تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی پرتابل چیست؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی پرتابل به کولری گفته می‌شود که فقط دارای یک یونیت داخلی است و کمپرسور آن درون خود دستگاه نصب شده است. از این کولر گازی‌ها معمولاً برای فضاهایی استفاده می‌شود که امکان نصب کندانسور به‌صورت جداگانه در آن‌ها وجود ندارد. اگر فضای لازم برای نصب کندانسور را نداشته و قصد خرید کولر گازی پرتابل را دارید، باید با نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید. برای پاسخ به این سوال که کولر گازی پرتابل چیست، با ادامه این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولرگازی پرتابل برخلاف کولرگازی‌های پنجره‌ای، اسپلیت و داکت اسپلیت که روی دیوار نصب می‌شوند، روی زمین قرار داده شده و فضای کمی را اشغال می‌کند. این دستگاه به‌راحتی قابل جابه‌جایی و انتقال است و شما می‌توانید در فضاهای اداری، تجاری، مسکونی و … از این کولرهای گازی استفاده کنید.کولر گازی پرتابل

مطلب پیشنهادی: تست نشتی مدار کولر گازی و کمپرسور

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل چگونه است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که نصب کولر گازی پرتابل بسیار آسان است.

  1. برای استفاده از کولر گازی پرتابل کافی است که دستگاه را از بسته‌بندی خارج کرده و محل قرارگیری مناسب را تعیین کنید.
  2. سپس شلنگ تهویه کولر را وصل کرده و از طریق پنجره یا فضای مناسب دیگر، آن را به بیرون منتقل کنید.
  3. در قدم بعد کولر گازی پرتابل را به برق وصل کرده و روشن کنید.

همه کولر گازی‌های پرتابل، هم محیط را خنک می‌کنند و هم رطوبت فضا را می‌گیرند.
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

این نوع کولر گازی به دلیل جذب رطوبت محیط، با سایر کولرهای گازی تفاوت زیادی در قطعات دارد؛ اما با همه تفاوت‌ها، عملکرد اصلی همه کولرها این است که گرمای محیط را بگیرند و به بیرون منتقل کنند. عملکرد کولر گازی پرتابل برمبنای چرخه تبرید است.

نحوه عملکرد کولر‌گازی پرتابل به‌طور کلی به این شکل است:عملکرد کولر گازی پرتابل

  • هوای گرم و مرطوب اتاق از طریق فن وارد کولر گازی می‌شود.
  • هوای گرم از کویل کندانسور عبور می‌کند و گرما و رطوبت خود را از دست می‌دهد.
  • هوای گرم در جین عبور از کندانسور، گرمای خود را به ماده مبرد کویل‌ها می‌دهد.
  • وقتی که هوا به اواپراتور می‌رسد، گرمای هوا ماده مبردِ درون کویل‌های اواپراتور را تبخیر می‌کند و در نتیجه، مایع مبرد تبدیل به گاز می‌شود و هوا هم همه گرما و رطوبت خود را از دست می‌دهد.
  • سپس هوای خنک از طریق فن دستگاه به محیط برگردانده می‌شود.
  • رطوبت هوای متراکم‌شده، قطره‌قطره جمع می‌شود و به بیرون از محیط منتقل می‌شود.
  • شما می‌توانید با استفاده از یک ظرف مناسب، آب را جمع کرده و به‌صورت دستی به بیرون منتقل کنید.
  • گاز مبرد بعد از عبور از اواپراتور، وارد کمپرسور شده و فشرده می‌شود. سپس وارد کندانسور شده و گرمای گرفته‌شده از هوا از طریق شلنگ تهویه به بیرون منتقل خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

قطعات تشکیل دهنده کولرگازی پرتابل

  • مبرد برای خنک کردن هوا
  • کمپرسور برای متراکم کردن مبرد
  • فن برای جابه‌جا کردن هوا

انواع کولر گازی پرتابل

کولر گازی‌های پرتابل در 2 نوع کولرگازی پرتابل تک لوله (single hose) و کولرگازی پرتابل دو لوله (double hose) طراحی و تولید می‌شوند.

1. کولرگازی پرتابل تک لوله

مدل رایج‌تر و پرطرفدارتر کولر گازی‌های پرتابل، مدل تک لوله آن است. این کولرها از نظر قیمتی هم به‌صرفه‌تر هستند. در این مدل کولر گازی پرتابل، لوله از طریق پنجره یا درب یا … به بیرون منتقل می‌شود و هوا را از داخل به بیرون انتقال می‌دهد.

تک لوله

در این مدل، فن‌ها هوا را به داخل دستگاه می‌کشند و بخشی از هوای درون فضا را همراه با گرما به بیرون از محیط منتقل می‌کنند. بنابراین به‌تدریج فشار هوای محیط کم شده و این کاهش فشار به‌نوعی جبران می‌شود. در نتیجه این کاهش فشار هوای اتاق، هوای سایر اتاق‌ها به سمت اتاقی که کولر گازی پرتابل در آن قرار دارد، کشیده می‌شود. پس بهتر است از دسترسی کولر به حجم زیادی از هوای گرم جلوگیری کنید و زمانی که کولر را در یک اتاق روشن می‌کنید، درب اتاق را ببندید.

2. کولرگازی پرتابل دو لوله

کولر گازی‌های پرتابل دو لوله کمتر از کولرهای تک لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند، نصب آن‌ها سخت‌تر است و گران‌تر از مدل تک لوله هستند؛ اما میزان مصرف انرژی آن‌ها کمتر است و هوای تازه را جایگزین هوای گرم اتاق می‌کنند. یکی از لوله‌ها هوای تازه را از محیط بیرون به داخل خانه منتقل و لوله دیگر هوای اتاق را به بیرون منتقل می‌کند. در نتیجه فشار هوای محیط کم نخواهد شد.

مزایای کولر گازی‌ پرتابل

    1. کولر گازی‌های پرتابل قابل‌حمل هستند و اگر پایه‌های چرخ‌دار داشته باشند، به‌راحتی قابلیت انتقال و جابجایی دارند.
    2. کولرهای کم‌هزینه‌ای هستند و هزینه نصب بسیار کمی دارند. اگر خودتان کمی در انجام کارهای فنی مهارت داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید کولر گازی پرتابل را نصب کنید.
    3. مصرف انرژی خیلی کمتری نسبت به سایر کولرهای گازی دارند. مصرف برق کولر گازی پرتابل دو لوله از تک لوله نیز کمتر است.
    4. نصب این کولرها بسیار آسان است و به هیچ نوع لوله‌کشی و سیم‌کشی برای نصب کولر گازی پرتابل نیاز ندارند. شما تنها با نصب لوله تهویه و وصل کردن دستگاه به برق، می‌توانید کولر خود را راه‌اندازی کنید.
  1. کولرگازی پرتابل علاوه بر خنک کردن محیط، رطوبت فضا را نیز جذب می‌کند و به همین دلیل برای مناطق مرطوب بسیار مناسب است.کولرگازی‌ پرتابل
  2. کولر گازی پرتابل به دلیل عدم برخورداری از کندانسور جدا، فضای کمی را اشغال می‌کند. در این کولرها کندانسور درون خود دستگاه تعبیه شده است.
  3. کولر گازی پرتابل جدید، دارای محفظه‌ای هستند که آب کولر در آن جمع می‌شود و زمانی که موقع تخلیه آن فرا برسد، دستگاه هشدار می‌دهد. در نتیجه دیگر نیازی به شلنگ یا سطل برای تخلیه آب کولر ندارید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

مطلب پیشنهادی: تعمیر کولر آبی دستی

معایب کولرگازی‌ پرتابل

  1. به دلیل قرار گرفتن همه قطعات درون دستگاه، سنگین هستند و جابه‌جایی آن‌ها به دلیل وزنی که دارند، خیلی هم کار آسانی نیست. در صورتی که دارای پایه‌های چرخ‌دار باشند، جابه‌جایی آن‌ها کار نسبتاً راحتی است ولی بدون داشتن پایه‌های چرخ‌دار، کار کمی دشوار می‌شود.
  2. سر و صدای نسبتاً زیادی دارند؛ چراکه کندانسور کولر درون کولر تعبیه شده است. در کولر گازی‌های معمولی، کمپرسور بیرون از محیط قرار دارد و سر و صدای تولیدشده توسط دستگاه شنیده نمی‌شود. البته می‌توان با عایق‌بندی کردن بدنه کولر، کمی میزان سر و صدا را کاهش داد.کولر گازی پرتابل چیست
  3. یکی دیگر از معایب کولر گازی پرتابل، محدود بودن فضایی است که کولر می‌تواند خنک کند. فضایی که این مدل از کولرها می‌توانند تحت پوشش قرار دهند، بسیار کمتر از فضای تحت پوشش کولر گازی‌های معمولی است. اگر کولر گازی پرتابل شما تک لوله باشد، فضای تحت پوشش آن از کولر گازی پرتابل دو لوله نیز کمتر است.

مطلب پیشنهادی : با 8 علت آمپر کشیدن کولر گازی

جمع‌بندی

در این مقاله با بررسی عملکرد کولر گازی پرتابل تلاش کردیم تا شما را با این دستگاه بیشتر آشنا کنیم و پاسخ این سوال که کولر گازی پرتابل چیست را در اختیار شما قرار دهیم. اگر در این زمینه سوالی در ذهنتان دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان مجرب آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی سوالات شما باشند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید