تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

با 8 علت آمپر کشیدن کولر گازی آشنا شوید

لوازم خانگیکولر گازی و داکت اسپلیت

آمپر کشیدن کولر گازی یکی از مشکلات شایعی است که در منزل و محل کار برای سیستم‌های برودتی ایجاد می‌شود. این ایراد معمولاً به‌واسطه کم بودن میزان آمپر در برق شهری و بالا بودن سطح آن در کولرگازی ایجاد می‌شود. در تمامی کولرهای گازی قطعه‌ای تحت عنوان مدارشکن یا سیستم قطع کن مدار الکتریکی دیده می‌شود که به‌منظور قطع خودکار جریان برق دستگاه در هنگام بالارفتن حد آمپر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در چنین شرایطی عموماً کولرهای گازی با آمپر تنظیم شده در حالتی که قبلاً روشن می‌شدند، دیگر روشن نمی‌شوند و برای راه‌اندازی مجدد نیاز به آمپر بالاتر خواهد داشت. درصورتی‌که کولرگازی شما آمپر بکشد مشکلاتی ایجاد می‌شود که احتمالاً برای یک‌بار هم که شده با آن‌ها مواجه شده‌اید.

آمپر کشیدن در دستگاه‌های برقی معمولاً یکی از بدترین شرایطی است که برای یک دستگاه الکتریکی رخ می‌دهد و می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در سیستم برق‌رسانی شود. از طرفی در این وضعیت معمولاً موتور دستگاه، اصلی‌ترین قسمتی است که فشار زیادی را تحمل می‌کند. آمپر کشیدن کولرگازی به معنای استارت خوردن کمپرسور کولر گازی در نهایت توان آن خواهد بود.

مطلب پیشنهادی تست فشار کمپرسور کولر گازی با دو روش

مهم‌ترین مشکلاتی که آمپر کشیدن کولرگازی ایجاد می‌کند

آمپر کشیدن کولر گازی می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در سیستم برق دستگاه، ساختمان و همین‌طور قطعات اصلی شود. یکی از اولین اتفاقاتی که معمولاً در هنگام آمپر کشیدن کولر گازی می‌افتد، پریدن فیوز برق منزل، محل کار و به‌طورکلی ساختمان است. در این پروسه، تمامی دستگاه‌هایی که به کنتور برق مذکور وصل هستند دچار قطع ارتباط می‌شوند و برای راه‌اندازی مجدد کنتور باید فیوز را به حالت اولیه بازگردانید. پس از آن، پریدن فیوز کولر گازی نیز یکی دیگر از مواردی است که اتفاق خواهد افتاد.

در شرایط بدتر، داغ کردن کمپرسور کولرگازی و ازکارافتادن موتور به طور کامل می‌تواند اتفاق بیفتد.

فیوز کولرگازی یکی از قطعات مهم این دستگاه است که برای حفاظت از آن در برابر نوسانات برق بر روی این سیستم تعبیه شده است. از طرفی وقتی برق ورودی دستگاه از طریق سیم وارد فیوز می‌شود، درصورتی‌که به میزان ولتاژ موردنظر برسد و یا از آن عبور کند، این دستگاه کل این پروسه را بررسی می‌کند. اگر چنین دستگاهی روی کولرگازی‌ها وجود نداشته باشد می‌تواند سبب آسیب رسیدن به سیستم برق، سیم‌کشی و همین‌طور تمامی قطعات از جمله موتور شود. پس توجه فرمایید که اگر فیوز کولرگازی شما خراب شود، آمپر کشیدن کولر گازی می‌تواند موجب سوختن موتور شود. اگر علاقمندید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید مقاله 8 علت پریدن فیوز کولر گازی را مطالعه کنید.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی علت‌های اصلی آمپر کشیدن کمپرسور کولرگازی

در ادامه مهم‌ترین عواملی که سبب آمپر کشیدن کولر گازی را بررسی می‌کنیم. معمولاً این عوامل هم می‌توانند الکتریکی باشند و هم به‌خاطر عواملی مثل مسدود بودن فیلتر هوا و… ایجاد شوند. در نتیجه صرفاً سیستم برق تحت‌تأثیر این مشکل قرار نمی‌گیرد و گاهی بالا رفتن حرارت می‌تواند مشکل آمپر کشیدن را ایجاد کند. معمولاً دستگاه‌های الکتریکی به‌منظور جلوگیری از فاجعه‌ها و آسیب‌های بزرگ‌تر، مسئله آمپر کشی را به‌عنوان یک میانجی برای رفع مشکل پیش می‌کشند.

کمپرسور کولر گازی

1. خرابی کمپرسور دلیل آمپر کشیدن زیاد و غیر طبیعی کولرگازی هنگام روشن شدن

یکی از اولین عواملی که معمولاً می‌تواند سبب آمپر کشیدن کولر گازی شود مربوط به خرابی کمپرسور است. این قطعه در واقع وظیفه به‌جریان انداختن و ایجاد گردش گاز خنک‌کننده در مخزن مربوط به آن را دارد. معمولاً یکی از مشکلاتی که ممکن است در کولرهای گازی ایجاد شود مربوط به همین قطعه است. از طرفی عموماً کمپرسور در این حالت روشن نمی‌شود. امروزه سه نوع عمده کمپرسور پیستونی، اسکرول و مدل روتاری در بازار عرضه می‌شوند.   

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 مشکلات کمپرسور که سبب آمپر کشیدن می‌شوند:

  1. خراب‌شدن خازن کولر
  2. عدم کنترل ترموستات دما
  3. برد فرمان کولرگازی
  4. خرابی قطعه اصلی
  5. خرابی سنسور دمای کولر

کمپرسور کولر کازی

2. قطع‌کننده مدار الکتریکی

برد الکتریکی در کولرگازی و هر دستگاه برقی دیگر، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند سبب ایجاد عیب شود. برد الکتریکی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کولر است و معمولاً پروسه خنک‌کردن پس از خراب‌شدن آن با اختلال انجام شده و یا این که همان‌طور که گفتیم دستگاه آمپر می‌کشد و برق وارد شده به جریان را، کم‌تر و یا بالاتر از حد موردنیاز می‌داند. بردهای الکتریکی در کولرهای گازی مانند مغز عمل می‌کنند. وظیفه اصلی آن‌ها عموماً کنترل، هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف و همین‌طور صدور دستور می‌باشد. این بردها مدارچاپی بوده و دارای قطعه‌های مختلف از جمله خازن، پایه و… هستند. در کولرهای گازی خاموش و روشن‌کردن، کارکردن کمپرسور، کنترل فن و تغییر حالت گرمایشی و سرمایشی بر عهده این دستگاه است. ده‌ها عامل وجود دارد که موجب خرابی قطع‌کننده مدار الکتریکی می‌شود. معمولاً بردهای الکتریکی در یکی از بخش‌های خود وظیفه قطع کردن جریان برق را بر عهده سیستمی تحت عنوان قطع‌کننده مدار قرار داده‌اند.

زمانی که مدار با مشکل مواجه گردد، ارسال جریانات برق نامنظم یکی از کارهای آن خواهد بود. این برق نامنظم می‌تواند سبب مشکل در روند کارکرد کولر شود و در نتیجه دستگاه آمپر می‌کشد. در نتیجه گاهی نیاز است که قطعه قطع‌کننده مدار تعویض گردد. معمولاً این مسئله می‌تواند سبب حل مشکل شود. البته لازم است که حتماً چنین ایراداتی توسط تکنسین‌های متخصص مورد بررسی قرار بگیرند.

3. مشکل در کویل عامل آمپر کشیدن زیاد و غیر طبیعی کولرگازی هنگام روشن شدن

به جز این که کولرهای گازی به‌صورت مکرر باید مورد سرویس و بررسی‌های دوره‌ای و فنی قرار بگیرند لازم است که شما هم به‌عنوان استفاده‌کننده همواره بخش‌های مختلف آن را چک کنید. توجه داشته باشید که به‌هرحال گاهی یک سهل‌انگاری می‌تواند موجب بروز آسیب‌های زیادی به کولر و ایجاد هزینه‌های اضافه برای تعمیرات و حتی تعویض قطعات اصلی شود. کویل در واقع یک بخش مهم در کولرهای گازی به‌حساب می‌آید و وظیفه آن خنک‌کردن است و گای خرابی آن دلیل آمپر کشیدن زیاد و غیر طبیعی کولرگازی هنگام روشن شدن است.

همین‌طور کویل باید به‌صورت دوره‌ای مورد نظافت قرار گرفته تا از آمپر کشیدن کولر گازی جلوگیری شود. در کولرهای گازی و مدل‌های اسپیلت، کندانسور در قسمت خارجی قرار گرفته است. ازاین‌رو محلی که گاز کولر باید در آن جریان داشته باشد درست مانند یک صفحه در بخش اصلی و بیرونی کولر قابل‌مشاهده است. برای این که این قسمت عملکرد درستی داشته باشد باید در صورت نیاز شستشو و به‌صورت کامل گردگیری شود.

اگر این دستگاه گردوخاک و آلودگی زیادی را به خود جذب کند، معمولاً روی روند تبخیر گاز کولر تأثیر می‌گذارد. این مسئله باعث تاخیر در عملیات خنک شدن و همین‌طور سبب کاهش گاز مبرد می‌شود. در این صورت چند مشکل اساسی ایجاد می‌شود. اول این که عملکرد کولرگازی برای خنک‌کردن محیط با تأخیر مواجه شده و در درجه دوم کولرگازی برای این که بتواند عملیات تبخیر را انجام دهد به مصرف برق بیش از حد معمول نیاز پیدا کند. در چنین شرایطی پروسه آمپر کشیدن کولر گازی آغاز خواهد شد.

4. مشکل در فن داخلی کولر

یکی دیگر از مشکلات و مواردی که معمول باعث آمپر کشیدن کولر گازی می‌شود عملکرد همراه با نقص فن پنل داخلی خواهد بود. در تمامی مدل‌های کولرگازی معمولاً به علت عدم کارکرد صحیح ممکن است کویل دچار یخ‌زدگی شود. لوله‌های مبرد و انتقال گاز خنک‌کننده در این شرایط مسدود می‌شوند. در چنین شرایطی لازم است که اجاره دهید یخ‌ها به طور کامل آب شوند. درصورتی‌که مشکل حل نشد، معمولاً یا رله فن یا موتور فن خراب شده است.

مطلب پیشنهادی از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد؟

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

5. گاز بیش از حد کولرگازی

آمپر کشیدن کولر گازی دلایل زیادی دارد تاکنون بسیاری از آن‌ها را بررسی کردیم. یکی از مواردی که شاید کم‌تر شنیده باشید بیش از حد گاز داشتن کولرگازی است. معمولاً چهار عامل اصلی سبب بروز این‌ مشکل می‌شود.

  1. شارژ بیش از حد معمول. در چنین شرایطی اجازه مصرف بیشتر گاز نیز داده می‌شود. در واقع مقدار درخواستی کولر بر اساس دمایی که توسط کاربر تنظیم می‌شود با میزان خروجی آن از لوله‌ها هماهنگ نخواهد بود. در نتیجه برد دستگاه که به آن اشاره کردیم می‌تواند دستور قطع ارتباط و یا بالا بودن آمپر بدهد. در این صورت فیوز کولرگازی شما قطع خواهد شد و یا در وضعیتی بدتر، برق کل ساختمان قطع می‌گردد.
  2. هوای گرفته محیط داخل نیز عامل دوم است که سبب گاز بیش از حد کولرگازی می‌شود. معمولاً در چنین شرایطی آب تبخیر می‌شود و در دستگاه کوئل متراکم نمی‌شود. در نتیجه یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود آب در هوای خانه و یا محل موردنظر معلق بماند و اجازه آمپر پراندن را بدهد، این مسئله است.
  3. حرارت بالا
  4. قطع شدن ارتباط کندانسور نیز از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که سبب می‌شود پس از مدتی کولرگازی شما در محدوده دمایی که به آن داده‌اید ارتباط خود را با جریان برق قطع کند. در چنین شرایطی بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که کولرگازی دچار آمپر کشیدن شده است.

آمپر کشیدن اسپیلت

6. خراب‌شدن خازن‌های کولرگازی

در بررسی علت‌های آمپر پراندن کولرگازی به مسئله مشکل در بخش خازن دستگاه اشاره خواهیم کرد. خازن‌ها سیستمی برای ذخیره برق و آزادسازی در صورت لزوم هستند. معمولاً مدل‌های بزرگ‌تر آن توان تحمل بار بیشتر و ذخیره قوی‌تری دارند. از طرفی برای کولرهای گازی خازن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند کمپرسور را پس از هر بار خاموش شدن دستگاه، مجددا راه اندازی کنند. از طرفی برخی از کمپرسورهای کولرگازی برای راه‌اندازی نیاز به پالس 3 تا 5 برابر حالت عادی دارند و درصورتی‌که این مقدار از برق شهری درخواست شود موجب ایجاد مشکلات جدی در دستگاه می‌شود. در چنین شرایطی باید بدانید که خراب‌شدن هرکدام از خازن‌های کولر، می‌تواند سبب آمپر پراندن کولرگازی شود.

معمولاً خازن بنا به گرمای بیش از حد، ازدست‌رفتن سلامتی در اثر گذر زمان و همین‌طور اضافه‌بار الکتریکی دچار این مشکل می‌شود. خازن پس از این که کار خود را انجام می‌دهد باید بعد از مدتی از مدار جدا شود. در غیر این صورت دمای آن بالا رفته و کمپرسور و یا فن را دچار مشکل می‌کند و به همین علت هم خازن می‌سوزد. درصورتی‌که خازن بسوزد، اولین مسئله‌ای که رخ می‌دهد این است که سبب آمپر کشیدن کولر گازی می‌شود.

مطلب پیشنهادی  راهنمای تعمیر موتور کولر گازی

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

7. مشکل سنسور دمای کولرگازی

یکی دیگر از عوامل مهمی که سبب آمپر کشیدن کولر گازی می‌شود معمولاً مربوط به مسئله خراب‌شدن سنسور تشخیص دما است. این سنسور در واقع پروسه رسیدن دستگاه به دمای تنظیم شده را تشخیص می‌دهد. درصورتی‌که سنسور دچار مشکل شود، در همان ابتدا، وقتی کولر شما روی دمای اولیه استارت می‌خورد، دیگر قادر به تشخیص محدوده دمایی و برودتی نیست. آمپر پراندن کولرگازی در چنین شرایطی طبیعی است. به‌هرحال امروزه مدل‌های هوشمند که از قابلیت‌های اتصال وای‌فای استفاده می‌کنند و می‌توانند به‌مراتب در این موارد حساس‌تر باشند.

در نتیجه اگر می‌بینید که کولر شما به‌صورت مکرر آمپر می‌پراند و حتی یک‌بار هم روشن نمی‌شود، احتمالاً با چنین مشکلی مواجه است. از طرفی کولر گازی به‌وسیله این سنسور می‌تواند مدت‌زمان رسیدن به محدوده دمایی را تشخیص دهد. این دستگاه با نام ترمیستور اسپیلت نیز شناخته می‌شود و در بازار به شکل‌های مختلفی در دسترس است. تعویض این قطعه نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که سبب حل مشکل آمپر پراندن کولرگازی می‌شود. درصورتی‌که کولر شما مدام آمپر می‌پراند یا اصطلاحاً آمپر می‌کشد بهتر است حتماً با یک تکنسین تماس بگیرید و سعی کنید به‌هیچ‌عنوان دستگاه را روش نکنید.

8. نحوه اندازه‌گیری آمپر در کولرهای گازی

در نهایت به بررسی روش محاسبه آمپر موردنیاز در کولرهای گازی می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید کولرهای گازی امروزه هم دارای سیستم گرمایشی و هم سیستم سرمایشی هستند. ازاین‌رو وقتی آمپر کشیدن کولرگ ازی رخ می‌دهد، این مسئله می‌تواند روی هر دو عملکرد تأثیر بگذارد. اما در نهایت تفاوتی ندارد که کولر موردنظر اسپیلت است یا پنجره‌ای، لازم خواهد بود که کولرهای با محدوده 5 تا 6 هزار که معمولاً برای اتاق‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند، جریانی معادل 5 تا 7 آمپر داشته باشند. این محدوده در کولرهای گازی 8 تا 12 هزار نیز معمولاً 10 آمپر خواهد بود. اما در نهایت برای کولرهای بزرگ‌تر نیز ممکن است این مقدار بالاتر باشد. مثلاً اگر از کولر 30 هزار در یک سالن بزرگ استفاده می‌کنید، نیاز به برقی معادل 25 آمپر خواهد بود.

درصورتی‌که کولر شما به‌صورت مکرر دچار آمپر کشیدن می‌شود و با برق دیگر هم تست شده، احتمالاً مشکلش جدی است. لازم است که این مسئله به‌طورکلی حل‌وفصل شود در غیر این صورت حتی اگر دستگاه دچار مشکل نشود، ممکن است با ارقام عجیبی روی قبض برق خود مواجه شوید. سرویس دوره‌ای کولرها و صرف هزینه‌ای در این شرایط معمولاً می‌تواند از به بارآوردن مشکلات بزرگ‌تر نظیر آمپر کشیدن کولر گازی و هزینه‌های اضافه جلوگیری کند. کولرهای گازی پس از شش ماه کارکردن نیاز به بررسی کلی دارند، در نتیجه برای این کار می‌توانید از تعمیرکاران مجرب کولرگازی آچاره کمک بگیرید.

در این باره بیشتر بخوانید

مراحل تعمیر برد کولر گازی

نگهداری از کولر گازی در زمستان

سیم کشی کولر گازی

تنظیم سرمایش داکت اسپلیت هایسنس Hisense

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

آموزش تنظیم داکت اسپیلیت برای تابستان

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید