لیست گیاهان مناسب روف گاردن + شرایط نگهداری

ساختمانطراحی و اجرای فضای سبز

گیاهان مناسب روف گاردن گیاهانی هستند که در شرایط آب و هوایی سخت و آفتاب شدید تحمل بالایی دارند. انواع گل و گیاه مناسب روف گاردن باید تا حدودی نسبت به گرما و خشکی مقاوم باشند. نیاز کم به آب، کود و هرس از جمله ویژگی‌های گیاهان مناسب روف گاردن هستند.

مقاومت در برابر سرما، گرما، نور خورشید و بادهای احتمالی از جمله ویژگی های گیاهان مناسب روف گاردن محسوب می‌شوند. در بعضی شرایط استفاده از درختچه‌ها و گلدان‌های زینتی گزینه مناسبی برای روف گاردن است.

ساده‌ترین روش برای باغبانی روی پشت بام استفاده از گلدان‌ها و بسترهای کشت گیاه است. شما می‌توانید هر سبک روف گاردن را با گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند تزئین کنید. اما چه گیاهانی مناسب روف گاردن هستند؟ اگر نمی‌دانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. 

شما می‌توانید برای طراحی، ساخت، رفع نواقص و بازسازی روف گاردن ساختمان خود با متخصصان ممتاز سرویس اجرای روف گاردن آچاره مشورت نمایید.

نکات کلیدی

  • گیاهانی برای روف گاردن مناسب هستند که مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما داشته باشند. 
  • برای روف گاردن گیاهان بومی را انتخاب کنید؛ چون رشد بیشتری دارند و نگهداری از آن‌ها آسان‌تر است.
  • با یک یا دو گلدان کوچک شروع کنید. در مراحل بعد اگر خواستید می‌توانید روف گاردن جدید خود را گسترش دهید. 
  • انواع سبزیجات، گل‌ها، درختچه‌ها و میوه‌های مقاوم را می‌توانید به روف گاردن خود اضافه کنید. 

نکات مهم در انتخاب گل و گیاه مناسب برای روف گاردن

بعد از تصمیم‌گیری درباره طراحی روف گاردن و اجرای آن روی پشت بام باید بدانید چه گیاهانی برای این محیط مناسب هستند. گیاهان مناسب روف گاردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های باغ روی پشت بام خانه شما هستند و باید با دقت انتخاب شوند. 

اگر روف گاردن شما در منطقه بادخیز واقع شده بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر باد پایدار و مقاوم هستند. جدای از انتخاب گل و گیاه مناسب برای روف گاردن باید به نوع گلدان‌ها هم توجه کنید. البته اگر می‌خواهید گل‌ها را در گلدان پرورش دهید. 

گلدان‌های کم ارتفاع و پهن بهترین گزینه برای محیط پشت بام هستند. گلدان‌های کاسه‌ای و مخروطی شکل که مرکز ثقل پایین‌تری دارند در بادهای شدید کمتر واژگون می‌شوند؛ بنابراین می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. 

گلدان‌های مستطیلی یا مربعی شکل نسبت به گلدان‌های گرد پایدارتر هستند. لبه‌های آنها مقاومت بیشتری در برابر باد و طوفان دارند. اگر قصد دارید در روف گاردن درختان بلند بکارید از گلدان‌هایی استفاده کنید که پایه‌های پهنی دارند. 

گاهی وزن سنگین گلدان‌ها مشکل‌ساز است؛ چون گلدان‌ها بعد از آبیاری سنگین‌تر هم می‌شوند. در این شرایط ممکن است به سقف آسیب برساند و در شرایط وخیم‌تر باعث ریزش سقف شود. وزن سنگین خاک رس، کوتا و سیمان را هم نباید دست کم بگیریم. 

برای حل این مشکل می‌توانید از گلدان‌های سفالی و سرامیکی استفاده کنید. فقط یک ایراد وجود دارد و آن هم داغ شدن این گلدان‌ها در معرض آفتاب است. وقتی گلدان داغ می‌شود خاک و ریشه‌ها گرم می‌شوند و به آبیاری بیشتری نیاز دارند. 

راه‌حل این مسئله درست کردن سایبان برای گلدان‌ها است. آبیاری قطره‌ای هم کار شما را راحت‌تر می‌کند. البته بسیاری از مردم گلدان‌های فایبرگلاس را برای روف گاردن خود ترجیح می‌دهند. این گلدان‌ها وزن کمی دارند و به سقف آسیب نمی‌رسانند. 

لیست گیاهان مناسب برای روف گاردن

گیاهان مناسب روف گاردن

اکثر روف گاردن‌ها در طول روز بسیار گرم می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود گیاهان مقاوم به خشکی را برای روف گاردن خانه خود انتخاب کنید. برای روف گاردن به گیاهانی نیاز دارید که بتوانند گرما را تحمل کنند. 

مطلب مشابه: قیمت اجرای روف گاردن

هیچ لیست کاملی از گیاهان مقاوم برای روف بام وجود ندارد. انتخاب گیاهان تا حد زیادی نیازمند آزمون و خطا است. با این حال می‌توانید تمام گیاهان به جز درختان بلند را در روف گاردن بکارید. 

بسیاری از پشت بام‌ها به عنوان اقلیم‌های کوچک قابلیت پرورش بیشتر گیاهانی که در سطح زمین مقاوم نیستند را دارند. اگر در خانه جای کافی دارید می‌توانید گیاهان ضعیف را در زمستان به داخل خانه بیاورید. این کار مانع از سرمازدگی گیاهان کوچک و ظریف می‌شود. 

گياهان مناسب روف گاردن گیاهانی با سیستم ریشه محدود هستند که به خاک زیادی نیاز ندارند. درختان و درختچه‌ها به خاک بیشتر و گلدان‌های بزرگ‌تر نیاز دارند. اما با تعداد کمی از آن‌ها می‌توانید فضای زیادی از روف گاردن را سرسبز کنید.

ثبت سفارش طراحی و اجرای روف گاردن و انواع بام سبز

لیست گیاهان مناسب روف گاردن

بسته به ظاهر و عملکردی که در نظر دارید می‌توانید گیاهان زیر را برای روف گاردن خانه خود انتخاب کنید. البته باید شرایط نگهداری گیاهان مناسب روف گاردن را در نظر بگیرید. بعضی گیاهان به رسیدگی بیشتری نیاز دارند. 

ویژگی های گیاهان مناسب روف گاردن

1. انواع گل‌ها

پشت بام خانه خود را با گل‌های رز، اطلسی یا بنفشه به باغ گل رنگارنگ تبدیل کنید. در آب و هوای گرم می‌توانید انواع دیگری از از گل‌ها را به روف گاردن خود اضافه کنید. گل همیشه بهار یکی از گل‌های زیبا و اغلب چند رنگ است که می‌توانید برای روف گاردن انتخاب کنید. 

این گل شکوفه‌های نسبتا فشرده‌ای دارد و بسیاری از مردم از آن برای دور نگه داشتن آفات از باغ خود استفاده می‌کنند. گل همیشه بهار یک ساله است؛ اما بذرهایی که داخل خاک می‌ریزند هر سال دوباره رشد کنند. بنابراین لازم نیست دوباره آنها را بکارید. 

گل همیشه بهار را باید در خاکی با زهکشی خوب و غنی بکارید. اگر می‌خواهید بذرها را به صورت ردیفی بکارید بین هر ردیف 5 سانتی متر فاصله بگذارید.

گل رز گیاهی کلاسیک است که بسیاری از مردم به دلیل تنوع رنگ و زیبایی آن را در باغچه حیاط‌ خود می‌کارند. گل رز باید در آفتاب کامل و داخل خاک با زهکشی مناسب کاشته شود. 

شرایط نگهداری گیاهان مناسب روف گاردن

2. انواع سبزیجات و میوه‌ها

گوجه فرنگی، تربچه، فلفل، خیار، کدو سبز و توت فرنگی چند مورد از سبزیجات و میوه‌های قابل کاشت در روف گاردن هستند.

اگر از طرفداران گوجه فرنگی هستید، گوجه گیلاسی انتخاب مناسبی برای پشت بام شماست. این گوجه‌ فرنگی‌های ریز را می‌توانید به طور کامل خورد یا در غذاهایی مانند ساندویچ و سوپ استفاده کنید. درست مانند گوجه‌ فرنگی‌های معمولی و بزرگتر.

گوچه فرنگی گیاهی آفتاب دوست است. بنابراین باید آن را در محلی قرار دهید که نور زیادی دریافت کنند. 

اگر تجربه کافی برای کاشت سبزیجات ندارید خیار می‌تواند انتخابی آسان برای شما باشد. تا زمانی که بوته خیار آفتاب و آب کافی دریافت کند رشد خوبی دارد. اگر روف گاردن شما فضای کافی دارد خیارها را روی پایه ببندید عمودی رشد کنند. تا گیاهان دیگر فضای بیشتری برای رشد داشته باشند.

توت فرنگی یکی از انواع گياهان مناسب روف گاردن است که برای رشد به خاک غنی و ارگانیک نیاز دارد. این گیاه دارای برگ‌های بیضی شکل و دندانه‌دار است و شکوفه‌های سفید ظریفی دارد. پرورش توت فرنگی ظاهری زیبا به باغ پشت بام خانه شما می‌دهد. 

توت فرنگی گیاهی نسبتا مقاوم است و سال به سال بدون کاشت مجدد رشد می‌کند. خود توت فرنگی‌ها خوراک لذیذی برای پرندگانی هستند که آنها را پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است به فکر محافظ برای باغ خود باشید.

اگر عاشق سبزی‌های معطر هستید ریحان برای باغ پشت بام شما ضروری است. این سبزی به آفتاب کامل و گرما نیاز دارد. وقتی بذرها جوانه زدند و رشد کردند به خشکی مقاوم می‌شوند.

فلفل دلمه‌ای گزینه‌ای عالی برای روف اردن است؛ چون برای رشد به آفتاب نیاز دارد. خاک شنی با زهکشی خوب برای این گیاه بهترین است و مانع از پوسیدگی ریشه می‌شود. این گیاه را در اوایل فصل بکارید، زیرا کمی طول می‌کشد تا فلفل‌های بزرگ رشد پیدا کنند.

گياهان مناسب روف گاردن

3. انواع حبوبات 

حبوبات منبع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی هستند که کاشت آن‌ها روی روف گاردن جز سود چیزی برای شما ندارد. حبوبات را باید در خاکی با زهکشی خوب بکارید تا آفتاب کامل دریافت کنند. حبوبات برای بازگرداندن نیتروژن به خاک تاثیر خوبی دارند.

4. انواع درختان تزئینی

کاج خمره‌ای یکی از درختچه‌ها و گیاهان مناسب روف گاردن است که ظاهر زیبایی دارد و به راحتی قابل پرورش است. این درختچه رشد زیادی در سال دارد و می‌توان آن را کوتاه کرد و به اندازه دلخواه درآورد. کاج خمره‌ای باید در آفتاب کامل و خاک مرطوب و با زهکشی مناسب کاشته شود.

اقاقیای بنفش با شکوفه‌های معطر که مانند انگور آویزان هستند نمایی جذاب به روف گاردن خانه شما می‌دهند. اقاقیای آسیایی در برخی مناطق به صورت مهاجمی رشد می‌کند؛ بنابراین قبل از کاشت، محدودیت‌های محیط را بررسی کنید. قسمت‌هایی از این گیاه سمی هستند. 

چمن تزئینی را هم می‌توانید به روف گاردن خانه خود اضافه کنید. این پوشش سبز نمایی زیبا به باغ شما می‌دهد و نگهداری از آن آسان است. 

قیمت اجرای روف گاردن

روف گاردن روش جدیدی برای باغبانی شهری هستند؛ اما تدارکات اجرای آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در حالت کلی هزینه اجرا و نصب روف گاردن از سقف‌های معمولی بیشتر است. طوری که هزینه اجرای آن را حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از سقف‌های سنتی تخمین زده‌اند. 

برای اجرای روف گاردن باید چندین مرحله را در نظر بگیرید. نکته اول یکپارچگی سازه است. باید مطمئن شوید که سقف می‌تواند بار را تحمل کند. چون گلدان‌ها سنگین هستند و بعد از آبیاری سنگین‌تر هم می‌شوند. 

نکته دوم دسترسی است. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید باید ببینید اجازه استفاده از آسانسور را برای حمل مصالح دارید یا نه. نکته مهم دیگر آب است. آیا امکان انتقال شلنگ آب به پشت بام وجود دارد. برای سهولت کار می‌توانید آبیاری قطره‌ای را در نظر بگیرید.

نور خورشید مرحله بعدی است که باید در نظر بگیرید. همانطور که گفتیم بسیاری از گیاهان مناسب روف گاردن به آفتاب کامل نیاز دارند؛ بنابراین دقت کنید که سایه ساختمان‌های مجاور روی این گیاهان نباشد. 

انتخاب گل و گیاه مناسب برای روف گاردن| گیاهان مناسب روف گاردن

سخن پایانی

روف گاردن محیطی سرسبز در بالای ساختمان‌ها است که کاربردهای مختلفی دارد. از این محیط به عنوان باغ گیاهان و سبزیجات یا برای آفتاب گرفتن و استراحت به دور از هیاهوی شهر استفاده می‌شود.

بیشتر گیاهان مناسب روف گاردن باید در برابر نور خورشید و سرمای زمستان مقاومت بالایی داشته باشند. برای سرسبزی روف گاردن می‌توانید از گلدان‌های مستطیلی یا مخروطی شکل استفاده کنید. چون در برابر وزش باد محکم‌تر هستند و امکان افتادن آن‌ها کم است. 

منبع: https://gardentabs.com

https://plantersetcetera.com

سوالات متداول

چگونه روف گاردن را تزئین کنیم؟

برای زیباتر شدن روف گاردن می‌توانید از مبلمان راحت و فرش، گیاهان گلدانی، سایه‌بان یا چتر و نورپردازی استفاده کنید.

روف گاردن برای چه گیاهانی مناسب است؟

روف گاردن برای پرورش میوه و سبزیجات عالی است. باغ‌های روی پشت بام معمولاً آفتاب‌ گیرتر از باغ‌های روی زمین هستند؛ بنابراین روف گاردن مکانی عالی برای رشد گیاهان آفتاب‌دوست مانند گوجه فرنگی، بادمجان و گیاهان دارویی است.

چه نوع گلدان‌هایی برای روف گاردن مناسب هستند؟

گلدان‌های فایبرگلاس مخروطی یا مستطیلی شکل مقاومت بیشتری در برابر باد دارند؛ بنابراین برای محیط باز روف گاردن مناسب هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا