نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

چوب و کابینتساختمانمبلمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید مبل جدید در نظر بگیرید و بررسی کنید، کلاف مبل است. پس بهتر است که قبل از خرید مبلمان نو، با نحوه تشخیص کلاف خوب مبل آشنا شوید. بالا بودن کیفیت کلاف‌های مبل در تعمیر آن نقش مهمی دارد، به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره به شما در راستای خرید یک مبل با کلاف خوب کمک خواهیم کرد تا بتوانید انتخابی  با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

ویژگی‌های کلاف با کیفیت مبل:

    1. لق نزدن پایه‌ها
    2. جیرجیر نکردن مبل در زمان نشستن
    3. عدم وجود ناهمواری روی سطح مبل
    4. عدم وجود هر نوع زدگی در تاج مبل
    5. هیچ اثری از شکستگی روی پایه‌ها و دسته‌های مبل وجود نداشته باشد
    6. طرح‌های روی دسته و پایه و تاج مبل با یکدیگر همخوانی داشته باشند

 کلاف مبل

کلاف‌های مبل در واقع همان اسکلت چوبی و استخوان‌بندی مبل هستند که بقیه قسمت‌های مبل از قبیل اسفنج، فوم و فنرها بر روی آن نصب می‌شوند و درنهایت رویه‌کوبی مبل نیز روی آن اجرا می‌شود. به همین دلیل باکیفیت بودن کلاف اهمیت زیادی دارد و دوام و عمر مبل به آن وابسته است.

نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

انتخاب کلاف با توجه به شرایط آب‌وهوایی

یکی از نکاتی که باید برای انتخاب کلاف‌ها در نظر گرفت، شرایط آب‌وهوایی است که مبلمان در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور مثال، کلافی که در آب‌وهوای خشک استفاده می‌شود، از چوب صنوبر تهیه می‌شود، در حالی که برای مناطق مرطوب، مانند شمال و جنوب کشور از چوب روسی که دربرابر رطوبت مقاوم است، استفاده می‌شود.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

 نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

زمانی که شما قصد تعمیر مبل را داشته باشید، اولین موردی که تعمیرکار مورد بررسی قرار می‌دهد، کلاف است. در صورتی که این بخش از کیفیت خوبی برخوردار باشد، تعمیرکار به شما می‌گوید که مبل ارزش تعمیر شدن را دارد. بنابراین هرچه کلاف بهتر باشد، مبل شما کیفیت و دوام بهتر و بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: کلاف مبل چیست و تعمیرات آن چگونه انجام می‌شود؟

 کلاف مرغوب مبل استیل یا سلطنتی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش یک مبل استیل، کلاف چوبی آن است. در ساخت مبل استیل از طراحی‌های خاص در پایه و دسته مبل استفاده می‌شود و برخی از مدل‌ها منبت‌کاری نیز می‌شوند. در ساخت کلاف‌های چوبی مبل استیل از چوب راش، چوب گردو و چوب سفید استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • وزن چوب گردو نسبت به سایر چوب‌ها کم است اما از استحکام خوبی برخوردار است و در برابر فشار بسیار مقاوم است.
  • چوب راش طرح‌پذیری خوبی دارد و برای اجرای نقش و نگار و منبت‌کاری انتخاب بهتری است.
  • چوب سفید نیز نسبت به سایر چوب‌ها قیمت کمتری دارد و برای مبل‌های ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر میزان تیرگی چوب بیشتر باشد، دوام و استحکام آن نیز بیشتر است و قیمت بیشتری هم دارد.

نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

کلاف مبل راحتی

مبل راحتی شامل دو قسمت کلاف و رویه است. به‌طور معمول برای ساخت کلاف راحتی از چوب استفاده می‌شود اما ممکن است در برخی از مدل‌های تخت‌خواب‌شو از فلزات نیز استفاده شود. کلاف‌های مبل راحتی، به شکل دوبل است که از دو چوب به‌هم‌ پیوسته ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش رویه‌کوبی مبل در خانه

مراحل آماده‌سازی کلاف مبل

  1. کلاف‌سازی مبل شامل نجاری و بریدن چوب در ابعاد موردنیاز با توجه به مدل و قالب مبل موردنظر است. بعد از بریدن چوب، نوبت به مونتاژ آن می‌رسد. بخش مونتاژ در ساخت کلاف‌های مبل، مرحله خطرناکی است زیرا از ابزارهای خطرناکی در این مرحله استفاده می‌شود که عبارت‌اند از: اره، فلکه، قطع‌کن، رنده، گندگی و ….
  2. کلاف‌های مبل، پایه و اساس مبل است و باید با نظم و دقت روی آن کار شود. در صورت هر نوع بی‌دقتی در زمان ساخت کلاف، مراحل دیگر با مشکل روبه‌رو خواهد شد. برای ساخت کلاف مبل، علاوه بر رعایت نکات ایمنی باید به اصول نجاری و استفاده از انواع ابزار نیز مسلط بود. استفاده از منگنه یا میخ تیپو و همین‌طور‌ دوبل کردن و بستن پیچ دستی و … همگی باید به‌دست متخصص این کار سپرده شود.
  3. از جمله نکاتی که باید در زمان ساخت به آن دقت شود عبارت‌اند از بافت چوب، گره چوب، اره‌پذیری و از همه مهم‌تر این که حتماً چوب مورد استفاده به‌طور کامل خشک باشد وگرنه پس از ساخت کلاف مشکلاتی از قبیل کج شدن مبل، صدا دادن، بو گرفتن و در نهایت شکسته شدن مبل پیش می‌آید.
برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

کلاف مبل استیل و منبت‌های آن

مبل استیلی که دارای منبت‌کاری روی دسته و تاج و پایه باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از روش‌های مختلفی برای منبت‌کاری روی دسته‌ها استفاده می‌شود. بهترین نوع منبت‌کاری، دسته‌ای از منبت است که توسط یک استادکار و به‌صورت دستی انجام شده باشد. این نوع منبت‌کاری، یک اثر هنری محسوب می‌شود. منبت کاری دستی هر چوبی خوب نمی‌شود، چون هر نوع چوبی تحمل ضربات مکرر دست یک استادکار را ندارد. به همین دلیل اگر منبت‌کاری مبلی توسط دستان یک استاد‌کار انجام شده باشد، قطعاً از کلاف خوبی برای تهیه مبل استفاده شده است.

یکی دیگر از روش‌های اجرای منبت‌کاری روی کناف‌ مبل استیل، استفاده از دستگاه‌های CNC است. در این روش، طرح منبت‌کاری موردنظر به دستگاه داده می‌شود و دستگاه به‌طور هم‌زمان طرح را روی چند چوب اجرا می‌کند. در این روش تقارن به‌خوبی در کارها دیده می‌شود. منبت‌کاری با دستگاه CNC از دقت و ظرافت بالایی برخوردار است اما ارزش هنری منبت‌کاری دست استادکار را ندارد.

کلام آخر

برای خرید مبل قبل از هر چیز کلاف‌های آن را بررسی کنید. قبل از مراجعه به بازار و یا کارگاه به‌خوبی درباره مبل و کلاف تحقیق کنید و حتما شرایط آب‌وهوایی که قرار است از مبلمانتان استفاده کنید را در نظر بگیرید. در صورتی که سوال دیگری در این زمینه دارید، کارشناسان ‌آچاره در بخش نظرات پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر مبلمان فعلی منزل شما لکه گرفته و کثیف شده آن را به متخصصین آچاره بسپارید تا با استفاده از دستگاه مبل شویی و مواد شوینده نانو آن را مثل روز اول تمیز و براق کنند.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا