7 علت شیری شدن آب استخر که باید سریعا رفع کنید!

ساختماناستخرتعمیرات ساختمان

همه ما، وقتی به استخر می‌رویم، دلمان می‌خواهد در آب شفاف و زلال شنا کنیم و خوش بگذرانیم. اما متاسفانه گاهی اوقات آب استخر رنگ عجیبی دارد که باعث می‌شود همه از ورود به آن امتناع کنند. یکی از رنگ‌هایی که گاهی وقت‌ها آب استخر پیدا می‌کند، رنگ شیری است. اما علت شیری شدن آب استخر، یا به اصطلاح ابری شدن آن چیست؟ آیا این اتفاق معمول است؟ آیا شنا کردن در آب شیری‌رنگ خطری ندارد؟ با ما باشید تا در این مقاله پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

شیری شدن آب استخر یعنی چه؟

شیری شدن آب، پدیده‌ای نسبتا رایج است، که علل مختلفی دارد. از این دلایل مختلف، می‌توان به عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در آب، فیلتر ضعیف، یا اجسام خارجی که وارد آب می‌شوند اشاره کرد. 

دلیل کدر شدن آب

ابری شدن آب یا شیری شدن آن، یعنی آب هاله‌ای سفید یا شیری پیدا می کند و به راحتی نمی‌توان کف آن را دید. دلیل این رنگی به نظر رسیدن آب، وجود اجرام ریزی در آب است که نور خورشید را منعکس می‌کنند. اندازه این اجرام بسیار کوچک است و بین ۰.۵ تا ۵.۰ میکرون هستند و به همین دلیل، با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. درجه‌های مختلفی برای آب شیری رنگ استخر وجود دارد.

  • کدر: آب استخر درخشش و شفافیت خود را از دست می‌دهد اما میزان کدری اینقدر کم است که راحت قابل تشخیص نیست.
  • مه‌دار: همچنان کف استخر دیده می‌شود اما تفاوت خاصی با مدل کدر ندارد.
  • شیری: رنگ استخر شیری بنظر می‌رسد و دیدن کف استخر سخت می‌شود.

۷ دلیل شیری شدن آب استخر

  1. فیلتر ضعیف
  2. کلر یا سطح پی‌اچ نامناسب
  3. زیاد بودن میزان آلکالیته
  4. بالا بودن درجه سختی کلسیم
  5. ذرات معلق
  6. گرد و غبارهای فضای اطراف
  7. آب باران

۱. عملکرد ضعیف فیلتر استخر

اگر عملکرد فیلتر ضعیف باشد، استخر نه تنها شیری، بلکه کثیف می‌شود. ۹۰ درصد مواقع، شیری شدن آب استخر به خاطر فیلتر نامناسب استخر است. ممکن است فیلتر گرفته باشد. همچنین، خراب شدن پمپ می‌تواند منجر به این اتفاق شود.

فیلتر کردن آب استخر

۲. سطح نامناسب پی اچ یا کلر

بعد از نامناسب بودن فیلتر، سطح کم یا زیاد پی اچ آب می‌تواند باعث ابری شدن آب استخر شود. وقتی سطح پی اچ بالا و پایین شود، کلر به آب پس می‌دهد و این کلرها، سطح آب را تغییر می‌دهند. توصیه می‌شود که سطح کلر آب باید بین 0.5 تا 0 پی پی ام باشد. زیاد بودن سطح پی اچ آب، باعث منفعل شدن کلر در کشتن باکتری‌ها و دیگر مواد طبیعی آب می‌شود و احتمال رشد چیزی مانند جلبک در آب افزایش پیدا می‌کند.

۳. زیاد بودن میزان آلکالیته

زیاد بودن آلکالیته با شیری بودن آب استخر رابطه مستقیم دارد. این مورد می‌تواند تعادل پی اچ را بهم بزند. اگر میزان آلکالیته از ۲۰۰ پی پی ام بیشتر شود، احتمال ابری شدن استخر زیاد است. 

۴. بالا بودن درجه سختی کلسیم

سختی کلسیم، یعنی جمع کلسیم حل نشده در آب. وقتی حجم زیادی از کلسیم وارد آب شود، تنظیم پی اچ یا آلکالیته آب بهم می‌خورد. درجه سختی کلسیم مطلوب، بین ۱۰۰-۴۰۰ پی پی ام است و این میزان، به دمای آب نیز بستگی دارد. اگر میزان سختی کلسیم از ۴۰۰ بالاتر شود، شیری شدن آب استخر امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۵. ذرات معلق

از بدن شناگران هنگام شنا، ذراتی جدا می‌شود که روی آب می‌ماند. روغن بدن و کرم ضدآفتاب، رایج‌ترین ذراتی هستند که از بدن جدا می‌شوند و روی آب شناور می‌مانند. علاوه بر این‌ها، بعضی از شناگران با آرایش وارد آب می‌شوند و آن را به آب پس می‌دهند. این موارد آب را منعکس می‌کنند و باعث ابری بنظر رسیدن آب می‌شوند.

۶. گرد و غبارهای فضای اطراف

ذرات ریز محیط مانند برگ‌ها، چوب‌ها و دیگر مواد این قبیل، به‌خصوص در استخرهای روباز، به وفور یافت می‌شوند. حتی ذرات خیلی ریز، مانند سنگ ریزه، گرد و غبار یا فضله پرندگان هم می‌تواند ظاهر آب را دستخوش تغییرات قرار دهد.

شیری شدن آب استخر

۷. آب باران 

اگر اخیرا باران سنگینی باریده، احتمال شیری شدن آب استخر زیاد است. در آب باران مقادیر زیادی نیترات، سولفات و مواد شیمیایی دیگر وجود دارد. همچنین، آب باران میزان کلر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و نظمش را بهم می‌زند.

کدر شدن آب استخر

نحوه تمیز کردن آب استخری که شیری رنگ شده

با این که در شیری شدن آب عوامل زیادی دست دارند، اما تمیز کردن و برگرداندن رنگ به حالت اولیه کار نسبتا ساده‌ای است. 

اول از همه، تمامی اجسام خارجی و جلبک‌ها را از آب خارج کنید. دیواره‌ها و سطوح آب را خوب اسکراب کنید. اگر آب به حد زیادی جلبک زده، شاید بد نباشد که به آب استخر شوک دهید. چرا که این کار در زدودن جلبک‌ها نقش زیادی دارد. 

چرا رنگ آب عوض میشود - میزان زیاد کلر در آب

اگر شیری شدن آب به خاطر نامیزان بودن مواد شیمیایی است، اول میزان کلر را روزانه بررسی کنید و هر زمان که لازم بود، آن را تنظیم کنید. این کار به‌خصوص در تابستان که میزان استفاده از استخر زیاد است، ضرورت بیشتری دارد. اگر میزان پی اچ کم است، آن را افزایش دهید. اگر سختی کلسیم دلیل ابری شدن آب باشد، میتوانید میزان آن را کم کنید. 

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطالب پیشنهادی: ساده‌ترین راه تمیز کردن استخر

آیا شنا کردن در آب استخر شیری بی‌خطر است؟

امکان خطر برای شنا کردن در استخری با چنین رنگی وجود دارد. آب شیری رنگ نشانه‌ی عدم وجود کلر کافی در آب است. بدین ترتیب، جلبک و باکتری پاتوژنیک در آب زیاد می‌شود. شنا کردن در چنین آبی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پوستی، مشکل در مجاری ادرار و مشکلات روده‌ای شود. 

زیاد شدن کلرامین نشان می‌دهد که چیزهایی مانند ادرار، خون، عرق، کرم ضد آفتاب و دیگر موارد ناخوشایند در آب شناور هستند و بهتر است از ورود به چنین استخری خودداری کنید. با توجه به میزان شیری بودن آب استخر، احتمال آسیب رسیدن به بینایی‌تان هم وجود دارد. اگر نتوانید کف استخر را ببینید، احتمال غرق شدگی هم وجود دارد. 

پایان

به پایان این مقاله رسیدیم. امیدوار هستیم به تمام سوالاتتان درباره شیری شدن یا ابری شدن آب استخر رسیده باشید. تا حد امکان از شنا کردن در چنین آبی پرهیز کنید تا از بروز بیماری‌های پوستی و دیگر بیماری‌ها اجتناب کنید. چنانچه سوالی در خصوص آب کدر یا شیری دارید، با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی: 4 علت قهوه‌ای شدن آب استخر و راهکار عملی رفع آن

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا