تخلیه رادیاتور شوفاژ را در 4 گام ساده یاد بگیرید!

سرمایش و گرمایشپکیجرادیاتور شوفاژگرمایش

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را ملزم به تخلیه رادیاتور شوفاژ می‌کند. یکی از این دلایل می‌تواند مسدود شدن لوله آن و عدم تامین آب گرم باشد. همچنین ممکن است رادیاتور نشتی داشته و برای تعمیر آن نیاز به تخلیه‌اش باشد.

بنابراین ممکن است در طول سال چندین‌بار ناگزیر از تخلیه آب رادیاتور پکیج خود باشیم. در نتیجه بهتر است یاد بگیرید که خودتان چطور این کار را انجام دهید.

در ادامه نحوه تخلیه رادیاتور شوفاژ را بررسی کرده و مراحل آن را به ترتیب توضیح می‌دهیم. شما با رعایت موارد زیر می‌توانید بدون هیچ مشکلی رادیاتور شوفاژ را تخلیه و تعمیر کنید.

هر آنچه از تخلیه رادیاتور شوفاژ باید بدانید!

شما به چند دلیل ممکن است نیاز به تخلیه آب رادیاتور شوفاژ منزل خود داشته باشید. مثلا وقتی که رادیاتور به تعمیر نیاز دارد، مقدار زیادی رسوب در آن انباشته شده است و گردش آب درست انجام نمی‌شود، شوفاژها تعادل دمایی ندارند و یک رادیاتور گرم‌تر از دیگری است یا نشتی دارد. صدای زیاد شوفاژ نیز یکی دیگر از علائم خرابی رادیاتور پکیج به‌شمار می‌رود.

برای تخلیه رادیاتور شوفاژ ابتدا باید شیر رادیاتور را ببندید و آن را خاموش کنید. صبر کنید تا لوله‌ها خنک شوند. ابزارها و تجهیزات لازم را آماده کنید.

اگر رادیاتور شما نشتی دارد، پیشنهاد می‌کنیم آموزش رفع نشتی رادیاتور شوفاژ را بخوانید. بهتر است یک دستیار هم داشته باشید تا به شما در این کار کمک کند. لوازم و تجهیزات موردنیاز شامل موارد زیر است:

  • 2 ظرف مناسب برای قرار دادن زیر لوله های رادیاتور
  • 2 حوله قدیمی که کثیف شدن آن‌ها مهم نباشد
  • یک مداد و کاغذ برای ثبت تنظیمات رادیاتور
  • یک ظرف مناسب برای نگهداری از قطعاتی از رادیاتور که جدا می‌کنید
  • یک انبردست با سایز متوسط
  • چند پارچه برای پاک کردن هرگونه کثیفی
  • ابزار مناسب برای باز کردن دریچه‌ها
  • یک جفت دستکش مناسب برای جلوگیری از هرگونه آسیب
  • یک آچار با سایز مناسب
  • یک رول نوار چسب
  • یک سطل پلاستیکی و یک کیسه زباله

مرحله اول، آماده شدن برای تخلیه رادیاتور

در ابتدا لوله‌ها را در 2 طرف رادیاتور قرار دهید. یکی از لوله‌ها که دارای تنظیم‌کننده است، آب گرم را از دیگ بخار دریافت می‌کند و دیگری (شیر قفل‌شونده) دوباره آن را به سیستم برمی‌گرداند.

حوله‌ها را زیر تنظیم‌کننده و کنترل‌کننده قفل‌ها قرار دهید. سپس ظرفی‌های مخصوص آب را روی آن‌ها قرار دهید تا قطرات آب در ظرف بریزد.

تخلیه آب رادیاتور پکیج

مرحله دوم، جدا کردن رادیاتور برای تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

در این مرحله با بستن 2 سوپاپ رادیاتور، آن را از سیستم گرمایشی جدا کنید. سمتی که دارای تنظیم‌کننده است، راحت‌تر جدا می‌شود.

تنظیم‌کننده را در جهت عقربه‌ای ساعت بچرخانید و و عدد آن را به صفر برسانید. سمتی که دارای محافظ قفل است پیچیده‌تر است. در این مرحله قلم و کاغذ خود را آماده کنید.

ابتدا کلاهک سفید روی آن را بردارید تا به خود شیر دسترسی پیدا کنید. کلاهک سفید را در ظرف مخصوص قطعات قرار دهید.

سپس با استفاده از انبردست کلید تنظیم‌کننده قفل را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را کامل ببندید. تعداد دورها را بشمارید و آن را در دفترچه بنویسید.

جدا کردن رادیاتور

مرحله سوم، تخلیه رادیاتور شوفاژ

در این مرحله از آچار قابل تنظیم استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث لغزش و آسیب رساندن به رادیاتور شود. حتی ممکن است دستان شما نیز آسیب ببیند.

باید مهره ماسوره شیر را برای تخلیه آب رادیاتور باز کنید تا با مشکل گرم نبودن رادیاتور پکیج روبه‌رو نشوید.

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

مرحله چهارم، شل کردن مهره شیر تنظیم‌کننده

این مرحله می‌تواند از سخت‌ترین قسمت‌های تخلیه آب رادیاتور شوفاژ باشد؛ چراکه ممکن است باعث هوا گرفتن رادیاتور پکیج شود. در این مرحله به احتمال زیاد آب روی زمین می‌ریزد. پس بهتر است بررسی کنید که ظرف آب در جای درست زیر مهره ماسوره قرار گرفته باشد.

دستیار شما نیز با پارچه‌‌های جاذب آب باید آماده باشد. آچار را روی مهره ماسوره سمت شیر تنظیم‌کننده قرار دهید و به‌آرامی خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. آب رادیاتور کم کم خارج می‌شود.

به هیچ عنوان فشار زیادی به مهره و آچار وارد نکنید و هرگاه که ظرف آب پر شد، سریعا ظرف دیگری را جایگزین کنید تا آب رادیاتور به‌صورت کامل خارج شود و شما مشکل آب دادن پایین شوفاژ را تجربه نکنید.

در ابتدا جریان آب خروجی سریع‌تر است اما کم‌کم سرعت آن کمترشده و سپس متوقف می‌شود.

آموزش تخلیه رادیاتور شوفاژ

سخن آخر

برای مراقبت و نگهداری درست از سیستم گرمایشی خانه، هر سال باید رادیاتورها سرویس شوند. نحوه تخلیه رادیاتور شوفاژ یکی از مهم‌ترین مسائلی است که بسیاری از افراد باید آن را بدانند.
با انجام مراحلی که در این مقاله بیان شد، تخلیه آب رادیاتور پکیج و تخلیه آب شوفاژ بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد. در صورت نیاز می‌توانید برای تعمیر رادیاتور پکیج خود از سرویسکار ماهر رادیاتور آچاره نیز کمک بگیرید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید