPN شناخته می‌شوند، امنیت در وای فای عمومی را افزایش می‌دهند. در مورد برنامه‌های VPN بیشتر مطالعه کنید و قبل از دانلود آنها اطلاعات کاملی در مورد عملکردشان به‌دست آورید.

استفاده از vpn

3. استفاده از داده تلفن همراه

داده تلفن همراه معمولاً رمزگذاری شده است. اگر در سفر هستید، امکان استفاده از یک وبسایت ایمن را ندارید و از برنامه‌های VPN نیز استفاده نمی‌کنید، استفاده از داده تلفن همراه به جای وای فای انتخاب خوبی است. داده تلفن همراه برای زمان‌هایی که اطلاعات شخصی را در برنامه‌ها قرار داده‌اید، انتخاب خوبی است؛ زیرا تشخیص اینکه آنها رمزگذاری شده‌اند یا خیر دشوار است.

4. استفاده از شبکه‌های وای فای عمومی شناخته شده

یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت در استفاده از وای فای عمومی، استفاده از شبکه‌های وای فای شناخته شده است. اگر از شبکه‌های وای فای عمومی معروف و شناخته شده وارد فضای مجازی شوید، کمتر احتمال دارد که به آسیب‌های وای فای عمومی مبتلا شوید. شبکه‌های وای فای عمومی که سازندگان آنها از قبل از شما مقداری پول می‌گیرند، قابل اعتمادتر هستند؛ زیرا شما سازندگان آنها را تا حدودی می‌شناسید.

مطلب پیشنهادی تفاوت پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس 

هیچ شبکه وای فای عمومی مطلقاً ایمن نیست. امنیت در وای فای عمومی به این بستگی دارد که چه کسی همراه با شما از وای فای استفاده می‌کند و چه کسی وای فای عمومی را ارائه می‌دهد. از نظر ایمنی نسبی می‌توان گفت شبکه‌های شناخته شده نسبت به شبکه‌هایی که به طور تصادفی روی تلفن همراه شما ظاهر می‌شوند، امن‌تر هستند. 

5. عدم ارسال اطلاعات شخصی

یک مورد دیگر که برای افزایش امنیت در استفاده از وای فای عمومی باید در نظر بگیرید، این است که اگر برای اتصال به وای فای عمومی از شما اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن خواسته شد، در استفاده از این وای فای بسیار محتاطانه عمل کنید. اگر اتصال به وای فای ضروری است، سعی کنید از ایمیل یا شماره تلفن اصلی خود استفاده نکنید. ایمیل یا شماره جایگزین را وارد کنید.

بیشتر بخوانید روش‌های اتصال تبلت به تلویزیون

6. نصب فایروال

فایروال برای حفظ امنیت در استفاده از وای فای عمومی بسیار مناسب است. فایروال بسته‌های ورودی و خروجی دستگاه شما را چک کرده در صورت مشاهده فعالیت مشکوک، به شما هشدار می‌دهد. در این شرایط فایروال اجازه دسترسی آسان به اطلاعات را نمی‌دهد. از قسمت Control Panel و System and Security می‌توانید فایروال را فعال کنید. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد مطابق نیاز کاری خود خط مشی‌های خاصی را تعریف کنند تا دریافت و ارسال اطلاعات از طریق پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی مطابق آن صورت گیرد.

فایروال

بایدها و نبایدها در استفاده کردن وای فای عمومی

در این قسمت بایدها و نبایدهای استفاده از وای فای عمومی و روش‌هایی که با استفاده از آنها می‌توانید امنیت در استفاده از وای فای عمومی را افزایش دهید، آورده شده است:

  • اطلاعات شخصی یا مالی خود را در دسترس قرار ندهید. همیشه فکر کنید که وای فای عمومی ایمن نیست.
  • هیچ وقت عملیات پولی یا بانکی خود را با شبکه‌های وای فای عمومی انجام ندهید. انجام عملیات بانکی با وای فای عمومی امکان به‌سرقت رفتن اطلاعات ارزشمندتان توسط هکرها را افزایش می‌دهد.
  • با وای فای عمومی به سایت‌های مربوط به کار خود وصل نشوید. نرم‌افزارهای حسابداری، ارتباط با مشتری، ایمیل کاری و اتوماسیون‌های اداری را با وای فای عمومی باز نکنید. هکرها می‌توانند به اطلاعات ورود شما به این برنامه‌ها و سایت‌ها دست پیدا کنند و در نتیجه به بخش‌های مختلف اداره یا شرکت نفوذ کرده و در داده‌های شما تغییراتی به‌وجود بیاورند که گاه بسیار جبران ناپذیر است.

وای فای عمومی

  • هنگام استفاده از وای فای عمومی خرید اینترنتی نکنید. وقتی در بستر وای فای عمومی اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کنید، در واقع اطلاعات حساب خود را در تمام اینترنت به ‌اشتراک می‌گذارید.
  • اطلاعات شخصی را تنها برای وبسایت‌هایی که مطمئن هستید رمزگذاری شده‌اند، ارسال کنید. برای امنیت بیشتر تمام بازدید شما از سایت باید رمزگذاری شود، یعنی از زمانی که وارد سیستم می‌شوید تا زمانی که خارج می‌شوید باید رمزگذاری شود. اگر فکر می‌کنید وارد سایتی شده‌اید که رمزگذاری شده است اما متوجه شدید که در صفحه‌ای رمزگذاری نشده هستید، فوراً از سیستم خارج شوید.
  • به طور دائم در حساب‌ها نمانید و حتماً بعد از اتمام کارتان از حساب خود خارج شوید.
  • برای ورود به وبسایت‌های مختلف از یک پسورد استفاده نکنید. در صورت انجام چنین کاری اگر شخصی به طور اتفاقی بتواند به یکی از حساب‌های شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند به بسیاری از حساب‌های دیگر شما نیز دسترسی داشته باشد.
  • به هشدارها توجه کنید. بسیاری از مرورگرهای وب قبل از بازدید از وبسایتی که مشکوک باشد یا قبل از دانلود برنامه‌هایی که ممکن است به سیستم شما آسیب بزنند، هشدار می‌دهند. همچنین مرورگر و نرم‌افزار امنیتی خود را همیشه آپدیت نگه دارید.
  • تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید تا به طور خودکار به شبکه‌های وای فای عمومی اتصال پیدا نکند. به این ترتیب کنترل شما روی زمان و نحوه استفاده از wifi عمومی بیشتر خواهد شد.
  • افزونه‌هایی را روی مرورگر نصب کنید که مرورگر را مجبور به رمزگذاری در وبسایت‌های محبوبی که اغلب رمزگذاری شده نیستند، کند. اما حتی چنین افزونه‌هایی هم نمی‌توانند به طور کامل و در برابر تمام وبسایت‌ها از شما محافظت کنند. برای تشخیص رمزگذاری بودن یا نبودن به دنبال https در URL وبسایت بگردید.
  • در چند سال آینده وای فای‌های عمومی حالت محافظت‌شده‌تری به خود می‌گیرند. مطمئن شوید که آخرین به‌روزرسانی‌ها را روی لپ‌تاپ و تلفن همراه خود اجرا می‌کنید.
  • زمانی که به وای فای عمومی متصل هستید، هیچ چیز جدیدی را دانلود نکنید. همچنین برنامه جدیدی روی دستگاه خود نصب نکنید، مگر اینکه در شرایطی قرار بگیرید که کاملاً مجبور باشید.

مطلب پیشنهادی گوگل لنز چیست و چگونه کار می‌کند؟

در آخر باید بگوییم بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات امنیت در استفاده از وای فای عمومی، استفاده نکردن از آن است! قبل از اینکه از خانه خارج شوید، ویدئوها و موسیقی‌های مورد علاقه خود را که ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید، دانلود کرده و روی گوشی یا لپ‌تاپ خود داشته باشید. راه دیگر استفاده از قابلیت هات اسپات گوشی است. رعایت نکات گفته شده در این مقاله ریسک خطرات مربوط به امنیت شبکه‌های وای فای عمومی را به‌ حداقل می‌رساند اما آن را به صفر نمی‌رساند.

 

در این باره بیشتر بخوانید 

معرفی و بررسی برترین لپ تاپ‌های زیر 1000 دلار

معرفی و بررسی بهترین CPUهای گیمینگ

حداقل کانفیگ مورد نیاز ویندوز 11

بهترین محل قرارگیری بلندگو و مانیتور استودیو

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا