مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه را چگونه رفع کنیم؟
در این متن به بررسی مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه خودرو میپردازیم. همانطور که میدانید، تعویض دیسک و صفحه یکی از اقدامات مهمی است که در مکانیکیها انجام میشود. معمولاً تکنسین تعمیر خودرو برای افزایش راندمان و کارایی اتومبیل دیسک و صفحه را تعویض میکند.
با اینهمه، تعویض این دو قطعه میتواند عواقبی داشته باشد که کاهش سرعت و ایجاد مشکلات فنی از جمله آنها است. در این متن به بررسی این مشکلات پرداخته و راهحلهایی ارائه میدهیم.
- صفحه کلاچ و دیسک دو قطعه مصرفی هستند که باید پس از یک مدت زمان مشخص آنها را عوض کرد.
- تعویض صحیح دندهها باعث میشود تا عمر دیسک و صفحه کلاچ اتومبیل بیشتر شود.
- حمل مسافر و بار بیشازحد مجاز میتواند به این دو قطعه آسیب وارد آورد.
- اگر مجبور هستید در سربالاییها برانید، پس از مدتی صفحه کلاچ و دیسک اتومبیلتان دچار آسیب خواهند شد.
- خشک شدن دیسک و صفحه کلاچ از دیگر دلایل خراب شدن این دو قطعه است.
- بهصورت دورهای این دو قطعه را بررسی کنید و مراقب باشید تا دیسک و صفحه کلاچ به اندازه کافی چرب باشند.
- شتاب در رانندگی و سرعت بالا نیز میتواند عمر صفحه کلاچ و دیسک اتومبیلتان را کم کند.
بررسی نقش و اهمیت دیسک و صفحه خودرو
دیسک و صفحه در اتومبیلها باعث میشوند تا دنده نرم و روان و بدون لرزش یا تولید صدا تعویض شود. این قسمتها در حفظ کنترل ماشین در زمان شروع حرکت از وضعیت سکون موثر هستند.
همچنین دیسک و صفحه هنگام توقف اتومبیل یا زمانی که راننده قصد دارد از سرعت ماشین بکاهد، نقش مهمی به عهده دارد. بهعبارتیدیگر، دیسک و صفحه خودرو نیرو را بهخوبی منتقل کرده و حرکت اتومبیل را تحت کنترل میگیرد.
جالب اینکه صفحه کلاچ و دیسک در تنظیم سرعت اتومبیل نیز نقش دارند. این دو قطعه با وارد کردن نیرو بر گیربکس باعث میشوند تا گیربکس به موتور قفل شود. بدین ترتیب از شتاب موتور کم شده و شرایط مناسب برای تعویض دنده مهیا میشود.
خوب است بدانید، هر چه راننده بیشتر از کلاچ و نیم کلاچ استفاده کند، به همان اندازه از عمر دیسک و صفحه کلاچ کم میشود. یکی از عواملی که باعث میشود تا صفحه کلاچ و دیسک عمر مفیدشان را از دست بدهند، بکسل کردن اتومبیلهای دیگران است. از همین رو، توصیه میکنیم بهجای بکسل کردن از ماشین یدککش کمک بگیرید.
با مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه آشنا شوید!
در ادامه مبحث مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه خودرو خوب است به یک نکته توجه کنیم. عوض کردن دیسک و صفحه کلاچ قادر است عملکرد و راندمان اتومبیل را بهبود دهد. ضمن اینکه دیسک و صفحه کلاچ تمامی مشکلاتی که با سیستم ترمز و کلاچ مرتبط است، حلوفصل مینماید.
بااینهمه بعضی از مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه به وجود میآیند که جای نگرانی نیست. درواقع این مشکلات پس از مدتی از بین رفته و دوباره اتومبیل کارایی خود را به دست میآورد. ازجمله مشکلاتی که بعد از تعویض دیسک و صفحه کلاچ برای خودرو به وجود میآید عبارت هستند از :
- کاهش کارایی سیستم ترمز
- لرزش و لغزش
- هماهنگ نبودن کلاچها
- نشتی مایع ترمز یا کلاچ
- تولید گرمای زیادی در موتور
- نازک شدن صفحه کلاچ و دیسک
1. کاهش کارایی سیستم ترمز
کاهش کارایی سیستم ترمز از جمله مشکلات بعد از تعویض صفحه کلاچ و دیسک خودرو است. برخی از اتومبیلها بعد از تعویض این دو قطعه با مشکلاتی نظیر لغزش یا خوب ترمز نگرفتن مواجه میشوند. این موضوع اغلب به خاطر نصب نادرست یا خوب تنظیم نشدن قطعات جدید به وجود میآید.
2. لرزش و لغزش
لرزش و لغزش نیز از دیگر مشکلات بعد از تعویض صفحه کلاچ و دیسک خودرو میباشد. در بعضی مواقع، بعد از تعویض دیسک و صفحه، راننده هنگام ترمز گرفتن متوجه لرزش یا لغزش ناگهانی میشود. این موضوع اغلب به دلیل قطعاتی است که بهتازگی نصب شدهاند.
3. هماهنگ نبودن کلاچها
از دیگر مشکلات بعد از تعویض صفحه کلاچ و دیسک خودرو هماهنگ نبودن کلاچها است. در برخی از اتومبیلها بعد از عوض کردن دیسک و صفحه، این مشکل به وجود میآید. این موضوع میتواند به دلیل عدم کارایی درست گیربکس و توقف ناگهانی اتومبیل باشد.
4. نشتی مایع ترمز یا کلاچ
اگر قطعات جدید صفحه و کلاچ بهدرستی در جای خود نصب نشوند، این مشکل به وجود میآید. با عدم نصب صحیح صفحه کلاچ و دیسک، این امکان وجود دارد که مایع ترمز یا کلاچ دچار نشتی شود که باید در اسرع وقت آن را تعمیر کرد.
پیشنهاد میشود حتماً به یک تعمیرکار و مکانیک ماهر در این زمینه مراجعه کنید تا در اسرع وقت مشکل را بهدرستی تشخیص داده و آن را رفع نماید.
عدم تعویض دیسک و صفحه چه مشکلاتی را به وجود میآورد؟
اگر این دو قطعه بهموقع عوض نشوند و همچنان بهصورت خراب یا سوخته مورد استفاده قرار گیرند، به سیستم ترمز و کلاچ صدمه میزنند. در بعضی از مواقع نیز ممکن است منجر به خرابی دیگر قسمتهای ماشین نیز شوند.
پیشنهاد میکنیم چنانچه در این دو قطعه نشانههای خرابی را مشاهده کردید، فوری به مکانیکی مراجعه کرده و در رفع خرابی یا سوختگی این دو قطعه اقدام کنید.
توجه داشته باشید، قطعاتی که روی ماشین نصب و اجرا میشوند باید کاملاً اورجینال و اصل بوده و بهدرستی پیادهسازی شوند تا کیفیت و راندمان اتومبیل مخدوش نشود. همچنین، از اتومبیل خود بهصورت سرویسهای دورهای مراقبت کنید تا سلامت کلاچ و سیستم ترمز آن از بین نرود.
از دیگر عواقب تعویض نکردن دیسک و صفحه کلاچ، ضعیف شدن قطر دیسک و صفحه است. این مشکل باعث به هدر رفتن انرژی، کم شدن کشش و قدرت اتومبیل، بالا رفتن مصرف بنزین، صدمه زدن به قسمتهای دیگر اتومبیل و غیره میشود.
کاهش عمر مفاصل، ایجاد لرزش در بدنه اتومبیل، وقوع تصادف، عدم کارایی صحیح کلاچ از جمله عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ و دیسک میباشد.
نشانههای خرابی صفحه کلاچ و دیسک
در این جدول به طور خلاصه علائمی نوشته شدهاند که نشاندهنده این است که باید صفحه کلاچ و دیسک را عوض کنید.
نشانههای مهم نیاز صفحه کلاچ و دیسک به تعویض |
کلاچ دچار لغزش میشود |
استشمام بوی سوختگی |
سفت شدن پدال کلاچ |
شنیدن صدای غیرعادی |
جمعبندی
عوض کردن دیسک و صفحه میتواند در نگهداری بهینه از اتومبیل نقش مهمی داشته باشد. اگر میخواهید کارایی و ایمنی اتومبیلتان افزایش یابد، حتماً دیسک و صفحه کلاچ ماشین را بهموقع تعویض کنید.
با اینهمه، پس از نصب این دو قطعه اگر متوجه برخی مشکلات شدید، نگران نشوید! پس از مدتی این مشکلات میتوانند برطرف شوند. اما اگر مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه همچنان پابرجا بودند باید به یک مکانیک حرفهای مراجعه نمایید.
وبسایت آچاره بهعنوان یکی از بزرگترین سایتهای خدماتی کشور مفتخر است در این زمینه شما را راهنمایی کند. سوالات خود را در کادر پایین صفحه ثبت کنید تا در اسرعوقت پاسخ کارشناسان را به آدرس ایمیل شما ارسال کنیم.
سؤالات متداول
آیا علائمی وجود دارد که نشان بدهد صفحه کلاچ و دیسک بعد از عوض شدن مشکل دارند؟
بله، نشانههایی چون ایجاد صداهای غیرطبیعی، لرزش، کشش غیرعادی اتومبیل و اشکال در انتقال نیرو از جمله نشانههایی هستند که باید به آنها توجه داشت و در اسرع وقت اتومبیل را به یک تکنسین ماهر مکانیک سپرد.
دلیل سفت شدن دیسک و صفحه کلاچ بعد از تعویض چیست؟
سفت شدن دیسک و صفحه کلاچ بعد از تعویض میتواند به دلیل نصب نادرست اتفاق بیفتد. همچنین خرابی شفت کلاچ نیز در این قضیه نقش دارد. اگر اتومبیل شما هیدرولیک است این مشکل میتواند به دلیل خرابی سیلندر کلاچ اصلی باشد.
چه زمانی میتوان صفحه کلاچ و دیسک را تعویض کرد؟
زمان عوض کردن صفحه کلاچ و دیسک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. این عوامل میتوانند نوع رانندگی، شرایط جاده و مدل ماشین شما باشند. بهصورت کلی، دیسک و صفحه کلاچ پس از 60 تا 80 هزار کیلومتر رانندگی عمر مفید خود را از دست میدهند و نیاز به تعویض دارند.