سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

طریقه نصب موتور کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

آیا اطلاعاتی درباره طریقه نصب موتور کولر آبی دارید؟ آیا می‌دانید چه زمانی به تعویض و نصب جدید موتور کولر آبی نیاز دارید؟ آیا اطلاعاتی از وسایل مورد نیاز برای تعمیر کولر آبی و تعویض موتور کولر دارید؟ با ما همراه باشید در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت اطلاعاتی بسیار مفید و دقیق در خصوص تعویض و طریقه نصب موتور کولر آبی ارائه کنیم.

موتور، قلب تپنده تمامی کولرهای آبی بوده و همچون بدن اگر این قلب با راندمان حداکثر فعالیت نکند در این صورت خروجی نهایی مناسب نخواهد داشت و در نتیجه با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد شد. موتور این دستگاه یک چرخنده برقی بوده که نیروی برق شهری را به نیروی حرکتی تبدیل کرده و تسمه متصل را به حرکت درآورده و درنهایت تسمه، مکانیزم ایجاد باد را به حرکت در می‌آورد.

با رسیدن روزهای گرم تابستانی نیاز به کولرهای آبی بسیار افزایش می‌یابد که در این میان طریقه نصب موتور کولر آبی و سرویس کردن دستگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای انجام این کار باید از افرادی مجرب و متخصص در این زمینه کمک گرفت تا قلب کولر شما بدون هیچ مشکل و با عملکرد مناسب شروع به کار کند.

موتور کولر آبی چیست و چطور کار می‌کند؟

یکی از اصلی‌ترین اجزای هر کولر آبی، موتور آن است. اگر موتور کولر سالم باشد، کولر آبی به‌درستی کار خواهد کرد. موتور کولر، نیروی برق را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند و در واقع با به حرکت در آوردن تسمه، بادی خنک را تولید می‌کند. موتور کولر دارای دو دور تند و کند است. گاهی اوقات دلایل زیر باعث می‌شوند تا موتور داغ کند و در این صورت، باید نسبت به تعویض و نصب موتور کولر آبی اقدام کنید.

  • کار نکردن پمپ یا ایجاد مشکل در آن
  • خنک نشدن کولر به دلیل عدم تنظیم شناور کولر
  • وجود نوسانات زیاد ولتاژ جریان برق
  • قفل شدن پره‌های موتور کولر آبی.

چطور موتور را از کولر آبی خارج کنیم؟

اگر قصد دارید موتور کولر آبی را مجددا نصب کنید باید بدانید قبل از نصب، نیاز است موتور قبلی کولر را در بیاورید. مثل همیشه اولین چیزی که باید رعایت کنید، نکات ایمنی است تا آسیبی به شما وارد نشود. سپس نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

  • ابتدا درب کولر را با احتیاط باز کنید
  • جریان و فیوز برق را قطع کنید. در غیر این صورت بهتر است کلید موتور را خاموش کنید تا در حین کار دچار برق‌گرفتگی نشوید.
  • در این مرحله می‌توانید از موتور کولر جدا نشده عکس بگیرید تا در زمان اتصال موتور جدید به مشکل برنخورید.
  • برای جدا کردن موتور کولر نیاز به آچار و انبردست دارید.
  • ابتدا پیچ‌های نگه‌دارنده به پایه را با آچار و پیچ‌گوشتی باز کنید.
  • سپس نوبت جدا کردن سیم‌های موتور متصل به بخش پنل است.
  • تسمه را از موتور جدا کنید و موتور را از داخل کولر خارج کنید.
  • پیچ اتصال موتور به بدنه را هم باز کنید.
  • موتور را از محل تعبیه‌شده خارج کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید خودتان اقدام به انجام این کار نکنید، می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای آچاره کمک بگیرید.موتور کولر آبی

باز کردن و نصب موتور کولر آبی

در روزهای گرم تابستان، هیچ‌چیز مثل یک کولر آبی نمی‌تواند هوای خانه را خنک کند. بسیاری از افراد قبل از راه‌اندازی مجدد آن را سرویس می‌کنند. در این بین اگر متوجه این شده‌اید که موتور کولر به‌درستی کار نمی‌کند یعنی باید فکری به حال نصب موتور کولر آبی جدید کنید. در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور موتور کولر آبی را نصب کنید و در زمان نصب باید به چه نکات مهمی توجه کنید.

برای شروع کار ابتدا وسایل ضروری برای نکات ایمنی را بررسی کنید سپس دریچه‌های کولر را باز کرده و درصورتی‌که کولر در خانه فیوز جداگانه‌ای داشته باشد، فیوز را قطع کنید و در غیر صورت حتماً از خاموش بودن کلید موتور در تمامی مراحل کارتان مطمئن شوید. همان‌طور که میدانید طریقه نصب موتور کولر آبی ابتدا به تخصص و سپس به آرامش فکری نیاز دارد تا با دقت و بدون هیچ‌گونه ایرادی این پروسه را طی کرد.

با استفاده از آچار هشت و انبر دست پیچ‌های متصل به پایه را شل کرده و مراقب موتور باشید تا از روی پایه نیفتد سپس سیم‌هایی که از موتور به پنل روی بدنه وصل هستند را جدا سازید و پس از آن پیچ‌های متصل را جدا کنید و درنهایت تسمه را از انتهای موتور درآورده و موتور کولر آبی را از روی پایه خارج نمایید.

در نظر داشته باشید که بدون آشنایی با مکانیزم باز کردن موتور با مشکلات جدی مواجه خواهید بود. پس از تعمیر و سرویس دهی موتور در مرحله نصب مجدد موتور باید دقت بیشتری نیز داشته باشید در خصوص طریقه نصب موتور کولر آبی، حتماً تسمه را سر جای خود قرار دهید و بخش تسمه خور را به سمت بیرون قرار دهید و بخش پولی پروانه را بر روی یاتاقان‌های کولر آبی قرار داده و مطمئن شوید که پولی‌ها در یک راستا باشند و به‌منظور محکم و شل بودن آن با دست امتحان کنید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

چه زمانی به تعویض موتور کولر جدید نیاز داریم؟

چه زمانی نیاز به تعویض و نصب موتور جدید برای کولر آبی داریم؟ ازجمله رایج‌ترین سؤالاتی می‌باشد که برای اغلب کاربران و مصرف‌کنندگان پیش می‌آید. درصورتی‌که در کارکرد موتور کولر آبی با صدای نامتعارف مواجه شدید حتماً باید با تعمیرکار تماس برقرار کنید و برای تعمیر این سیستم باید کار را به متخصصین و تکنسین‌های مجرب و کار بلد بسپارید. پس از مدت‌ها استفاده از موتور کولر آبی ممکن است دیگر قدرت اولیه خود را نداشته و توان ایجاد چرخش کافی را نداشته باشد در این صورت باید موتور جدیدی را تهیه و نصب کنید.

همان‌طور که ذکر کردیم طریقه نصب موتور کولر آبی به تخصص کافی در این زمینه نیاز دارد و هر فردی نمی‌تواند از پس این کار بر بیاید ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم انجام این پروسه را به افراد مجرب و زبده در این زمینه بسپارید. از خطرناک‌ترین اتفاق‌هایی که ممکن است رخ دهد نشتی برق در موتور کولر آبی می‌باشد و درصورتی‌که موتور با این مشکل مواجه شود بدنه کولر باردار شده و قبل از نزدیک شدن و دست زدن به کولر حتماً باید از غیر باردار بودن آن اطمینان حاصل کرده، سپس در جهت تعویض و طریقه نصب موتور کولر آبی اقدامات لازم را انجام دهید.

نصب موتور کولر آبی

نکات مهمی که باید قبل از نصب موتور کولر آبی بدانید!

  • قبل از نصب موتور جدید بهتر است علت سوختن موتور قبلی را پیدا کنید تا مجددا همان مشکل برای موتور جدید هم پیش نیاید.
  • یاتاقان‌های کولر را تست کنید و حتی اگر نیاز به روغن‌کاری یا تعویض دارد، این کار را انجام دهید وگرنه ممکن است در آینده شاهد فشار زیاد به دینام و در نهایت سوختن آن باشید.
  • مطمئن شوید که تسمه به درستی وصل شده است. اگر خیلی شل باشد، باد خنک را نمی‌دهد و اگر خیلی سفت باشد باعث خوردگی بوش دینام می‌شود و در نهایت سوختن موتور را دنبال دارد.
  • زمان گذاشتن موتور یا دینام دقت داشته باشید که قسمت صاف آن به سمت بالا باشد؛ چراکه زمان ریختن آب روی موتور این احتمال وجود دارد که آب وارد دینام شود و در نهایت بسوزد.

بعد از نصب موتور کولر آبی حتما یک بار پمپ را روشن و کولر را تست کنید تا مشکلی نداشته باشد.

نصب موتور کولر آبی

وسایل مورد نیاز برای بهترین طریقه نصب موتور کولر آبی

قبل از انجام اقداماتی در خصوص طریقه نصب موتور کولر آبی باید در نظر داشته باشید که با یک وسیله برقی سر و کار خواهید داشت ازاین‌رو نکات ایمنی را در حین انجام کار با وسایل برقی رعایت کنید. همان‌طور که در بخش قبلی نیز ذکر کردیم از باردار نبودن بدنه کولر اطمینان حاصل کرده سپس توسط متخصص در خصوص طریقه نصب موتور کولر آبی اقدام کنید.

برای تشخیص باردار نبودن بدنه کولر از یک فازمتر سالم استفاده کرده و یا با پشت دست یک ضربه بسیار سریع به آن اعمال کنید توجه داشته باشید که برای انجام روش دوم به تجربه کافی باید دسترسی داشته باشید. با توجه به این که موتورهای کولر آبی وزن نسبتاً سنگینی را دارند برای به حرکت درآوردن آن باید از یک فرد دوم کمک بگیرید و برای انجام این عمل به یک آچار نمره هشت، فازمتر و یک انبردست نیاز خواهید داشت.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

 نکات بررسی قبل از محکم شدن موتور کولر آبی

در خصوص طریقه نصب موتور کولر آبی بایستی یک سری نکات را در نظر داشته باشید که در این بخش می‌خواهیم شما را با موارد بسیار مهم در محکم شدن موتور بر روی پایه آشنا کنیم تا خیالتان از نصب صحیح آن راحت باشد:

  • پیچ ها را محکم کرده و با استفاده از فازمتر، پیچ بست نگهدارنده عقب موتور را محکم نمایید.
  • تسمه موتور را بررسی کنید تا سفت یا شل نباشد.
  • توجه داشته باشید که منافذ خنک‌کننده موتور در دو طرف و به سمت پایین باشند.
  • تسمه کولر آبی حتما به صورت مستقیم و در یک راستا قرار بگیرد.
  • پس از اتمام کارتان حتما تسمه را چک نموده و از زیاد شل یا سفت بودن آن مطمئن شوید چرا که در صورت شل بودن تسمه، راندمان کولر کم و در صورت سفت بودن آن، موتور تحت فشار بسیار کار می‌کند.

نقشه سیم کشی موتور کولر آبی

اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در فصل‌ تابستان قصد راه‌اندازی کولر آبی را دارید، باید بدانید که یکی از اقدامات مهم سیم‌کشی موتور کولر با نقشه است.

در بیشتر مواقع نقشه سیم‌کشی موتور کولر روی موتور آن کشیده شده است. اگر با مشکل یا ایرادی مواجه شده‌اید بهتر است قبل از هر چیزی سیم‌کشی را بررسی کنید، شاید با انجام این کار بتوانید مشکل را پیدا و رفع کنید.

در نقشه سیم‌کشی موتور کولر دو نوع لوله برق وجود دارد که در ادامه مختصر توضیحی خواهیم داد.

  • یکی از لوله‌های برق از جعبه تا محل نصب کلید کولر کشیده شده است که در این لوله سیم فاز، نول و ارت وجود دارند.
  • لوله بعدی هم از محل نصب کلید تا محل نصب کولر آبی کشیده شده است. سیم‌های داخل این لوله شامل سیم دور تند، دور کند، ارت و پمپ است.

برای سیم‌کشی بهتر است با متخصص برق‌کار مشورت کنید. اما اگر می‌خواهید با نحوه سیم‌کشی کولر آبی بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سیم کشی

چطور سیم‌کشی لوله کولر را انجام دهیم؟

زمان سیم‌کشی کولر آبی باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید، اینکه آیا سیم ارت در ساختمان وجود دارد یا نه!

اگر ساختمان سیم ارت داشته باشد باید از یک کابل ۵ سیم و یک کابل سه سیم استفاده کنید.  در غیر این صورت از دو کابل ۴ سیم، ۲ سیم و ۵ فیش باید استفاده کنید.

رنگ سیم‌ها در سیم‌کشی را بشناسید!

قبل از اینکه سیم‌کشی کولر را انجام دهید نیاز است با رنگ سیم‌ها آشنا شوید. در ادامه آنها را به شما معرفی کرده‌ایم.

  • کلمه HI به معنی دور زیاد است که سیم آن به رنگ مشکی است.
  • کلمه COM به معنی مشترک و سیم آبی رنگ دارد.
  • سیم قهوه‌ای رنگ مربوط به دور کند است که با کلمه LO نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تست خازن کولر آبی با مولتی متر و علائم خرابی

حالا که با رنگ سیم‌ها آشنا شده‌اید به سراغ مراحل بعد یعنی نصب سیم های موتور کولر آبی می‌ر‌‌ویم.

نصب موتور کولر آبی

  • سیم فاز به ترمینال شماره ۱
  • سیم پمپ کولر به ترمینال شماره ۲
  • سیم نول را به ترمینال ۶
  • سیم دور تند هم به ترمینال شماره ۷

برای نصب موتور کولر آبی به چه وسایلی نیاز داریم؟

درصویت که دانش و آشنایی کمی در خصوص نصب موتور کولر آبی دارید بهتر است قبل از نصب ،ابتدا وسایلی مانند فازمتر، انبردست، پیچ‌گوشتی و آچار را در کنار دست خود آماده داشته باشید.

طریقه نصب موتور کولر آبی

تا به اینجا درباره سیم‌کشی صحبت کردیم و به شما گفتیم که چطور موتور نیمه‌سوز یا سوخته‌شده را از داخل کولر خارج کنید این‌بار می‌خواهیم به شما بگوییم که چطوری باید موتور را به جای اول خود بازگردانید.

  • به‌صورتی که تسمه‌ خور آن بیرون باشد، پولی کولر را روی آن نصب کنید.
  • یاتاقان و پروانه کولر را به درستی روی بدنه نصب کنید.
  • تسمه را در محل خود نصب کنید. حتما توجه داشته باشید تا تسمه خیلی شل یا سفت نباشد تا آسیب به موتور وارد نشود.
  • پیچ و مهره‌های موتور را در محل خود با آچار و انبردست سفت کنید.
  • از یک فازمتر برای محکم کردن پیچ‌های نگه‌دارنده عقب موتور کولر استفاده کنید.
  • به همین سادگی توانستید نصب موتور کولر آبی را انجام دهید.

نصب موتور کولر آبی با کمک تعمیرکار کولر

برای نصب موتور کولر آبی به دانش فنی نیاز دارید پس اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید بهتر است انجام این کار را به یک متخصص برق‌کار بسپارید. البته نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید تست کولر بعد از سیم‌کشی است. گاهی اوقات زمانی که کولر را روشن می‌کنید متوجه می‌شوید که دور تند و کند جابه‌جا شده‌اند در این حالت نیاز است تنها جای دو سیم را با همدیگر عوض کنید. هم‌چنین هزینه سیم‌کشی و نصب موتور کولر آبی به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکسان نیست.

اگر مطالب این نوشته برای تسلط شما به طریقه نصب موتور کولر آبی کافی نبود. می توانید راهنمای راه اندازی کولر را مطالعه نمایید. اگر هم می‌خواهید که برای نصب موتور کولر آبی یا تعمیر کولر از تعمیرکار کولر استفاده کنید پیشنهاد مطمئن ما به شما استفاده از خدمات مجموعه بزرگ آچاره است.

1.8/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید