تشخیص سیم مثبت و منفی

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

در هنگام کار باسیم‌های برقی و سیم کشی ساختمان، تشخیص سیم مثبت و منفی اولویت و اهمیت بالایی دارد و در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه این کار به‌درستی انجام شود. اگرچه روی برخی سیم‌ها مورد استفاده در بازار رشته سیم مثبت و منفی را با علامت از هم تمییز داده‌اند اما به‌هرحال برای این کار باید تخصص و مهارت خوبی را فرا گرفت تا سیم‌های نامشخص را بتوان از هم جدا کرد.

نکات تشخیص سیم مثبت و منفی در کاربردهای مختلف

شاخه‌های سیم لوازم خانگی قطب مثبت و منفی ندارند و در شاخه‌های سیمی که علامتی روی آن‌ها مشخص نشده است می‌توان مثبت یا منفی بودن آن‌ها را با مشخصات و ویژگی‌هایی مثل نوع جنس یا بافت و رنگ آن شناسایی کرد. در ادامه نکات اصلی در شناسایی قطب مثبت و منفی سیم‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر به‌طور دقیق ذکر خواهد شد و به‌راحتی قابلیت تشخیص را پیدا خواهید کرد.

تشخیص سیم منفی و مثبت

سیم‌های آویزان از سقف

تا به حال پیش آمده است که سیم‌هایی را ببینید که از سقف آویزان شده‌اند و مخصوص چراغ یا لوسترها هستند. این سیم‌ها معمولا در سه رشته و سه رنگ یعنی مشکی، سفید و سبز هستند و نوع آن‌ها متفاوت و قابل تشخیص است. در این مواقع سیم سفید قطب منفی، سیم سبزرنگ زمین است که گاها به رنگ مسی نیز به کار برده شده و سیم مشکی رنگ قطب مثبت محسوب می‌شود.

سیم‌های شیاردار

نوعی از سیم‌ها در صنعت استفاده می‌شود که هر دو سر آن مسی‌رنگ و یکسان است و ممکن است تشخیص را دشوار کند. در این‌گونه مواقع به دنبال سر شیاردار سیم می‌گردیم و آن‌طرف که این ویژگی را دارد به‌عنوان سیم منفی شناخته می‌شود. به‌راحتی با لمس سیم با انگشتان دست می‌توان تشخیص داد که آیا سیم صاف و بدون شیار است یا خیر. اگر سیم صاف و بدون هیچ‌گونه برجستگی و شیاری باشد، سیم مثبت است.

سیم مثبت و منفی

سیم‌های ماشین

این مورد جزء موارد حساس برای تشخیص است و به هیچ عنوان نمی‌توان استاندارد خاصی برای آن تعیین کرد. چراکه اتومبیل‌های مختلف روش بین‌المللی یا استاندارد معینی برای این کار دارند و از این رو رنگ‌های متفاوت‌تری استفاده می‌کنند. بهترین کار برای تشخیص سیم مثبت و منفی خودرو این است که به دفترچه راهنمای آن توجه کنید تا استاندارد مخصوص خودروی خودتان را پیدا کنید. در هر دفترچه راهنما یک روش کدگذاری رنگ‌های مخصوصی برای خودرو وجود دارد که سیم‌کشی ماشین توسط این کدگذاری صورت گرفته است.

نکته مهم اینجاست که ممکن است برخی افراد در هنگام تشخیص، دسترسی به دفترچه راهنمای خود نداشته باشند یا حتی به دلایلی آن را گم کرده باشند. برای این مواقع نیز راه‌حلی وجود دارد و آن هم این است که با مراجعه به مکانیک ماهر یا حتی نمایندگی خودروی خود این کار را انجام دهند و یا اینکه از روش راحت‌تر یعنی جستجوی آنلاین نسخه دفترچه راهنمای خود قادر به تشخیص سیم مثبت و منفی در سیم‌کشی خودروی خود خواهند بود.

سیم‌های روی بلندگو و آمپر

در آمپر و بلندگوها نیز تشخیص سیم مثبت و منفی یک چالش محسوب می‌شود. زیرا سیم‌های از این دسته به‌صورت یک سیم محافظ دار به یکدیگر متصل شده‌اند ولی با تشخیص رنگ‌ها و به خاطر سپردن آن می‌توانید به‌راحتی جنس مثبت یا منفی سیم را تشخیص دهید. در چنین مواقعی مجدد به رنگ سیم‌ها توجه می‌کنیم و باید به خاطر داشت که سیم مسی‌رنگ رشته‌ی مثبت و سیم نقره‌ای رنگ رشته‌ی منفی سیم است.

قوانینی که ذکر شد استانداردهای مشخص یا راهکارهای میانبر برای شناسایی قطب مثبت و منفی سیم بودند. راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که شما با ابزار خاصی این کار را انجام دهید .در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد.

استفاده از مولتی متر برای تشخیص سیم مثبت و منفی

برای استفاده از مولتی متر باید دقت کرد که ولتاژ جریان مستقیم را انتخاب نیم برای همین دسته چرخی مشخص شده روی مولتی متر را تا جایی می‌چرخانیم که علامت V را نشان دهد. بهتر است برای این کار از مولتی متر دیجیتال استفاده شود چون نوع دیگر مولتی مترها یعنی مولتی مترهای آنالوگ به خاطر برخی خطاهای انسانی مثل وصل کردن نادرست به رشته سیم‌ها، بسوزند یا آسیب ببینند.

مولتی متر

مولتی متر دو کابل به رنگ‌های مختلف سیاه و قرمز دارد که انتهای هر یک از آن‌ها گیره‌های فلزی برای برقراری اتصال با رشته سیم وجود دارد. در این روش چندان تفاوتی ندارد که کدام رنگ را به سر سیم وصل می‌کنید. ولی باید به علامت‌هایی روی خود مولتی متر توجه داشت که کابل‌های رنگ‌های مختلف به‌درستی اتصال داشته باشد. قبل از اتصال حتما مطمئن شوید که کابل سیاه رنگ به پورت COM یا پورت جلویی و کابل قرمز رنگ به پورت V یا ولت متصل باشد. سپس به‌صورت دلخواه رنگ قرمز را توسط گیره رسانا به یک سیم و رنگ سیاه را به سیم دیگر متصل کنید تا بتوان تشخیص سیم مثبت و منفی را به‌درستی انجام داد.

مقاله پیشنهادی آموزش تست فیوز

خواندن عدد مولتی متر دیجیتال

پس از اتصال درست کابل‌های مولتی متر باید اعداد نمایش داده شده روی صفحه آن را بررسی کنید. اگر عددی قابل مشاهده نباشد دال بر اتصال نادرست کابل‌ها به سیم است. علاوه بر این ممکن است مشکلی در باتری‌های مولتی متر وجود داشته باشد که با تعویض آن‌ها مشکل حل خواهد شد. اگر با انجام این کارها باز هم عددی برای شما نمایش داده نشود ایرادی ممکن است در کابل‌ها باشد و باید بررسی یا تعویض شوند. در غیر این صورت شما عددی مشاهده خواهید کرد و عددی که خواهید دید یا مثبت و یا منفی است. این عدد ولتاژ سیم شما را تعیین می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

حالا چگونه باید فهمید که سیم مورد نظر مثبت است یا منفی؟ به‌راحتی این توضیح را در نظر داشته باشید: اگر عدد مثبت باشد، سیمی که به کابل قرمز مولتی متر متصل است، قطب مثبت خواهد بود و برعکس سیم متصل به کابل سیاه نیز سیم منفی است. اگر هم عددی که مشاهده می‌کنید عدد منفی است جای نگرانی یا ایرادی ندارد و نشان دهنده این است که کابل‌ها جابجا وصل شده‌اند و قضیه گفته شده معکوس خواهد بود. یعنی کابل سیاه به مثبت و کابل قرمز با منفی اتصال دارد.

کار با مولتی متر

برای اطمینان از این کار اگر عدد خوانده شده شما منفی بود مجدد رنگ کابل‌ها را جابجا کنید و اگر دیدید که عدد مثبت شد مولتی متر شما ایرادی ندارد. در غیر این صورت اگر باز هم عدد منفی بود مشکلی در تشخیص مولتی متر شما هست و حتما از صحت آن اطمینان کنید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم برقی مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی تشخیص سیم فاز و نول بدون فازمتر

تشخیص سیم مثبت و منفی

اگر به دنبال روشی برای تشخیص سیم مثبت و منفی هستید اول می‌توانید به‌صورت پیش‌فرض از یک سری دانش‌هایی برای این کار استفاده کنید. رنگ سیم، بافت آن و راهنماهایی که در موارد مختلف وجود دارد به شما کمک زیادی خواهد کرد. بهترین راه برای اطمینان از تشخیص استفاده از مولتی مترهای دیجیتال است. راهنمای استفاده از مولتی متر به همراه نکات دقیق آن در این مقاله بررسی شد تا به‌راحتی قادر به شناسایی قطب‌های سیم مورد نظر باشید.

 

3.5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا