آموزش سیم کشی کنترل چند لامپ از چند نقطه

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

کنترل چند لامپ از چند نقطه در بعضی از مواقع برای ما بسیار مهم می‌شود زیرا گاهی نیاز داریم تا لامپ‌های راه پله آپارتمان‌ها، سوله‌های بزرگ یا ورزشگاه‌ها را از چند نقطه مختلف کنترل کنیم. پس ما را به این فکر می‌اندازد تا برای این مسئله چاره ای بیندیشم. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا به آموزش نحوه کنترل چند لامپ از چند نقطه بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد کلید صلیبی چیست؟

کلید صلیبی که نام دیگر آن کلید چند مسیره می‌باشد که برای روشن یا خاموش یا کنترل چند لامپ در چند نقطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه این کلید کارایی زیادی دارد اما افراد کمی آن را می‌شناسند و از آن برای منزل یا محل کار خود استفاده می‌کنند.

در حالت عادی برای روشن یا خاموش کردن یک لامپ از یک نقطه، از کلید‌های تک پل استفاده می‌شود که این مورد در ساده‌ترین انواع مدار الکتریکی قرار دارد. اگر بخواهیم دو یا چند لامپ را از یک نقطه کنترل کنیم ‌می‌توانیم از کلید‌های دو پل استفاده کنیم و همچنین برای خاموش و روشن کردن بیش از یک لامپ در چند نقطه نیز می‌توانیم از کلید تبدیل استفاده کنیم.

کلید صلیبی

اما می‌رسیم به بحث اصلی؛ برای کنترل کردن چند لامپ از نقاط مختلف استفاده از کلید تک‌های دو پل و تبدیل در برخی موارد کارایی نخواهند داشت؛ اینجاست که استفاده از کلید صلیبی به کمک ما خواهد آمد. ما با استفاده از کلید صلیبی می‌توانیم به طور همزمان چند لامپ را در چند نقطه کنترل، یا به عبارتی روشن و خاموش کنیم.

روشن و خاموش کردن لامپ‌های راه پله از مهم‌ترین کاربردهای کلید صلیبی است. که البته این نکته را خاطر نشان می‌کنیم که اجرای این کلید منجر به سیم کشی زیادی در طول راه پله و همچنین هزینه زیادی خواهد شد که می‌تواند باعث منصرف شدن افراد برای استفاده از کلید صلیبی شود. چشمی‌ها و تایمر‌ها تا حدودی توانسته‌اند جایگزین کلید‌های صلیبی شوند.

مطلب پیشنهادی : نصب کلید هوشمند کولر آبی

نماد کلید صلیبی چه شکلی است؟

برای کنترل چند لامپ در چند نقطه به شما پیشنهاد می‌کنیم که با نماد کلید صلیبی آشنا شوید. همانطور که در تصویر می‌بینید نماد آن به شکل صلیب است و معمولا بر روی صفحه کلید درج خواهد شد تا با کلیدهای تک پل و کلید تبدیل و … به اشتباه گرفته نشود. نقشه سیم کشی با استفاده از کلید صلیبی به این صورت است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

به این نکته توجه داشته باشید که حتما از یک کلید تبدیل در ابتدا و انتهای مدار برای طراحی مدار کلید صلیبی استفاده کنید در غیر این صورت کارایی مدار از بین می رود و به عبارتی بلااستفاده خواهد شد. این نکته را خاطر نشان خواهیم شد که تعداد کلید های صلیبی هر چند مقدار می‌تواند باشد اما وجود کلید تبدیل در ابتدا و انتها ضروری است.

مطلب پیشنهادی : آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

نصب کلید صلیبی

همانگونه که در تصویر نشان داده شده است مابین کلیدهای تبدیل ابتدا و انتهای نقشه، کلید صلیبی درست در وسط مدار قرار گرفته است. با استفاده از این نقشه می‌توانیم چندین لامپ را در هر نقطه‌ای که بخواهیم کنترل کنیم.

آموزش نصب و سیم کشی کلید صلیبی

 1. لوله گذاری

قبل از هر چیزی باید لوله گذاری را انجام دهیم تا بتوانیم سیم‌های مورد نیاز را از داخل آن رد کرده و یا به عبارتی سیم کشی‌های مربوطه را انجام دهیم.

مطلب پیشنهادی : آموزش تعویض لامپ یخچال

همانطور که در تصویر می‌بینید یک لوله سیم کشی از فاز و همچنین لوله از نول به کلید تبدیل وارد شده و از دو کلید صلیبی که در میان مدار الکتریکی قرار دارد عبور کرده است و به کلید تبدیل انتهایی مدار وارد شده است. همانطور که گفته شد می‌توان هر تعداد کلید صلیبی و لامپ را که مورد نیاز است را در میان این مدار قرار داد.

کنترل چند لامپ از چند نقطه9

2. سیم کشی

بعد از اینکه لوله گذاری انجام شد سیم کشی مابین آنها را می‌توانیم انجام دهیم. سیم نول را مستقیم از جعبه تقسیم فیوز به لامپ وصل می‌کنیم، اگر  می‌خواهیم به چند لامپ وصل شود باید سیم نول را به سری لامپ‌ها ببندیم. در ابتدای کار باید کلید تبدیل را در مدار الکتریکی خود سیم کشی کنیم. در میان سه پیچ کلید تبدیل یک پیچ مشترک وجود دارد که رنگ آن با سایر پیچ‌ها فرق دارد. سیم فاز باید در یکی از پیچ‌های مشترک کلید تبدیل اولی وارد شود.

سیم فازی که خارج شد را باید از سر پیچ غیر مشترک موجود در کلید تبدیل اولی به یکی از پایه‌ها یا چهار ترمینالی که در کلید صلیبی وجود دارد را وصل کنیم.

در کلیدهای صلیبی چهار ترمینال وجود دارد که دو به دو رنگ آنها با هم مشترک است. سر پیچ غیر مشترک دوم در کلید تبدیل را باید به یکی از پایه‌های کلید صلیبی که با پایه قبلی یک رنگ است وصل کنیم. توجه کنید که اگر سر غیر مشترک کلید تبدیل را به یکی از پایه‌های کلید صلیبی وصل کرده باشیم باید سر غیر مشترک دوم را به همان رنگ پایه قبلی کلید موجود در کلید صلیبی وصل کنیم.

پیچ‌های غیر مشترک موجود در کلید تبدیل انتهای مدار الکتریکی را نیز باید به همین صورت به پایه‌های باقیمانده و هم‌رنگ در کلید صلیبی وصل کنیم. سیم فاز از پیچ مشترک کلید تبدیل پایانی باید به عنوان خروجی به لامپ یا لامپ‌های موجود وصل شود. اینگونه جریان الکتریکی میان مدار برقرار خواهد شد و کنترل چند لامپ در چند نقطه میسر خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

در تصاویر زیر می‌توانید نقشه سیم کشی کنترلیک لامپ از سه نقطه و نقشه سیم کشی کنترلیک لامپ از چهار نقطه را مشاهده کنید.

نقشه سیم کشی کنترلیک لامپ از سه نقطه

نقشه سیم کشی کنترلیک لامپ از چهار نقطه

سخن پایانی

به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات فنی کاف درباره برقکاری ساختمان ندارید و یا فرصت کافی برای انجام این کار ندارید از متخصصین ماهر آچاره کمک بگیرید. اگر خود شما این کار را انجام می‌دهید حتما تمامی نکات را همراه با ایمنی کامل رعایت کنید. همانطور که گفته شد، کنترل چند لامپ در چند نقطه با استفاده از کلید صلیبی امکان‌پذیر خواهد بود و شما می‌توانید با استفاده از دو کلید تبدیل در ابتدا و انتهای نقشه الکتریکی خود و چند کلید صلیبی در وسط آنها لامپ‌های مورد نیاز را وصل کنید و به راحتی لامپ‌ها را در هر نقطه‌ای روشن و خاموش کنید.

مطلب پیشنهادی : بهترین محل قرارگیری بلندگو و مانیتور استودیو

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا