کارکرد پریز ارت‌ دار (پریز محافظ‌ دار) در ایمنی لوازم برقی

ساختمانبرقکاریکلید و پریز

ناگفته پیداست که در بحث استفاده از لوازم برقی، امنیت فاکتور بسیار مهمی است. خوشبختانه امروزه در برق‌کشی ساختمان‌ها به منظور افزایش ایمنی از ابزارها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. همان‌طور که بهتر می‌دانید، احتمال برق‌گرفتگی در زمان کار با پریز برق بسیار بالاست. به همین خاطر پریزهای برقی به بازار عرضه شده‌اند که از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار دارند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا در مورد پریز ارت‌ دار یا همان پریز محافظ‌ دار توضیحاتی را بیان کنیم.

معرفی سیم ارت

پریز ارت‌ دار یکی از پرفروش‌ترین محصولات الکتریکی است که به دلیل امنیت بالایی که دارد، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است اما بهتر است پیش از آشنایی با این محصول، ابتدا با سیم ارت‌ آشنا شوید.

ایمنی پریز محافظ­‌دار

ارت‌ (earth) در لغت به معنی زمین بوده اما در صنایع برق به معنای سیم متصل به زمین است. بدون شک شما نیز متوجه این موضوع شده‌اید که اکثر لوازم برقی از فلز ساخته می‌شوند؛ چرا که هیچ ماده‌ای بهتر از فلز نمی‌تواند به عنوان یک رسانای برق عمل کند‌. همین موضوع باعث شده تا خطرات زیادی افراد را در زمان استفاده از وسایل برقی، تهدید کند. در اینجاست که اهمیت سیم ارت‌ برای ما مشخص می‌شود. این امکان می‌تواند به‌طور کلی خطر برق‌گرفتگی را به صفر برساند و ایمنی وسایل برقی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب پریز 3 فاز روکار

تفاوت پریز برق ارت‌دار با پریز برق معمولی

پریز ارت‌ دار دارای 2 پیچ است که پریز به وسیله ترمینال آن‌ها می‌تواند امنیت را برای شما فراهم کند. سیم ارت‌ این‌ روزها تا حدی مورد توجه قرار گرفته‌ است که در تمامی ساختمان به کار می‌رود. امروزه در پریزهای محافظ دار علاوه بر نقاط مخصوص جهت قرارگیری سیم‌ فاز و نول، قسمتی نیز برای اتصال سیم ارت‌ در نظر گرفته شده است. در واقع همین خصوصیت باعث شده است تا این پریزها از امنیت بالایی برخوردار باشند. پریزهای محافظ دار یا همان ارت‌دار در مدل‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید براساس نیاز خود، یک‌ی از آن‌ها را خریداری کنید.

نقشه پریز ارت دار

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که پریزهای محافظ‌دار با پریزهای معمولی چه تفاوتی دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تنها تفاوت میان این دو، وجود سیم ارت‌ است. در پریزهای معمولی یک سیم فاز و یک سیم نول وجود دارد. این در حالیست که در پریز ارت‌ دار علاوه‌بر این دو سیم، یک سیم ارت‌ نیز وجود دارد که جریان الکتریسیته را به زمین منتقل می‌کند. این موضوع باعث شده تا هنگام برخورد دست افراد به پریز، جریان برق وارد بدن آن‌ها نشود.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین آموزش نصب کلید و پریز همراه با عکسپریز محافظ دار

جمع‌بندی

پریز ارت‌ دار یا همان پریز محافظ دار یکی تجهیزات برقی بسیار پرکاربرد در ساختمان‌ها است که به دلیل سیم ارتی که داخل خود دارد، خطر برق‌گرفتگی را به صفر می‌رساند. تنها تفاوت این پریز با پریزهای معمولی این است که علاوه‌بر داشتن سیم فاز و نول، این پریز دارای یک سیم زرد رنگ به نام ارت‌ است که جریان الکتریسیته اضافی را به زمین منتقل می‌کند و مانع برخورد برق به بدن انسان می‌شود.

اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. از این که تا انتها با ما همراه بودید؛ سپاس‌گزاریم.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا