سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

8 علت کار نکردن پمپ کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

پمپ کولر آبی یکی از قطعات اساسی این دستگاه است و کارکرد صحیح آن، در انتقال آب نقش مهمی دارد. این پمپ، آب را از پایین به بالای کولر پمپاژ می‌کند و از طریق شیلنگ‌های مخصوص، پوشال‌ها را مرطوب می‌نماید.

در صورت خرابی پمپ کولر و نرسیدن آب به پوشال‌ها، هوای گرمِ بیرون به داخل خانه منتقب خواهد شد. قطعاً این اتفاق خوشایندی نیست. خرابی پمپ کولر آبی نیز مانند نرسیدن آب به کولر موجع به گرم شدن هوای داخل می‌شود. در این مطلب از مجله آچاره 8 علت کار نکردن پمپ کولر آبی را بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی وسیله‌ای الکترومکانیکی است که وظیفه انتقال مایع از نقاطی با ارتفاع کمتر به نقاطی با ارتفاع بیشتر را از طریق افزایش فشار مایع برعهده دارد. پمپ کولر آبی، آب را از کف مخزن به بالای پوشال‌ها انتقال می‌دهد. به‌طور کلی پمپ کولر آبی از موتور الکتریکی و پروانه پمپ تشکیل شده است و این دو ،اجزای اصلی پمپ آبی را تشکیل می‌دهند و به‌وسیله میله‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند.

علت کار نکردن پمپ کولر آبی

علت کار نکردن پمپ کولر آبی

علت خراب شدن پمپ کولر آبی در بیشتر اوقات خرابی پمپ کولر آبی یا سوختن آن نیست، اگرچه معمولاً متهم شماره اول است! از مهم‌ترین دلایل کار نکردن پمپ کولر آبی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

1. وجود اتصالی و مشکل در برق ورودی به کولر

پمپ کولر آبی قطعه‌ای الکترونیکی است و با انرژی که از برق می‌گیرد، کار خود را به انجام می‌رساند. وجود برق در پمپ آب باعث به حرکت درآمدن پروانه آن و انتقال آب از یک ارتفاع به ارتفاع بالاتر می‌شود. در صورت کار نکردن پمپ کولر آبی در گام اول جعبه تقسیم برق و انرژی الکتریکی ارسالی به پمپ را چک کنید تا در صورت وجود دلیل کار نکردن پمپ آب کولر  در این ناحیه، آن را شناسایی کنید.

2. گرمای بیش از حد محیط؛ علت کار نکردن پمپ کولر آبی

از جمله علل کار نکردن پمپ کولر آبی، گرمای زیاد محیط است. در محیط‌هایی با هوای بسیار گرم یک پمپ جوابگو نیست و در مدت کوتاهی خراب خواهد شد. در این گونه مناطق شما باید از کولرهای دو پمپه استفاده کنید.

 گرمای زیاد علت کار نکردن پمپ کولر آبی

3. بی‌آبی دلیل علت کار نکردن پمپ کولر آبی!

علت بعدی که ممکن است موجع به نرسیدن آب به پوشال کولر شود، نبود آب در شیلنگ‌ها است. در این شرایط اگرچه پمپ کار می‌کند اما به دلیل عدم وجود آب در کولر، پوشال‌ها خیس نمی‌شوند. اگر در این شرایط متوجه قطعی آب شدید، بهتر است کولر و پمپ را تا زمان وصل شدن مجدد آب لوله‌کشی خاموش کنید. در غیر اینصورت احتمال سوختن موتور وجود دارد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

4. انسداد شیلنگ آب ورودی

بعد از اطمینان از این‌که اتصالات برق به‌درستی برقرار است و آب لوله‌کشی ساختمان نیز قطع نیست، باید دیگر اجزای کولر را بررسی کنید. ممکن است عدم وجود آب در کف کولر علت کار نکردن پمپ کولر آبی باشد. اگر شیلنگ آب ورودی فرسوده یا پاره باشد یا بر اثر تجمع رسوبات در آن گرفتگی وجود داشته باشد، آب به داخل کولر وارد نمی‌شود. برای حل این مشکل شما باید شیلنگ کولر را تعویض کنید.

انسداد شیلنگ آب ورودی

5. عدم کارکرد درست شناور

شناور کولر آبی یکی از قطعات مهم این دستگاه است که آب موجود در کفی کولر آبی را تنظیم می‌کند. خرابی این قطعه باعث می‌شود که آب به میزان کافی به کولر و قطعات آن نرسد.

در این صورت ممکن است آب بیش از آن‌چه موردنیاز است، به کولر آبی وارد شود و به قطعات آن آسیب برساند یا این‌که کمتر از حد نیاز در کفی کولر بماند. اگر تشخیص دادید که شناور کولر خراب است، به نمایندگی تعمیر کولر آبی اطلاع دهید تا آن را تعمیر کنند. همچنین شما در این شرایط می‌توانید از کمک کارشناسان کاربلد آچاره بهره ببرید.

پمپ کولر آبی

6. انسداد پمپ کولر آبی؛ علت کار نکردن پمپ کولر آبی!

یکی دیگر از دلایل کار نکردن پمپ کولر آبی، انسداد دهانه پمپ با مواد آهکی و رسوبات است. در این شرایط احتمالاً تصور می‌کنید که خرابی پمپ کولر آبی موجع به کار نکردن آن شده است. ممکن است آب منطقه شما ناخالصی داشته باشد. وجود املاح مختلف در آب در طی زمان باعث می‌شود که در کف کولر و دهانه پمپ، گرفتگی به‌وجود بیاید. این گرفتگی و انسداد باعث جلوگیری از ورود آب به داخل واترپمپ خواهد شد.

انسداد پمپ کولر آبی - علت کار نکردن پمپ کولر آبی

7. ساییدگی موتور واتر پمپ

از جمله علل کار نکردن پمپ کولر آبی ساییدگی موتور آن است. قطعات متحرک کولر آبی در طی دوران کارکرد خود روی یکدیگر ساییده می‌شوند و به دلیل اصطکاکی که دارند، باید به‌صورت دوره‌ای روغن‌کاری روی آن‌ها انجام گیرد. موتور واتر پمپ نیز همین‌طور است و اگر قطعات آن خشک شوند، نمی‌تواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. حتی ممکن است کار تا جایی پیش رود که موتور کولر آبی و واتر پمپ بسوزند و هزینه‌های زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

8. تمیز نبودن کفی کولر؛ علت کار نکردن پمپ کولر آبی 

در طی زمان و با گذشت مدتی از کارکرد کولر، تکه‌های پوشال و برخی مواد زاید دیگر روی کفی کولر ریخته می‌شوند. ممکن است این آشغال‌ها و مواد اضافی به‌همراه آب وارد پمپ شوند و در عملکرد طبیعی آن اختلال ایجاد کنند.

بنابراین توصیه می‌شود که به‌صورت سالانه کولر آبی خود را سرویس کرده و پوشال‌های آن را تعویض کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. (رفع شوره کولر و 4 راه مطمئن برای آن)

دلیل کار نکردن پمپ آب کولر

اگر کولر بدون پمپ کار کند، چه می‌شود؟

افراد به‌طور معمول در زمان روشن کردن کولر آبی، پمپ آن را نیز روشن می‌کنند. عده زیادی اعتقاد دارند که اگر پمپ کولر آبی در زمان کارکرد آن روشن نباشد، کولر می‌سوزد. اما این عقیده تا چه حد صحیح است؟ اگر کولر بدون پمپ کار کند، چه می‌شود؟

علت کار نکردن پمپ آب کولر آبی

در یک پاسخ اجمالی باید گفت آن‌چه باعث سوختن کولر آبی می‌شود، گرما و حرارت بیش از حد است و نه روشن یا خاموش بودن پمپ آن. اگر هوا خنک باشد، خاموش بودن پمپ کولر در زمان کارکرد آن هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌کند. در حقیقت پمپ کولر آبی برای خنک کردن کولر است و اگر هوا خنک باشد، اساساً وجود آن ضرورتی ندارد.

جمع‌بندی

کولر آبی وسیله‌ای برقی است که در روزهای گرم تابستان همراه خوبی برای خانه‌های شماست! تعداد زیادی از مردم ایران از این نوع کولر استفاده می‌کنند؛ زیرا از نظر اقتصادی از کولرهای گازی و دیگر انواع کولر مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

از کار افتادن این دستگاه برای کاربران مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ پس بهتر است قبل از این‌که با مشکل روبه‌رو شویم، اسباب به‌وجود آمدن آن را برطرف کنیم. در این مطلب از مجله آچاره 8 علت کار نکردن پمپ کولر آبی بیان شد. با رعایت اصول نگهداری مناسب از کولر و اجزای آن می‌توانید از وقوع این موارد پیشگیری کنید و عمر کولر و پمپ آن را تا حد ممکن طولانی کنید.

سوالات متداول

چرا پمپ کولر کار نمی‌کند؟

کار نکردن پمپ آب کولر دلایل مختلفی دارد. از جمله:

  1. تمیز نبودن کفی کولر
  2. ساییدگی موتور واتر پمپ
  3. انسداد پمپ کولر آبی
  4. عدم کارکرد درست شناور
  5. انسداد شیلنگ آب ورودی
  6. بی‌آبی!
  7. گرمای بیش از حد محیط
  8. وجود اتصالی و مشکل در برق ورودی به کولر

4.3/5 - (14 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. ممنون از مقاله خوبتون. پمپ کو لر آب و نمیچرخونه و پوشالها کاملا خشک هستند. چیکارش کنم؟

    1. سلام، باید یک تعمیرکار کولر پمپ را ببیند. ساده‌ترین دلیل می‌تواند این باشد که شلنگ‌های پمپ خارج شده است و یا انقدر رسوب گرفته که جریان آب را مختل کرده. در این حالت یا شلنگ را عوض کنید و یا با کمک میله منعطف مسیر را باز کنید. گاهی هم (اگر پمپ نسوخته باشد) مشکل با روغنکاری پمپ کولر حل می‌شود.
      شما می‌توانید برای تعمیر و سرویس کولر خود از تعمیرکاران ما کمک بگیرید.

  2. سلام ببخشيد من تازه خريدم واتر پمپ رو ولى الان وقتى روشن ميكنم اصلاً كار نميكنه..قبلى هـم هـمينطور شد يهـو كار نميكرد جديد خريدم باز الان كار نكرده..ممكنه اين واتر پمپ جديد روغن كارى بخواد..؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا