همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر!

خودرومکانیک خودرو

کف تراشی سرسیلندر فرآیند نسبتاً ساده‌ای است که روی سرسیلندر موتور انجام می‌شود. ورودی‌ها و خروجی‌ها روی سر سیلندر با استفاده از ابزار برش بزرگ می‌شوند و این فضای بزرگ‌تر به موتور کمک می‌کند تا هوای اضافی را به داخل و خارج سیلندرها بکشد. کف تراشی عملکرد موتور را افزایش می‌دهد و انجام پولیش یکی از راه‌های افزایش توان خروجی هر موتور احتراق داخلی است. بسیاری از ما این اصطلاحات را شنیده‌ایم اما با روش کار و این که دقیقاً چیست یا چه کاری انجام می‌دهد آشنا نیستیم.

در این فرآیند هوای اضافی با سوخت بیشتری مخلوط می‌شود که به معنای قدرت بیشتر است. بزرگ شدن ورودی‌ها همان چیزی است که از آن به‌عنوان پورت سرسیلندر یاد می‌شود. مرحله بعدی در فرآیند کف تراشی سرسیلندر پولیش است. پورت‌های بزرگ‌شده با استفاده از ابزار سنباده یا سنگ‌زنی صاف می‌شوند. این کار عیوب یا موانع را از سطح ورودی‌ها حذف می‌کند و اجازه می‌دهد هوا با سرعت بیشتری به داخل و خارج سیلندرها جریان یابد.

نکات کلیدی

  • جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر به موتور کمک می‌کند تا از 3 طریق مختلف قدرت بیشتری تولید کند.
  • طی کردن این روند راندمان سوخت را بالا خواهد برد.
  • کف تراشی بیش از حد سرسیلندر عیب اصلی این روند محسوب شده و باعث خرابی این قسمت خواهد شد.

افزایش قدرت موتور با کف تراشی سرسیلندر

جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر یکی از خدمات مکانیکی خودرو است که به موتور کمک می‌کند تا از 3 طریق مختلف قدرت بیشتری تولید کند. به علت بزرگ‌تر شدن دریچه‌های ورودی، محدودیت‌ها از جریان ورودی حذف می‌شود؛ در نتیجه موتور راحت‌تر هوای تازه را می‌کشد.

هرچه هوای بیشتری به موتور کشیده شود، سوخت بیشتری با آن مخلوط شده و سوزانده می‌شود؛ بنابراین قدرت بیشتری تولید خواهد شد.

از بین بردن عیوب سطح مجرای ورودی، تلاطم هوا را در درگاه ورودی كاهش می‌دهد؛ در نتیجه هوا اجازه پیدا می‌کند با سرعت‌ بیشتری وارد سیلندر شود. این سرعت‌ بیشتر به سوخت کمک می‌کند تا داخل سیلندرها با هوای ورودی کاملاً مخلوط شود. در نتیجه راندمان سوخت بالا می‌رود.

در نهایت، پورت و پولیش می‌تواند با حذف محدودیت و افزایش ظرفیت جریان درگاه‌های اگزوز، همان تأثیری که روی ورودی می‌گذارد را روی جریان اگزوز داشته باشد.کف تراشی سرسیلندر

چگونه سرسیلندر خودرو را کف تراشی کنیم؟

برای کاهش هزینه‌ها و قیمت کف تراشی سرسیلندر می‌توانید سرسیلندر خودروی خود را برای پورت و پولیش به مراکز تخصصی بفرستید. فرآیند انتقال و پرداخت به‌طور کلی برای همه سر سیلندرها یکسان است.

در ادامه این مقاله راهنمای آسان به روشی ایمن و کارآمد را ارائه خواهیم داد. با این حال به یاد داشته باشید که تراشیدن بیش از حد فلز غیرقابل برگشت است و سرسیلندر را غیرقابل استفاده می‌کند. مقدار مجاز کف تراشی سرسیلندر همیشه باید رعایت شود.

مراحل کف تراشی سرسیلندر خودرو

اگر تجربه دارید، پیشنهاد می‌شود ابتدا روی سرسیلندر یدکی تمرین کنید. سرسیلندرهای قدیمی و یدکی را می‌توان از تعمیرگاه‌ها خریداری کنید. حتی ممکن است مغازه‌ای پیدا کنید که سرسیلندر قدیمی را به رایگان به شما بدهد.

قسمت اول: آماده شدن برای کار

وسایل موردنیاز:

  • چند قوطی پاک‌کننده ترمز
  • پدهای اسکاچ _ برایت
  • دستکش کار

پروسه کف تراشی طولانی‌مدت خواهد بود. لطفا صبور باشید.

مرحله 1: سر سیلندر را بردارید. این فرآیند از موتوری به موتور دیگر متفاوت خواهد بود؛ بنابراین برای جزئیات بیشتر باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. به‌طور کلی باید هر قسمتی از سرسیلندر را جدا کنید و مهره‌ها و پیچ‌های محکم کننده را بردارید.

مرحله 2: میل بادامک، بازوهای چرخان، فنرهای سوپاپ، نگهدارنده‌ها، سوپاپ‌ها و بالابرها را جدا کنید. برای اطلاع از جزئیات حذف این موارد باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید؛ زیرا هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است.

مقدار مجاز کف تراشی سرسیلندر

برای انجام درست جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر هر جزء حذف‌شده باید دقیقاً در محلی که از آن برداشته شده دوباره نصب شود. در زمان جدا کردن قطعات، اجزای حذف‌شده را طوری مشخص کنید که موقعیت‌های اصلی به‌راحتی قابل پیگیری باشند.

مرحله 3: سرسیلندر را از روغن و آلودگی تمیز کنید. با کمک برس سیمی یا پد Scotch-Brite سرسیلندر را مالش دهید تا رسوبات سرسخت را از بین ببرید.

مرحله 4: ترک خوردگی سر سیلندر را بررسی کنید. اگر شکافی در سرسیلندر پیدا شود، قبل از کار باید تعویض شود.

مرحله 5: نقطه اتصال را تمیز کنید. از پد Scotch-Brite یا کاغذ سنباده 80 برای تمیز کردن قسمتی که سرسیلندر با واشر ورودی به فلز لخت متصل می‌شود، استفاده کنید.

برای مکانیک سیار ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

قسمت دوم: جریان هوا را افزایش دهید

وسایل موردنیاز:

  • برس سیمی
  • درمل با سرعت بالا (قابلیت 10000+ RPM)
  • ابزار روکش کردن
  • مرکب روکش
  • روغن نافذ
  • کیت حمل و پرداخت
  • عینک ایمنی
  • پیچ‌گوشتی کوچک یا سایر وسایل فلزی نوک تیز
  • ماسک‌های جراحی یا سایر تجهیزات حفاظت تنفسی
  • دستکش کار
  • بست کمربندی

مرحله 1: در این مرحله از پروسه کف تراشی سرسیلندر پورت‌های ورودی را با واشرهای ورودی مطابقت دهید. با فشار دادن واشر منیفولد ورودی به سرسیلندر، می‌توانید میزان فلز قابل جدا شدن برای افزایش جریان هوا را مشخص کنید.

رانر ورودی می‌تواند بیشتر شود تا با محیط واشر ورودی مطابقت داشته باشد.

مرحله 2: محیط رانر ورودی را قرمز یا آبی رنگ کنید. پس از خشک شدن رنگ، واشر منیفولد ورودی را به سر سیلندر بازگردانید. برای کمک به نگه داشتن واشر در جای خود از پیچ و مهره یا نوار منیفولد ورودی استفاده کنید.

مرحله 3: اطراف رانر ورودی را علامت‌گذاری کنید. از پیچ‌گوشتی کوچک یا شیء مشابه برای خط کشی یا علامت‌گذاری نواحی اطراف لوله ورودی استفاده کنید.

مرحله 4: رانر ورودی را به‌طور یکنواخت بزرگ کنید. نیازی به عمق زیاد نیست. تنها کافی است حدود یک سانت را به ورودی منتقل کنید. سرعت درمل را حدود 10000 دور در دقیقه تنظیم کنید.

مرحله 5: سطح جدید را صاف کنید. زمانی که پورت ورودی بزرگ شد، از رول‌های کارتریج درشت برای صاف کردن سطح جدید استفاده کنید.

از کارتریج 40 گریت برای شروع کار استفاده کنید. سپس کارتریج 80 گریت را به کار بگیرید تا روکش صاف و زیبایی داشته باشید.

مرحله 6: در این مرحله سمت پایین سر سیلندر را به سمت بالا قرار دهید و داخل لوله‌های ورودی را از طریق سوراخ‌های سوپاپ بررسی کنید.

مرحله 7: هرگونه ناهمواری را حذف کنید. پیچ‌های تیز، شکاف‌ها، تورفتگی‌ها، ریخته‌گری ناهموار و برآمدگی‌ها را با استفاده از کارتریج‌ها از بین ببرید.

مرحله 8: پس از اتمام اولین رانر مصرفی، به سراغ دومین، سومین و غیره بروید.

معایب کف تراشی سرسیلندر

قبل از شروع به جدا کردن سر سیلندر جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. این نوع اصلاح فقط باید توسط شخصی انجام شود که تجربه قبلی در این کار را داشته باشد. انجام بیش از حد کف تراشی هیچ راه بازگشتی باقی نمی‌گذارد و منجر به خرابی سرسیلندر و جایگزینی پرهزینه می‌شود.

علت کف تراشی سرسیلندر

اگر کف تراشی سرسیلندر بدون مهارت کافی انجام گیرد، نتیجه عکس خواهد داشت. در این شرایط کاهش قدرت موتور یکی از مهم‌ترین معایب  این فرآیند محسوب می‌شود. در صورتی که دچار کاهش قدرت موتور شدید، می‌توانید مقاله افزایش قدرت موتور را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

سر سیلندر موتور خودرو قطعه مهمی است که هوا و سوخت را به سوپاپ‌ها می‌رساند. زمانی که مواد سوختی مشتعل شدند، سرسیلندر گازهای مصرف‌شده را به منیفولد اگزوز هدایت می‌کند و سپس از اگزوز خودرو خارج می‌شود.

سرسیلندر بخش مهمی از موتور خودروی شما است. اگر بلوک موتور قلب باشد، سیلندر آن نقش ریه را ایفا می‌کند. کف تراشی سرسیلندر هنر استفاده از تجهیزات تخصصی برای صاف کردن دیواره‌های پورت سرسیلندر است.

هرچه این دیواره‌ها صاف‌تر باشند، اختلال کمتری برای گازها ایجاد می‌شود؛ بنابراین می‌توانند آزادانه تر جریان داشته باشند و به این ترتیب سریع‌تر به داخل و خارج جریان پیدا می‌کنند.

3.4/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا