کاربرد سوراخ روشویی یا پانچ روشویی چیست؟

ساختمانروشوییلوله کشی و تاسیسات

احتمالا متوجه شده باشید که روشویی شما دارای یک سوراخ یا پانچ است، اما سینک ظرفشویی معمولاً این ویژگی را ندارد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کاربرد سوراخ روشویی یا پانچ روشویی چیست؟ بنا به طرح روشویی شما، این پانچ ممکن است یک یا دو سوراخ داشته باشد، گوشه روشویی یا زیر لبه شیر تعبیه شده باشد و یا یک سرپوش فلزی تزیینی روی آن قرار گرفته باشد؛ البته این تفاوت‌ها صرفاً جنبه زیبایی در طراحی دارند.

کاربرد سوراخ روشویی یا پانچ روشویی

جلوگیری از سرریز شدن آب

بیشتر وان‌های حمام و روشویی‌ها معمولاً این سوراخ و دریچه را دارند. در مواقعی که وان حمام پر می‌شود یا با قطع آب سهواً دستگیره شیر آب باز می‌ماند، ممکن است آب شیر سرریز شود. این اتفاق اغلب زمانی رخ می‌دهد که افراد حواسشان پرت شده یا فراموش کرده‌اند که شیر آب باز مانده است.

بدین ترتیب سوراخ روشویی و یا وان حمام از سرازیر شدن آب جلوگیری می‌کند و به اصطلاح سیل آب در خانه راه نمی‌افتد که در مورد سینک آشپزخانه می‌توان گفت عموماً افراد در آشپزخانه بعد از اتمام کار آب را می‌بندند یا همیشه حضور دارند. در چنین شرایطی، این پانچ در واقع با تفاوت اندکی همانند دریچه اصلی تخلیه آب عمل می‌کند.جلوگیری از سرریز شدن آب

ایجاد مسیر تخلیه هوا

همچنین این سوراخ یک مسیر فرار برای هوا در هنگام خروج آب از دریچه اصلی روشویی ایجاد می‌کند. چرا که بدون وجود این سوراخ، یک حوض پر از آب به دلیل مقاومت در برابر هوای خروجی از دریچه ایجاد می‌شود و کار تخلیه آب از زهکشی اصلی صورت می‌گیرد. این مسیر فرار جایگزین باعث می‌شود هوا جریان پیدا کند و خط لوله آب با ظرفیت کامل و با سرعت، آب را خارج کند.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری نصب و تعویض سیفون روشویی

بهبود عملکرد دریچه اصلی

هنگامی که آب کاملاً روی دهانه آن را گرفته باشد؛ دریچه اصلی در سینک روشویی نمی‌تواند آب را به‌اندازه کافی خارج کند. در این حالت در دریچه که نمی‌تواند هوا را همراه با آب عبور دهد، یک مکش ایجاد می‌شود که جریان آب به سمت پایین را کُند می‌کند، اما با تعبیه این سوراخ، اثر مکش کاهش پیدا کرده و آب سریع‌تر تخلیه می‌شود.

توصیه‌ها!

  • برخی طراحی‌ها در روشویی و وان حمام ممکن است این سوراخ را نداشته باشد که دلیل آن‌ها این است که این سوراخ بر ظاهر محصول تأثیر می‌گذارد، درنتیجه بهتر است هنگام خرید دقت کنید و ترجیحاً گزینه‌هایی که دارای این پانچ هستند را انتخاب نمایید.
  • گرچه سوراخ روشویی کمک می‌کند که آب سینک روشویی و حمام سرریز نشود، اما دقت داشته باشید که چون این سوراخ‌ها معمولاً کوچک هستند قادر نیستند برای طولانی‌مدت از سرریز شدن آب جلوگیری کنند. در واقع فقط می‌توانند این عمل را به تأخیر بیندازند.
  • بهتر است هنگام گرفتگی زهکشی اصلی از این سوراخ استفاده نشود چرا که این سوراخ به‌تنهایی قادر به خارج کردن آب به سمت فاضلاب نیست. علاوه بر این همان‌طور که گفته شد، اگر سوراخ روشویی شما گرفته است آن را باز کنید تا آب به‌راحتی پایین برود.
  • یک نگرانی در خصوص سوراخ روشویی، تجمع باکتری‌ها در این مکان است که ممکن است تماس با آن شما را مریض کند و یا باعث ایجاد بوی بد شود. در این حالت می‌توانید کمی جوش شیرین در مجرای این سوراخ ریخته و سپس سرکه را به آن اضافه کنید. در قدم بعد اجازه دهید چند دقیقه بگذرد سپس روی آن چند لیوان آب جوش ریخته تا مجرا کاملا ضدعفونی شود.
  • در صورت باقی ماندن بو می‌توانید یک مخلوط نصف نصف از سفیدکننده و آب معمولی درست کنید و در سوراخ روشویی بریزید. اما بهتر است برای تمیز کردن سوراخ با حوصله بیشتر از روش قبلی استفاده کنید چرا که ممکن است حتی سفیدکننده رقیق شده نیز به لوله‌های شما صدمه بزند. سوراخ روشویی

سخن آخر

در این مقاله دربارۀ پاسخ این سؤال که کاربرد سوراخ روشویی یا پانچ روشویی چیست صحبت کردیم و توصیه‌های مربوط به این فضای کوچک پرکاربرد ارائه نمودیم. اگر سؤالی غیر از موارد گفته شده برای شما پیش آمده، لطفاً آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره پاسخگوی شما باشند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا