کلاف مبل چیست و تعمیرات کلاف مبل چگونه انجام می‌شود؟

چوب و کابینتساختمانمبلمان

افراد در هنگام خرید مبل به عوامل مختلفی دقت می‌کنند تا کیفیت و عمر آن نسبتاً زیاد باشد. چرا که مبلمان جز لوازم خانگی پر استفاده در منزل هستند. مبل‌ها بر اساس انواع گوناگون از قطعات متفاوتی ساخته شده‌اند. برای این که بتوانید از کیفیت مبل اطمینان پیدا کنید ابتدا باید این قطعات را به طور کامل بشناسید. یکی از تأثیرگذارترین قطعات مورد استفاده در ساخت مبلمان کلاف آن است. میزان کیفیت کلاف در نحوه انجام تعمیرات مبل نیز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در ادامه مقاله درباره اینکه کلاف مبل چیست و انجام تعمیرات کلاف مبل به چه نحوی است، صحبت می‌کنیم. 

کلاف مبل چیست؟

کلاف به اسکلت اصلی مبل می‌گویند که به عنوان استخوان‌بندی آن شناخته می‌شود و معمولاً در هنگام خرید جز قسمت‌هایی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. هر چقدر کلاف استحکام بیشتری داشته باشد و از مواد مرغوب ساخته شود، میزان دوام و طول عمر آن نیز افزایش خواهد یافت. کلاف شامل تاج، دسته‌ها، گوشواره، پایه‌ها و قید است و نسبت به اجزا دیگر مبل بیشتر در خطر شکستگی قرار دارد. سایر قسمت‌های مبل مثل فوم و فنر‌ها بر روی کلاف نصب می‌شوند و در مرحله آخر تمام قسمت‌های آن رویه کوبی می‌شوند. معمولاً در هنگام انجام تعمیرات کلاف مبل ابتدا آن را با دقت زیاد بررسی می­‌کنند؛ چرا که وجود هر نوع مشکل در این قسمت باعث خراب شدن قسمت‌­های دیگر مبل می­‌‍شود.

 کلاف مبل چیست و تعمیرات کلاف مبل چگونه انجام می‌شود؟

ویژگی‌های کلاف مبل با کیفیت

پس از اینکه فهمیدید کلاف مبل چیست، بهتر است ویژگی‌های یک کلاف با کیفیت را نیز بشناسید. به همین منظور در هنگام خرید می‌توانید از روش‌های بسیار ساده متوجه سالم بودن و میزان کیفیت کلاف شوید. باید دقت کنید تا پایه‌های کلاف مبل لق نباشند و زمانی که شما در یک طرف آن می‌نشینید، قسمت دیگر آن با زمین فاصله پیدا نکند. استفاده از کلاف مبل با کیفیت مانع از ایجاد صدا جیر جیر در هنگام نشستن و بلند شدن می‌شود. تمام قسمت‌های چوبی مبل باید مسطح باشند و ناهمواری بر روی کلاف دیده نشود. اجزا کلاف مثل تاج آن نباید زدگی و یا خوردگی داشته باشند. همچنین نباید آثار شکستگی بر روی پایه‌ها و دسته‌های اسکلت مبل وجود داشته باشد. علاوه بر این موارد طرح‌های کار شده بر روی تمام قسمت‌های دسته، پایه و تاج مبل باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و یکسان طراحی شوند.

مطالعه بیشتر:دلیل تغییر رنگ چوب مبل

انواع کلاف مبل

یکی از مواردی که در هنگام تعمیرات کلاف مبل اهمیت دارد تشخیص نوع کلاف آن است. مبل‌ها دارای انواع گوناگونی هستند و هر کدام از آن‌ها کلاف خاص خود را دارند که در ادامه با انواع کلاف مبل آشنا می‌شویم.

 1. کلاف مبل راحتی

مبل‌های راحتی از دو اجزا کلاف و رویه ساخته می‌شوند. جنس کلاف و اسکلت مبل‌های راحتی معمولاً از چوب است و در برخی از آن‌ها از فلزات نیز استفاده می‌شود. جنس رویه آن نیز معمولاً پارچه و یا چرم است. البته اکثر اوقات کلاف مبل راحتی در زیر رویه قرار می‌گیرد و به همین دلیل در ساخت آن از چوب‌های سبک و مقاوم کمک می‌گیرند. نوع کلاف مورد استفاده در مبل راحتی معمولاً دوبل است و از دو چوب به هم پیوسته ساخته می‌شود. هنگام انجام تعمیرات کلاف مبل راحتی نیز ابتدا کلاف ترمیم می‌شود و سپس رویه آن تعویض می‌شود.

کلاف مبل راحتی

  2. کلاف مبل کلاسیک

همانطور که از نام این نوع کلاف پیداست، ظرافت و منبت کاری‌های موجود در روی مبل کلاسیک زیاد است. در ساخت این نوع مبلمان چوب‌های مختلفی قابل استفاده هستند. برای ساخت کلاف مبل کلاسیک می‌توان از چوب‌هایی که استحکام و کیفیت بالایی دارند و مدت زمان ماندگاری آن‌ها زیاد است، استفاده کرد. چوب نراد، چنار، گردو و راش از جمله این چوب‌ها هستند. طرح‌های ابتدایی مبلمان کلاسیک اکثراً به سبک اروپایی ساخته شده‌اند.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کلاف مبل کلاسیک

  3. کلاف مبل سلطنتی

اصلی‌ترین متریال مورد استفاده در مبل سلطنتی چوب است. نحوه طراحی کلاف مبل استیل یا سلطنتی نسبت به دو نوع دیگر خاص‌تر است و میزان منبت کاری آن‌ ظرافت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل انجام تعمیرات کلاف مبل سلطنتی نیاز به دقت زیادی دارد. برای ساخت کلاف مبل سلطنتی از چوب درخت راش، گردو و چوب سفید استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:ساختن لکه بر مبل خانگی

وزن چوب گردو سبک است و در عین سبکی استحکام زیادی دارد. در نتیجه می‌تواند برای منبت کاری‌ها و طراحی‌های خاص مقاوم باشد. چوب راش نیز قدرت طرح‌ پذیری بیشتری دارد و برای اجرا منبت کاری و طراحی‌ها یک گزینه ‌ایده‌آل است. تهیه کلاف مبل سلطنتی از چوب سفید هم به دلیل ارزان بودن آن است. چرا که میزان انعطاف ‌پذیری و کیفیت آن نسبت به گردو و راش بسیار کم است و در نتیجه قیمت کمتری دارد.

میزان استحکام کلاف مبل

برای اتصال قطعات موجود در کلاف مبل به رویه آن بیشتر از منگنه و میخ استفاده می‌شود. چرا که ایجاد زبانه و جفت کردن آن یک تکنیک بسیار گران است که تولید کنندگان مبل ترجیح می‌دهند به جا آن از روش­های ارزان­تر استفاده کنند. استفاده از منگنه می‌تواند استحکام کلاف را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل هنگام خرید مبل باید قسمت‌های مختلف کلاف را بررسی کنید و اگر تعداد زیادی منگنه بر روی آن مشاهده کردید، نشان دهنده بی‌کیفیت بودن کلاف است. استفاده از منگنه علاوه بر آسیب زدن به چوب کلاف، مقاومت آن را نیز بسیار کمتر می‌کند. همچنین باید هموار بودن سطح کلاف مبل را بررسی کنید و استحکام کلاف را از این طریق بسنجید. نداشتن صدا در هنگام نشستن و بلند شدن از روی مبل می‌تواند نشان دهنده کیفیت اتصال قطعات موجود در کلاف باشد.

تعمیرات کلاف

نحوه تشخیص آسیب دیدگی 

کلاف مبل ممکن است در صورت استفاده زیاد خم شود و یا به دلیل بالا رفتن سن چوب مورد استفاده در ساختار کلاف دچار خوردگی شود. شکستن قسمت‌هایی از کلاف مبل باعث می‌شود نتوانید از مبل استفاده کنید و علاوه بر این تعمیر نکردن آن می‌تواند باعث آسیب دیدن کل قسمت‌های کلاف ‌شود. در نتیجه مشکل زیر ساخت مبل در ظاهر آن نیز خود را نشان می‌دهد و در گذر زمان فرم کلی مبل عوض می‌شود. شما می‌توانید با انجام تعمیرات کلاف مبل در هزینه‌های خرید دوباره آن صرفه جویی کنید و مجدداً از مبل تعمیر شده استفاده کنید. برای تشخیص میزان شکستگی می‌توانید اتصالات کلاف را به یکدیگر کنترل کنید و از کنار هم بودن قطعات داخلی مبل اطمینان حاصل کنید. برای تشخیص شکستگی کلاف مبل‌های سنگین می‌توان آن را برگرداند و با لمس پارچه زیر مبل میزان شکستگی و محل آن را تشخیص داد.

انجام تعمیرات کلاف مبل

پس از اینکه از شکستن و آسیب دیدن کلاف مبل اطمینان پیدا کردید، باید اقدام به تعمیر آن کنید. معمولاً در هنگام تعمیر تودوزی اطراف محل آسیب دیدگی مبل را می‌شکافند تا بتوانند محل شکستگی را ببینند. برای تعمیر نیز می‌توان قسمت آسیب دیده کلاف را پیچاند و یا قسمت‌های فلزی خم شده را صاف کرد. اما برای اینکه از خراب شدن مجدد کلاف جلوگیری شود، بهتر است قطعات آسیب ‌دیده تعویض شوند و یا می­توان قطعه­های جدیدی برای حفظ ساختار کلاف به آن اضافه کرد. قاب آسیب دیده را می‌توان با استفاده از صفحات ترمیم کننده چوبی و یا فلزی مجدداً متصل کرد و با قرار دادن این صفحات بر روی قسمت‌های شکسته قاب را تقویت کرد. برای اینکه هنگام نشستن بر روی مبل حس ناراحتی و محکم بودن ایجاد نشود، می‌توان بر روی صفحه اضافه شده در محل آسیب دیده، از ورق‌های فوم مخصوص مبل نیز استفاده کرد تا محل نشستن مبل نرم‌تر شود. پس از انجام تعمیرات کلاف مبل روکش آن دوباره در محل خود قرار می‌گیرد و محل تعمیر پنهان می‌شود.

 مبل

یکی از مهمترین مواردی که در هزینه تعمیرات کلاف مبل تأثیر دارد، میزان خرابی آن است. در این صورت ابتدا باید کلاف مبل را بررسی کرد و در صورت قابل تعمیر بودن، اقدام به رفع آسیب دیدگی‌های آن کرد. ما اگر کلاف ارزش تعمیر نداشته باشد، باید برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی آن را تعویض کرد. علاوه بر این محل مورد نیاز تعمیر و شکستگی قسمت‌های مختلف کلاف با یکدیگر تفاوت دارند. تعمیر و تعویض هر کدام از قسمت‌های کلاف هزینه‌های خاصی دارد و یکسان نیست. علاوه بر این موارد نوع کلاف مبلی که نیاز به تعمیر دارد، در هزینه‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. مثلا هزینه تعمیر مبل راحتی با مبل سلطنتی یکسان نیست.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نتیجه‌‌گیری

انتخاب مبلمان زیبا با استحکام و ماندگاری زیاد فقط زمانی ممکن است که کلاف و اسکلت مبل کاملاً بررسی شود و طراحی و ویژگی‌های ظاهری آن با یکدیگر همخوانی داشته باشد. در این صورت می‌توانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. حال که متوجه شدید کلاف مبل چیست و می‌دانید ویژگی‌های کلاف با کیفیت چه چیزهایی است، باید در هنگام انتخاب مبل این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. همچنین انجام تعمیرات کلاف مبل به شما کمک می‌کند تا با رفع مشکلات کوچک اسکلت اصلی و ظاهر مبل را حفظ کنید و به دوام و طول عمر آن اضافه کنید. همچنین در هزینه­های اضافی خرید و تعویض مبلمان صرفه جویی کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا